Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 252 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.08 vteřin. 

Trapnost
Dvořáková, Markéta ; Krobot, Miroslav (vedoucí práce) ; Schmid, Jan (oponent)
Cílem této práce s názvem ?Trapnost? je snaha definovat tento pojem z různých úhlů pohledu, aby s ním bylo možné dále pracovat; tedy věnovat se trapnosti z pohledu herce. Přesněji řečeno studentky herectví na DAMU a souběžně reflektovat své čtyřleté studium. Prvně se věnuji trapnosti jako překážce, která vychází ze strachu z trapnosti. Je to vjem negativní, nechtěný, snažím se tedy najít východiska, jak se tohoto nepříjemného pocitu při herectví zbavit a tím se ve svém hereckém projevu více osvobodit a otevřít. Trapnost v umění však může být chtěná, může být záměrně vyvolaná. Může se stát prostředkem k určitému cíli, který chce autor vyjádřit. V tomto zcela odlišném pojetí trapnosti se ji snažím rozdělit do pěti skupin podle toho, jak je možné s ní pracovat. Práci doplňuji svými názory, osobními zkušenostmi a zážitky z mého čtyřletého hereckého života během studia na DAMU.

Dramatická výchova v katechezi
Pintířová, Ivana ; Valenta, Josef (vedoucí práce) ; Pokorný, Jiří (oponent)
Tato teoretická práce se snaží odpovědět na otázku: Co může dramatická výchova nabídnout současné české (katolické) katechezi? V prvních kapitolách souhrnně pojednává o smyslu a významu katecheze, jejích cílech, formách, metodách a požadavcích, které na ni klade dnešní doba. Následuje charakteristika dramatické výchovy, její principy, cíle a typy. Další kapitola se věnuje vztahu teologie a divadla, jako ?mateřských? disciplín obou oborů. Následuje porovnání katecheze a dramatické výchovy, jejich obecných charakteristik (principů), obsahu, cílů a metod. Na jeho základě jsou stanoveny společné orientace obou oborů ? na celkový, harmonický rozvoj osobnosti, - na vztahy (k Bohu), k sobě, k lidem, k okolnímu světu, - na životní situace, zvláště krizové, - na přesahy (pravda, krása, symbol?). Autorka stanovuje čtyři základní oblasti, díky kterým může být dramatická výchova v katechezi účinná. Jsou to: estetično, tedy výchova prostřednictvím umění, vyjadřování prostřednictvím symbolů, hra, práce s příběhem. Další část práce se pak věnuje s pomocí odborné literatury podrobněji jednotlivým oblastem a naznačuje jejich význam pro katechezi. V závěru jsou jednotlivé oblasti a jejich výchovné možnosti přiřazeny k dílčím katechetickým cílům v oblasti vztahu k Bohu, k sobě a okolnímu světu. Tento rozbor je doplněn v příloze tabulkových schématem, které vzniklo jako pracovní materiál během práce. Na konci jsou naznačeny otázky dalšího možného zkoumání.

Možnosti využití aspektů artefiletiky u dětí předškolního věku
Peldová, Renata ; Koťátková, Soňa (vedoucí práce) ; Hazuková, Helena (oponent)
V úvodní části jsem popsala a vymezila teoretický základ artefiletiky. Pro aplikaci modelu artefiletického pojetí, jsem vytvořila nový koncept pro předškolní dítě. Pro jeho praktickou neověřenost jsem zvolila metodu případové studie. Jelikož jde o nový koncept, který není v praxi ověřen, proto jsem Pomocí jeho aplikace jsem se přiblížila a odvodila prekoncept předškolního dítěte. Ze všech pojetí, která česká výtvarná výchova nabízí, mě oslovilo právě pojetí artefiletické, jehož pojetí mě přivedlo ke zjištění, že tato alternativa výtvarné výchovy klade velký nárok na teoretickou přípravu učitele, ale i na jeho sociální cítění a další vzdělávání v oboru. Artefiletika je reflektivní, tvořivé a zážitkové pojetí vzdělávání a výchovy, které vychází z vizuální kultury nebo jiných expresivních kulturních projevů, jejímž cílem je obohacování kulturního kapitálu dítěte, rozvoj jeho sociálních kompetencí a prevence psycho-sociálních selhávání prostřednictvím uměleckých aktivit, reflektovaných v dětské skupině. Mám pocit, že děvče i já jsme se dozvěděly o sobě a o světě zas o kousek víc. "Moudrý je teprve ten, kdo zná sám sebe." (přísloví) Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Literární kritik Bedřich Fučík (1900-1984)
Jürgens, Zuzana ; Brabec, Jiří (vedoucí práce) ; Binar, Vladimír (oponent) ; Zizler, Jiří (oponent)
Disertační práce "Literární kritik Bedřich Fučík (1900 - 1984)" přináší rozbor pojetí literárního uměleckého díla a literární tradice u Bedřicha Fučíka, analýzu jeho východisek (v díle Otokara Březiny, Jakuba Demla, F. X. Šaldy) a základních pojmů, s nimiž pracuje (v chronologickém vývoji a kontextovém zapojení). Jednotlivé kapitoly jsou věnovány pojmům "tradice", "rodný kraj", "země", "zápas" a "láska", které kritik - s výjimkou tradice - jako mimoliterární kritéria pro potřeby svého konceptu teprve adaptuje. V průběhu času přitom vytváří "svou" linii české literatury, založenou na právě na motivu země, "píseň o zemi", ze soudobých autorů do ní řadí kromě O. Březiny a J. Demla především Jana Zahradníčka, Jana Čepa a Vladimíra Vokolka. Kapitoly o Fučíkově výkladu jejich díla představují konkrétní příklad o jeho postupu při interpretaci literárního textu. V pozadí Fučíkovy tvorby stojí už od počátku vědomí o krizi hodnot v soudobém světě, jež se odráží i v umění (jak na to ukazuje jeho polemika s pragmatismem a konstruktivismem). Právě to jí podle něj může a má čelit, neboť nejen že vzniká v reakci na společenské dění, ale také se podílí na proměnách světa. Tuto koncepci umění lze s ohledem na její estetický i etický rozměr označit jako totální, protože se snaží postihnou širokou škálu životní reality....

