Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 347 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Sociálně-pedagogická činnost českých učitelek mateřských škol v 1. polovině 20. století
Kazimourová, Kateřina ; Kasper, Tomáš (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá sociálně pedagogickou činností českých učitelek mateřských škol v první polovině dvacátého století. Pozornost je v práci věnována politicko-sociálně-kulturnímu kontextu, vývoji školského systému a dále je nastíněna proměna předškolního vzdělávání s akcentem na nejvýraznější diskutovaná témata dané doby. Prostřednictvím Časopisu učitelek škol mateřských je analyzována činnost českých učitelek škol mateřských pro společnost, pro děti a pro sebe samé. Diplomová práce též obsahuje reflexi studovaného období s přihlédnutím k politickému, sociálnímu i kulturnímu kontextu doby. Klíčová slova: první světová válka, první Československá republika, české země, školství, předškolní vzdělávání, činnost učitelek, Časopis učitelek škol mateřských, archivní výzkum, obsahová analýza
Užívání alkoholu studenty středních škol
Šrejma, David ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Klapálková, Veronika (oponent)
(česky) Určování vzorců konzumace alkoholu mezi středoškolskými studenty je zásadním prvkem ve studiích týkajících se veřejného zdraví a prevence rizikového chování v mladém věku. Tato bakalářská práce se zaměřuje na zkoumání užívání alkoholu mezi studenty středních škol s důrazem na faktory ovlivňující jejich konzumaci, jako jsou sociální prostředí, rodinné vlivy a osobní preference. Práce kombinuje kvantitativní a kvalitativní metody výzkumu, včetně dotazníkových šetření a individuálních rozhovorů, aby získala komplexní porozumění chování studentů souvisejícího s alkoholem. Hlavním cílem výzkumného šetření bylo zjistit, jak často studenti střední škol užívají alkohol a z jakých důvodů je tomu tak nejčastěji. Dílčím cílem výzkumného šetření bylo zmapovat dopady alkoholu na sociální vztahy studentů a pohled studentů na dostupnost alkoholu v České republice.
Sebepojetí žáků z dětských domovů v třídním kolektivu na druhém stupni základní školy.
Moravec, Mikoláš ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Klapálková, Veronika (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou sebepojetí žáků z dětských domovů v třídním kolektivu na druhém stupni základní školy. Teoretická část práce si klade za cíl popsat oblasti a aspekty mající přímý vliv na tuto problematiku. V práci jsou na základě prostudované literatury vymezena potenciální rizika spojená s pobytem v dětském domově, jež mají vliv na proces začlenění do třídního kolektivu. Cílem výzkumné části práce bylo zjistit, jak žáci žijící v dětských domovech vnímají svou pozici v třídním kolektivu na druhém stupni základní školy. K výzkumnému šetření této práce byla zvolena metoda polostrukturovaných rozhovorů s možností rozsáhlejšího vyprávění respondentů, kteří absolvovali kompletní druhý stupeň základní školy současně s pobytem v dětském domově. Vzhledem k rozsáhlému vyprávění všech respondentů vztahující se i k dobám před a po absolvování druhého stupně na základní škole, bylo možno ve výzkumu zjistit specifika vztahující se ke zkoumanému období. Klíčová slova dítě, sebepojetí, dětský domov, třídní kolektiv, postavení v kolektivu
Analýza pojetí kurikula a zkušenosti u Johna Deweyho
Pokorná, Anežka ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá pojetím kurikula a zkušenosti u Johna Deweyho. John Dewey formuloval na přelomu 19. a 20. století celou řadu přelomových myšlenek, ze kterých v různých modifikacích vychází světové vzdělávání dodnes. Právě jeho filozofie výchovy a Pragmatismus stojí na počátku celé řady inspirativních vzdělávacích proudů a pojetí dítěte v průběhu 20. i 21. století. Cílem této práce je zmapování zásadních myšlenek, na kterých filozofie výchovy Johna Deweyho stojí, zejména pak zásadní pojmy - pojetí kurikula a zkušenost. Právě tyto dva pojmy hrají klíčovou roli v pochopení filozofie Johna Deweyho. Přínos této práce je v analýze koncepce Johna Deweyho, která je jedinečná právě v tom, že je konstruována od filozofie vzdělávání až po konkrétní vyučování. Zahrnuje v sobě jak složku teoretickou, tak praktickou. Právě kontinuita mezi jednotlivými složkami - od ideového k praktické - je zásadní a v současném vzdělávacím systému zde vidíme velké mezery, které jsou způsobeny tím, že vzdělávání není pojato jako ideovo - praktický celek. Ale je vůbec možném takto ke vzdělávání přistupovat? Analýza ukazuje i slabá místa, která s sebou konstrukce vzdělávání Johna Deweyho přináší. K řešení byla použita zejména metoda analýzy, která na úrovni klasifikačního, vztahového a systémového druhu přináší náhledy na...
