Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1,385 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.06 vteřin. 

Sbírka islámského umění Moravské galerie v Brně ve světle středoevropské orientální muzeologie
Dvořáková, Sabina ; Gombár, Eduard (vedoucí práce) ; Veselý, Rudolf (oponent) ; Pospíšilová, Dagmar (oponent)
Kulturní, politické a ekonomické vztahy Evropy a Orientu přitahují neustále pozornost badatelů, ale i laické veřejnosti. Bohatá společná historie je klíčem k porozumění mnohdy složitých situací, které známe ze žhavé současnosti. Jednou z cest, jíž je možno se vydat vstříc novým informacím o zázemí islámského světa, je cesta vedoucí přes společné styčné body v kultuře obou světů. Předkládaná práce podává informace o sbírce islámského umění Moravské galerie v Brně v roli klasického zástupce tvorby a následného zpracování sbírky orientalik. Práce je rozčleněna na část teoretickou a část praktickou. Teoretické kapitoly obsahují úvodní statě vymezující pojem "islámské umění" a problematiku zobrazování v islámu. Následující kapitoly poskytují informace o fenoménu orientálního sběratelství včetně orientalismu a následně i institucionalizované muzeologii v podmínkách střední Evropy. Část praktická pak představuje katalogizované předměty rozdělené dle materiálového hlediska a úvodní kapitoly vymezující daný žánr. Studie je výsledkem primárního výzkumu v letech 2006 až 2009, při němž bylo klasifikováno na čtyři sta sbírkových předmětů. Odkazuje rovněž na možné budoucí výstupy v podobě výstavního projektu a katalogu sbírky.

Muzeum umění Olomouc a jeho rozvoj
Stochlebová, Marie ; Müllerová, Jana (vedoucí práce) ; Svobodová, Ivana (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá popisem a zhodnocením činnosti Muzea umění Olomouc (MUO). MUO je signifikantním prvkem kulturního života v Olomouci. Teoretická část uvádí právní ukotvení státní příspěvkové organizace, vysvětluje pojem muzeum a také je uvedena metodologie. Metody použité v práci jsou metody strategické analýzy modifikované pro užití na neziskovou organizaci. V praktické části je představeno muzeum pro stránce historické, situační, organizační a ekonomické. Následuje provedení externích a interních analýz, jejiž výstupem je analýza SWOT. Závěrem práce je doporučení novému vedení muzea, které se opírá hlavně o realizaci projektu Středoevropského fóra, vylepšení vícezdrojového financování, využití institutu dobrovolnictví a fundraisingu.

Díla rodiny Vivariniů v Národní galerii v Praze v kontextu s jejich dílnou v Itálii
Třešňáková, Alena ; Zlatohlávek, Martin (vedoucí práce) ; Hlaváčková, Jana Hana (oponent)
Paintings by the Vivarinis in the National Gallery in Prague in the context with their art workshop in Italy In the National Gallery in Prague is artistic represented Muranese school in the works of Antonio Vivarini da Murano, which cooperated with his brother-in-law Giovanni d'Alemagna on the Polyptych with Adoration in 1447 and on the Crucifixion around 1448, for Franciscan church of San Francesco in Padua. They worked on the decoration of Ovetari Chapel here. Giovanni d'Alemagna died in 1450, after that Antonio cooperated with his younger brother Bartolomeo Vivarini da Murano on the Polyptych for main altar of the Church San Francesco in Padua in 1451. Parts of polyptych are found in the National Gallery in Prague, in Kunsthistorisches Museum in Vienna, in private collection of Vittorio Sgarbi in Ferrara and two parts are lost today. Alone Antonio pinxit one figure of St Nicholas of Bari in the Pseudo-polyptych with twelve saints, that is attribution to Lovro Dobričević now. Paintings by the Vivarinis got off into the Prague from d'Este collection in Konopist, which works acquired from inheritance of Tommaso degli Obizzi of Catajo near Padua in 1805. Keywords: Vivarini da Murano, d'Alemagna, Padua, Crucifixion, Adoration, Pseudo-polyptych.

