Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 44 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Trans lidé na autistickém spektru
Vaněčků, Alex ; Vozková, Anna (vedoucí práce) ; Vanek, Marián (oponent)
Práce se zaměřuje na souběh trans identity a autismu, který je v posledních letech předmětem odborného zájmu. Jejím cílem bylo dozvědět se, jak se tito lidé vztahují ke své dvojí odlišnosti, jaké mají v souvislosti s tím zkušenosti s odborníky a zda se vztahují a autistickým či trans komunitám. Teoretická část se zabývá třemi oblastmi. V první části seznamuje se základními pojmy spojené s trans tématem a s procesem tranzice, kterou většina trans lidí podstupuje. Dále zde také zmiňuje zdroje stresu, které mají psychické dopady na tyto lidi. Druhá část definuje autismu, přibližuje koncept neurodiverzity a krátce zmiňuje genderové rozdíly v projevech. Třetí část pak popisuje zjištěné informace o souběhu autismu a trans identity, zvažované teorie a doporučení vzniklého klinického guidelinu. V empirické části je popsán realizovaný kvalitativní výzkum. S každým ze třech získaných účastníků byly provedeny dva online rozhovory, jeden nestrukturovaný a druhý strukturovaný. Rozhovory byly přepsány a následně zpracovány tematickou analýzou. Výsledky pak seznamují s pěti tématy, které byly v rozhovorech pojmenovány. Bylo jimi vnímání sebe sama, obtíže a prožívání, vlastní dvojí odlišnost, přístup okolí a vidina budoucnosti. KLÍČOVÁ SLOVA autismus, neurodiverzita, transgender, genderová identita, LGBT
Vývoj anti-homosexuální legislativy na ruském území
Borůvková, Tereza ; Čížek, Martin (vedoucí práce) ; Kolenovská, Daniela (oponent)
Práce se zabývá vývojem protihomosexuální legislativy na ruském území a zaobírá se podmínkami dekriminalizace homosexuality v nově ustavené Ruské federaci, a tím jak byla provedena. Věnuje se snahám o pořádání festivalu Gay Pride v Moskvě z roku 2006 a let nadcházejících, zamítavým reakcím ruských úřadů a následné žalobě. Informuje o změně rétoriky k LGBT komunitě, která byla způsobena medializací aféry Gay Pride a zároveň nastolovanému konzervatismu. Popisuje ruský konzervatismus, který se vymezuje vůči Západu svými tradičními hodnotami, se kterými je právě homosexualita v údajném rozporu. Toto směřování vyvrcholilo v roce 2013 přijetím ruskou společností podporovaného anti- propagačního zákona na federální úrovni. Zkoumány budou také bezprostřední reakce na přijetí zmíněné legislativy a dopady legislativy. Práce využívá akademických článků, které vznikly po přijetí zákona, a zejména novinových článků, které zachycovaly toto dění přímo. Zpracování této problematiky umožňuje vidět ostrakizaci homosexuálů v Rusku jako dlouhodobý společenský trend, který je utužován státním zpravodajství a legislativními kroky. Vysvětluje postihovatelné chování podle nedávno přijatého anti-propagačního zákona a důvod jeho přijetí. Zároveň i jakým způsobem je tento zákon kritizován LGBT aktivisty po celém světě....
LGBT hnutí v ČR očima aktivistů
Fiala, Jan ; Císař, Ondřej (vedoucí práce) ; Tuček, Milan (oponent)
Práce se zabývá problematikou LGBT hnutí v České republice v kontextu probíhající kampaně "Jsme fér" za rovné manželství. Záměrem bylo pokusit se na základě hloubkových polostrukturovaných rozhovorů s LGBT aktivisty zjistit, jak tito aktivisté vnímají postavení sexuálních menšin v ČR a s tím související situaci českého LGBT hnutí s ohledem na jeho emancipační potenciál. Ukázalo se, že aktivisté citlivě vnímají limity podmíněnosti tolerance české společnosti a že jsou si vědomi proměn společenského a politického kontextu ve vztahu k menšinám. Jednotlivé minority však nejsou veřejností vnímány stejně a dle aktivistů mohou být dokonce LGBT práva nástrojem legitimizace averze vůči jiným menšinám, především náboženským či etnickým. V rovině reflexí strategií probíhající kampaně kladli aktivisté důraz na politický lobbing za rovné manželství s oporou v mobilizaci komunity a utváření kolektivní identity definované právě požadavkem na rovné manželství. Z perspektivy aktivistů je tedy důležitý určitý balanc mezi profesionalizovaným lobbingem a grassroots aktivismem. Ačkoliv dle aktivistů znamená kampaň za rovné manželství dosud největší mobilizaci komunity, vnímají, že na kampaň je kriticky nahlíženo jednak alternativní aktivistickou scénou, které vadí její přílišný "konzervatismus", a také částí komunity,...
