Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 68 záznamů.  začátekpředchozí39 - 48dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Socializace dítěte v homoparentální rodině
Šejnohová, Kristýna ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Běhalová, Andrea (oponent)
Bakalářská práce "Socializace dítěte v homoparentální rodině" se zabývá novým fenoménem dětí vyrůstajících v homoparentálních rodinách. Cílem teoretické části je prozkoumání legislativy České republiky, procesu primární socializace dítěte v rodině a tématu předsudků, ve kterých je kladen důraz na důležité faktory, které mají vliv na vznik homoparentální rodiny. Cílem empirické části je představení názorů odborníků z několika oblastí, které mají souvislost s tématem homoparentálního rodičovství. Teoretická část zahrnuje legislativní ukotvení registrovaného partnerství a možnosti vzniku homoparentální rodiny. Dále je zde věnována pozornost primární socializaci dítěte v rodině a základním potřebám dítěte. Konec teoretické části seznamuje čtenáře s problematikou předsudků, jejich vznikem a projevy. Výzkumná sonda, která je popsána v empirické části práce, obsahuje pět strukturovaných rozhovorů. Představuje náhled na problematiku homoparentálního rodičovství z úhlu pohledu odborníků. Klíčová slova homoparentální rodina, registrované partnerství, socializace dítěte, základní potřeby dítěte, postoje, předsudky
Minutemen: New Racism on the U.S.-Mexican Border?
Divišová, Kristýna ; Kozák, Kryštof (vedoucí práce) ; Fiřtová, Magdalena (oponent)
Hnutí "minutemanů" působící na americko-mexické hranici deklarovalo, že jeho cílem je zabránit vstupu ilegálních imigrantů do Spojených států. Cílem této práce je zjistit, zda byla činnost hnutí motivována novým rasismem vůči těmto převážně mexickým imigrantům. Studie přitom vychází z předpokladu, že starý (zjevný) rasismus už není společensky přijatelný, avšak byl nahrazen novým typem rasismu, který se vyznačuje nápadně "barvoslepou" rétorikou. Tato rétorika byla typická právě pro hnutí "minutemanů", a dá se tedy předpokládat, že v sobě mohla skrývat nový rasový předsudek. Rétorika hnutí přitom kladla přehnaný důraz na ilegalitu imigrantů, kterou stavěla do opozice vůči právnímu státu, jež se hnutí údajně snažilo bránit. Nový rasismus není postaven na rase definované biologicky, ale bílou i černou rasu chápe jako společenské konstrukty. To umožňuje zachování dichotomie mezi bílou a černou rasou ve společnosti, a tím i pokračující diskriminaci vůči "nebílým" rasám, která tuto dichotomii doprovází. K odhalení možného rasového předsudku práce provádí kritickou analýzu diskurzu "minutemanů". Výsledky této analýzy ukazují, že zvláštní důraz, který hnutí klade na pojem "právo a pořádek" je silně zavádějící a zdánlivě "barvoslepá" argumentace hnutí vykazuje prvky skrytého, nového rasového předsudku.
Harry Potter: A Social critique
Nováková, Petra ; Nováková, Soňa (vedoucí práce) ; Clark, Colin Steele (oponent)
Harry Potter: Sociální Kritika Cílem této práce je předložit analýzu řady fantasy románů Harry Potter od autorky J.K. Rowlingové jako díla sociální kritiky. Výrazný rozdíl mezi dvěma diametrálně odlišnými fiktivními světy, kouzelnickým světem, v němž je řídícím principem magie, a jeho mudlovským protějšekem (termín označující ne-kouzelnický status) definovaný především nepřítomností magie, umožňuje Rowlingové ukázat a prozkoumat rozličné sociální otázky: rasové předsudky, sociální stratifikace, korupce, sociální zabezpečení dítěte, morální otázky, zneužívání moci, občanské konflikty, národní podjatost, otroctví, terorismus a genderová problematika. Tyto dvě souběžně existující kultury, jsou v jejích románech reflektovány v jazyce, tradicích a hodnotách. Komplexnost jejího díla dovoluje Rowlingové se postupně přesunout od jednodušších ke složitějším sociálním problémům. Zpočátku se autorka soustředí na záležitosti týkající se hlavního hrdiny příběhu, Harryho Pottera, a později se zabývá kouzelnickým a mudlovským světem jako celkem. Jinými slovy, to, co začíná jako dětský příběh, se záhy změní v kritiku sociálních nespravedlností, a s tím, jak postavy dospívají, v tzv. bildungsroman (vývojový román), díky čemuž lze rozvíjet, kromě základního motivu souboje dobra a zla, i další náměty. Pozornost bude věnována...
