Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 42 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Zobrazení Československa v letech 1989 - 1990 očima diváků v televizním seriálu Vyprávěj
Vitoušová, Natálie ; Kárníková, Lydie (vedoucí práce) ; Reifová, Irena (oponent)
Bakalářská práce pod názvem "Zobrazení Československa v letech 1989 - 1990 očima diváků v televizním seriálu Vyprávěj" se zabývá otázkou, jakým způsobem se liší vnímání zobrazení konkrétní etapy soudobých dějin (listopadová revoluce 1989 a společenské dění raných 90. let) ve jmenovaném seriálu u dvou odlišných diváckých skupin, pamětníků a nepamětníků. Práce sestává z pilotního výzkumu, který byl proveden se dvěma respondentkami zastupující tyto dvě divácké skupiny. Jejich zkušenost se sledováním a vnímáním seriálu je prozkoumána metodou polostrukturovaného rozhovoru s předem stanovenými tematickými okruhy. Na teoretické úrovni se práce zabývá formátem seriálu jako paměťovým médiem, aplikuje pojmy nostalgie a kulturní a komunikativní paměti a zohledňuje i specifika post-televizního publika. Dále popisuje vztah paměti a dějin a přibližuje i specifické postavení období let 1989 - 1990 v moderních československých a českých dějinách. Práce přispívá k poznání o způsobu formování kulturní paměti v seriálu Vyprávěj, jejím dalším cílem je vypracování scénáře rozhovorů pro rozsáhlejší výzkum s více respondenty ze zmíněných diváckých skupin.
Středoevropská nostalgie a její role v kolektivní identitě Střední Evropy
Strejčková, Barbora ; Žíla, Ondřej (vedoucí práce) ; Vykoukal, Jiří (oponent)
Tato práce analyzuje fenomén středoevropské nostalgie skrze eseje Milana Kundery a Jurije Andruchovyče. Zkoumá, jakými způsoby přispívají nostalgické imaginace středoevropského prostoru ke tvorbě kolektivní identity střední Evropy. První část práce nastiňuje historický průběh uvažování o střední Evropě, který je následně využit v analýze zkoumaných textů. Druhá část se věnuje metodě a teoretickým východiskům práce, tedy teorii nostalgie. Mapuje akademickou debatu týkající se jak nostalgie obecně, tak konkrétně středoevropské nostalgie. V následující analytické části práce využívá metodu kritické diskurzivní analýzy, pomocí které zkoumá, za jakými účely a jakými způsoby se autoři ve svých esejích ke střední Evropě přelomu 19. a 20. století nostalgicky vztahují a jakou střední Evropu svým narativem konstruují. Práce argumentuje, že ačkoli se nostalgie Kundery a Andruchovyče svými projevy poměrně liší, oba autoři skrze svou nostalgii zasazují své domoviny do střední Evropy. V kontinuitě s historickým smýšlením je tak ukotvují v Evropě samotné. Nostalgie v jejich textech funguje jako proti-diskurz vzdorující kolektivnímu zapomínání. Stejně jako přechozí koncepce střední Evropy využívají analyzované texty zvolených autorů narativ "jinakosti". Svou středoevropskou (a tím pádem evropskou) identitu...
Hudební aspekty fenoménu Living History v českém historickém šermu optikou etnomuzikologie
Novák, Josef ; Jurková, Zuzana (vedoucí práce) ; Seidlová, Veronika (oponent)
Tato hudebně antropologická práce je zaměřena na "středověkou hudbu" tak, jak ji provozují nadšenci historického šermu v podobě living history či oživené historie na příkladu dvou českých skupin - Subulcus a Medieval Open Band při projektu Prácheňská manství. V práci se zaměřuji nejen na zvuk a hudební nástroje, ale také na chování aktérů a jejich konceptualizaci středověku, dle konceptů hudby jako kultury Alana Merriama, resp. hudby jako společenského života Thomase Turina. Spojuji zde základní myšlenky etnomuzikologie s myšlenkami hudebního vzpomínání v návaznosti na soudobé koncepty sociální paměti a v neposlední řadě také s koncepty "zlatých časů", nostalgie, inscenované autenticity a vynalézání tradic. Cílem práce je přiblížit vznik a podobu hudby, kterou aktéři chápou jako středověkou, ač se ne vždy jedná o repertoár ze středověku opravdu pocházející.
