Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1,283 záznamů.  začátekpředchozí1254 - 1263dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.17 vteřin. 

Tzv. Arabská "Anonymní relace" jako pramen k dějinám Velké Moravy
Zavadil, Ondřej ; Třeštík, Dušan (vedoucí práce) ; Charvát, Petr (oponent)
Za hlavní cíl této práce bylo stanoveno předložení dostatečného množství argumentů, jež by dokázaly, že arabský anonym psal ve své zprávě z konce 9. století o Velké Moravě a že jejím vládcem, jehož jmenuje, je Svatopluk I. Jako první předpoklad pro dosažení cíle je shromáždění všech důležitých materiálů, utřídění všech poznatků, zorientování se v nich a podrobení je kritickému rozboru. Na cestě k cíli je třeba se vypořádat s chybnými teoriemi, je nezbytné vyvrátit řadu mylných důkazů na nichž stojí celé koncepce, zejména východní. Tato problematika je natolik komplexní, že pouhé shrnutí dosavadních výzkumů nestačí. Je třeba provést vlastní kritiku pramene. Na pomoc budou muset přijít i další vědní obory jako ku příkladu geologie, numismatika, lingvistika, archeologie, orientalistika a další. V této práci jsem si dal za cíl zpracovat tři konkrétní body, vycházející z textu arabského pramene. Prvním problémem je osoba zástupce Svatopluka - župana. Pokusím se identifikovat cestu, kterou se dostal tento výraz do slovníku starých Moravanů. Dále budu sledovat jeho další existenci ve vznikajících středoevropských státech a jeho obsahové proměny. Nevynechám ani otázku, jakou roli sehrál župan při vzniku českého a polského slova pan. Zajímavým tématem, zejména pro moravské badatele a pokračovatele L. E. Havlíka, je...

Čtverec - kruh - obdélník
Boťová, Marta ; Kornatovský, Jiří (vedoucí práce) ; Cikánová, Karla (oponent)
/Diplomová práce/ Praha 2006 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy 75s. (Přílohy: 74 návrhů tvorby, 9 fotografií vlastních výtvarných prací, 32 výtvarných prací žáků základních škol, 9 fotografií průběhu dětské práce) Diplomová práce se dělí na tři části : teoretickou, praktickou a didaktickou. Teoretická část stručně vymezuje kompoziční a symbolické vlastnosti čtverce, kruhu, obdélníku. Dále se pak zabývá těmito třemi geometrickými tvary především v dlouhodobém procesu minimalizace v moderního umění 20 století Praktická část je zaměřena na popis, vývoj a reflexi mých vlastních výtvarných prací - malby, fotografiky. Didaktická část obsahuje modelové hodiny výtvarné výchovy pro žáky na 1 .st.ZŠ spolu s další možnou inspirací. Náměty vycházejí ze základních geometrických tvarů a dále především z kruhového pohybu a vše s ním souvisejícím - vesmír, vodní kruhy, ticho, klid, chaos, řád aj. Klíčová slova: Kruh, čtverec, obdélník, minimalizace, nefigurativní umění, grafika, malba

Assia Djebar: skrytý pohled, tlumený hlas. Obraz ženy v ženské intimní próze Maghrebu
Janišová, Miluše ; Pohorský, Aleš (oponent) ; Voldřichová - Beránková, Eva (vedoucí práce)
Postavení žen v muslimské společnosti je v současné době velmi diskutovanou otázkou. V souvislosti s událostmi na Blízkém východě, a nejen tam, se stále více otevírá a přetřásá při nejrůznějších příležitostech. Běžnému příslušníku euroamerické kultury je problém vcelku jasný - muslimské ženy jsou utiskované, šikanované a ponižované. Stává se dokonce, že pozice žen v muslimských společnostech slouží jako prostředek k odsouzení islámu jako takového. Má práce by v žádném případě neměla mít sociologický charakter, není mou ambicí islám a postoj muslimů k ženám soudit, k tomu mi chybí vzdělání, zkušenosti i osobní znalost prostředí. Na prvopočátku mého bádání stála otázka: Může existovat literární autobiografie v kultuře, která zapovídá člověku zobrazovat, mluvit o sobě a používat 1. osobu singuláru? A v případě, že ano, pak tedy za jakých podmínek? Po přečtení několika knih se můj obzor částečně rozšířil a poznatky nabyté z této četby mě vedly k rozhodnutí omezit své zkoumání pouze na ženskou část literární tvorby Maghrebu. Maghrebská literatura psaná ženami je ve srovnání s evropskou produkcí velmi mladá, datuje se teprve od konce 40. let 20. století. S tím je spojen fakt, že je také velmi málo zpracovaná. U nás je dostupná pouze publika Jeana Dejeuxe La littérature féminine de la langue fram;aise au Maghreb z...

