Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 18 záznamů.  předchozí11 - 18  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Poetika vybrané povídkové tvorby Pere Calderse
Kroupová, Alžběta ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Marešová, Jaroslava (oponent)
(česky) Bakalářská práce se zabývá vybranými povídkami ze sbírky Cròniques de la veritat oculta katalánského spisovatele Pere Calderse. Klade si za cíl analyzovat poetiku typickou pro tohoto autora, pomocí rozboru často se opakujících témat, symbolů a míst, na kterých se děj odehrává. Srovnává Caldersovu povídkovou tvorbu s díly autorů téhož žánru používajících obdobné vypravěčské postupy. Důraz je kladen především na porovnání s tvorbou Franze Kafky.
Ohlas první světové války v české a světové literatuře
Tůmová, Lenka ; Mocná, Dagmar (vedoucí práce) ; Peterka, Josef (oponent)
v českém jazyce Tato práce se zabývá srovnáním české a světové literární reakce na první světovou válku. K analýze byla vybrána tři díla z české a dvě díla ze světové literatury. Každé je rozebráno z hlediska kompozice, postav a smyslu. Hlavní pozornost je zaměřena na působení a vliv války na lidskou osobnost. Při rozborech byla brán v úvahu historický kontext a osobnosti jednotlivých autorů. V průběhu rozboru bylo zjištěno, že literární reakce na první světovou válku se liší v mnoha ohledech závisejících na záměru autora, jeho válečné zkušenosti a také na válečné situaci v jeho rodné zemi.
Stroj bez příčiny
Pánková, Soňa ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Sedlák, Michal (oponent)
Práce se zaměřuje na stroje v umění, jež dostávají zcela novou dimenzi. Autorka se zabývá tématem stroje v sociokulturních, technických a především uměleckých kontextech. Teoretická část je zaměřena především na dadaismus, jeho dědice a další světové a české výtvarné umělce, kteří se obdobnému tématu věnují. Soustředí se na obrazy, sochy a objekty, ve kterých je stroj či jeho strojové prvky ztvárněn mnohdy absurdním či jiným zcela ojedinělým způsobem a vzdalují se tak primárnímu významu stroje. Podrobně se zaobírá například umělci Francisem Picabiou a Jeanem Tinguelym a jejich tvorbou, přičemž je kladen důraz na konfrontaci výtvarných děl a jejich vývojovou cestu. Didaktická část se věnuje totožnému tématu. Zaměřuje se na možnosti aplikace tématu a jeho využití v koncepci výtvarné výchovy. Skýtá celkem čtyři výtvarné řady, určené primárně pro druhý stupeň základních škol, které spojuje téma Stroj bez příčiny. Výtvarná část obsahuje soubor autorských fotografií "Stopy strojů", které postihují vlastní vklady k tématu na základě reálných inspirací, které se k tématu práce vztahují.
Rané dílo Garcíi Márqueze: Všechna špína světa ve srovnání se Sto roky samoty
Trčková, Helena ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
(česky) Tato práce se zaměřuje na rané dílo kolumbijského spisovatele Gabriela Garcíi Márqueze, Všechna špína světa (La Hojarasca), a pro srovnání se zabývá autorovým nejvýznamnějším románem Sto roků samoty (Cien años de soledad). Všechna špína světa je samotným autorem považována za přímého předchůdce Sto roků samoty, přestože se jedná o dílo velmi odlišné. Na následujících stranách se budu věnovat několika aspektům autorova raného románu. Konkrétně se zaměřím na kompozici, Macondo, téma násilí, "smršť" v názvu knihy, atmosféru, dílo jako moderní verzi antické tragédie, magično a absurditu, motiv času a téma samoty. Obě knihy se odehrávají v Macondu a popisují stejné historické události, nicméně velmi se liší například z hlediska kompozice - zatímco ve Sto rokách samoty je užita výstavba tradičnější, Všechna špína světa je z tohoto pohledu dílem více experimentálním. Sto roků samoty se řadí k magickému realismu, Všechna špína světa je v tomto směru dílo naprosto odlišné. V autorově prvním románu jistě můžeme spatřovat předlohu k napsání Sto roků samoty, ale zároveň se jedná o velmi osobité dílo, které má svůj význam i mimo kontext autorova pozdějšího románu.
Česká groteska
Kerhartová, Jana ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Velíšek, Martin (oponent)
Kerhartová, J.; Česká groteska /diplomová práce/ Praha 2012 - Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy, 81 stran (Příloha: Dotazník k výzkumné sondě) Tato práce má charakter teoretické studie s výzkumným zaměřením. Na základě kvalitativních metod Zakotvené teorie autorů Strauss - Corbinová zkoumáme podstatu české grotesky v širokých kulturně uměleckých souvislostech. Hlavním předmětem této studie je analýza možností didaktické aplikace tématu do výtvarné výchovy pro studenty střední školy. K didaktice přistupuje v kontextu českého vzdělávacího kurikula a současných metod z hlediska pedagogického konstruktivismu a diskursivního pojetí výtvarné výchovy. Součástí práce je výzkumná sonda, kde zjišťujeme studentské prekoncepty k tématu. Na závěr formulujeme vlastní teorii podstaty groteskního zobrazení a její didaktické transformace. Klíčová slova česká groteska, absurdita, krize existence, výtvarná výchova, pedagogický konstruktivismus, kvalitativní výzkum
Literární podoba pojmu existence v díle F. M. Dostojevského a A. Camuse
Žabová, Iveta ; Blažková, Miloslava (vedoucí práce) ; Hogenová, Anna (oponent)
Resumé Lidská existence ve své složitosti nemůže být systematizována a generalizována na jednolitý koncept. Lidské individualitě a fenoménům s ní bytostně souvisejícím, jako je život, smrt, svoboda, absurdita apod., se věnovali právě existencialisté. Vzhledem k specifičnosti filosofie existencialismu však nelze za nositele tohoto myšlenkového přístupu považovat jen filosofy na slovo vzaté, ale je nutné zařadit k tomuto směru i některé osobnosti z oblasti světové literatury. Pojem lidské existence se v jejich filosofiích i dílech různě proměňoval, jednou byl zastřešen existencí Boha, ke kterému je nutno upínat svou mysl, jindy byl vržen do nehostinnosti a nicotnosti světa bez naděje. V každé z nich však bylo ústřední téma totožné, téma, jež je nám, lidem, nejbližší, téma, které však bude vždy, i přes geniální myšlenky Sørena Kierkegaarda, Martina Heideggera, Fjdora Michajloviče Dostojevského i Alberta Camuse, velkou neznámou - téma člověka a jeho místa ve světě.
Netradiční formy pohádek a prvky nonsens ve vybraných dílech angloamerické dětské literatury
KERESZTESOVÁ, Nikola
Práce se bude zabývat analýzou vybraných moderních pohádek (R. Dahl, J. Scieszka, T. Jones), přičemž hlavní pozornost bude zaměřena na proměnu tradiční struktury (Propp) a pronikání nonsensových prvků do pohádkového žánru. Úvodní teoretická kapitola přiblíží základní prvky a funkce tradiční pohádky (Propp, Tolkien) a nastíní i počátky nonsensové dětské literatury. Změna formy a obsahu jako výrazný rys moderních a postmoderních pohádek bude náplní stěžejní části práce, která bude věnována interpretaci konkrétních vybraných textů.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 18 záznamů.   předchozí11 - 18  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.