Sluchová vada a její sociální dopady v dospělém věku
Skákalová, Tereza ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Titzl, Boris (oponent) ; Souralová, Eva (oponent)
NÁZEV: Sluchová vada a její sociální dopady v dospělém věku AUTOR: Tereza Skákalová KATEDRA: Katedra speciální pedagogiky ŠKOLITEL: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. ABSTRAKT: Předkládaná disertační práce se zabývá problematikou sociálních dopadů sluchové vady na dospělého člověka. Práce shrnuje teoretické poznatky týkající se osob se sluchovým postižením a postojů společnosti vůči nim. Na základě vybraných dějinných epoch je nastíněna postupná proměna vztahu společnosti k těmto osobám. Vývoj jejich postavení je zakončen teoretickou analýzou aktuální situace v České republice v kontextu vybraných oblastí běžného života. Empirická část hodnotí vliv sluchové vady na zapojení člověka se sluchovým postižením v současné společnosti. Výzkumné šetření je orientováno kvalitativně a hodnotí podmínky běžného života osob se sluchovým postižením ve vybraných oblastech z jejich subjektivního pohledu, a také z pohledu odborníků pracujících s touto cílovou skupinou. Výsledky výzkumu zaznamenávají pozitivní posun v přístupu k osobám se sluchovým postižením, ale zároveň ukazují, že jejich potřeby a možnosti zůstávají spíše nepochopeny. Nejproblematičtější oblastí je v současnosti pracovní uplatnění těchto osob. Zjištěné poznatky jsou dále komparovány s tuzemskými i zahraničními výzkumy. Na základě tohoto srovnání jsou...
Rasové předsudky u studujících pražských gymnázií
Kratochvílová, Kristýna ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Běhalová, Andrea (oponent)
(česky) Diplomová práce se zabývá výzkumem rasových předsudků žáků pražských gymnázií. V teoretické části práce je nejprve analyzována adolescence jako specifické vývojové období, dále je popsán profil žáka gymnázia na základě rozboru Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia ve vztahu k formování a upevňování světového názoru, postojů a hodnotové orientace žáků. V rámci teoretické části je také zkoumána oblast předsudků a předsudečného myšlení. Empirická část práce se věnuje vlastnímu výzkumu předsudečného myšlení žáků dvou pražských gymnázií, metodologii šetření a vyhodnocení výsledků.
Rasové předsudky ve vzdělávání
Jarošová, Tereza ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Krčmářová, Tereza (oponent)
Tato diplomová práce zpracovává téma předsudků a stereotypů ve vzdělávání. V teoretické části se zabývá vznikem a šířením předsudků a stereotypů, praktickými příklady těchto pojmů a také možnými formami prevence ve vzdělávání. Poslední kapitola, navazující na praktickou část, se zabývá rolí učitele jako osobnosti i jako pedagogického pracovníka v práci s těmito jevy. V praktické části, obsahující hloubkové rozhovory, se zaměřuji na konkrétní názory učitelů jako osobností s vlastními zkušenostmi i jako pedagogických pracovníků klíčových pro utváření morálních hodnot žáků. Zabývám se jejich osobními postoji a následnou prací s těmito postoji ve výuce. Klíčová slova: Stereotypy, předsudky, multikulturní výchova, interkulturní výchova, inkluzivní vzdělávání, segregační vzdělávání, učitel.
