Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 695 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.05 vteřin. 

Vztahy mezi vývojovými úrovněmi žáků věku ZŠ a jejich
TOPINKOVÁ, Lenka
Diplomová práce je zaměřena na zkoumání vlivu televizní reklamy na žáky všech věkových stupňů na základní škole, dotýká se sledování televize žáky, v oblasti médií sleduje otázku mediální výchovy a v oblasti vývojové psychologie se orientuje na teorii kognitivního vývoje Jeana Piageta. Kromě teoretické části je zpracován původní kvalitativní a kvantitativní výzkum. V praktické části jsou popsány výsledky výzkumu ohniskových skupin (první a druhá třída) a dotazníkového šetření (čtvrtá až devátá třída), který byl proveden na jedné z městských základních škol v Českých Budějovicích. Dotazníkové šetření bylo dále provedeno u všech rodičů zkoumaných žáků. Závěry kvantitativního výzkumu byly posuzovány z hlediska pohlaví, školní třídy a místa bydliště dětských respondentů. Z hlediska pohlaví a věku dětí, nejvyššího dosaženého vzdělání a čistého měsíčního příjmu rodičů byly vyhodnocovány výsledky dospělých respondentů. Výsledky jsou na závěr diskutovány v širším kontextu. Diskuze se snaží podat přehled vývoje chápání televizní reklamy u žáků věku základní školy. Z výsledků vyplývá, že žáci věku základní školy jsou ovlivněni televizní reklamou, jejímuž obsahu žáci s přibývajícím věkem více rozumí a více chápou její účel. Rozhodující vliv na žáky a jejich trávení času u televize a v souvislosti s tím i na sledování televizních reklam, mají zejména jejich rodiče, v menší míře pak pedagogové.

Psychologie lidské komunikace
CHMELOVÁ, Romana
Hlavním cílem této diplomové práce je posoudit význam komunikace v pracovních týmech. V první části této závěrečné práce jsem se soustředila na téma komunikace obecně, na problém komunikace v organizaci a na roli managementu při řešení komunikačních problémů. Další část této diplomové práce je zaměřena na problematiku pracovních týmů, zvlášť pak na problémy při jejich sestavování, na důležitost týmových rolí a také na komunikační bariéry, se kterými se při práci těchto týmů setkáváme. Praktická část této diplomové práce je zasazena do prostředí společnosti Essox, s.r.o. Cílem dotazníkového šetření, které zde bylo provedeno, bylo zjistit subjektivní hodnocení komunikační úrovně v této společnosti a posoudit, zda tato společnost pracuje skutečně na týmových principech. Výsledkem dotazníkového šetření je zjištění, že společnost se nepotýká s vážnějšími komunikačními problémy a že zjištěné nedostatky nejsou závažného charakteru. Společnost lze z hlediska týmové spolupráce považovat za pokrokovou. V závěru této práce jsou uvedena doporučení vyplývající z výsledků tohoto šetření. Jejich cílem je poskytnout metodické rady k zefektivnění týmové spolupráce.

Vyjednávání: obzory a meze psychologické analýzy (výzkum vztahu potřeb v interpersonální oblasti)
Půda, Ivo ; Wagnerová, Irena (oponent) ; Riegel, Karel (vedoucí práce)
Ve své diplomové práci se zabývám psychologickým pohledem na vyjeuuáváuí. Snažil jsem se vycházet z minulých výzkumú a poznatkú, mapovat oblast současného dění a reflektovat praktické přesahy. Rovněž nalézaní hranic psychologické analýzy vyjednávání, poukazování na bílá místa a nástin budoucího rozvoje tvoří nedílnou součást mé práce. Jak je schopna psychologie přispět oblasti vyjednávání, kde jsou hranice, možnosti, úspěchy a nezdary této vědy ve vztahu k vyjednávání, jsou stěžejní otázky, které si pokládám. Teoretická část má za cíl poukázat na významné kroky a milníky výzkumú, podat přehledný obraz dosavadních směrů, shrnout a konfrontovat jejich výstupy, poukázat na stěžejní témata, která se ukázala k předmětu relevantní, a připravit púdu pro část praktickou. Praktická část má snahu nepatmě posunout ony meze, které byly načrtnuty v části teoretické, a přispět výzkumem k pokrytí další oblasti psychologie a vyjednávání. Při vyjednávání jde o záměrný, racionální proces, v jehož pruběhu se uplatňuje také složka emocionální. Cílem jednání je snížit napětí, odstranit averzi a změnit soupeřivý postoj na obou stranách. Proces řešení postupuje od shromažďování všech potřebných informací, jejich analýzy na základě věcného rozboru, přes promýšlení možností řešení k přijetí závěrečné dohody uspokojující společné...

