Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 11,740 záznamů.  začátekpředchozí11721 - 11730další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.78 vteřin. 

Petr Eben - Cantica Comeniana I - rozbor úprav deseti písní z amsterodamského kancionálu
Dittrichová, Johana ; Nedělka, Michal (oponent) ; Bělohlávková, Petra (vedoucí práce)
Předkládaná práce je především komplexní analýzou úprav deseti písní, které jsou všechny uvedeny jak v amsterodamském Kancionálu (autor a pořadatel Jan Amos Komenský), tak v Cantice Comenianě I (autor Petr Eben). Pokusila jsem se zjistit původ vybraných písní, tedy jsou-Ii v amsterodamském Kancionálu jako původní práce Komenského, jeho překlady, nebo jde-Ii o písně převzaté v jejich původní formě. K tomu bylo zapotřebí alespoň stručně pojednat o bratrských kancionálech, které vyšly do té doby a zvážit přínos Komenského v písňové a básnické tvorbě tehdejší Jednoty bratrské. Stručné životopisy Komenského a Ebena ukazují, že oba skladatelé měli blízko nejen k hudbě, ale také ke křesťanství, z čehož vyplývá, že písně, které jsou předmětem práce, jsou vynikajícím dílem nejen po hudební, ale i po myšlenkové a teologické stránce. Cílem mé práce bylo zjistit společné prvky Komenského a Ebenovy verze písní. Komenský, který s písněmi pracuje na tehdejší dobu velice moderním a revolučním způsobem (přebásňuje je, aby rytmus melodie byl stejný jako rytmus textu, upravuje je, co se týče délky), má v Ebenovi věrného pokračovatele, který na úpravách písní pracuje rovněž moderními kompozičními metodami (kombinuje homofonní a polyfonní úseky, církevní modalitu a dur-mollovou tonalitu). Eben volí úpravy tak, aby mohly být...

Rozbor písní k Večeři Páně
Míchalová Mikšíková, Ludmila ; Beneš, Ladislav (vedoucí práce) ; Filipi, Pavel (oponent)
Má práce se zabývá rozborem písní, které se vztahují k svátosti Večeře Páně. Rozebírám písně z Evangelického zpěvníku a jeho Dodatku ČCE a dále písně ze zpěvníků: Evangelický kancionál Slezské církve evangelické a. v., Bratrský zpěvník Jednoty bratrské, Zpívejme Hospodinu Církve adventistů s. d. a Kancionál Římskokatolické církve. Podrobnou analýzu písní provádím v Evangelickém zpěvníku a Dodatku, k tomu jsem použila vlastní metodu analýzy písní. Při sestavování této metody jsem se nechala inspirovat třemi metodami různých autorů (od Andrease Martiho, Hans-Jürgen Stefana, Martina Rösslera), které podrobněji uvádím v 1. kapitole. Stěžejním bodem mé analýzy je teologický rozbor písní. U čtyř dalších zpěvníků a jejich písní popisuji především hlavní teologická témata pojící se k večeři Páně. Písně a jejich teologická témata a pojetí večeře Páně na závěr shrnuji a porovnávám. Docházím tak ke specifikům, přednostem i nedostatkům jednotlivých zpěvníků, přičemž tyto závěry využívám, abych navrhla, jak doplnit a změnit písně k večeři Páně v současném Evangelickém zpěvníku a jeho Dodatku. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Základní atletické dovednosti žáků ve věku 11 - 14 let
Vala, Břetislav ; Vindušková, Jitka (vedoucí práce) ; Vystrčilová, Martina (oponent)
NÁZEV: Základní atletické dovednosti 11 až 14 letých žáků. CÍLE PRÁCE: Cílem diplomové práce je zhodnotit techniku atletického žactva staršího školního věku před a po absolvování šestiměsíčního tréninku pomocí videozáznamu. METODA: Základní údaje byly získávány metodami nestandardního posuzování a pozorování. VÝSLEDKY: Pozorováním a posouzením vytvořených kinogramů jsem zjistil, že pravidelný nácvik elementárních atletických cvičení a vybraných technických disciplín má vliv na jejich pozdější provedení. Bohužel nedošlo ke zlepšení v míře a rozsahu jaké jsem předpokládal. U žáků ve věku 11 až 12 let došlo k výraznějším změnám. Kategorie žáků 13 až 14 let spíše stagnovala. Výzkumem jsem zjistil, že po pravidelném nácviku základních atletických cvičení a technických disciplín se žáci nemusí zákonitě zlepšit. KLÍČOVÁ SLOVA: Sportovní trénink, kinogram, skok daleký, překážky, vrh koulí.