Výkonová motivace a preference učebního stylu na různých typech středních škol
Necpalová, Kateřina ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
Tato práce pojednává o stylech učení a školní výkonové motivaci u žáků středních škol. Na střední škole studenti tráví značnou část svého studijního života a vynakládají nemalé množství energie k dosažení cíle, kterým je úspěšné dokončení vzdělávání. Jejich motivace k tomuto cíli může být různorodá, někteří se řídí rodinnou tradicí, zatímco jiné motivuje obava z neúspěchu. Učení a rozšiřování znalostí jsou klíčovou součástí středoškolského života. Existuje široká škála různých stylů učení, přičemž není každý styl vhodný pro každého studenta. Výzkumu se účastnilo 3 943 respondentů (16-19 let), z toho 884 respondentů ve skupině žáků studujících gymnázia, 2 503 žáků studujících střední odbornou školu, a 556 studujících střední odborné učiliště. Metody: dotazník Školní výkonové motivace a VARK. Analýza výsledků: deskriptivní statistika, Chí-kvadrát, Kolmogorov-Smirnovův test normality, Mann- Whitney U test, dále Cramerovo V a rank-biserialní korelační koeficient pro stanovení věcné významnosti. Z výsledů vyplývá, že dívky na středních školách jsou častěji pozitivně motivovány ke školnímu výkonu a zároveň vykazují vyšší potřebu vyhnout se neúspěchu než chlapci. Dále jsme zjistili, že dívky na středních školách preferují rozdílné učební styly než chlapci. Žáci na různých typech středních škol mají...
Vybrané aspekty školské ekonomiky
Dvořák, Tomáš ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Kropáč, Jiří (oponent)
Peníze hýbou světem. Ne jinak je tomu ve výchovně-vzdělávacím systému. Jak ale naplnit poslání vzdělávat a formovat mládež, a zároveň zajistit ekonomickou soběstačnost vzdělávací instituce? To je otázka, na kterou ve své práci hledám odpovědi. Diplomová práce je zaměřena na problematiku ekonomiky a financování školství v České republice (ČR). Zvláštní důraz je kladen na podání podrobné charakteristiky systému školství v ČR a financování jednotlivých typů škol. Významnou částí práce je zpracovaná finanční analýza zprávy OECD, některých vybraných ukazatelů, na jejímž základě bude následně zhodnocena současná situace a budou doporučena vhodná opatření, která by mohla vést k jejímu zlepšení. V úvodu práce bude dán prostor k podrobné charakteristice současného systému českého školství. Na základě aktuální právní úpravy budou popsány jednotlivé druhy předškolních zařízení, škol a školských zařízení, přičemž je kladen důraz na podrobný popis rysů charakteristických právě pro jejich daný typ. Důležitou součástí je také charakteristika jednotlivých orgánů veřejné správy, které svou činností do oblasti školství zasahují. Velká pozornost je věnována financování jednotlivých typů škol, které je závislé na podobě jejich zřizovatele; jakým způsobem a z jakých prostředků jsou školy financovány v případě veřejného sektoru...
Proměny rituálů ve školní třídě na prvním stupni ZŠ
Hejnová, Michaela ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Skutil, Martin (oponent)
Diplomová práce se zabývá proměnami třídních rituálů napříč ročníky prvního stupně státní základní školy. Teoretická část se zaměřuje na výklad pojmu rituál obecně i z hlediska sociologie a antropologie, na význam a užití rituálů ve školním prostředí a dále na typy rituálních aktivit, které se běžně praktikují ve výchovně vzdělávacím kontextu ve škole a školní třídě. Výzkumná část je pojata formou kvalitativního dotazníku jako tematická analýza polostrukturovaných rozhovorů učitelů prvního stupně ZŠ. Je nastolena otázka, co učitelé vnímají jako třídní rituály, jaké jsou podle nich přínosy a hlavně zmapovat proměn těchto rituálů, kdy k nim dochází a co je jejich důvodem.
