Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 468 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.07 vteřin. 

Mediace významu ve hrách na hrdiny
Pekárková, Kateřina ; Klusák, Miroslav (oponent) ; Chrz, Vladimír (vedoucí práce)
Předkládaná práce se zabývá hrami na hrdiny (RPG). Jedná se relativně ohraničenou skupinu her s výraznými určujícími znaky a poměrně širokou hráčskou základnou. Hry na hrdiny existují ve světě od sedmdesátých let 20.století, u nás byla první hra vydána počátkem let devadesátých. Tyto hry představují zdárně se rozvíjející oblast zábavního průmyslu. Podle odhadů společnosti, která vydala úplně první hru na hrdiny Dungeons and Dragons {DnD), se roční obrat v této oblasti pohybuje okolo dvou miliard amerických dolarů. Podle téhož zdroje hraje DnD každý měsíc asi 2,5 miliónu lidí. České nakladatelství Altar odhaduje, že počet aktivních hráčů v ČR je v současnosti asi 6000Navzdory tomuto faktu je hrám na hrdiny věnována poměrně malá pozornost laické i odborné veřejnosti. Musíme však i v tomto směru konstatovat určitý posun, neboť alespoň počet bakalářských a diplomových prací věnovaných hrám na hrdiny se stále zvyšuje a v minulém roce se téma objevilo v odborném vědeckém časopise Československá psychologie2.

Specifika otcovské a mateřské hry s dítětem do tří let věku
Svatošová, Lucie ; Dittrichová, Jaroslava (oponent) ; Šulová, Lenka (vedoucí práce)
Tato diplomová práce je součástí grantového úkolu Grantové agentury České republiky č.406/01/220, zaměřeného na specifika rané interakce dítěte s různými členy rodiny, jeho řeitelkou je Doc. PhDr. Lenka ulová, CSc. Teoretická část práce je rozdělena do pěti hlavních kapitol. První dvě z nich se zabývají rolí matky a rolí otce ve vývoji dítěte. Ve třetí kapitole je podrobně rozebrána hra dětí ve věku do tří let. Čtvrtá kapitola se zabývá specifiky mateřské hry, pátá kapitola je analogicky věnována specifikům otcovské hry. Výzkum uvedený v empirické části spočívá v analýze videonahrávek ročních, dvouletých a tříletých dětí při hře s matkou a při hře s otcem v jejich domácím prostředí se standardizovaným setem hraček. Výzkumný vzorek tvoří dvanáct dětí a jejich rodiče. Výsledky byly zpracovány pomocí počítačového programu V.I.P. z hlediska několika kategorií (pohled, vokalizace, úsměv, manipulace s hračkou, motorická aktivita, fyzický kontakt). Byly sledovány jak rozdíly mezi matkami a otci, tak rozdíly u dětí při hře s matkou a při hře s otcem. Výsledky jsou uvedeny pro kadé dítě zvláť, souhrnně pro roční, dvouleté a tříleté děti, celkově pro celý výzkumný soubor a konečně té z hlediska vývojového.

Prvky hry ve vzdělávání dospělých
Froněk, Jan ; Svatoš, Vladimír (oponent) ; Šerák, Michal (vedoucí práce)
"Hra" je ve vzdělávací praxi běžným pojmem, pod kterým si však lze představit velké množství i dosti odlišných aktivit. Předložená diplomová práce se zabývá definicí hry a jejím odlišením od aktivit s prvky hry. Popisuje hru jako obohacující součást života dospělých lidí. Snaží se vymezit místo "hry" v systému vzdělávacích metod a poukázat na skutečnost, že hra je pro andragogiku zajímavý fenomén, kterému stojí za to věnovat pozornost. Součástí je i pokus o kategorizaci her používaných ve vzdělávání dospělých. Nejrozsáhlejší část práce je věnována vedení rozborů herních aktivit, jakožto klíčové dovednosti lektora působícího v oblasti zážitkového vzdělávání. Díky rozboru se z proběhlého herního zážitku může stát v praxi využitelná zkušenost.

