Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 40 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Speciálně pedagogická intervence u dětí s vývojovou dysfázií v mateřské škole
Vávrová, Miriam ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Zemková, Jaroslava (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na problematiku specificky narušeného vývoje řeči u dětí předškolního věku. Sleduje a hodnotí vývoj jejich komunikačních a motorických schopností během docházky do mateřské školy. Teoretická část se zabývá vymezením základních pojmů týkajících se komunikace a narušené komunikační schopnosti s důrazem na problematiku specificky narušeného vývoje řeči. Popsán je také psychomotorický a komunikační vývoj dítěte od narození po nástup do školy a jeho návaznost na Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Ten se zaměřuje na komunikativní kompetence a specifika dítěte s narušenou komunikační schopností. Cílem praktické části bylo sledování čtyř dětí se specificky narušeným vývojem řeči během jejich docházky do mateřské školy speciální. Byl sledován řečový a psychomotorický vývoj těchto dětí v návaznosti na speciálně pedagogickou intervenci. Součástí práce je také vyhodnocení rozhovoru s rodiči sledovaných dětí. Výzkum byl prováděn kvalitativní metodou a jako výsledek práce byly vypracovány kazuistiky sledovaných dětí. Na závěr byly vyhodnoceny cíle práce a zodpovězeny položené výzkumné otázky, které shrnuly výsledky šetření.
Komunikativní dovednosti a narušená komunikační schopnost u dětí před zahájením školní docházky
Konkusová, Markéta ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Durdilová, Lucie (oponent)
NÁZEV: Komunikativní schopnosti a narušená komunikační schopnost u dětí před zahájením školní docházky AUTOR: Markéta Konkusová KATEDRA: Katedra speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: doc. PeadDr, Jiřina Klenková, Ph.D. ABSTRAKT: V bakalářské práci je analyzována komunikační schopnost a narušení komunikační schopnosti u dětí v předškolním věku. V úvodní teoretické části jsou vymezeny základní pojmy týkající se komunikace a rozpracované jednotlivé kategorie narušené komunikační schopnosti dětí před nástupem do základní školy. V následující teoretické části je na základě studia odborných pramenů zpracován vývoj dítěte do 6 let věku, jeho psychomotorický, kognitivní a řečový vývoj. Závěrečná teoretická část je zaměřena na možnosti intervence dětí s narušenou komunikační schopností a systém logopedické péče pro tyto děti před nástupem do základní školy. V praktické části, která je zaměřena na rodiče dětí předškolního věku a učitele mateřských škol, je sledován výskyt jednotlivých poruch u dětí tohoto věku. Je zjišťována informovanost rodičů o této problematice, spokojenost s logopedickou péčí o jejich dítě a především je zjišťován fakt, zda rodiče sami pracují s dítětem, které má nějaký druh narušené komunikace. Učitelům mateřské školy je dán prostor k vyjádření k této problematice formou rozhovorů. KLÍČOVÁ SLOVA:...
Edukace rodičů extrémně nezralých dětí při využívání stimulačních technik pro podporu psychomotorického vývoje
Mirovská, Dagmar ; Hájková, Vanda (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na edukaci rodičů dětí s perinatálními riziky. Práce se zaměřuje na zdůvodnění potřebnosti role speciálního pedagoga v rámci multidisciplinárního týmu terapeutů při práci s dětmi s perinatální zátěží. Na základě výsledků dotazníků ukazuje úroveň informovanosti rodičů o možnostech terapií, volnočasových aktivit a získávání informací. Práce ukazuje na potřebu koordinace nabídky různých zařízení a nutnost dlouhodobé a soustavné edukační práce. Obsahem teoretické části práce je vyšetření dítěte důležité pro včasný záchyt dětí s ohrožením a názorně zpracován komplexní psychomotorický vývoj dítěte. Dále charakteristika dítěte s perinatálními riziky, kde jsou vymezeny základní diagnózy těchto dětí a důsledky postižení jednotlivých systémů pro jejich další vývoj. Práce ukazuje možnosti intervencí podle nejmodernějších trendů práce s rizikovými dětmi a důležitost jejich včasného zahájení a potřebu kombinace terapií.
Míra vlivu úrovně motorické vyspělosti na výkon v neverbální inteligenci u dětí mladšího školního věku (6 - 11 let): Longitudinální sledování.