Kulturní mise školy
Málková, Dana ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
(česky) Žijeme v době, jež pod náporem požadavků rozpínající se globalizace upouští od tradičních hodnot, uznávajících význam historie a kulturního dědictví pro lidské společenství, hodnot založených na úctě k autoritám, hodnot kladoucích důraz na etiku, morálku a lidskou solidaritu. Prostředí, v němž je stále intenzivněji a důrazněji prosazován požadavek na co největší kvantitu, nejvyšší výkon a nejlepší výsledek, se zcela logicky ve svém důsledku stává kompetitivní arénou, v níž není mnoho prostoru pro to, co nelze prakticky využít či alespoň statisticky porovnat. Globalizovaný postmoderní svět, přesycen informacemi, opouští léta uznávané tradice a hodnoty, vlivem alternativních, a mnohdy ne důkladně prověřených procesů přicházejí lidská společenství o své jistoty, ale i původní politické a kulturní hranice. Cílem předkládaného textu je pokusit se poukázat na zásadní proměnu v chápání vlivu instituce školy (a učitele) na výchovu, vzdělávání a kulturní rozvoj jedince, potažmo společnosti, a to v důsledku radikálních společenských proměn, souvisejících s rozvojem vědy, techniky a s narůstajícím vlivem politiky a ekonomiky na všechny oblasti společenského života. Úkolem je nastínit možné varianty chápání ústředních pojmů "kultura" a "škola", porovnat tradiční a současné pojetí instituce školy,...
Výchova k sebekázni žáka na základní škole
Hošková, Anna ; Sedláčková, Daniela (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na výchovu k sebekázni žáka na základní škole. Práce zkoumá různé nástroje a techniky výchovy podporující rozvoj sebekázně. Hlavním cílem práce je zjistit, jaké jsou nástroje a techniky učitelů a učitelek na základní škole na podporu vývoje sebekázně u žáků. Diplomová práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a empirickou. Teoretická část obsahuje charakteristiku klíčových pojmů jako je kázeň, smysl a funkci kázně, její druhy a sebekázeň, vůli a motivaci. V další části se diplomová práce zabývá existujícími výzkumy sebekázně u studentů. Následně se věnuje charakteristice vývojového stádia staršího školního věku neboli pubescence. V poslední kapitole teoretické části práce jsou představeny nástroje a techniky výchovy k sebekázni. Empirická část práce je realizována formou kvalitativního výzkumu, jehož cílem je pomocí rozhovorů s učiteli a učitelkami na základních školách zjistit, jaké metody jsou využívány učiteli a učitelkami na podporu sebekázně u žáků. Data byla získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s šesti učiteli a učitelkami a následně analyzována pomocí kódování. V rámci empirické části byl proveden kvantitativní předvýzkum ve formě ankety, která zkoumá chápání pojmu sebekázeň ve všeobecné populaci. Data byla získána pomocí online dotazníku...
Význam rituálů v edukačním procesu na základní škole
Proutkovský, Roman ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
(česky) Diplomová práce se zaměřuje na analýzu a porozumění fenoménu rituálů v rámci edukačního procesu na základní škole. V teoretické části je proveden úvod do problematiky rituálů obecně, s důrazem na jejich výskyt v různých kulturách a společnostech. Dále je vymezen pojem rituál, a to prostřednictvím definice, funkcí a druhů rituálů, a to nejen v kontextu edukace, ale i z pohledu sociologie, antropologie, psychologie a teologie. Teoretická část se dále věnuje zkoumání souvislostí rituálů v edukačním procesu, zahrnující skryté kurikulum, kulturu školy, sociální interakce a proces socializace. V empirické části práce je formulován výzkumný problém, který spočívá v identifikaci rituálů ve školním prostředí a jejich funkce a na zkoumání vztahů mezi rituály a edukačním procesem. Cíle výzkumu jsou specifikovány tak, aby adresovaly klíčové otázky a přispěly k hlubšímu porozumění této problematice. Metodologie zahrnuje výzkum formou případových studií a dotazníkového šetření, s cílem získat komplexní pohled na danou problematiku. V diskusi jsou prezentovány a analyzovány výsledky výzkumu a je provedeno zhodnocení jejich významu v rámci edukačního prostředí. Závěr práce shrnuje klíčové poznatky a naznačuje možné implikace pro praxi ve školách a dalších vzdělávacích institucích. Celkově práce přináší...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 347 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.