Sociálné vzťahy medzi oboma pohlaviami u paviánov dželada (Theropithecus gelada) v Zoo Zlín - Lešná
Baholet, Daria
Paviáni dželada patří mezi starosvětské opice , jsou jedinými zástupci tohoto druhu . Životní projevy a sociální vztahy mezi zvířaty jsou dosud nepříliš prozkoumány. Proto je tato práce zaměřena na skupinu sedmi zvířat žijících v zajetí v Zoo Zlín- Lešná . Pozorování bylo zaměřeno na hlavní sociální potřeby jako je sběr potravy , pohyb , odpočinek , komfortní chování , sexuální chování , agresi a hru. Pozorování začalo na jaře roku 2014 , probíhaly v pěti pozorováních . Výsledky pozorování jsou zpracovány v poslední části práce pomocí etogramov a grafů . Pozorované činnosti byly zaznamenány v tomto zastoupené největší část zajímá sběr potravy 44,2 % . Dále péče o povrch těla - grooming 24,6 % , sledování okolí 10,4 % a pohybová aktivita 8,1 % . Následuje odpočinek v 7,7 % , projevy pohlavního chování 2,3 % , hra 1,7 % a lezení po stromech v 0,5 % . Nejméně zastoupeny je agresivní chování, s 0,07 % . Výsledky pozorování paviánů dželada v Zoo Zlín- Lešná se přibližně shodují s dosavadními známými poznatky o tomto druhu.

Terapie hrou
Kleinová, Gražina ; Junková, Vendula (vedoucí práce) ; Šírová, Eva (oponent)
Terapie hrou je specifický psychoterapeutický přístup, který vychází ze skutečnosti, že hra je pro děti přirozeným způsobem zkoumání světa. Pro dítě představuje hra vážnou záležitost, i když se u ní může smát, která neodmyslitelně patří k jeho zdravému vývoji. Prostřednictvím hry se dítě rozvíjí psychicky, tělesně i sociálně. Podle činnosti lze rozlišovat různé typy her, přičemž forma hry se mění s věkem dítěte~ V rámci hry se dítě vyrovnává s nejrůznějšími zážitky, zpracovává příjemné i nepříjemné pocity, zkouší si nové vzorce chování atd. Hra umožňuje vyjádřit cokoliv na symbolické rovině, resp. není nutné o tom mluvit, důležitější je, že se to děje. Hra je sama o sobě pro děti přitažlivá a zábavná, děti si zkrátka hrají rády. Výše uvedené poznatky využívá terapie hrou, která je vhodná u dětí asi od 4 do 10-11 let. Psychoanalytičky Hermine Hug-Hellmuthová a Melanie Kleinová začaly jako první využívat hru v rámci terapie dětí. Na základě terapeutického přístupu Carla Rogerse vymezila Virginie Axlinová osm principů nedirektivní terapie hrou. Herní terapeut věří v sebeúzdravné mechanismy dítěte. Nepochybuje o tom, že pokud se bude dítě cítit v rámci terapie hrou plně akceptováno, dokáže v rámci hry integrovat různé složky své osobnosti, následně lépe přijímat samo sebe a v konečném důsledku měnit i své...

Zlato a jeho ekonomický význam v Ruské federaci
Ivanushkin, Nikolay ; Stará, Dana (vedoucí práce) ; Srbek, Pavel (oponent)
Zlato vždy hrálo a bude mít velkou roli , jak v rozvoje lidstva , tak i v rozvoje jednotlivych státu . Zlato se stalo středem zajmu ruského státu od 15. století. Několik věků Rusko zkoumalo zlaté ložiska, ale jen v 19. století těžba zlata se stala samostatným odvětvím. Byla provedena analyza těžby zlata podle regionů v Rusku, kde bylo prokázáno, že nesporným lídrem v těžbě je Krasnodarský kraj. Centrální banka od roku 1992 drží část svých devizových rezerv ve zlaté. V praktické části byla provedena analýza devizových rezerv, kde bylo prokázáno, že od roku 2014 rezerva se aktivně zaplňují zlatem z různých důvodů. Z praktické části vyplývá, že v 21. století velká část poptávky připadá na výrobu šperků a na průmysl. Pro ruské občané zlato se stalo výhodnou investice v dobu krize v Rusku.

