|
Rozvoj zrakových kvalit u dětí v raném a předškolním věku
Vávrová, Michaela ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Diplomová práce se věnuje rozvoji zrakových kvalit u dětí v raném a předškolním věku. Cílem práce je analýza aktuálních trendů a výzkumů v oblasti rané intervence u dětí s těžkým zrakovým postižením se zaměřením na rozvoj jejich zrakových kvalit. První tři kapitoly se zabývají teoretickými poznatky o vývoji dětí v raném a předškolním věku a vývoji dětí se zrakovým postižením, o diagnostice zrakového postižení v raném věku a o metodách zrakového výcviku a zrakové stimulace. Čtvrtá kapitola je tvořena analýzou aktuální trendů a výzkumů na poli intervence u dětí se zrakovým postižením v raném a předškolním věku ve vybraných zemích. Analýza je provedena prostřednictvím rozboru odborných zahraničních publikací, článků a výzkumů v periodicích či webových stránkách jednotlivých organizací, které se zabývají podporou a pomocí osobám, resp. dětem se zrakovým postižením. Z analýzy vyplývá, že systém zavedení rané intervence pro děti s těžkým zrakovým postižením není v uvedených zemích stejný. Liší se úroveň poskytovaných služeb, kdy v některých státech je raná intervence stále špatně dostupná či finančně náročná a dále se liší maximální věk dětí, do kterého jsou služby rané intervence poskytovány. Ústřední zájem těchto služeb je shodně ve všech zemích zaměřen především na rozvoj zrakových kvalit dítěte....
|
|
Reakce rodičů na narození dítěte s postižením
Hájková, Kristina ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Vachulová, Jana (oponent)
Diplomová práce Reakce rodičů na narození dítěte s postižením pojednává o procesu vyrovnávání se s narozením dítěte s postižením, dále také o strategiích, které mohou rodině pomoci. V první kapitole je vymezena funkce rodiny a role rodičů v porovnání s rodinami dětí s postižením. Druhá kapitola se zaměřuje na reakce rodičů na narození dítěte s postižením ve srovnání s reakcemi jiných sociálních skupin. Třetí kapitola se věnuje faktorům, které pomáhají rodinám vyrovnat se s postižením dítěte. Obsahem čtvrté kapitoly je praktické znázornění jednotlivých případů pěti rodin, které vypovídaly o svých zkušenostech. Cílem diplomové práce je analyzovat, jak rodiče přijímali skutečnost narození dítěte s postižením a jaké faktory jim pomohly přijmout tuto skutečnost. K dosažení cíle byla vybrána výzkumná metoda rozhovoru. Vyhodnocením odpovědí na výzkumné otázky položené pěti respondentkám byly potvrzeny hypotézy, a tím splněny stanovené cíle. Výsledky ukázaly, že narození postiženého dítěte je pro rodiče neočekávaná situace doprovázená šokem, rodiče mají negativní zkušenosti s lékaři při sdělování diagnózy. Konkrétní navrhovaná doporučení jsou směřována v oblasti vhodného přístupu lékaře při sdělení diagnózy. Za největší přínos práce vzhledem k řešené problematice je možné považovat podrobné a souhrnné...
|
|
Prostorová orientace a samostatný pohyb dětí se zrakovým a kombinovaným postižením
Bedlánová, Eva ; Šumníková, Pavlína (vedoucí práce) ; Květoňová, Lea (oponent)
Tématem diplomové práce je prostorová orientace a samostatný pohyb dětí se zrakovým a kombinovaným postižením. Práce představuje teoretická východiska, na základě kterých sleduje a komparuje rozdíly přístupů rodin, pedagogických pracovníků a poradců rané péče k rozvoji zmíněné kompetence. Dále zjišťuje poznatky ohledně informovanosti rodičů v oblasti této problematiky. K tomuto sledování a komparaci práce využívá metodu kvalitativního šetření - rozhovoru. Dílčím cílem práce je vypracování informativní brožury pro rodiče dětí s primárně zrakovým postižením, která obsahuje základní informace a zkušenosti týkající se kompetence prostorové orientace a samostatného pohybu a její zařazení do běžných situací. Z výzkumného šetření vyplývá, že se rodiče dozvídají o zmíněné problematice z SPC nebo rané péče. Na základě šetření se dá sdělit, že materiály poskytnuté rodičům byly vnímány vesměs jako nedostatečné. Nicméně dostupnost materiálů v kontrastu s výběrem lze považovat za poměrně dobrou. Z výsledků rozhovorů vyplývá, že děti s kombinovaným postižením vyžadují v oblasti prostorové orientace a samostatného pohybu vyšší časovou dotaci a individualizaci. V poslední řadě lze říci, že se pedagogičtí pracovníci, rodiče i poradkyně rané péče v rámci rozvoje zaměřují v jistém hledisku na jiné kompetence než na...