Marketingová strategie
Horáková, Ilona ; Filipová, Alena (vedoucí práce) ; Zeman, Jiří (oponent)
Hlavním cílem diplomové práce na téma Marketingová strategie je identifikovat odlišnosti a specifika marketingu v oblasti kultury a na základě toho vyhodnotit marketingovou strategii konkrétního projektu. Teoretická část v úvodu seznamuje čtenáře s kulturou, uměním a blíže i divadlem. Následuje část věnovaná marketingu, kde je klasické pojetí vždy doplněno o specifika právě z oblasti kultury a umění. Teoretický základ je poté aplikován na konkrétní projekt a celá práce je zakončena marketingovým výzkumem, jehož cílem bylo zjistit motivaci k návštěvě a vnímání marketingových nástrojů diváky.

Václav Černý. Intelektuál v době normalizace
Kreuzigerová, Pavla ; Bek, Pavel (oponent) ; Rychlík, Jan (vedoucí práce)
Ve své diplomové práci jsem se snažila postihnout životní osudy profesora Václava Černého. Václav Černý byl významným československým vědcem a pedagogem Filozofické fakulty Univerzity Karlovy. Během svého života se několikrát střetl s totalitní mocí, ať už šlo o moc nacistickou nebo komunistickou. V názvu práce jsem V. Černého označila jako intelektuála. Při definici tohoto pojmu jsem se přiklonila k pojetí, které takto označuje vzdělance, kteří mají zájem o obecné věci a v případě potřeby jsou ochotni se angažovat za prosazování pravdy a svobody. Hlavním těžištěm mé práce je zmapování života V. Černého v době normalizace. V roce 1970 proti jeho osobě byla spuštěna propaganda, kterou byl vybrán za hlavní terč jejích útoků. V této práci jsem hledala odpověď na to, proč se jím stal právě on. Hledala jsem také odpověď na otázku, zda a jakým způsobem V. Černý reagoval na situaci, kdy česká kultura a zejména literatura byla pod kontrolou totalitní moci a velká část literátů a vědců nemohla publikovat.

Příběhy o skrytém umění (O výzdobě středověkých zvonů v Čechách)
Chvátal, Tomáš ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Ottová, Michaela (oponent) ; Kubík, Viktor (oponent)
Publikace "Příběhy o skrytém umění" pojednává o dosud jen málo známém odvětví středověkého výtvarného umění v Čechách - o výzdobě tehdejších zvonů. Jejím hlavním cílem je přiblížit toto neobvyklé a zajímavé téma jak odborníkům, tak i širší veřejnosti. Proto text sice obsahuje četné faktografické poznámky zrcadlící mnohaleté předchozí výzkumy, zároveň však svou esejistickou formou a dostatečným množstvím ilustrativních fotografií umožňuje snadné čtení a pochopení textu. Téma je zpracováno v devíti volně navazujících kapitolách, obsahujících vždy jeden z příběhů, které zvony svým vzhledem "vyprávějí". Čtenář se tak postupně seznamuje s důvody a funkcemi estetického pojetí zvonu, s vývojem a členěním zvonové výzdoby, se způsobem zhotovování výzdobných reliéfů, s jejich typologií i s obecnějšími kulturněhistorickými skutečnostmi, jež se v jejich přítomnosti a vzhledu zrcadlí. Velký důraz je kladen na hledání mezinárodních a mezioborových souvislostí: v případě nejrozšířenější sady českých zvonových reliéfů je například její původ vysledován až do vzniku v rakouském Judenburgu, kde je pro tyto formy zároveň nalezeno množství paralel v soudobém sochařství a malířství. Podobné vztahy jsou konstatovány i u dalších reliéfů, mnohdy mimořádně kvalitních, což může být cenným podnětem k revizi dosavadního přesvědčení o...