Porovnání rozdílů ve strategii a taktice tenisové čtyřhry u dorostu a dospělých
Matějka, Josef ; Kočíb, Tomáš (vedoucí práce) ; Buchtel, Jaroslav (oponent)
Název práce: Porovnání rozdílů ve strategii a taktice tenisové čtvr"hry u dorostu a dospělých Cíl práce: Zjistit, jaké rozdíly existují ve strategii a taktice mezi spoluhráči v jejich spolupráci ve čtyřhře dospělých a dorostu a vzájemně je porovnat. Metoda: Porovnání obou kategorií bylo na základě nepřímého pozorování 20 zápasů, ze kterých byly vypracovány záznamy. Ze záznamů byly vyhodnoceny rozdíly ve spolupráci spoluhráčů v daných kategorií. Výsledky: V této práci jsou patrné odlišné způsoby uplatňování forem spolupráce spoluhráčů u hry dorostu a dospělých. V dorostenecké kategorii nedochází k uplatňování všech forem spolupráce a aktivita spoluhráčů je několikanásobně menší než v kategorii dospělých. Klíčová slova: čtyr"hra, herní situace, herní činnost, spolupráce spoluhráčů, aktivní a neaktivní spoluhráč. 2

Hra současných předškolních dětí na vesnici a ve městě
NOVÁČKOVÁ, Marcela
Bakalářská práce se zabývá hrou předškolních dětí na vesnici a ve městě. V první části je charakterizována hra, její význam, odraz okolního prostředí ve hře dětí, vývojová charakteristika předškolního věku, her a hraček v tomto období. Druhá část obsahuje výzkumné šetření v mateřských školách, sledování předškolních dětí na vesnici a ve městě v současném období s použitím metod pozorování a rozhovoru. Součástí této části je podrobný popis a porovnání her na vesnici a ve městě. Ze závěrů výzkumného šetření vyplývá, že hry v obou prostředích jsou podobné, ve sledovaném souboru projevily vesnické děti při hrách více fantazie a kooperace.

Kooperativní hra jako prostředek k poznání
Lebdušková, Václava ; Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Tomková, Anna (oponent)
V diplomové práci se zabývám kooperativní hrou jako prostředkem k poznání - poznání žáků mezi sebou, poznání sebe sama a poznání žáků učitelem. Cílem práce je zaznamenat, jakou měrou se využití kooperativních her na počátku povinné školní docházky podílí na rozvoji sociálních, personálních a komunikativních kompetencí. V závěru předkládám hodnocení akčního výzkumu, které potvrzuje že kooperativní hra je vhodným prostředkem ke stmelení kolektivu a k rozvoji výše zmíněných kompetencí.