Posttraumatický rozvoj osobnosti rodičů onkologicky nemocných dětí
Slezáčková, Alena ; Blatný, Marek ; Kepák, T. ; Vlčková, I. ; Jelínek, Martin ; Pilát, M. ; Navrátilová, P. ; Kárová, Š. ; Štěrba, J.
Příspěvek vychází z širšího rámce longitudinálního výzkumného projektu QOLOP, zaměřeného na zmapování kvality života dětí a dospívajících po léčbě onkologického onemocnění. Představíme dílčí výsledky výzkumu týkající se způsobů prožívání rodičů a toho, jak subjektivně hodnotí dopad vážného onemocnění svého dítěte na různé oblasti fungování rodiny (partnerství, mezilidské vztahy, zaměstnání, hodnoty a další). Pozornost budeme věnovat zejména udávaným pozitivním aspektům této náročné životní situace a identifikujeme některé znaky posttraumatického rozvoje osobnosti rodičů. V závěrečné části příspěvku zakomponujeme výše uvedené do kontextu aktuálních poznatků proudu pozitivní psychologie a naznačíme možnosti praktického využití výsledků (zlepšení psychologické podpory členů rodiny - povzbuzení naděje, smíření, vděčnosti, smysluplnosti apod.).

Psychologické profilování pachatele v průběhu vyšetřování závažné trestné činnosti s důrazem na sexuálně motivované trestné činy
Doležalová, Barbora ; Boukalová, Hedvika (oponent) ; Netík, Karel (vedoucí práce)
Psychologicka intervence se uplatnuje v ruznych oblastech forenznf praxe. Metoda psychologickeho profilovanf se zameruje predevsfm na identifikaci pachatele, nicmene muze prispet i v prubehu vysetrovanf trestnych (inu, kdy se psycholog uplatnuje v roli konzultanta. V dalsf fazi trestnfho Nzenf, pri rozhodovanf soudu, psycholog figuruje v roli soudnfho znalce. Predkladana prace se zabY'va pNnosem psychologie predevsfm v pocatecnfch fazfch vysetrovanf, kdy bY'va pNslusny znalec prizvan k vytvorenf profilu neznameho pachatele. Metoda psychologickeho profilovanf se vsak uzfva i k sestavenf profilu znameho pachatele, proto se muze dobre uplatnit i v dalsfm prubehu vysetrovanL Profilovanf Ize oznacit za samostatnou kapitolu v konzultacnf cinnosti psychologa. Vedle osobnfho zajmu 0 predkladanou problematiku byly podnetem pro zpracovanf daneho tematu jiz obhajene zaverecne prace na katedre psychologie, ktere se zabyvajf pNnosem psychologie v oblasti forenznfch ved. Aby prace rozsirovala doposud zpracovana temata a stala se inspirad pro dalsf autory, bylo obecne tema psychologickeho profilovanf zavaznych trestnych cinu zamerne orientovano na uzsf oblast profilovanf sexualne motivovanych deliktu. Cflem prace je tedy shrnout zakladnf poznatky 0 vyvoji a aplikaci metody, prinest vhled do problematiky profilovanf dflCf...

Dětská tvořivost
HYBRANTOVÁ, Jana
Kresba, malba i modelování patří mezi typické projevy a způsoby vyjadřování dítěte. Pomocí výtvarného projevu dítěte lze pozorovat příležitost emocionálního, intelektuálního, fyzického, perceptivního, estetického, sociálního a kreativního růstu. Předmětem mého zkoumání je v této práci kreativita {--} tvořivost. Práce pojednává o otázkách psychologie tvořivosti a výkladu základních pojmů této vědní disciplíny. Na tento blok je navázáno charakteristikou jednotlivých stádií dětské výtvarné tvorby a charakteristikou vývojových stádií tvořivých činností v dětství. V závěru práce jsou uvedeny různé výtvarné techniky pro rozvoj tvořivosti dítěte využité v arteterapeutickém procesu s dětmi, které při volnočasových aktivitách navštěvují výtvarné hodiny. Je zachycen začátek a průběh arteterapeutického působení a charakterizován výtvarný projev vybraných dětí z otevřené skupiny.Kresba, malba i modelování patří mezi typické projevy a způsoby vyjadřování dítěte. Pomocí výtvarného projevu dítěte lze pozorovat příležitost emocionálního, intelektuálního, fyzického, perceptivního, estetického, sociálního a kreativního růstu. Předmětem mého zkoumání je v této práci kreativita {--} tvořivost. Práce pojednává o otázkách psychologie tvořivosti a výkladu základních pojmů této vědní disciplíny. Na tento blok je navázáno charakteristikou jednotlivých stádií dětské výtvarné tvorby a charakteristikou vývojových stádií tvořivých činností v dětství. V závěru práce jsou uvedeny různé výtvarné techniky pro rozvoj tvořivosti dítěte využité v arteterapeutickém procesu s dětmi, které při volnočasových aktivitách navštěvují výtvarné hodiny. Je zachycen začátek a průběh arteterapeutického působení a charakterizován výtvarný projev vybraných dětí z otevřené skupiny.

