Název:
Vztahy mezi vývojovými úrovněmi žáků věku ZŠ a jejich
Překlad názvu:
Relationships between developmental levels of elementary
Autoři:
TOPINKOVÁ, Lenka Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na zkoumání vlivu televizní reklamy na žáky všech věkových stupňů na základní škole, dotýká se sledování televize žáky, v oblasti médií sleduje otázku mediální výchovy a v oblasti vývojové psychologie se orientuje na teorii kognitivního vývoje Jeana Piageta. Kromě teoretické části je zpracován původní kvalitativní a kvantitativní výzkum. V praktické části jsou popsány výsledky výzkumu ohniskových skupin (první a druhá třída) a dotazníkového šetření (čtvrtá až devátá třída), který byl proveden na jedné z městských základních škol v Českých Budějovicích. Dotazníkové šetření bylo dále provedeno u všech rodičů zkoumaných žáků. Závěry kvantitativního výzkumu byly posuzovány z hlediska pohlaví, školní třídy a místa bydliště dětských respondentů. Z hlediska pohlaví a věku dětí, nejvyššího dosaženého vzdělání a čistého měsíčního příjmu rodičů byly vyhodnocovány výsledky dospělých respondentů. Výsledky jsou na závěr diskutovány v širším kontextu. Diskuze se snaží podat přehled vývoje chápání televizní reklamy u žáků věku základní školy. Z výsledků vyplývá, že žáci věku základní školy jsou ovlivněni televizní reklamou, jejímuž obsahu žáci s přibývajícím věkem více rozumí a více chápou její účel. Rozhodující vliv na žáky a jejich trávení času u televize a v souvislosti s tím i na sledování televizních reklam, mají zejména jejich rodiče, v menší míře pak pedagogové.The present master?s thesis focuses on researching the influence TV commercials have on pupils of all age groups in elementary and middle schools and concerns itself with the pupils? TV watching habits. In the area of media it explores the question of media awareness education, in the area of developmental psychology it focuses on the cognitive development theory of Jean Piaget. Besides its theoretical part the thesis includes original qualitative and quantitative research. The applied part describes the results from focus groups (first and second grade pupils) and from a questionnaire study (from fourth grade in elementary school to the last grade in middle school) that was conducted in one of the public schools in České Budějovice. The questionnaire study included also group of the pupils? parents. The results of the qualitative research were evaluated in terms of gender, grade, and domicile of the respondents. The responses of the adult respondents were evaluated in terms of gender and age of their children, their educational level and their net monthly income. The results are discussed in wider context. The discussion attempts to offer an overview of advertising comprehension development among pupils of elementary and middle schools. The results indicate that the pupils are influenced by TV commercials and that their understanding of the commercials? purpose increases with their age. An important influence on the pupils and on their TV watching habits ? watching that includes exposure to TV commercials ? have especially their parents and to a lesser degree their teachers.
Klíčová slova:
Sledování televize; Starší a mladší školní věk.; Televizní reklama; Vliv televizní reklamy; Vývojová psychologie; Developmental psychology; Early and middle school age.; Influence of television commercials; television commercials; Television watching habits Citace: TOPINKOVÁ, Lenka. Vztahy mezi vývojovými úrovněmi žáků věku ZŠ a jejich. České Budějovice, 2011. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/17391