Pojetí uměleckého díla u Romana Ingardena
JELONKOVÁ, Miloslava
Základním cílem této práce je důkladná rekapitulace pojetí estetického prožitku Romana Ingardena a ukázání jeho vztahů k ostatním důležitým pojmům moderní estetiky, zejména pojmům estetického předmětu a estetického postoje. Naznačen bude též význam Ingardenovy obecné estetické koncepce pro jeho pojetí uměleckého díla.

Příběhy o skrytém umění (O výzdobě středověkých zvonů v Čechách)
Chvátal, Tomáš ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Ottová, Michaela (oponent) ; Kubík, Viktor (oponent)
Publikace "Příběhy o skrytém umění" pojednává o dosud jen málo známém odvětví středověkého výtvarného umění v Čechách - o výzdobě tehdejších zvonů. Jejím hlavním cílem je přiblížit toto neobvyklé a zajímavé téma jak odborníkům, tak i širší veřejnosti. Proto text sice obsahuje četné faktografické poznámky zrcadlící mnohaleté předchozí výzkumy, zároveň však svou esejistickou formou a dostatečným množstvím ilustrativních fotografií umožňuje snadné čtení a pochopení textu. Téma je zpracováno v devíti volně navazujících kapitolách, obsahujících vždy jeden z příběhů, které zvony svým vzhledem "vyprávějí". Čtenář se tak postupně seznamuje s důvody a funkcemi estetického pojetí zvonu, s vývojem a členěním zvonové výzdoby, se způsobem zhotovování výzdobných reliéfů, s jejich typologií i s obecnějšími kulturněhistorickými skutečnostmi, jež se v jejich přítomnosti a vzhledu zrcadlí. Velký důraz je kladen na hledání mezinárodních a mezioborových souvislostí: v případě nejrozšířenější sady českých zvonových reliéfů je například její původ vysledován až do vzniku v rakouském Judenburgu, kde je pro tyto formy zároveň nalezeno množství paralel v soudobém sochařství a malířství. Podobné vztahy jsou konstatovány i u dalších reliéfů, mnohdy mimořádně kvalitních, což může být cenným podnětem k revizi dosavadního přesvědčení o...

Literatura a nelidské. Texty Alaina Robbe-Grilleta a posthumanistické myšlení o literatuře
Sýkora, Ondřej ; Bílek, Petr (vedoucí práce) ; Vojvodík, Josef (oponent)
Tato práce vychází z četby textů Alaina Robbe-Grilleta v kontextu posthumanistického myšlení o literatuře a umění. Záměrem bylo překročit uzavřený kontext hnutí "nového románu" směrem k širším estetickým a filosofickým souvislostem, zvlášť s francouzským strukturalismem a poststrukturalismem. Dvě části práce představují dva pohledy, které na sebe vzájemně míří a doplňují se. První část, "Pohled a ne-lidský objekt umění", se zabývá kritikou humanismu a existencialismu a vizuálními aspekty Robbe-Grilletových textů. Robbe-Grilletova kritika antropomorfní metafory a Barthesův "nulový stupeň rukopisu" jsou dány do souvislosti s modernistickým konceptem "odlidštěného umění" Ortegy y Gasseta. Srovnání Žárlivosti se Sartrovou Nevolností přibližuje Robbe-Grilletovo pojetí odosobněného popisu. Od vztahu řeči, rétoriky a ontologie (ve Foucaultově interpretaci Roussela) a vztahu Deleuzovy "struktury Druhého" a procesu čtení se text dostává k technice literárního a filmového pohledu a obrazu. Závěrečná kapitola interpretuje robbegrilletovskou "scénu", na základě srovnání s Duchampovým dílem Je-li dáno, jako silně vizualizovaný objekt, který proměňuje vnímání a přístup k textu. Tématem druhé části, "Literatura, smrt, technika", je myšlení o literatuře v dílech M. Blanchota, M. Foucaulta, R. Barthese či Deleuze a...