Předtransfuzní vyšetření - zkouška slučitelnosti erytrocytárních transfuzních přípravků na Transfuzním oddělení Nemocnice České Budějovice, a. s.
TESAŘOVÁ, Lucie
Krev je tělní tekutinou, kterou se zatím přes veškerý pokrok nepodařilo nahradit žádnými jinými umělými přípravky. První zmínky o transfuzi nacházíme již u starých Egypťanů, Asyřanů, Židů i Římanů. První historicky zaznamenaný pokus o krevní transfuzi popsal historik a právník Stephano Infessura roku 1492. Na území našeho státu byla vykonána první známá transfuze krve teprve v 19. století. Provedl ji pražský lékař Antonín Erpek roku 1879. Předtransfuzní vyšetření je soubor imunohematologických vyšetření prováděných před podáním transfuze krve pacientovi. Cílem předtransfuzního vyšetření je zajistit příjemci účinnou substituci, při které budou transfundované erytrocyty dostatečně dlouho přežívat v jeho krevním oběhu a nedojde k jejich destrukci. Základním principem všech předtransfuzních vyšetření je laboratorní potvrzení, že je krev příjemce slučitelná s krví dárce. Komplex předtransfuzních vyšetření před podáním erytrocytárního transfuzního přípravku povinně zahrnuje vyšetření krevní skupiny příjemce, screeningu antierytrocytárních protilátek příjemce, popř. doplněného identifikací protilátek, a vlastní zkoušky kompatibility transfuzního přípravku. Všechna tato vyšetření se provádějí aglutinačními metodami. Zkouška kompatibility je reakce séra/plazmy pacienta s erytrocyty dárce, která slouží k potvrzení, že je krev příjemce slučitelná s krví dárce. Může být vyšetřena buď serologicky (na sklíčku, ve zkumavce, sloupcovou gelovou aglutinací, metodami pevné fáze) nebo elektronicky (strategie type and screen, elektronická zkouška kompatibility). Platnost zkoušky kompatibility je 72 hod., počítáno od doby odběru vzorku příjemce krevní transfuze. Moje práce se zabývá vyšetřením vlastní zkoušky kompatibility transfuzního přípravku, literárním porovnáním jednotlivých metod a porovnáním provedení metody sloupcové gelové aglutinace (LISS/NAT) manuálně a na automatu Techno TwinStation, včetně porovnání provozně-ekonomického hlediska. Praktická část této práce byla zpracována na Transfuzním oddělení Nemocnice České Budějovice, a. s. Literárním porovnáním metod zkoušky kompatibility jsem dospěla k závěru, že nejcitlivější metodou používanou k vyšetření zkoušky kompatibility, je nepřímý antiglobulinový test (NAT) provedený sloupcovou gelovou aglutinací nebo metodami pevné fáze. Moje zjištění odpovídá Doporučení Společnosti pro transfuzní lékařství ČLS JEP. Výsledky této bakalářské práce potvrzují správnost volby vedení TRS provádět vyšetření zkoušky kompatibility metodou sloupcové gelové aglutinace (LISS/NAT). Výhody sloupcové gelové aglutinace oproti zkumavkovým metodám spočívají v tom, že se jedná o rychlou metodu, s menší spotřebou reagencií i vzorku, s možností standardizace, automatizace, dokumentace. V neposlední řadě metoda vykazuje vyšší citlivost, což zvyšuje bezpečnost krevní transfuze pro pacienta. Vyšetření zkoušky kompatibility metodou sloupcové gelové aglutinace (LISS/NAT) bylo provedeno manuálně a na automatu Techno TwinStation u 52 vzorků pacientů, celkem 118 testů. Výsledky vyšetření byly shodné bez ohledu na zvolený způsob provedení. Ani z provozně-ekonomického hlediska se oba typy provedení tohoto vyšetření výrazněji neliší (manuální cca 24 Kč, automatizované cca 26 Kč). Při manuálním provedení nelze vyloučit chyby lidského faktoru, které jsou v případě automatizace eliminovány. Další výhodou automatu je dohledatelnost všech prvků zapojených do analytického procesu, které jsou archivovány a zůstanou přístupné po provedení testu. Výhodou manuálního provedení zkoušky slučitelnosti je kratší celkový čas vyšetření (cca 30 ? 35 min) oproti automatizovanému (cca 45 ? 60 min dle počtu vzorků). Nevýhodou automatizovaného provedení zkoušky kompatibility na automatu Techno TwinStation je to, že není možné v průběhu pipetování přidávat další vzorky.