Employee Resource Groups jako nástroj pro dosahování LGBT rovnosti v korporátním prostředí
Švarcová, Michaela ; Kobová, Ĺubica (vedoucí práce) ; Pavlík, Petr (oponent)
Employee Resource Groups (ERG) představují uskupení zaměstnanců a zaměstnankyň na základě sdílené identity, původu, zkušeností či zájmů, které je zároveň formálně ustanoveno či podporováno vedením firmy. Ačkoliv se jejich podoba a činnost liší, jejich hlavním cílem je zpravidla podpora hlasu dané skupiny v rámci společnosti, stejně tak ovšem vzdělávání, osvěta či poradenství. Employee Resource Groups jako jeden z nástrojů řízení diverzity firem existují v západních zemích již od 60. let minulého století, přesto jsou v českém prostředí relativně novým trendem, který se v korporacích objevuje teprve v posledním desetiletí. Ve své diplomové práci proto prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů zjišťuji, jakým způsobem členové a členky sedmi ERG zaměřených na podporu LGBT pracujících chápou organizační formu daných skupin a jejich význam z hlediska dosahování LGBT rovnosti. Klíčová slova: Employee Resource Groups, zaměstnanecké skupiny, řízení diverzity, LGBT, práce.
Homosexuální či bisexuální osoby a jejich zkušenosti se střední školou
Vlková, Veronika ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Frombergerová, Anna (oponent)
Bakalářská práce se zabývá školními zkušenostmi LGB osob, tj. osoby, které jsou homosexuální či bisexuální orientace a momentálně navštěvují střední školu (jsou ve věku od 15-19 let). Výzkum využíval kvalitativní metodologii, konkrétně polostrukturované rozhovory s 10 žákyněmi a žáky, které byly následně analyzované pomocí tematické analýzy. Cílem výzkumu bylo popsat a porozumět situaci LGB osob ve školní třídě a zjistit důležitost skutečnosti, že nejsou heterosexuální, a to v jejich vztazích s vrstevníky a vyučujícími. Z výzkumu vychází, že silné vztahy mezi LGB studujícími a jejich vrstevníky nejsou časté, avšak LGB studujícím tato skutečnost nevytváří vnitřní obtíž. LGB studující hodnotí prostředí školy i třídy jako pozitivní a také velmi často zmiňují podporu od vyučujících.
The upbringing styles in lesbian families
Pátková, Laura ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Adámková, Jana (oponent)
Práca sa bude zameriavať na výchovu a postupy výchovy detí v lesbických rodinách. Výskum bude prebiehať kvalitatívne prostredníctvom rozhovorov so siedmimi rodinami. Cieľom práce je zmapovať podmienky výchovy v konkrétnych lesbických rodinách, či sa v rodinách dbá na prípravu detí na inakosť, ktorá ich môže postihnúť, alebo naopak. Následne sa výsledky porovnajú, a to aj s doterajšími zahraničnými a domácimi výskumami v danej oblasti. Výsledky práce priniesli zistenia o tom, že jednotlivé lesbické matky využívajú pri výchove tzv. demokratické štýly, vzťah k deťom bol popisovaný ako kladný a využívané je vo výchove stredné vedenie. Matky sú toho názoru, že je potrebné dbať na potreby ich detí, počúvať ich názor na vec a v určitých aspektoch ich nechávať aj spolurozhodovať, samozrejme s prihliadaním na vek. Matky aj od malička deťom predstavujú rôzne typy rodín (Heteroparentálne, homoparentálne, single) či už prostredníctvom knižiek, filmov alebo dokonca aj kontaktu s inými homoparentálnymi rodinami. Na možnú homofóbiu väčšina matiek deti zatiaľ nepripravujú. V troch rodinách prebiehajú aj kontakty detí a darcov spermií.
Zkušenosti homosexuálních učitelů a učitelek na českých základních školách
Polách, Dominik ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Vozková, Anna (oponent)
Bakalářská práce "Zkušenosti homosexuálních učitelů a učitelek na českých základních školách" hledá odpověď na otázku, jak homosexuální učitelé nakládají ve své pedagogické praxi se svou sexuální orientací. Od tohoto se poté odvíjí další otázky, a to především, jak vnímají homosexuální vyučující svou sexuální orientaci ve vztahu k pedagogické praxi, jak moc jsou otevření homosexuální vyučující v pracovním prostředí se svou orientací, zda jsou v této otevřenosti rozdíly ve vztahu ke kolegům, k žákům a k rodičům žáků a jestli se homosexuální vyučující potýkají v pracovním prostředí s nějakými problémy souvisejícími s jejich orientací. V teoretické části práce se věnuji základním faktům a terminologii, související s problematikou sexuality a s problematikou pedagogické profese. V praktické části je realizován kvalitativní výzkum formou rozhovorů s devíti informanty. Na základě tematické analýzy bylo zjištěno, že homosexuální vyučující jsou se svou sexuální orientací spíše otevření a s projevy homofobie se setkávají spíše ojediněle. Homosexuální vyučující si uvědomují skutečnost, že otevřeností mohou zmírnit výskyt homofobie v řadách studujících a zároveň přímo či nepřímo podpořit studující, kteří si coming outem procházejí. Velkou roli v otevřenosti hraje ovšem vedení spolu se vztahy v pedagogickém...