Jirovec, Jan ; Musálek, Martin (vedoucí práce) ; Kotlík, Kamil (oponent) ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent)
Bibliografická identifikace Jméno a příjmení autora: Mgr. Jan Jirovec Název disertační práce: Míra vlivu úrovně motorické vyspělosti na výkon v neverbální inteligenci u dětí mladšího školního věku (6 - 11 let): Longitudinální sledování. Pracoviště: Katedra základů kinantropologie a humanitních věd Vedoucí práce: doc. PhDr. Martin Musálek, Ph.D Rok obhajoby disertační práce: 2021 Abstrakt Motorický vývoj dětí je spojován s vývojem kognitivních nebo exekutivních funkcí. I přesto však není v současné době příliš jasné, do jaké míry může úroveň motorické vyspělosti dětí ovlivňovat úroveň neverbální inteligence, která je důležitou složkou tzv. akademické úspěšnosti dětí. Cíle práce Cílem disertační práce je zjistit a analyzovat míru vlivu a její stabilitu v čase mezi úrovní motorické vyspělosti a výkonem v neverbální složce inteligence u dětí mladšího školního věku se zohledněním věku (kategorie 6 - 7 let, 8 - 9 let a 10 - 11 let) a pohlaví. Metody práce: Výzkumný soubor zahrnoval 396 dětí (n= 214 dívek, n = 182 chlapců) ve věkovém rozpětí 6 - 11 let (věk 8,9±1,3) ze dvou základních škol (Karlovarský kraj, Praha). Tyto děti byly rozděleny do tří věkových kategorií: 6 - 7 let, 8 - 9 let, 10 - 11 let. Ke zjištění úrovně motorické vyspělosti byla použita testová baterie Bruininks-Oseretsky Test of Motor...
Výskyt přetrvávajících reflexů u dětí v předškolním a primárním vzdělávání
Kindlová, Barbora ; Volemanová, Marja Annemiek (vedoucí práce) ; Zulić, Marija (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na přetrvávající primární reflexy u dětí mladšího školního věku, jejich souvislost se správným psychomotorickým vývojem a nahlédnutí na propojení specifických poruch učení a chování s přetrvávajícími primárními reflexy. V teoretické části autorka popisuje psychomotorický vývoj dítěte na základě poznatků vývojové psychologie a neurofyziologie. V další části jsou charakterizovány primární reflexy a jejich vliv na specifické poruchy učení. V závěru teoretické části autorka představuje programy, které se využívají k inhibici přetrvávajících primárních reflexů v České republice. V empirické části práce autorka popisuje realizaci diagnostiky přetrvávajících primárních reflexů u dětí mladšího školního věku pomocí testovacích formulářů. Výsledky autorka prezentuje pomocí tabulek a grafů. Autorka potvrzuje předpoklad o výskytu nejvyšších hodnot přetrvávajících primárních reflexů u dětí v přípravné třídě a uvádí procentuální výskyt přetrvávajících primárních reflexů u všech testovaných skupin. KLÍČOVÁ SLOVA přetrvávající primární reflexy, psychomotorický vývoj dítěte, specifické poruchy učení
Vliv přetrvájících primitivních reflexů na psychomotorický vývoj dětí s mozkovou obrnou
Liscová, Irena ; Hájková, Vanda (vedoucí práce) ; Volemanová, Marja Annemiek (oponent)
Diplomová práce je zaměřená na psychomotorický vývoj dětí s mozkovou obrnou v souvislosti s přetrvávajícími primitivními reflexy. Úvodní kapitoly předkládají teoretické poznatky o mozkové obrně, její etiologii, klinickém obraze, jednotlivých formách a komplexní diagnostice, včetně speciálně pedagogické. Další část práce se zaměřuje na psychomotorický vývoj dítěte s mozkovou obrnou, zejména na vývoj hrubé i jemné motoriky a vývoj řeči. Hlavní oddíl práce pojednává o neurofyziologické podstatě primitivních reflexů a jejich významu pro raný vývoj dítěte. Jsou zde rozebrány jednotlivé primitivní reflexy, vliv jejich perzistence na psychomotorický vývoj dítěte s mozkovou obrnou a možnosti jejich integrace zvolenými terapeutickými koncepty. Pozornost je také zaměřena na důležitost multioborové spolupráce léčebné rehabilitace a speciálně pedagogické péče v problematice primitivní reflexologie. Výzkumná část práce je založena na kvalitativní metodologii a pracuje s daty ze tří případových studií. Jednotlivá data byla získána porovnáním vstupního a výstupního vyšetření. Cílem práce je prostřednictvím případových studií zkoumat, jakými způsoby lze ovlivnit perzistenci primitivních reflexů, jenž má vliv nejen na motorické dovednosti, chování či emocionalitu, ale v pozdějším věku také na vznik specifických...
