|
Nové směry v oblasti využití digitálních technologií
Mašek, Jaroslav ; Rothanzl, Bohuslav (vedoucí práce) ; Brdička, Bořivoj (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá výukou digitálních technologií v rámci ISCED 2 vzdělávání. Teoretická část mapuje situaci výuky těchto technologií v České republice a dvou státech Evropské unie, Irské republice a Spojeném království Velké Británie a Severního Irska. Praktická část obsahuje návrh řešení k výuce digitálních technologií včetně metodické příručky pro učitele a pracovního prostředí pro žáky, ověření navrženého řešení v praxi a vyvození závěrů.
|
|
Co jste se dnes učili ve výtvarné výchově?
Viktorinová, Michaela ; Novotná, Magdalena (vedoucí práce) ; Kafková, Helena (oponent)
Případová studie se bude zabývat analýzou učiva výtvarné výchovy několika vybraných učitelů ZŠ v kontextu platných kurikulárních dokumentů v průběhu školního roku. Bude porovnávat plánované učivo výtvarné výchovy se skutečnými realizacemi žáků s ohledem na osvojené výtvarné kompetence. Pomocí rozhovorů s vybranými učiteli, analýz dokumentů a shromážděných reflexí prozkoumá, jak učitelé zachází s učivem ve Vv, jak ho transformují do konkrétních výtvarných úkolů, zpětně reflektují a hodnotí práce žáků. Zaměří se i na inspirační zdroje vybraných učitelů. Teoretickým východiskem pro zpracování případové studie budou současné výzkumy, zabývající se aktuálním stavem výtvarné výchovy, oborové didaktiky s důrazem na vzdělávací obsah. KLÍČOVÁ SLOVA oborová didaktika, případová studie, RVP ZV, ŠVP ZV, tematický plán, učivo, výtvarná výchova, vzdělávací obsah,
|
|
Křesťanské kořeny moderní pedagogiky
Špunda, Pavel ; Bravená, Noemi (vedoucí práce) ; Dřímal, Ludvík (oponent)
V této diplomové práci se zabývám problematikou prezentování křesťanských kořenů v primárním vzdělávání. Dále upozorňuji na odklon pojetí člověka, jako bytost tělesně - duchovní. V současnosti je preferována spíše tělesná dimenze. Poukazuji na pedagogický odkaz věrozvěstů, svatých Cyrila a Metoděje, který bývá opomíjen, také na jejich odvahu, spojenou s důvěrou v odkaz Ježíše Krista Mnou uváděné tři církevní řády, nejsou kromě jezuitů, ve školství zmiňovány. Co se týká jezuitů, zcela chybí pozitivní pohled a informace o přínosu pro současný model výchovy a vzdělávání. Tento přínos popisuji také u zbývajících dvou řádů, tedy piaristů a salesiánů, které nejsou do kurikulárních dokumentů zařazeny. Také pedagogický odkaz Jana Amose Komenského není podán jako dílo, které je zaměřeno na obě dimenze člověka a omezuje se pouze na praktickou část jeho pedagogického díla. Proto poukazuji na tyto disproporce, popisuji přínos jednotlivých uváděných osobností a institucí (řádů), včetně jejich vnímání a zaměření na člověka a to nejen na jeho tělesnou stránku, ale také na tu duchovní. V závěru práce navrhuji způsob prezentování těchto křesťanských kořenů v RVP ZV, uvádím didaktické pomůcky, použitelné pro jejich výuku u jednotlivých stupňů a období v primárním školství.
|
| |
|
Porovnání vybraných oborů vzdělávací oblasti Člověk a příroda českého kurikula RVP ZV s integrovaným předmětem Přírodní vědy v evropských kurikulech
Blaško, Michal ; Stratilová Urválková, Eva (vedoucí práce) ; Janoušková, Svatava (oponent)
Vzdělávací politika patří k důležitým cílům každé země, neboť má vliv na život a uplatnění jejích obyvatel. V České republice je povinné vzdělávání definováno Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání (RVP ZV), přičemž přírodovědné vzdělávání je stanoveno ve vzdělávací oblasti Člověk a příroda. Ta je sice rozdělena do jednotlivých vzdělávacích oborů, ale umožňuje svým rámcovým pojetím integrovat obsah oborů dle uvážení školy. Dlouhá desetiletí však byly přírodní vědy na většině základních škol vyučovány odděleně, a tak jsou případné snahy o integraci zatíženy chybějícími příklady dobré praxe. Cílem této práce je proto porovnat vzdělávací obsah oblasti Člověk a příroda českého RVP ZV a integrovaných přírodovědných kurikul vybraných evropských zemí na úrovni nižšího sekundárního vzdělávání (ISCED 2), vytipovat témata, která jsou v těchto kurikulech zařazována navíc a mohou tak být inspirací (ve smyslu policy learning), jaká integrující témata zařazovat do přírodovědného vzdělávání žáků základních škol. Teoretická část diplomové práce popisuje integraci přírodních věd, jak z pohledu historického, tak z hlediska tvorby kurikula. Představeny jsou teoretické modely, popisující různé úrovně integrace, doplněné o porovnání výhod a limitů tohoto pedagogického přístupu k výuce přírodních věd....
|
|
Co jste se dnes učili ve výtvarné výchově?
