Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 24 záznamů.  předchozí11 - 20další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Travesti Show: Performativita a Vyjednávání Genderové Identity
Chistyakova, Anastasia ; Ezzeddine, Petra (vedoucí práce) ; Halbich, Marek (oponent)
Táto práce se zabývá otázkou genderové identity v drag kultuře. Výzkum, na němž je táto práce založena, se zaměřuje na české drag královny, které se účastní drag (travesti) show v LGBTQ+ podnicích v Praze. V rámci svého výzkumu jsem se pokusila pochopit motivaci mých informátorů k participaci v travesti show, a také jejich spojení s queer kulturou a způsoby vytvoření vlastní estetiky na scéně. Skrze táto téma jsem dospěla k problému genderové identifikace zkoumaných mnou drag královen, a to jak na scéně, tak i mimo ni. Na základě získaných dat a příslušné literatury problematizuji genderovou identifikaci mezi mými informátory a snažím se ukázat hranice a nedostatky heteronormativního rámce nahlížení na genderovou performativitu, genderovou performanci a také celkově na genderovou identifikaci. Klíčová slova: travesti show, drag, queer, gender, homosexualita, performativita, performance, heternormativita, genderová subverze
Discursive construction and materiality of debt in context of housing
Samec, Tomáš ; Hájek, Martin (vedoucí práce) ; Szaló, Csaba (oponent) ; Pospěch, Pavel (oponent)
Půjčky na bydlení se staly motorem pohánějící růst globální ekonomiky jako jeden z významných produktů, který je obchodován na finančních trzích. Zároveň mají půjčky na bydlení zásadní důležitost i pro každodenní život dlužníků, když pomáhají dosáhnout vysněného vlastnictví nemovitosti nebo naopak mohou vést k předlužení domácnosti. Tato disertační práce se v souvislosti s formálními a neformálními dluhy a půjčkami v kontextu bydlení (hypotéčními úvěry a rodinnými půjčkami) zaměřuje na překvapivě málo probádanou oblast; na roli veřejných a rodinných diskurzů v procesu financializace bydlení. Financializace bydlení jako termín odkazuje k procesům, kdy se z nemovitostí stávají obchodovatelné komodity a kdy se rozšiřují finanční produkty jako způsoby pro zajištění potřeby bydlení. Tato práce na příkladu České republiky, jak je financializace bydlení diskurzivně umožněna a uskutečněna a jak diskurzy přispívají k specifické finanční governmentalitě (vládnutí). V souvislosti s tím si práce klade otázky: jak je možné, že byly hypotéky přijaty jako normální a přirozený způsob řešení otázky bydlení a jak se hypotéky stávají součástí života dlužníků? V této souvislosti je rozvíjen inovativní rámec vrstevnaté performativity zahrnující zkoumání rétoriky, nástrojů a odkazů na praktiky, který umožňuje identifikaci tří...
Nošení ozdoby jako performativní akt
Stündlová, Barbora ; Fišerová, Michaela (vedoucí práce) ; Ivan, Michal (oponent)
Pojem nebo fenomén performativity se v různých podobách nebo termínech vyskytuje v mnoha studiích humanitních věd, především v druhé polovině 20. století. Zasahuje do lingvistiky, filosofie myšlení, naratologie, genderových a kulturních studií a dokonce i do epistemologie a etiky. Nejprve se pojem performativity objevil ve filosofii a lingvistice spolu s teorií řečových aktů J. L. Austina, který rozlišil konstativní akty a akty performativní. První typ popisuje situaci, druhý svým pronesením situaci vytváří. J. Derrida pak upozorňoval, že realizace řečových aktů a komunikace nejsou vůbec samozřejmé a že závisí na performování, které udržuje jejich status a identitu. J. Derrida dále ukazuje, že se performativita neprojevuje pouze na literárním poli; říká například, že performativní je i zákon, v tom smyslu, že nastoluje sám sebe řečovým aktem. M. Foucault se zase zabýval rolí performativity v rámci sociálně uspořádané tělesnosti a subjektivity. Performativita jazyka a diskurzu je zásadní i v práci J. Butlerové, která mimo další navazuje na M. Foucaulta nebo J. Derridu a popisuje mechanismy ustavování genderové subjektivity a tělesnosti. Dokládá, že tělo vzniká současně skrze jazykové pojmenování, které rozvrhuje. Butlerová tedy popisuje proces rodové diferenciace jako něco s povahou performativních...