|
| |
| |
|
Jak mohou být ovlivněny sourozenecké konstelace zdravotním znevýhodněním
Slavíčková, Petra ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Mužáková, Monika (oponent)
Jak mohou být ovlivněny sourozenecké konstelace zdravotním znevýhodněním Autor: Bc. Petra Slavíčková ABSTRAKT Diplomová práce je zaměřena na téma sourozeneckých konstelací a jak mohou být sourozenecké konstelace ovlivněny zdravotním postižením, konkrétně vzhledem k pořadí narození dítěte s postižením. Jedná se o kvalitativní výzkum. Sběr dat je proveden metodou rozhovorů s mladými dospělými zdravými sourozenci dětí s postižením. Pro analýzu získaných dat jsou použity kategoriální systémy a následně komparace dat roztříděných dle mladších a starších sourozenců dětí s postižením. Cílem práce je rozšířit problematiku sourozenců dětí s postižením o nový úhel pohledu a zjistit, jaké se objevují shody a rozdíly mezi sourozeneckými konstelacemi mladších a starších sourozenců dětí s postižením. Závěry výzkumu odkryly četné rozdíly mezi mladšími a staršími sourozenci dětí s postižením v oblastech vztahů, názorů i postojů. Obecně vyplynulo, že skutečnost postižení sourozence více vnímají děti v porovnání s ním mladší a má na ně tato skutečnost větší vliv v běžném životě. KLÍČOVÁ SLOVA rodina, sourozenci, sourozenecké konstelace, pořadí narození, zdravotní postižení
|
| |
|
Jak mohou být ovlivněny sourozenecké konstelace zdravotním znevýhodněním
Doskočilová, Renata ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Prouzová-Květoňová, Regina (oponent)
Diplomová práce s názvem Jak mohou být ovlivněny sourozenecké konstelace zdravotním znevýhodněním, zkoumá vliv zdravotního znevýhodnění na sourozenecké konstelace. Vliv zdravotního znevýhodnění je zkoumán v oblasti pracovního zaměření, trávení volného času a pozice intaktního sourozence v sourozenecké konstelaci. Data získaná polostrukturovanými rozhovory jsou uspořádána podle obsažených informací a souvislostí do těchto třech kategorií. Cílem práce je zjistit, zda jsou ve stanovených oblastech sourozenecké konstelace zdravotním znevýhodněním ovlivňovány. Souhrnem informací čerpaných z rozhovorů podle požadovaných kategorií jsou získána data s kódy. Tato data se následně porovnávají s teoretickými základy a formují se v odpovědi na výzkumné otázky. Závěry výzkumného šetření potvrzují, že ve zkoumaných oblastech jsou sourozenecké konstelace zdravotním znevýhodněním ovlivňovány. Míra ovlivnění vychází z individuálních dispozic každého z respondentů. Na základně výsledků šetření jsou v závěru práce navrženy další postupy pro zpracování souvisejících výzkumů. Ideou diplomové práce je také vyjádření a poskytnutí podpory osobám v podobných životních situacích. KLÍČOVÁ SLOVA zdravotní znevýhodnění, sourozenecké konstelace, rodiče a děti, pracovní zaměření, volný čas
|
|
Význam psychospirituální péče v období sénia. Speciálně pedagogické impulsy pro rozvoj seniorů
Jičínská, Jana ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Hádková, Kateřina (oponent) ; Brož, Jaroslav (oponent)
Disertační práce se zabývá problematikou seniorského věku a snaží se poukázat na některé základní přístupy v souvislosti s porozuměním této velmi heterogenní a diverzifikované skupině, těžiště přitom klade do vzájemného vyváženého poměru speciálně pedagogických přístupů a teologicko-pastorální impulsů. Toto spojení však vyžaduje hledání společného dialogu mezi vědami a umožňuje tak najít kvalitní základnu pro porozumění seniorům v jejich integrovaném životním příběhu a zasadit se tak o kvalitní, ale i efektivní péči navazující na poznatky humanitních, medicínských i společenských věd. Zvolená metoda vyžaduje multidisciplinární přístup a vzdělání, které přesahuje hranice vymezení oborů. Práce využívá jako zdroj kvalitativní výzkum, který byl zaměřen na širokou oblast kvality života seniorů a zohledňoval též spirituální otázky. Vzhledem k volbě metody je daný text ukotven ve výpovědích klientů, čímž získává pestrost, autenticitu a praktické ukázky příběhů, zkušeností a otázek. Práce je členěna do pěti kapitol, které postupně kopírují jednotlivé tematické oblasti. Vychází z teoretických a praktických přístupů, přičemž vše propojuje s poznatky získaný během terénního výzkumu. Zohledňuje filozofický, teologický, axiologický, speciálně pedagogický a etický pohled na danou problematiku a hledá srozumitelné...
|
| |