Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 53 záznamů.  začátekpředchozí24 - 33dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Příprava žáků základní školy na jednotné přijímací zkoušky z matematiky
BÍLKOVÁ, Magdalena
Tato diplomová práce se zabývá jednotnými přijímacími zkouškami pro studium na středních školách v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Všichni žáci základních škol, kteří se ucházejí o tuto formu středoškolského studia, tak absolvují stejné testy připravené Centrem pro zjišťování výsledků ve vzdělávání. Práce obsahuje analýzu žákovských řešení vybraných problematických úloh. Bylo zjištěno, že značná část testovaných žáků měla s řešením vybraných úloh obtíže. Poslední část práce obsahuje sbírku úloh, která byla vytvořena na základě zjištěných výsledků při testování žáků.
Analýza čtenářské úrovně žáků 1. - 3. ročníků se zaměřením na genetickou metodu čtení
FRČKOVÁ, Karolína
Diplomová práce se zabývá výukou prvopočátečního čtení se zaměřením na genetickou metodu. Je rozdělena na teoretickou a výzkumnou část. Teoretická část obsahuje přehled současně užívaných metod výuky čtení. Genetická metoda je popsána z pohledu historického i současného. Součástí práce je i přehled dostupných učebnic pro výuku této metody. Dále pojednává o základních znacích čtenářského výkonu, zjišťování čtenářské úrovně žáků pomocí diagnostických prověrek a o práci se zaostávajícími čtenáři. Výzkumná část se zabývá analýzou čtenářské úrovně žáků 1. - 3. ročníku učících se genetickou metodou. Analýza byla provedena pomocí diagnostických prověrek, které byly nahrávány a následně analyzovány na základě základních čtenářských znaků. Výzkumné šetření je zaměřeno především na chyby proti kvalitám čtení, které jsou podrobně rozepsány a vzájemně porovnávány.
Politické systémy a jejich výuka v občanské výchově na základní škole.
Rund, David ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Stracený, Josef (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřena na politické systémy a jejich výuku v občanské výchově na základní škole. V teoretické části práce je čtenář seznámen s historickým vývojem myšlenky demokracie od antického Řecka a Říma, přes rozvoj parlamentarismu ve Velké Británii až po rozšiřování politických práv v Evropě, která tvoří základ demokratických politických institucí, jež jsou v práci podrobněji rozebrány. Takto vymezené politické instituce jsou v druhé polovině teoretické části dány do protikladu k nedemokratickým systémům. V této části práce je představen vývoj těchto režimů a jejich teoretické vymezení vůči demokracii. Jednotlivé nedemokratické systémy jsou klasifikovány a představeny na příkladech existujících nebo zhroucených států. Praktická část diplomové práce se věnuje následně teoretickému vymezení výuky politických systémů v Rámcovém vzdělávacím programu, které se uskutečňuje v předmětu Výchova k občanství a v průřezovém tématu Výchova demokratického občana. Teoreticky nabyté znalosti jsou v druhé půli praktické části převedeny do návrhu čtyř vyučovacích bloků, ve kterých se žáci postupně seznamují s demokratickými institucemi na úrovni spolu, obce a státu. Vyučovací bloky jsou doplněny o řadu didaktických aktivit, jejichž prostřednictvím, se žáci seznamuj daným tématem na jednotlivých...
Hodnotové vzdělávání prostřednictvím metody Persona Dolls
Sobolová, Šárka ; Poche Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Vondřičková, Klára (oponent)
Diplomová práce se zabývá metodou Persona Dolls, která vědomě pracuje s předsudky. Teoretická část je zaměřena na mapování proměn v současném vzdělávání, které se v českém školství děly od roku 1989. Došlo k vytvoření kurikulárních dokumentů, které upravují vzdělávání. Druhá kapitola se týká oblasti hodnot, pro které škola může být podnětným prostředím, ve kterém se mohou rozvíjet. Ústřední částí teoretické části je kapitola pojednávající o metodě Persona Dolls. Je zaměřena na teoretická východiska metody, cíle, způsob práce s metodou, prezentuje podmínky pro realizaci, následně pak úskalí, která mohou zamezit efektivnosti práce s metodou. Poslední kapitoly teoretické části jsou věnovány propojení metody Persona Dolls a Rámcových vzdělávacích programů, především v oblasti klíčových kompetencí. Dále se pak věnuje souvislostem metody a hodnot společnosti. Výzkumná část této diplomové práce ověřuje za pomoci kvalitativního akčního výzkumu dle Korthagenova cyklu ALACT, zda je s metodou vhodně zacházeno v praxi, a pokud jsou naplněny zásady práce s panenkou, zda dochází k rozvoji klíčových kompetencí, postojů a hodnot. Dále pak sleduje, zda jsou poznatky žáků získaných za pomoci metody Persona Dolls uplatňovány v jejich reálném životě ve školním prostředí. Klíčová slova: metoda Persona Dolls, Rámcový...