Analýza queer dětství prostřednictvím filmu
Kašparová, Šárka ; Kolářová, Kateřina (vedoucí práce) ; Sokolová, Věra (oponent)
Diplomová práce s názvem "Analýza queer dětství prostřednictvím filmu" je situována do kontextu queer teorií, přičemž tyto teorie jsou uplatněny v souvislosti s filmem "Tomboy" (2011). Teoretická část práce nejprve diskutuje zásadní teoretická východiska včetně přístupů k genderu v rámci genderových studií. Poté se zaměřuje především na teorii performativity. Rovněž zde je zaměřena pozornost na normativní socializaci dětí s ohledem na jejich nekonformní projevy. V této části práce jsou uvedeny i stěžejní stanoviska queer teorií v souvislosti se sexualitou a identitou. Tématizují se zde také argumenty Stockton, která diskutuje queer dětství. Výzkumná část práce představuje metodologický rámec analýzy filmu Tomboy i konkrétní metodu, kterou je teorie reprezentace Stuarta Halla. V rámci analýzy filmu jsou reflektována zásadní témata a sice, jak jsou ve filmu konstruovány kategorie gender, jinakost, sexualita a identita ve vztahu ke queer dětství. Klíčová slova Queer, performativita, dětství, socializace, gender, jinakost, identita, sexualita, film, stereotypy.
Queer čtení Hermafrodita: Diskurzy intersexuality v románu Jeffreyho Eugenidese
Hamšíková, Marie ; Kolářová, Kateřina (vedoucí práce) ; Nováková, Soňa (oponent)
Předkládaná diplomová práce se věnuje diskurzům intersexuality v románu Hermafrodit amerického autora Jeffreyho Eugenidese. K analýze je využita metoda queer čtení v širší perspektivě kulturálních studií. Po kontextualizaci díla a teoretickém úvodu následují tři analytické kapitoly, které hledají queer momenty na pozadí kritických reflexí románu. První kapitola se věnuje heteronormativitě, performativitě a politice identity. V druhé kapitole je předmětem zájmu žánr konfesijního textu a doznávající se subjekt. Třetí, závěrečná kapitola uzavírá analýzu nalézáním momentů queer pleasure.
Obrazy dějin ve filmu
Váňa, Martin ; Činátl, Kamil (vedoucí práce) ; Randák, Jan (oponent)
(česky): Práce se zabývá vztahem historie, filosofie a filmu. Využívá filmových a seriálových pramenů z české produkce posledních několika let. Skládá se jednak z interpretace těchto pramenů za využití příslušné metodologie a dále v ní autor rozpracovává vlastní typ metody, zaměřený zvláště na práci s historickým filmem. Metoda práce je určena především následujícími teoriemi: filmovým myšlením GillesDeleuze, dílem zaměřeným na historii, čas, umění a ideologii Slavoje Žižeka a dále dílem Henry Bergsona Hmota a paměť. Autor využívá pojmů, především z díla GillesDeleuze, jakými jsou například obraz-pohyb, obraz-čas, krystal času, atd., aby popsal vztah mezi historií, pamětí a časem, to vše na ploše audiovizuálního materiálu, který tvoří seriál České století, minisérie Hořící keř a nakonec filmy Ztraceni v Mnichově a A bude hůř…
Bernard Malamud's Selected Fiction in the Context of Black-Jewish Literary Relations
Simonová, Anna ; Ulmanová, Hana (vedoucí práce) ; Veselá, Pavla (oponent)
Ačkoliv je tvorba Bernarda Malamuda často interpretována v alegorické a symbolické rovině, Malamud se ve svých dílech nevyhýbal společenským problémům doby, jako například rasové otázce a vztahu mezi Židy a černochy v Americe. Cílem této práce je rozebrat Malamudovy prózy, ve kterých se zabývá černošsko-židovskými vztahy - jmenovitě povídky Anděl Levine ("Angel Levine,"1955), Černá je moje oblíbená barva ("Black Is My Favorite Color,"1963) a román Nájemníci (The Tenants, 1971) - a umístit je do kontextu černošsko-židovských vztahů ve Spojených státech a do kontextu literárních dialogů mezi afroamerickými a židovskými kritiky a spisovateli. Záměrem této studie je tedy zhodnotit Malamudovu roli v diskursu černošsko-židovských vztahů v Americe. Teoretický rámec, popsaný v druhé kapitole, vychází z filozofických a sociologických poznatků, jak je formulovali Judith Butler, John Searle a sociologové Michael Omi a Howard Winant. Práce zkoumá roli jazyka a literatury v konstruování sebe sama (the Self) a toho druhého, jiného (the Other), přičemž těmito kategoriemi se rozumí jak individuální, tak i kolektivní identita, a tedy i identita rasová a etnická. Literární díla, včetně vybraných Malamudových próz, jsou tudíž součástí diskursu, v rámci něhož a proti němuž američtí Židé a černoši konstruují své...