Aplikace metod učení slovníku pro Audio Inpainting
Ozdobinski, Roman ; Rajmic, Pavel (oponent) ; Mach, Václav (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá metodami učení slovníku pro doplňování chybějících úseků ve zvukovém signálu. Jsou zde teoreticky rozebrány a prakticky využity algoritmy K-SVD a INK-SVD k učení slovníku. Tyto slovníky jsou následně aplikovány na rekonstrukce audio signálů metodou OMP (Orthogonal Matching Pursuit). Dále je zde navrhnutý algoritmus pro výběr stacionárních segmentů a jejich následné použití jako trénovací data pro K-SVD a INK-SVD. V praktické části práce je pozorována účinnost při výběru do trénovací množiny z celého signálu v porovnání s použitím algoritmu pro stacionární segmentaci. Byl také zkoumán vliv snížení vzájemné koherence na kvalitu rekonstrukce pro inkoherentní slovník. Vytvořenými skripty pro hromadné testování v prostředí Matlab je provedeno vzájemné porovnání uvedených metod na žánrově odlišených skladbách.

Myths of the Contemporary Man: An Application of the "Mythic Reading" Method to the Selected Works of the World of the World Literature of the 20th and 21st Centuries.
Bargár, Pavol ; Balabán, Milan (vedoucí práce) ; Štampach, Ivan (oponent) ; Trojan, Jakub (oponent)
Uvedená práca sa pokúša poskytnúť prístup k mýtu, ktorý by vystihoval jeho aktuálnosť pre dnešného človeka. Práca začína pokusom uchopiť význam(y) gréckeho termínu μυθος, jeho vzťahu k termínu λογος v priebehu dejín a kritickým vyrovnaním sa s definíciami a interpretačnými metódami vybraných bádateľov v oblasti štúdia mýtov. Následne je navrhnutá vlastná definícia mýtu, v náväznosti na P. Ricoeura, L. Coupeho, D. Cupitta a ďalších. Mýtus je vnímaný ako dialektické spojenie naratívu a mýtických motívov, ktoré nie sú nemenné, ale práve v kontexte vytvorenom príbehom dostávajú vždy nový význam. Tak mýty tvoria reťaze vzájomne spojených verzií, otvorené pre ďalšie interpretácie v procese "radikálnej typológie." Mýty nie sú obmedzené na oblasť náboženstva, "radikálna typológia" zohľadňuje profánny kontext. Jednotlivé články reťazí mýtov môžu byť teda aj literárne diela. Vybrané diela svetovej literatúry 20. a 21. storočia (M. Bulgakov: Majster a Margaréta, G. Orwell: 1984, H. Murakami: Kafka na pobreží, P. Auster: Sklené mesto) sú v práci interpretované ako mýty za pomoci metódy "mýtického čítania," ktorá využíva imagináciu v rovnakej miere ako zásady logiky. Je navrhované vnímať mýty ako dialektické spojenie "dokonalosti" a "otvorenosti," ktoré poskytuje priestor pre vstup "iného." To je významné i z...

Vybraná témata ze vzdělávací oblasti člověk a jeho svět zpracována s použitím metod a technik dramatické výchovy
Rusiňáková, Nikola ; Svobodová, Radmila (vedoucí práce) ; Holemá, Irena (oponent)
1 Abstrakt: Diplomová práce nese název "Vybraná témata ze vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět zpracována s použitím metod a technik dramatické výchovy." Teoretická část se zabývá dramatickou výchovou, jejími cíli, obsahem, principy, formou, metodami a technikami, plánováním, ale také tím, jaký by měl být učitel dramatické výchovy, jaká jsou specifika dětí mladšího školního věku, hodnocením v dramatické výchově a samozrějmě také vzdělávací oblastí RVP ZV Člověk a jeho svět. Praktická část obsahuje metodickou složku, která obsahuje jednotlivé scénáře lekcí. Jsou zde popsány metody dramatické výchovy použité v jednotlivých lekcích. V praktické části se dále zabývám stanovenými cíli, jejich ověření v praxi a vyslovení závěrů vycházejících z realizace praktické části. V navržených lekcích jsem použila vybrané metody a techniky strukturovaného dramatu a průpravné hry a cvičení. Zjistila jsem, že metodami a technikami dramatické výchovy lze zpracovat velmi odlišná témata ze vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, neboť jsem navrhla různá témata z této vzdělávací oblasti a ověřila jsem je v praxi.

Podpora mobility v bezdrátových sítích a Internetu
Novotný, Miroslav ; Peterka, Jiří (oponent) ; Janeček, Jan (vedoucí práce)
Důležitou součástí komunikačních systémů je jejich schopnost podpořit mobilitu jednotlivých koncových zařízení, případně programových a datových komponent. Tato diplomová práce se zabývá metodami řešení mobility v Internetu a bezdrátových sítí. V kapitole týkající se Internetu popisuje metody rozšíření IP protokolu o mobilní prvky a metody řešící mobilitu pomocí doménových jmen. Shrnuje klady a zápory těchto přístupů a navrhuje nový přístup založený na distribuovaných hašovacích tabulkách. Součástí práce je také simulační model navrhovaného řešení. V části o bezdrátových sítí shrnuje existující bezdrátové technologie a porovnává jejich přístup k mobilitě. Na závěr uvádí představu plně mobilního uzlu, který využívá maximum z diskutovaných metod a ilustruje možnosti, které mobilita nabízí.