Alexander Dreyschock. Virtuozita v Čechách
Hradecká, Dita ; Gabrielová, Jarmila (oponent) ; Ottlová, Marta (vedoucí práce)
Reflexe virtuozity na pude ceskych zemi ve 30. a 40. letech 19. stoleti nese znaky pfechodoveho obdobi, kdy se do centra zajmu na misto rykonu virtuosa dostava rykon interpreta hudebniho dila. Pfedesle kapitoly naznaCily, ze Alexander Dreyschock si vzhledem ke svemu vyznamu pro hudebni zivot Prahy i Evropy zasluhuje vetsi pozomost, nez jake se mu doposud dostavalo. Jak napovidaji uvedene sondy do jeho tvorby, Dreyschock patfil k tern klavimim virtuosum, jiz rozvijeli zvukove moznosti nastroje jako soucast hudebni struktury a pracovali na integraci virtuozity do formaIne uzavfeneho dila. Dreyschockovu tvorbu je zapotfebi zkoumat a provadet. Teprve az budeme mit sluchovou zkusenost, az bude mozno porovnat Dreyschockova dila se skI adb ami ostatnich virtuosu, pfiblizime se trochu Dahlhausove pozadavku "rekonstrukce" a budeme moci v dobove produkci lepe diferencovat, nez tomu bylo dosud.

Aplikace metodiky Lean Six Sigma na snižování chybovosti při vyplňování smluv
Albert, Michal ; Plášková, Alena (vedoucí práce) ; Žák, Daniel (oponent)
Tato diplomová práce se soustředí na chybovost při vyplňování formulářů smluv životního pojištění. Teoretická část práce popisuje hlavní aspekty metodiky Lean Six Sigma, která bude použita na snížení vysoké chybovosti. Lean Six Sigma je široce využívána současnými společnostmi ke zlepšení obchodních procesů zvýšením jejich sigmy. Metodika je spojením dvou nezávislých přístupů, jež byly oba vyvinuty na počátku 20. století. Cílem tohoto spojení je využít to nejlepší z obou z nich. Praktická část práce potom ukazuje, jak zdánlivě oddělené přístupy Lean a Six Sigma mohou fungovat společně. Lean zde byla využita ke zlepšení procesu pro obchodní službu pojišťovny a Six Sigma byla použita ke snížení chybovosti na formulářích. Obě zlepšení byla úspěšně implementována do podniku a vedla k požadovanému výstupu.

Towards the analysis of Ludwig Winders novel "Der Thronfolger. Ein Franz Ferdinand Roman" in the context of the narrative of early and late work of its author
Broukalová, Jindra ; Krolop K., (vedoucí práce) ; Stromšík, Jiří (oponent) ; Tvrdík, Milan (oponent)
Ludwig Winder patri k vyraznym predstavitelum prazske nemecke li teratury mezi valecneho obdobi. Po smrti Franze Kafky se stal clenem Prazskeho kruhu. Rodistem i nekterymi rysy sve tvorby je zaroven spjat s moravskou nemecky psanou literaturou. Narodil se 7. 2. 1889 v moravskem Safove a zemrel 16. 6. 1946 v anglickem Baldocku. Po maturi te na nemecke obchodni akademii v Olomouci nastoupil Winder do redakce videnskeho levicove liberalniho listu "Wiener Zeitung" a zurnalistice zustal verny po cely zi vot. Jeho novinarske pusobeni je spj ato predevsim s prazskym nemeckym denikem "Deutsche Zeitung Bohemia", v nemz byl 25 let redaktorem. Po pocatecnim tvurcim hledani se Ludwig Winder venoval proze, v niz byl cenen predevsim pro svou vecnost a objektivitu. Pozornost kri tiky i ctenaru upoutal Winder romanem "Zidovske varhany", ktery je pokladan za j eho nejvyznamnejsi dilo. Asi v polovine 20. let dvacateho stoleti se Winder odklani od expresionismu, ktery se u neho plne projevil pouze v romanu "Kasai" z roku 1917, a v j eho tvorbe se prosadila pro neho tak typicka vecnost, ktera se ohlasovala jiz v drivejsich pracich a byla v souladu s li terarnim proudem nove vecnosti, prevladaj icim tehdy v nemecky psane literature. Za roman "Stefi aneb Dörrova rodina prekonava krizi" a s prihlednutim k dosavadni literarni...