Genderová diskriminace manažerek a manažerů
RYCHTÁŘOVÁ, Olga
Tato bakalářská práce se zabývá genderovou diskriminací manažerek a manažerů. Práce je rozdělena na dvě části a to na teoretickou a praktickou část. Teoretická část vysvětluje základní pojmy, které se týkají především genderu ve spojení s managementem. V praktické části je provedeno srovnání názorů a stereotypních představ osob ve vedoucích pozicích ve vybraných organizacích. Terénní sběr dat je koncipován na základě strategie kvantitativního výzkumu a je zde využita technika sémantického diferenciálu. Cílem práce je zjistit, jaké jsou genderové stereotypy a předsudky u manažerek a manažerů, které vedou či by mohly vést k diskriminaci na základě pohlaví v pracovním prostředí. Teoretická východiska spolu s praktickým zpracováním práce jsou základnou pro návrh inovací ve studijních předmětech psychologie a sociologie.

Význam pohádek a mýtů v utváření psychiky
PRAŽÁKOVÁ, Eva
Bakalářská práce pojednává o pohádkách a významu, který jim přikládají rodiče dětí mladšího školního věku a odborníci z řad psychologů a psychoterapeutů. Teoretická část vymezuje základní pojmy vztahující se k dané problematice (klasická a moderní pohádka, význam a funkce pohádky, vývoj myšlení a morálky) a dále vymezuje nejdůležitější teorie a přístupy zabývající se pohádkami z hlediska jejich významu či praktického využití (psychoanalýza, analytická psychologie, narativní psychologie). Praktická část je realizována formou kvalitativního výzkumu, stanoveny jsou tyto výzkumné otázky: Jak pohádky ovlivňují dle rodičů a psychologů osobnost, chování a prožívání jedince? Jaký význam ve svém životě přikládají psychologové a rodiče pohádkám? Jaký rozdíl vnímají skupiny výzkumného souboru mezi klasickými a moderními pohádkami? Jak pracují psychologové s pohádkovými příběhy v průběhu práce s klientem? Jaké postavení má klasická pohádka v dnešní rodině? Výzkumným souborem je dvanáct respondentů šest psychologů a šest rodičů dětí mladšího školního věku. Sběr dat byl proveden metodou polostrukturovaného rozhovoru, data jsou dále zpracována metodou otevřeného kódování, které je součástí metodologického aparátu zakotvené teorie. Cílem práce bylo zjistit, jaký význam přikládají respondenti pohádkám a jak pohádky ovlivňovaly a ovlivňují jejich vlastní život i životy jejich dětí a klientů. Na základě výzkumného šetření bylo zjištěno, že respondenti přisuzovali zvláštní význam pohádkám zejména v oblasti emocí a morálního vývoje osobnosti, budování postojů a hodnotového zaměření. Důraz také kladli na utváření vztahu mezi vyprávějícím a posluchačem a na potěšení a únik z někdy tíživé reality života. Zároveň však bylo zjištěno, že v některých rodinách dochází k odklonu od klasických pohádek, které jsou nahrazovány moderními příběhy a televizní produkcí.

Psychohygienický program pro seniory
Slezáčková, Alena
Příspěvek je věnován tématice kvality života seniorů a nabízí možnosti rozšíření psychologické péče o seniory o zavedení konkrétních relaxačních metod.

Návrh koncepce psychologické péče pro kardiocentrum
Voldřichová, Ilona ; Kořán, Martin (oponent) ; Kebza, Vladimír (oponent)
v českém jazyce Rigorózní práce se zabývá tématem začlenění klinické psychologie do konceptu současné kardiologické medicíny. Moderní lékařská věda léčí pacienty nejen po stránce somatické, ale při léčbě zohledňuje i osobnost nemocného. Klinický psycholog ve své konziliární činnosti aplikuje poznání psychologické teorie a psychofyziologických mechanismů ve prospěch diagnostického i léčebného uvažování o nemocném. Cílem této práce je informovat o přínosech práce klinického psychologa v léčbě pacienta s diagnózou kardiovaskulárního onemocnění. (A) Psychologická péče o hospitalizované pacienty zahrnuje zejména: (1) Krizovou intervenci (KI), tj. práci s pacientem v subjektivně tíživé životní situaci. U lůžkových pacientů představuje tento typ péče nejčastěji indikovaný druh intervence. (2) Předoperační přípravu nemocného před kardiochirurgickým výkonem, jejímž cílem je zamezit dopadu nepříznivého psychického stavu na předoperační i pooperační vývoj. (3) Individuální přístup k osobnostně komplikovaným pacientům může nejen pomoci samotnému nemocnému, ale i podpořit pacientovu spolupráci se zdravotníky. (B) Psychické potíže nemocných v ambulantní kardiologické praxi: (1) U některých pacientů nastupuje depresivní porucha jako reakce na zdravotní zátěž se všemi důsledky na kvalitu života. (2) Kardiologové...