Název:
Míra vlivu úrovně motorické vyspělosti na výkon v neverbální inteligenci u dětí mladšího školního věku (6 - 11 let): Longitudinální sledování.
Překlad názvu:
The level of influence of motor proficiency on the performance in the nonverbal aspect of intelligence in younger school-age children (6 - 11 years): A longitudinal study.
Autoři:
Jirovec, Jan ; Musálek, Martin (vedoucí práce) ; Kotlík, Kamil (oponent) ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bibliografická identifikace Jméno a příjmení autora: Mgr. Jan Jirovec Název disertační práce: Míra vlivu úrovně motorické vyspělosti na výkon v neverbální inteligenci u dětí mladšího školního věku (6 - 11 let): Longitudinální sledování. Pracoviště: Katedra základů kinantropologie a humanitních věd Vedoucí práce: doc. PhDr. Martin Musálek, Ph.D Rok obhajoby disertační práce: 2021 Abstrakt Motorický vývoj dětí je spojován s vývojem kognitivních nebo exekutivních funkcí. I přesto však není v současné době příliš jasné, do jaké míry může úroveň motorické vyspělosti dětí ovlivňovat úroveň neverbální inteligence, která je důležitou složkou tzv. akademické úspěšnosti dětí. Cíle práce Cílem disertační práce je zjistit a analyzovat míru vlivu a její stabilitu v čase mezi úrovní motorické vyspělosti a výkonem v neverbální složce inteligence u dětí mladšího školního věku se zohledněním věku (kategorie 6 - 7 let, 8 - 9 let a 10 - 11 let) a pohlaví. Metody práce: Výzkumný soubor zahrnoval 396 dětí (n= 214 dívek, n = 182 chlapců) ve věkovém rozpětí 6 - 11 let (věk 8,9±1,3) ze dvou základních škol (Karlovarský kraj, Praha). Tyto děti byly rozděleny do tří věkových kategorií: 6 - 7 let, 8 - 9 let, 10 - 11 let. Ke zjištění úrovně motorické vyspělosti byla použita testová baterie Bruininks-Oseretsky Test of Motor...Bibliographic Identification Name and surname of the author: Mgr. Jan Jirovec Name of dissertation: The level of influence of motor proficiency on the performance in the nonverbal aspect of intelligence in younger school-age children (6 - 11 years): A longitudinal study. Workplace: Department of Kinanthropology and Humanities Supervisor of the work: doc. PhDr. Martin Musálek, Ph.D Year of presentation: 2021 Abstract Motor development in children is often linked to the development of cognitive or executive functions. Nevertheless, it still remains unclear how much the level of children's motor proficiency can impact the level of nonverbal intelligence, which is an important part of academic achievement of children. Objectives: The aim of the dissertation thesis is to determine the level of influence and its stability in time between the level of motor proficiency and the performance in the nonverbal aspect of intelligence in younger school-age children with age (categories: 6 - 7 years, 8 - 9 years and 10 -11 years) and sex being considered. Methods: The research sample consisted of 396 children (n=214 girls, n=182 boys) aged 6 - 11 years (age 8,9±1.3) from two elementary schools (Karlovy Vary Region, Prague). The children were divided into 3 groups by age: 6 - 7 years, 8 - 9 years, 10 - 11 years. The...
Klíčová slova:
Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency; Motorická vyspělost; psychomotorický vývoj; Ravenovy progresivní matice; Second Edition (BOT-2); Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency; Motor Proficiency; Psychomotor development; Raven's Standard Progressive Matrices; Second Edition (BOT-2)