Judith Butler's Concept of Performative Gender and the Rebellion Against Normativity: Sandra Cisneros's Woman Hollering Creek
Zelenková, Alena ; Procházka, Martin (vedoucí práce) ; Ulmanová, Hana (oponent)
Záměr této bakalářské práce je dvojí - jednak vyložit teorii performativního genderu tak, jak ji formuluje Judith Butlerová, jednak na jejím základě analyzovat povídky Sandry Cisnerosové. Primárními zdroji jsou Gender Trouble a Bodies That Matter od Butlerové a Woman Hollering Creek and Other Stories od Cisnerosové. Mezi doplňující primární zdroje se řadí Dohlížet a trestat od Michela Foucaulta, "Signatura událost kontext" od Jacquese Derridy, Antigone's Claim od Butlerové a Borderlands od Glorie Anzaldúy. Už samostatný výběr zdrojů poukazuje na interdisciplinární charakter metodického aparátu. V práci se střetávají feministické teorie, filosofie jazyka, kritika diskurzivní moci a literární analýza, což pramení ze širokého záběru, který volí sama Butlerová. Jednotlivé primární zdroje tedy posouvají práci různými směry. V Gender Trouble se Butlerová zevrubně zabývá obecně tím, co je gender a dekonstruuje dichotomii genderu a pohlaví. Tento argument je stěžejní ve chvíli, kdy Butlerová odmítá platnost tvrzení, že klasifikace na bázi pohlaví je čistě biologicky daná. V Bodies That Matter, kde Butler navazuje na výše zmíněná díla od Foucaulta a Derridy, se přesvědčivěji rýsuje pojetí performativního genderu, Butlerová totiž zdůrazňuje, že reprezentace je také produktivní a že diskurzivní moc operuje a...
Režijní tvorba Franka Castorfa
Pavlíčková, Aneta ; Augustová, Zuzana (vedoucí práce) ; Pšenička, Martin (oponent)
(česky) Tato bakalářská práce se věnuje tvorbě německého režiséra a intendanta divadla Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz v Berlíně Franka Castorfa (nar. 1951). Práce se zaměřuje na charakteristiku Castorfova režijního rukopisu a zkoumá, v čem spočívá politično v Castorfových současných inscenacích v divadle Volksbühne. V práci jsou analyzovány inscenace Kean ou Désordre et Génie. Comédie en cinq actes par Alexandre Dumas et "Die Hamletmaschine" par Heiner Müller (prem. 6. 11. 2008) a Das Duell (prem. 27. 3. 2013). Na Castorfovu tvorbu se v práci nahlíží v kontextu performativní estetiky a postdramatického divadla. První část práce se zaměřuje na způsob, jakým Castorf upravuje a přetváří dramatické a literární texty. Druhá část práce se soustředí na režisérovo pojetí tělesnosti herce. Závěrečná kapitola se zabývá Castorfovým užíváním videotechniky a živého vysílání v inscenacích a věnuje se otázce, jak se odlišuje tělesnost herce na jevišti od elektronického obrazu hercova těla. Castorfova poetika je analyzována především z hlediska diváckého vnímání. Z bakalářské práce vyplývá, že politická dimenze Castorfovy tvorby nespočívá primárně v přímé textové výpovědi, ale v událostním charakteru představení. To je konstituováno fyzickou spolupřítomností herců a diváků, mezi nimiž dochází k vzájemné...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 24 záznamů.   předchozí11 - 20další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.