The picture of the GDR in German prose after 1989
Běličová, Alžběta ; Weinberg, Manfred (vedoucí práce) ; Tvrdík, Milan (oponent)
Tato práce se zabývá obrazy NDR v německé próze po roce 1989 v dílech autorů pocházejících z NDR a narozených po roce 1960. Literární obrazy NDR jsou sice pouhými odrazy individuálních vzpomínek či fiktivními obrazy tohoto státu, které nelze srovnávat s obrazem poskytnutým historiky, mohou ovšem i tak významně přispět k vytvoření kolektivní paměti na tento stát a tím ovlivnit obraz NDR, který je v současné německé společnosti dominantní. Na příkladu devíti textů jsou ukázány různé způsoby zobrazení různých aspektů někdejší reality tohoto státu, přičemž významnou roli hraje využití prvků humoru a nostalgie. V rámci skupiny autorů posledních dvou generací narozených v NDR jsou hledány paralely a odlišnosti v přístupu k tomuto státu a jeho vyobrazení.
ROZPAD SSSR - RUSKÁ NÁRODNÍ TRAGÉDIE? Analýza vývoje názorů ruské veřejnosti na rozpad Sovětského svazu
Lelek, Jakub ; Svoboda, Karel (vedoucí práce) ; Kolenovská, Daniela (oponent)
Bakalářská práce Rozpad SSSR - ruská národní tragédie? Analýza vývoje názorů ruské veřejnosti na rozpad Sovětského svazu rozebírá vývoj vnímání fenoménu konce Sovětského svazu ruskou veřejností v období prezidentství Borise Jelcina (1991 - 1999) a Vladimíra Putina (2000 - 2008). V první kapitole je objasněna situace v Rusku po rozpadu SSSR, následně práce popisuje společenské, politické a ekonomické poměry země v průběhu obou zmíněných období. Ve druhé části práce je na základě dostupných průzkumů veřejného mínění a akademických prací, zaměřených na dané téma, analyzován posun názorů Rusů na rozpad Sovětského svazu. Autor práce vychází z předpokladu, že rozpad SSSR byl vnímán jako národní tragédie. Po uskutečněné analýze dochází k závěru, že v ruské společnosti v obou zkoumaných obdobích existovala základní úroveň postsovětské nostalgie, přesto se ale o národní tragédii nejednalo. Nostalgie byla přítomna jak u starší generace, pro kterou Sovětský svaz symbolizoval nejen výrazného světového hráče na poli mezinárodní politiky, ale i vlastní (často idealizované) mládí, tak i u generace mladší, jež nikdy neměla s SSSR přímou zkušenost. Současně autor zjišťuje, že kvůli zhoršující se ekonomické a politické situaci během mandátu Borise Jelcina míra nostalgie rostla, naopak s příchodem nového stylu vedení...
Srovnání motivace uživatelů Instagramu a polaroidu
Vinická, Lucie ; Láb, Filip (vedoucí práce) ; Šlerka, Josef (oponent)
Diplomová práce se zabývá motivacemi uživatelů Polaroidu a Instagramu, přičemž vychází z předpokladu, že obě média mají společný téměř okamžitý výsledek a mohou mít i velmi podobnou vizuální stylizaci. Teoretická část práce se věnuje stručnému shrnutí historie fotografie a filozofickým názorům na toto téma. Představuje fenomén Polaroidu a Instagramu a nastiňuje možné motivace jejich uživatelů, jak s pomocí odborné literatury, tak i osobních blogů, článků a rozhovorů. Praktická část popisuje provedení originálního výzkumu, který sestává ze standardizovaného dotazníku, a jeho výsledky. S jejich pomocí potvrdíme či vyvrátíme stanovené hypotézy.
Srovnání motivace uživatelů Instagramu a polaroidu
Vinická, Lucie ; Láb, Filip (vedoucí práce) ; Šlerka, Josef (oponent)
Diplomová práce se zabývá motivacemi uživatelů Polaroidu a Instagramu, přičemž vychází z předpokladu, že obě média mají společný téměř okamžitý výsledek a mohou mít i velmi podobnou vizuální stylizaci. Teoretická část práce se věnuje stručnému shrnutí historie fotografie a filozofickým názorům na toto téma. Představuje fenomén Polaroidu a Instagramu a nastiňuje možné motivace jejich uživatelů, jak s pomocí odborné literatury, tak i osobních blogů, článků a rozhovorů. Praktická část popisuje provedení originálního výzkumu, který sestává ze standardizovaného dotazníku, a jeho výsledky. S jejich pomocí potvrdíme či vyvrátíme stanovené hypotézy.