Linguistic situation in Catalonia
Boháčová, Monika ; Čermák, Petr (vedoucí práce) ; Zavadil, Bohumil (oponent)
současné době má ve Španělsku 17 regionů statut autonomní oblasti, ačkoliv ústava z roku 1978 hovoří pouze o třech "historických národech" s vlastním jazykem: v Katalánsku, Baskicku a Galicii. Uznání katalánštiny jako oficiálního jazyka Katalánska zahájilo proces transformace, doprovázený nevyhnutelnými konflikty v politické a jazykové oblasti. Nicméně, Katalánci si za své úsilí zaslouží obdiv. Během třiceti let demokratického režimu dokázali oživit jazyk, který byl zatlačen do ústraní a zbaven jakékoli pozitivní perspektivy, a to přes období diglosie ve prospěch kastilštiny až po bilingvní stav. Jaký bude příští krok? Diglosie ve prospěch katalánštiny? Je pravda, že katalánština k tomu má veškeré předpoklady: je oficiálním jazykem, má svou normu a kodifikaci. Na základě posouzení stávající situace z nejrůznějších hledisek se můžeme ptát: Jaký bude další vývoj pozice katalánštiny (a kastilštiny) v Katalánsku? Na jednu stranu, politika katalánské vlády se orientuje na propagaci jazyka způsobem, který může působit diskriminačně vůči kastilské komunitě a v extrémních případech vyvolává pocit, že cílem je naprostý katalánský monolingvismus. Politici nacionalistické ideologie prosadili uplatnění katalánštiny ve všech oblastech, i když často radikálními a jednostrannými metodami, v každém případě docílili...

Fyzické interakce sestřihového faktoru Prp45
Kratochvílová, Eliška ; Folk, Petr (vedoucí práce) ; Doubravská, Lenka (oponent)
Je známo, že posttranslační stav chromatinu, transkripce a sestřih se vzájemně ovlivňují, přesto ve studiu jejich vztahů zbývá ještě mnoho nezodpovězených otázek. V kvasince Saccharomyces cerevisiae lze relativně snadno navodit stavy, kdy je v životaschopných buňkách sestřih oddělen od transkripce. Takového stavu bylo docíleno mutací sestřihového faktoru Prp45, jehož savčí homolog se prokazatelně účastní jak regulace transkripce, tak sestřihových reakcí. Na základě předem indikovaných interakcí v dvouhybridním systému byla v této práci hledána fyzická spojení proteinu Prp45 s proteiny účastnícími se posttranslačních modifikací chromatinu. Jejich nalezení by poskytlo vhled do vzájemných vztahů procesů genové exprese. Koimunoprecipitací ani afinitní purifikací nebyly nalezeny fyzické interakce mezi proteinem Prp45 a námi zvolenými regulátory chromatinu. O alternativních přístupech uvažujeme. Koprecipitačními metodami byla dále blíže lokalizována interakce proteinu Prp46 se zkrácenými variantami proteinu Prp45. Toto pozorování rozšířilo naše znalosti o protein- proteinových interakcích v rámci sestřihového komplexu.

Prevence sociálně patologických jevů na ZŠ- Školní metodik prevence
Vaníčková, Lenka ; Čedík, Miloslav (vedoucí práce) ; Mašát, Vladimír (oponent)
V této práci se chci věnovat prevenci sociálně patologických jevů na základní škole a zvláště osobě školního metodika prevence. Školní metodik prevence má být jakýmsi managerem prevence sociálně patologických jevů na základní škole. Jeho funkce je ustanovena podle metodického pokynu č.j. 14514/2000-51. V první části práce uvádím terminologii a legislativu týkající se prevence sociálně patologických jevů na základní škole, zmiňuji stručný vývoj preventivních aktivit po roce 1989. Pozornost věnuji činitelům ovlivňujícím chování a prožívání dětí na škole. Informuji o tzv. interních a externích představitelích primární prevence na základní škole. Tato část práce je zakončena seznámením se Standardy certifikace preventivních činností. Druhá část textu se zabývá metodami a formami školní práce, které vedou k osvojení tzv. preventivních kompetencí. Pokouším se nahlédnout do preventivních činností, které lze realizovat při výuce, či při ostatních školních aktivitách. Uvádím zde také základní rizika spojená se vznikem sociálně patologických jevů na škole. V závěru této části jmenuji základní kritéria pro hodnocení preventivního působení a rovněž se zmiňuji o úspěšném kanadském projektu COPE.