Typizační schémata dvou generací, aneb hraje při posuzování neznámých osob v každodenní realitě roli náš věk?
Baranková, Lenka ; Paulíček, Miroslav (vedoucí práce) ; Trusinová, Romana (oponent)
Práce je zaměřená na výzkum procesů, které naprosto přirozeně a podvědomě používáme v každodenní realitě k posuzování situací a osob. Zabývá se popsáním těchto procesů a následně zkoumáním posuzování neznámých osob v praxi především z toho hlediska, zda může být hodnocení ovlivněno věkem respondenta. Hlavním teoretickým východiskem práce je sociální konstruktivismus především proto, že k veškerým situacím a jevům v každodenní realitě zaujímáme určitý postoj už jen proto, že existují, jsou tedy konstruktem dané společnosti. Následně se práce zaměřuje na vlastní hierarchické uspořádání těchto posuzovacích procesů, jako typizace a kategorizace a z těch plynoucí zaujímání postojů. Práce především popisuje rozdíly při hodnocení neznámých osob za pomoci fotografických rozhovorů mezi dvěma věkově rozdílnými skupinami respondentů. Na základě analýzy dat se ukazuje, že věk a dokonce i pohlaví skutečně hraje roli při posuzování neznámých osob.
Pozitiva a úskalí romského podnikání v kontextu sociální práce
SHONOVÁ, Květa
Tématem bakalářské práce jsou pozitiva a úskalí romského podnikání z pohledu sociální práce. Romové přísluší k jedné z nejvíce početných menšin České republiky, která zejména po listopadu 1989 začala usilovat o společenskou nezávislost a rovná práva. Tato skutečnost se projevila i v oblasti podnikání, ve které řada romských občanů zahájila samostatně výdělečnou činnost. V rámci zaměstnanosti Romů představují romští podnikatelé specifické subjekty nejen jako osoby provozující živnost, ale i jako potencionální zaměstnavatelé, kterým by státní politika zaměstnanosti měla umožnit stejné výchozí pozice na pracovním trhu jako občanům majoritní společnosti. Bakalářská práce je tvořena teoretickou a praktickou částí. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy, uvedeny informace a fakta o původu Romů, jejich vnitřním členění a v historických souvislostech popsán jejich vývoj. Součástí je i popis soudobého stavu romské populace v rámci České republiky, jejich pozice na trhu práce, vztahy s majoritou, ale i současné trendy v oblasti sociální práce zaměřené na problematiku menšin. Praktická část je zaměřena na naplnění hlavního cíle, kterým bylo zmapovat sociální, ekonomické i zdravotní atributy spojené s činností romských podnikatelů, a to především v kontextu sociální práce. Dílčím cílem pak byla analýza možných problémů souvisejících s jejich podnikatelskou činností a přístup majoritní společnosti k podnikajícím Romům. Prostřednictvím hloubkových nestrukturovaných rozhovorů jsem se v rámci kvalitativní výzkumné strategie snažila najít odpověď na dvě výzkumné otázky: Panuje v cílové populaci názor, že je pro Roma v České republice těžké podnikat, získat zakázky a důvěru zákazníka? Setkávají se podnikající Romové v souvislosti se svou pracovní činností s předsudky, a v případě, že ano, s jakými? Výzkumný soubor tvořilo šest osob romského původu, jejichž zdrojem příjmů je podnikání nebo jiná samostatně výdělečná činnost. Smyslem práce bylo poukázat na romské podnikatele, kteří vzali osud do vlastních rukou, aniž by jejich rozhodnutí provozovat samostatně výdělečnou činnost představovalo společenskou zátěž. Zjištěné výsledky mohou najít uplatnění v projektech zaměřených na podporu zaměstnanosti u sociálně znevýhodněných osob a zároveň jako monitoring sociální situace Romů v České republice.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 68 záznamů.   začátekpředchozí39 - 48dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.