Viktorinová, Michaela ; Novotná, Magdalena (vedoucí práce) ; Kafková, Helena (oponent)
Případová studie se bude zabývat analýzou učiva výtvarné výchovy několika vybraných učitelů ZŠ v kontextu platných kurikulárních dokumentů v průběhu školního roku. Bude porovnávat plánované učivo výtvarné výchovy se skutečnými realizacemi žáků s ohledem na osvojené výtvarné kompetence. Pomocí rozhovorů s vybranými učiteli, analýz dokumentů a shromážděných reflexí prozkoumá, jak učitelé zachází s učivem ve Vv, jak ho transformují do konkrétních výtvarných úkolů, zpětně reflektují a hodnotí práce žáků. Zaměří se i na inspirační zdroje vybraných učitelů. Teoretickým východiskem pro zpracování případové studie budou současné výzkumy, zabývající se aktuálním stavem výtvarné výchovy, oborové didaktiky s důrazem na vzdělávací obsah. KLÍČOVÁ SLOVA oborová didaktika, případová studie, RVP ZV, ŠVP ZV, tematický plán, učivo, výtvarná výchova, vzdělávací obsah,
|
| |
|
Realizace očekávaných výstupů výchovy ke zdraví ve výuce chemie na základní škole
Hlaváčková, Zuzana ; Marádová, Eva (vedoucí práce) ; Holada, Karel (oponent)
Diplomová práce se zabývá možnostmi realizace oboru Výchova ke zdraví ve výuce vzdělávacího oboru Chemie na základní škole. Konkrétně pojednává o způsobech začleňování vybrané problematiky z oboru Výchova ke zdraví (problematika výživy - základní živiny - tuky, cukry a bílkoviny) do vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru Chemie v devátém ročníku v tematickém okruhu organických látek. Stěžejním dokumentem, ze kterého tato práce vychází, je Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání 2013. Prvním cílem této práce je hledat možnosti a důvody začlenění oboru Výchova ke zdraví do výuky jiných vzdělávacích oborů. Druhým cílem je najít klíčovou obsahovou provázanost oboru Výchova ke zdraví a vzdělávacího oboru Chemie. Třetím cílem je objasnit, jak lze vzdělávací obor Výchova ke zdraví uskutečnit v oboru Chemie, který je vyučován jako samostatný předmět. Současně čtvrtým a nejdůležitějším cílem a výstupem této diplomové práce, je navrhnout modelové vyučovací hodiny, ve kterých bude propojena výuka oboru Chemie s oborem Výchova ke zdraví a které mohou sloužit jako inspirace pro učitele vyučovacího předmětu chemie. Klíčová slova výchova ke zdraví, chemie, RVP ZV, integrace, modelové vyučovací hodiny
|
|
Projektová výuka na 1. stupni ZŠ v kontextu regionálního muzea Jana Amose Komenského v Komni
Šašinková, Miroslava ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Diplomová práce Projektová výuka na 1. stupni ZŠ v kontextu regionálního muzea Jana Amose Komenského v Komni se zabývá propojením učební látky Jana Amose Komenského s projektovou výukou a využívá přitom prostory Památníku Jana Amose Komenského v Komni. V teoretické části jsou analyzovány informace o projektové výuce, její zavádění do vyučovacího procesu, význam a úskalí. Stěžejní je praktická část, která je věnována návrhu a realizaci projektu Po stopách Jana Amose Komenského, který uskutečnili žáci Základní školy Jana Amose Komenského v Komni. Závěrečné projekty byly vystaveny na Obecním úřadě v Komni. V příloze jsou umístěny pracovní listy, které jsou určeny pro další využití při vyučování.
|
|
Křesťanské kořeny moderní pedagogiky
Špunda, Pavel ; Bravená, Noemi (vedoucí práce) ; Dřímal, Ludvík (oponent)
V této diplomové práci se zabývám problematikou prezentování křesťanských kořenů v primárním vzdělávání. Dále upozorňuji na odklon pojetí člověka, jako bytost tělesně - duchovní. V současnosti je preferována spíše tělesná dimenze. Poukazuji na pedagogický odkaz věrozvěstů, svatých Cyrila a Metoděje, který bývá opomíjen, také na jejich odvahu, spojenou s důvěrou v odkaz Ježíše Krista Mnou uváděné tři církevní řády, nejsou kromě jezuitů, ve školství zmiňovány. Co se týká jezuitů, zcela chybí pozitivní pohled a informace o přínosu pro současný model výchovy a vzdělávání. Tento přínos popisuji také u zbývajících dvou řádů, tedy piaristů a salesiánů, které nejsou do kurikulárních dokumentů zařazeny. Také pedagogický odkaz Jana Amose Komenského není podán jako dílo, které je zaměřeno na obě dimenze člověka a omezuje se pouze na praktickou část jeho pedagogického díla. Proto poukazuji na tyto disproporce, popisuji přínos jednotlivých uváděných osobností a institucí (řádů), včetně jejich vnímání a zaměření na člověka a to nejen na jeho tělesnou stránku, ale také na tu duchovní. V závěru práce navrhuji způsob prezentování těchto křesťanských kořenů v RVP ZV, uvádím didaktické pomůcky, použitelné pro jejich výuku u jednotlivých stupňů a období v primárním školství.
|