Food and Nostalgy: an ethnographic perspective of the Russian food stores in Prague
Prudnikova, Elizaveta ; Grygar, Jakub (vedoucí práce) ; Hrešanová, Ema (oponent)
Obchody Ruské speciality v České republice lze považovat za reprezentaci potravinářských zvyků pro rusky mluvící komunitu cizinců. Navzdory společné představě, že finanční zisk je primárním cílem těchto obchodů, v této práci bych chtěla upozornit na skutečnost, že tyto obchody s potravinami jsou především veřejným prostorem, které spojují minulé a současné prostředí imigranta a hraje roli komunikačního mostu v rámci sociálních sítí cizince. Tato diplomová práce zkoumá obchody Ruské speciality v Praze jako veřejný prostor, který je zásadní pro zachování národní identity imigranta a představuje médium v průběhu kulturního šoku pro rusky mluvící přistěhovalce propojené společným tématem - nostalgií. Pomocí etnografického výzkumu s diskurzivní analýzou se pokouším demonstrovat způsoby, kterými je uvedený veřejný prostor součástí potravinových zvyků pro vybranou komunitu. Zjištění by měla přispět k pochopení procesů a způsobů asimilace u rusky mluvících cizinců spolu s jejich národní identifikací. Práce dále otevírá diskusi o dostupných nástrojích kulturního a sociálního zapojení imigrantů do české komunity.
Reflexe socialistické minulosti v umění zemí Střední Evropy
Rathouská Štroblová, Kateřina ; Rakušanová, Marie (vedoucí práce) ; Czumalo, Vladimír (oponent) ; Havránek, Vít (oponent)
Disertační práce se soustřeďuje na segment současných vizuálních umělců z Polska, České republiky, Maďarska a Slovenské republiky, kteří ve svém díle reflektují nedávnou minulost. Práce mapuje a interpretuje umělecké reflexe minulosti s důrazem na éru socialismu v regionu Střední Evropy a vymezuje specifika generace umělců narozených v 70. letech a jejich pozici v postsocialistické situaci. Tyto umělecké přístupy jsou kategorizovány a ukotveny v širokém trendu tzv. historiografického obratu v umění a následně zařazeny do širšího kulturního a uměleckohistorického kontextu. Klíčová slova současné umění, Střední Evropa, historiografický obrat, archiv, socialistický modernismus, nostalgie
Imperial Nostalgia? The Presence of Imperial Past in the Conservatives' Discourse on Global Britain
Stoláriková, Lenka ; Váška, Jan (vedoucí práce) ; Kasáková, Zuzana (oponent)
Táto diplomová práca sa zaoberá britským politickým konzervatívnym diskurzom o Global Britain z rokov 2016 až 2020 a miestom Spojeného kráľovstva v pobrexitovom svete. Po nečakanom výsledku referenda o vystúpení z Európskej únie britská vláda predstavila koncept Global Britain ako novú zahraničnopolitickú orientáciu. Táto práca vychádza z predpokladu, že myšlienka Spojeného kráľovstva, otvoreného celému svetu a prijímajúceho starých priateľov a nových spojencov, je založená na imperiálnej nostalgii a idealizácii minulosti. Zameriava sa na rôzne spôsoby, ktorými sa nostalgia manifestuje v konzervatívnom diskurze z 2016 - 2020, predovšetkým vo verejných vystúpeniach jeho kľúčových predstaviteľov a volebných programoch. V teoretickej časti práca rozoberá akademickú debatu o Global Britain a rolu histórie v pobrexitovom svete. Pamäťové štúdiá a operacionalizácia konceptu nostalgie slúžia ako výskumný rámec pri analýze zdrojov. Empirická kapitola prezentuje závery výskumu dvomi spôsobmi - v závislosti od tematických kategórií a podľa jednotlivých rečníkov. Kým ten prvý sleduje rôzne spôsoby, ktorými nostalgické prejavy kreujú víziu pobrexitovej globálnej Británie, ten druhý sa zameriava na individuálne prístupy v snahách tento obraz komunikovať.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 42 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.