Radikální náboženství a jeho vliv na anglickou společnost a politiku v letech 1649-1660
Tumis, Stanislav ; Kovář, Martin (vedoucí práce) ; Rakavá, Stanislava (oponent)
Diplomovou práci jsem zaměřil na analýzu činnosti náboženských hnutí a sekt, jež ovlivňovaly společenský a politický vývoj Anglie v 50. letech; tyto skupiny byly v jistém ohledu vyvrcholením náboženského radikalismu, který se zrodil z protestantského, především kalvínského učení, ovlivňujícího dějiny státu od alžbětinské éry. Vzhledem k tomu, že pro pochopení činnosti sekt působících v Anglii po popravě Karla I. je nutné porozumět předchozímu vývoji puritanismu, věnoval jsem pozornost náboženským otázkám země od počátku vlády královny Alžběty. Termín "radikalismus" je sám o sobě relativním pojmem; puritanismus, jenž se zdál Alžbětě I. a řadě jejích současníků extrémním projevem víry, byl v 50. letech 17. století nazírán jako nejumírněnější forma uctívání (viz presbyteriáni a independenti jako nejbližší reprezentanti starých puritánských tradic). Dokonce i baptisté, kteří byli na počátku 40. let ztotožňováni s münsterským anabaptistickým běsněním Johna z Leidenu, byli v 50. letech vnímáni konzervativními složkami národa jako relativně umírněný proud náboženského radikalismu. Je ovšem zřejmé, že i počáteční formy kalvinismu byly radikální výzvou tehdejší společnosti, politice i představám člověka o Bohu, světě, životě a o sobě samém. Puritanismus a separatismus obsahovaly řadu rozkladných učení, jež směřovaly...

Pražská pověst v 2. polovině 19. století (na příkladu sběrů Popelky Biliánové)
Janeček, Petr ; Sochorová, Ludmila (vedoucí práce) ; Sochorová, Ludmila (oponent)
Cílem rigorózní práce je analýza problematiky domácí orální narativní tradice na přelomu 19. a 20. století, se zaměřením na lokální pražské pověsti, jejich charakter, genezi a funkci. Případová studie sběrů vyšehradských a podskalských pověstí pražské spisovatelky Popelky Biliánové si klade za cíl nejen analyzovat lokální korpus dobově tradovaných folklorních látek, ale v širším smyslu představit i roli pověstí a zacházení s nimi v českém semiodborném diskurzu 2. poloviny 19. století. Základními prameny použitými v rigorózní práci jsou jednak vlastní rukopisy autorky, uložené v autorčině pozůstalosti, tak i komplet její literární tvorby tématicky se vztahující k problematice pražských pověstí. Sekundární literaturu pak představují sbírky pražských pověstí dalších autorů, pragensie a další relevantní teoretická literatura, převážně z oblasti folkloristiky, etnologie, literární vědy a historiografie. Po teoretickém úvodu sumarizujícím a konfrontujícím teoretické, metodologické a klasifikační přístupy k pověsti jako folklornímu žánru, následuje kritický přehled dosavadního studia problematiky. Sbírka pražských pověstí Popelky Biliánové je zařazena do genetického vztahu s ostatními sbírkami pražských pověstí a jsou charakterizováni její následovníci a pokračovatelé. Stručně je představena i osobnost a...