LGBT a identita hráče videoher
Marková, Tereza ; Hrabec, Ondřej (vedoucí práce) ; Smetáčková, Irena (oponent)
Tato bakalářská práce se věnuje identitě člověka s menšinovou sexuální orientací nebo genderovou identitou v prostředí počítačových her. Zabývá se otázkou, jestli LGBTQ identita hráče videoher nějakým způsobem ovlivňuje jeho zkušenost s hraním počítačových her a jak se tento vliv projevuje. Teoretická část práce seznamuje čtenáře nejprve s LGBTQ identitou člověka a vysvětluje rozdíl mezi sexuální orientací a genderovou identitou. Identitě se věnuje celá další kapitola této práce, věnuje se tématu sexuální orientace a genderové identity člověka ve vztahu k jeho celkové identitě a zmiňuje specifika identity člověka s menšinovou sexuální orientací a genderovou identitou. Další část práce se soustředí na popis herního prostředí a na to, jak se do něj promítá identita hráče. Hlavními tématy této části jsou identifikace hráče s postavou v počítačové hře, vztah hráče s herní postavou a také téma genderu v herním prostředí. Dále se teoretická část práce zaměřuje přímo na LGBTQ hráče videoher. V této části se teorie soustředí na diverzitu a reprezentaci LGBTQ menšiny a jejich význam ve hrách a v hráčské komunitě. Představuje podrobněji vývoj LGBTQ reprezentace ve videohrách a přibližuje také, jaké výzvy pro LGBTQ hráče tvoří hráčská komunita. Výzkumná část této práce je založena na rozhovorech s osmi LGBTQ...
Zkušenost lesbických rodin s mateřskými školami
Reichertová, Karolina ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Pánková, Barbora (oponent)
Bakalářská práce se zabývá tématem zkušenosti lesbických rodin s mateřskými školami. Cílem této práce bylo zmapovat a popsat vztahy mezi rodinou a mateřskou školou z pohledu lesbických matek vychovávajících děti předškolního věku a taktéž zjistit, jakou zkušenost zažívají v mateřských školách tyto děti z perspektivy jejich matek. Teoretická část práce uvádí do problematiky homoparentálních rodin a vztahu mezi rodinou a školou s důrazem na současné poznatky z oblasti zkušeností lesbických a gay rodin se školním prostředím. Empirická část práce představuje kvalitativní výzkum, jehož hlavní metodou byl polostrukturovaný rozhovor. Rozhovory byly uskutečněny s jednou nebo oběma matkami. Výzkumný soubor tvořilo šest rodin. Získaná data byla podrobena tematické analýze, která odhalila několik významných oblastí týkajících se vztahu těchto rodin s prostředím mateřské školy. Výsledky ukázaly, že všechny rodiny jsou ohledně svého rodinného uspořádání otevřené a již od prvního kontaktu s mateřskou školou se prezentují jako homoparentální. V souvislosti s jejich rodinným modelem nebyly v rámci vztahů s učitelkami, ostatními rodiči ani dětmi popisovány téměř žádné negativní zkušenosti. Znevýhodnění pociťovaly rodiny pouze v kontextu administrativních úkonů, kdy se projevuje absence rodičovských práv sociálních...
LGBT hnutí v ČR očima aktivistů
Fiala, Jan ; Císař, Ondřej (vedoucí práce) ; Tuček, Milan (oponent)
Práce se zabývá problematikou LGBT hnutí v České republice v kontextu probíhající kampaně "Jsme fér" za rovné manželství. Záměrem bylo pokusit se na základě hloubkových polostrukturovaných rozhovorů s LGBT aktivisty zjistit, jak tito aktivisté vnímají postavení sexuálních menšin v ČR a s tím související situaci českého LGBT hnutí s ohledem na jeho emancipační potenciál. Ukázalo se, že aktivisté citlivě vnímají limity podmíněnosti tolerance české společnosti a že jsou si vědomi proměn společenského a politického kontextu ve vztahu k menšinám. Jednotlivé minority však nejsou veřejností vnímány stejně a dle aktivistů mohou být dokonce LGBT práva nástrojem legitimizace averze vůči jiným menšinám, především náboženským či etnickým. V rovině reflexí strategií probíhající kampaně kladli aktivisté důraz na politický lobbing za rovné manželství s oporou v mobilizaci komunity a utváření kolektivní identity definované právě požadavkem na rovné manželství. Z perspektivy aktivistů je tedy důležitý určitý balanc mezi profesionalizovaným lobbingem a grassroots aktivismem. Ačkoliv dle aktivistů znamená kampaň za rovné manželství dosud největší mobilizaci komunity, vnímají, že na kampaň je kriticky nahlíženo jednak alternativní aktivistickou scénou, které vadí její přílišný "konzervatismus", a také částí komunity,...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 44 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.