Boccia jako efektivní cesta ke zvýšení kvality života osob s těžkým tělesným postižením(?)
AUSPERGEROVÁ, Vendula
Bakalářská práce na téma "Boccia jako efektivní cesta ke zvýšení kvality života osob s těžkým tělesným postižením?" pojednává o možnostech pozitivního ovlivňování kvality života jedinců, zejména s těžkým tělesným postižením, pomocí aktivní účasti ve hře boccia. Boccia je hra určená lidem s tělesným nebo kombinovaným postižením. Využívá se zde speciální vybavení umožňující samostatnou hru osobám se ztíženými možnostmi při zapojení do jiných sportů kvůli těžkému postižení. V České republice vznikla odnož nesoucí název integrovaná boccia, zkráceně iBoccia, jejíž zjednodušená pravidla vycházející z pravidel boccii klasické, umožňují hru v podstatě komukoliv. Stupeň, ani druh postižení nehrají výraznější roli (kromě postižení zrakového), jelikož speciální vybavení stírá výrazné rozdíly způsobené tímto omezením. Vzhledem k tomuto faktu mohou být rovnocennými soupeři v iBoccii i lidé bez postižení. Hry se účastní 3-6členné týmy, jedná se tedy o kolektivní sport. Integrovaná boccia poskytuje příležitost k seberealizaci prostřednictvím pohybové aktivity a umožňuje navazovat či prohlubovat sociální vztahy, což by mohlo vést ke zvýšení kvality života lidí s těžkým tělesným postižením. Cílem bakalářské práce je zjistit, zda a jakým způsobem ovlivňuje integrovaná boccia subjektivně vnímanou kvalitu života vybraných hráčů s tělesným postižením zapojených do studentského projektu "Boccia míří na jih" realizovaným v Českých Budějovicích. Pro dosažení cílů práce byl využit kvalitativní výzkum, konkrétně design případové studie. Úvodní kapitola se věnuje vymezení a charakteristice základních termínů jako jsou postižení, těžké a tělesné, či klasifikací vad. Je zde uvedena pracovní definice pojmu těžké tělesné postižení, jde "o zvlášť těžkou formu tělesného postižení, kdy je člověk z velké části omezen v pohybových schopnostech v důsledku poškození podpůrného nebo pohybového aparátu, nebo jiného organického poškození, proto se stává závislým na pomoci druhé osoby." (Gruber, Lendl, 1992, in Pipeková, 2006, s. 168; Fröhlich, 1994, s. 44 in Pipeková, 2006, s. 329; MPSV.CZ : Zdravotní postižení. [online]. [cit. 2013-08-13]. Dostupné z: http://www.mpsv.cz/cs/8). Druhá kapitola popisuje kvalitu života z psychologického hlediska jako subjektivní prožívání svého vlastního bytí daného člověka ve společnosti. Třetí kapitola definuje pojmy související se sportem, pohybovou aktivitou, přibližuje jejich význam a možnosti ovlivňování kvality života v oblasti psychické, fyzické a sociální. Čtvrtá kapitola se věnuje boccii a její české odnoži integrované boccii, hraných na území České republiky. Obsahuje krátkou historii hry, vysvětluje samotný pojem, popisuje základní pravidla hry a speciální vybavení. Pátou část tvoří vlastní kvalitativní výzkum, jehož výstupem jsou tři případové studie. Oslovenými respondenty jsou hráči integrované boccii z Jihočeského kraje zapojení do projektu "Boccia míří na jih". Jedná se o dvě ženy ve věku 54 a 27 let a muže ve věku 22 let. Data potřebná ke zpracování případových studií byla získána metodami rozhovoru a zúčastněného pozorování. U každého z dotazovaných hráčů plní iBoccia odlišnou funkci a zastává rozdílné postavení v žebříčku důležitosti v životě daných respondentů. Pro respondentku I. iBoccia znamená například možnost seberealizace, respondentka II. vnímá iBoccii spíše jako zkvalitnění volného času s rehabilitační funkcí, zatímco u respondenta III. přináší možnosti sebeuplatnění a pocit "potřebnosti". Výsledky výzkumu přinesly potvrzení, že integrovaná boccia pozitivně působí na kvalitu života těchto respondentů s těžkým tělesným postižením, poskytuje jim možnost seberealizace, zastává společenskou i rehabilitační funkci. Tyto výsledky jsou však uplatnitelné pouze individuálně, záleží na mnoha faktorech související s lékařskou diagnózou, osobností člověka, aktuálním psychickým či fyzickým stavem, cílevědomostí i finanční situací. Záleží také na organizátorech či pracovnících zařízení, jakým způsobem hru uvedou.