Grünes Gewölbe mezi pokladnicí a barokním muzeem. Historie sbírky do roku 1733
Hlušičková, Pavla ; Zlatohlávek, Martin (vedoucí práce) ; Otavský, Karel (oponent)
121 Anglická anotace The Green Vault is among Europe's most exquisite and most famous treasure chambers. It was established as a baroque museum by the Saxon elector and Polish king August the Strong (1670-1733) between 1723 and 1730. During that period, the Wettin dynasty's sumptuous collection of Renaissance and Baroque treasures was placed on view for the first time in eight presentation rooms of the Royal Palace. The inventories of 1733 have survived and form the basis for the present reinstallation of the treasure chamber. In those documents, this group of rooms is referred to as the "Secret Repository of the Green Vault of Dresden. The malachite-green hue of various architectural elements in the rooms of the secret repository probably led to their colloquial designation as the "Green Vault" from as early as 1572. Between 1723 and 1730 August the Strong realized his vision of a Baroque synthesis of the arts as an expression of wealth and absolutist power. In harmony with the festive architecture, 3,000 artworks were presented standing freely against a background of richly embellished and mirrored display walls and on ornamental tables. In this incomparable Baroque setting, the individual artwork receded behind the overflowing abundance of the whole. The rooms themselves have their origins in palace...

Bengálská svitková malba
Šimečková, Klára ; Knížková, Hana (vedoucí práce) ; Preinhaelterová, Hana (oponent) ; Zbavitel, Dušan (oponent)
Disertační práce analyzuje svitkovou malbu bengálské komunity patujů. Tradiční a nové formy tohoto umění jsou definovány na základě výsledků rozsáhlého terénního výzkumu v Západním Bengálsku, dokumentace muzejních i soukromých sbírkových fondů a relevantních studií publikovaných k tomuto tématu. Bengálské svitkové obrazy představují svébytnou tradici v celku indické narativní malby. Narativní prvky jsou v indickém náboženském umění patrné od starověku. Práce nejprve sleduje dějiny svitkové malby v Indii, které jsou však obtížně rekonstruovatelné kvůli nedostatku pramenů, a to jak hmotných tak textových. Pak se práce soustředí na bengálské prostředí, kde svitkové obrazy začaly být sbírány a zkoumány teprve během dvacátých a třicátých let 20. století, kdy zde bylo autentické svitkové umění již citelně narušeno, neboť původní společenské a ekonomické vazby bengálského venkova se rozpadaly a svitkoví malíři přicházeli o publikum, které je živilo. Práce dokládá, že ačkoli umění patujů ve svém původním významu neoddělitelně slučovalo výtvarnou, slovesnou a dramatickou složku (obraz, doprovodnou píseň a performanci), tak během druhé poloviny 20. století obraz vystoupil z tohoto tradičního funkčního celku a stal se samostatným uměleckým artefaktem a umění patujů se tak transformovalo z principiálně performativního...

Problematika odprodeje sbírkových předmětů z veřejných muzeí v ČR
Katakalidis, Thomas ; Tyslová, Irena (vedoucí práce) ; Prokůpek, Marek (oponent)
Tématem diplomové práce je odprodej sbírek z veřejných muzeí umění v České republice. Odprodej sbírkových předmětů nebo jejich souborů je v současné době v ČR, na rozdíl od jiných evropských států (Spojené království, Nizozemsko), právně téměř nemožný. Cílem práce je vytvořit soubor témat týkajících se odprodejů, které by měly být zahrnuty v možné budoucí regulaci této problematiky v České republice. Hlavním východiskem pro sestavení těchto doporučení je teorie publikovaná k problematice, vlastní předchozí výzkum a nově vedený výzkum. Nově vedený výzkum je postaven na otevřeném kódování existujících směrnic pro odprodeje, které byly vypracovány Muzejní asociací Spojeného království. Z práce vyplývá, že regulace by měla upravovat především přijatelné důvody, pro které může muzeum zvážit odprodeje sbírek, dále možné využití výnosů z odprodejů, nastavení odpovědností v celém procesu, preferovaného nového majitele vyřazeného předmětu a v neposlední řadě kritéria pro výběr předmětů určených k vyřazení ze sbírek.