Možnosti diagnostiky motorických dovedností u dětí předškolního věku využitelné v pedagogické a zdravotnické praxi
Bačíková, Miroslava ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Mlčková, Marie (oponent)
Diplomová práce představuje možnosti diagnostiky motorických dovedností u dětí předškolního věku v pedagogické a zdravotnické praxi. Práce je rozdělena na dvě části - na část teoretickou a praktickou. V teoretické části autorka popisuje psychomotorický vývoj dítěte, zejména v období předškolního věku. Dále se v práci zabývá pedagogickými a zdravotnickými odbornostmi, které se problematikou psychomotorického vývoje nejčastěji zabývají. V následujících kapitolách jsou rozebrány možnosti diagnostiky dítěte předškolního věku, včetně výčtu nejvyužívanějších diagnostických testových metod, vyšetřujících úroveň motorických dovedností. Pro účely praktické části byla vytvořena sada diagnostických úloh, která si klade za cíl orientačně zmapovat sníženou úroveň motorických schopností a dovedností dítěte předškolního věku. Navržená sada diagnostických úloh byla posléze vyzkoušena v praxi v pěti mateřských školách ve dvou městech České republiky. Praktická část této práce sestává z popisu jednotlivých úloh a jejich hodnocení, charakteristiky použitého vzorku, administrace sady úloh a sběru dat spolu s etickými zásadami výzkumu. Dále je zde uvedena prezentace, analýza dat a posouzení rozlišovací schopnosti navržené sady úloh. Praktická část je doplněna o doporučené úpravy administrace a obsahu sady...
Postižení psychomotorického vývoje u dětí s dětskou mozkovou obrnou, možnosti terapeutické intervence
Drnovcová, Marie ; Sedlak, Petr (vedoucí práce) ; Dvořáková, Hana (oponent)
Tato bakalářská práce se věnuje shrnutí základních důležitých poznatků o dětské mozkové obrně. V první části se zabývá definicí pojmu dětská mozková obrna, rizikovými faktory pro její vznik a možné způsoby jejího dělení. Druhá část práce se soustředí na psychomotorický vývoj dítěte v prvních dvou letech života a porovnání fyziologického vývoje s vývojem dětí s dětskou mozkovou obrnou a s tím související včasnou diagnózu a zahájení léčby. Právě možnostem terapeutických intervencí se věnuje závěrečná část, ve které jsou uvedeny nejen nejhlavnější léčebné metody, ale také pár doplňujících terapií, jako je například hipoterapie. V úplném závěru poté následuje debata nad otázkou, zda víme o dětské mozkové obrně vše potřebné pro její adekvátní léčbu a jakou má momentálně dostupná terapie účinnost a vliv na kvalitu života postiženého pacienta. Klíčová slova: dětská mozková obrna, psychomotorický vývoj, terapie, postižení, rizikové faktory
Posturální terapie pomocí dynamické neuromuskulární stabilizace u dětí v kojeneckém věku
JANOUŠKOVÁ, Veronika
Tato bakalářská práce se zabývá tématem posturální terapie pomocí dynamické neuromuskulární stabilizace u dětí v kojeneckém věku. Správný vývoj dítěte hraje důležitou roli v jeho dalším rozvoji a včasnou korekcí se dá předejít různým patologickým stavům. Práci jsem rozdělila na dvě části. V teoretické části mojí bakalářské práce byl popsán psychomotorický vývoj dítěte od prenatálního období po kojenecký věk. Dále jsem se zabývala patologickými lokomočními vývojovými stádii. Důležitou součástí práce byla taktéž diagnostika a zhodnocení motorického vývoje na základě vyšetření posturální spontánní aktivity, polohových reakcí, primitivních reflexů a posouzení svalového tonu. V další kapitole byl hlavním tématem osový orgán a axiální systém. Na závěr teoretické části jsem se zabývala možnostmi posturální terapie u dětí v kojeneckém věku. V praktické části jsem se věnovala vyšetření kojenců s mírnými odchylkami v psychomotorickém vývoji a následné terapii, která měla vést k dosažení co největšího možného zlepšení. Byla u nich zahájena terapie pomocí dynamické neuromuskulární stabilizace. Koncept DNS jsem se rozhodla využít, protože jsem chtěla cíleně ovlivnit posturální a lokomoční funkce, jež tento koncept umožňuje. Praktická část mojí práce byla zpracována formou kazuistik, které obsahují vstupní vyšetření, průběh terapie a výstupní hodnocení. Kineziologický rozbor shrnuje anamnézu, vyšetření posturální aktivity, polohových reakcí, primitivních reflexů a svalového tonu. V závěru práce byly popsány výsledky, ke kterým jsem po skončení terapie dospěla, a byla zhodnocena celková úspěšnost terapie. U každého z probandů došlo k významnému zlepšení. Práce by tedy mohla posloužit k rozšíření využitelnosti konceptu i u takto malých dětí.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 40 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.