Psychická distance a smích na divadle
VAŠÁKOVÁ, Martina
Tato bakalářská práce se zabývá prozkoumáním role smíchu a komičnosti v rámci divadelního umění. Východiskem je představení koncepce "psychické distance" Edwarda Bullougha jako faktoru, kterým je vymezen estetický postoj. Smích je zde popisován jako typ reakce, která směřuje k pod-distancování či pře-distancování, a tedy ke ztrátě estetického postoje. Současně však celá důležitá sekce divadelního umění komedie - s rolí smíchu intenzivně pracuje. Bakalářská práce se pokusí naznačit hlavní rysy smíchu a jeho transformaci v rámci estetického postoje.

Netradiční materiály v prostorové tvorbě s důrazem na textilní materiál a dětskou hračku
Trojanová, Kateřina ; Havlásek Tatarová, Lucie (oponent) ; Roeselová, Věra (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá proměnou materiálů v prostorové tvorbě od přelomu 19. století, tedy od vzniku moderního sochařství. Sleduje zapojování netradičních a nových materiálů do umělecké tvorby. Podrobněji se zabývá textilním materiálem, od jeho postupného vymaňování se z užité tvorby, konkrétně gobelínové tvorby v Československu, do méně tradičních poloh soft artu a textilního umění šedesátých let. Textilním materiálem se zabývá i praktická práce, která je reali- zována v textilním prostorovém objektu, dětské hračce. Může se zdát paradoxní, že pro výběr praktické části - netradiční práce s textilem - vybírám snad nejtradičnější předmět textilního průmyslu - dětskou hračku, ale mým cílem je právě pokus o textilní hračku na pomezí užité tvorby a výtvarného objektu. Vzhledem k tématu praktické části, věnuji poslední kapitolu teoretickému základu o vývoji dítěte a o dětské hře. Mimo jiné se ptám po zásadní otázce "co je to hračka" a odpověď se snažím nalézt mimo jiné skrz rekapitulaci tradičně konané výstavy "Salon hraček 2007".

Logistika uměleckých děl
Horňáková, Daniela ; Mervart, Michal (vedoucí práce) ; Potůčková, Alena (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřena na logistiku uměleckých děl, zejména na území České republiky. Zabývá se jak teoretickou rovinou, tak praktickým využitím tohoto tématu. V práci je vysvětleno několik základních termínů, týkajících se muzejní a galerijní logistiky, uvedeny obecné definice logistiky i rozdíly ve srovnání s logistikou v kulturní sféře. Je zde uvedeno několik firem zabývajících se transportem, případně dočasným uskladněním uměleckých děl a sbírkových předmětů. Ve spolupráci s jednou z těchto firem je zde popsána část rozsáhlého stěhování Uměleckoprůmyslového muzea v Praze.

Osobnost ředitele v procesu efektivního řízení a rozvoje základní umělecké školy
Mazánková, Jana ; Tvrzová, Ivana (oponent) ; Vališová, Alena (vedoucí práce)
Diplomová práce je zaměřena na řízení základní umělecké školy ve složitém období kurikulární reformy základního uměleckého vzdělávání a na osobnost ředitele jako klíčového aktéra aktuálně uskutečňovaného transformačního procesu a garanta kvalitního fungování a dlouhodobého úspěšného rozvoje školy. Poskytuje přehled o moderních přístupech, paradigmatech a celkové struktuře managementu a oblastech manažerské práce, které úzce souvisejí s reformním procesem, a sice o řízení změn, řízení znalostí a kurikulárním managementu. Poukazuje na význam poučeného a uvědomělého vedení lidí, zvláště pak leadershipu. Přináší výsledky empirického šetření, které vypovídají o názorech ředitelů škol na podstatné osobnostní charakteristiky řídícího pracovníka a o jejich zkušenostech s činnostmi realizovanými v souvislosti s aktuálním procesem řízení vnitřních záměrných změn.