Mezipředmětové vztahy na úrovni plánovaného kurikula pro 1. stupeň základní školy
MACHÁČKOVÁ, Edita
Diplomová práce Mezipředmětové vztahy na úrovni plánovaného kurikula pro 1. stupeň základní školy se zabývá problematikou mezipředmětových vztahů a jejich uplatňováním ve výuce matematiky. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Část teoretická přináší analýzu problematiky mezipředmětových vztahů a integrace vzdělávacího obsahu, představuje kurikulární dokument Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, charakterizuje vzdělávací oblast Matematika a její aplikace a další vzdělávací oblasti, se kterými bylo uskutečněno propojení v rámci praktické části. Shrnuje rovněž důležité vývojové charakteristiky dítěte středního školního věku a zkoumá kvalitu užití mezipředmětových vztahů v současných učebnicích matematiky. Praktická část obsahuje soubor úloh kombinujících učivo dvou vzdělávacích oblastí za účelem uplatnění mezipředmětových vtahů, určených k praktickému využití ve výuce na 1. stupni základní školy a část evaluační, jež popisuje a hodnotí průběh realizace všech úloh v praxi.
Komparace metod nácviku počátečního čtení a psaní ve vztahu k rozvoji specifických poruch učení
Hladká, Jitka ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
Teoretickou část diplomové práce tvoří poznatky získané analyzováním dostupné odborné literatury týkající se problematiky specifických poruch učení, metod nácviku počátečního čtení a psaní a Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Praktickou část diplomové práce tvoří výzkum realizovaný metodou dotazníkového šetření zaměřený na komparaci metod nácviku čtení a psaní ve vztahu k rozvoji specifických poruch učení. Cílem výzkumu bylo zjistit názory speciálních pedagogů pracujících v pedagogicko- psychologických poradnách (PPP) na metody počátečního čtení a psaní - jaké metody nácviku počátečního čtení a psaní dle jejich názoru přispívají k předcházení specifickým poruchám učení a jaké metody počátečního čtení a psaní mohou být spojeny s častějším výskytem obtíží při nácviku počátečního čtení. Z výsledků výzkumu vyplývá, že nejrozšířenější a z pohledu oslovených pracovníků PPP také nejlepší metodou pro nácvik počátečního čtení a psaní je stále metoda analyticko-syntetická, která nejlépe podporuje rozvoj dílčích funkcí a respektuje přirozený fonologický vývoj dítěte. Naopak nejrizikovější metodou počátečního nácviku čtení a psaní se pracovníkům PPP jeví metoda genetická. U žáků vyučovaných touto metodou poradenští pracovníci pozorují nejvíce výukových problémů.
Specifika romské populace zpracovaná metodami a technikami dramatické výchovy
Blovská, Markéta ; Svobodová, Radmila (vedoucí práce) ; Marušák, Radek (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tématem multikulturní výchovy zpracovaným metodami a technikami dramatické výchovy. Teoretická část pojednává o dramatické výchově, jejích cílech, metodách a technikách a jejím zařazení v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Dále o romské populaci a tím, co je pro ní specifické, multikulturní výchově, jejích cílech a zařazení v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. V praktické části se pomocí strukturovaného dramatu snažím přiblížit žákům mladšího školního věku historii, kulturu, hodnoty a způsob života romské populace, která je v České republice ovlivněna asimilační politikou minulého století. Touto lekcí dramatické výchovy zaměřené na poznávání specifik Romů se snažím předcházet nebo ovlivnit předsudky. Tuto národnostní menšinu jsem zvolila proto, že je v České republice největší a váže se k ní asi nejvíce předsudků. Klíčová slova dramatická výchova, strukturované drama, multikulturní výchova, romská populace, kultura a historie Romů, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, mladší školní věk
Metoda Persona Dolls a její možnosti využití v primární škole
Kyndlová, Pavla ; Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Diplomová práce se věnuje inovativním přístupům na prvním stupni základních škol a to konkrétně metodě týkající se antipředsudkové výchovy Persona Dolls. Práce popisuje teoretická východiska této metody. Dále je v práci popsán přínos metody v oblasti rozvoje klíčových kompetencí se zaměřením na kompetenci komunikativní. V teoretické části práce jsou dále popsány možnosti využití metody Persona Dolls k naplnění vzdělávacích cílů vzhledem k principům Rámcového vzdělávacího programu, zvláště se zaměřením na rozvoj průřezových témat. Ve výzkumné části práce je prováděno šetření zaměřené na oblast práce pedagogů s metodou. Výzkumná šetření se zaměřují na způsob a četnost zapojování této metody konkrétním učitelem do výuky. Zkoumána je především míra propojitelnosti obsahu vzdělávání v oblasti průřezových témat s tematickým zaměřením lekcí této metody a s tím související způsob plánování lekcí metody Persona Dolls jednotlivými pedagogy. Dílčím cílem výzkumu je ověření rozvoje klíčové kompetence komunikativní metodou Persona Dolls. KLÍČOVÁ SLOVA: inovace, metoda Persona Dolls, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, klíčové kompetence, žák, vědomá práce s předsudky
Nutriční chování dospívajících a jejich znalosti o výživě jako výsledek nižšího sekundárního vzdělávání
Šotková, Veronika ; Marádová, Eva (vedoucí práce) ; Kovaříková, Miroslava (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na stravování dospívajících a jejich znalostmi o výživě. V teoretické části je charakterizován bio-psycho-sociální vývoj dospívajícího jedince. Z hlediska nutričního chování jsou zde uvedeny faktory, které mohou ovlivnit stravovací návyky jedince, a výživová doporučení určená pro dospívající jedince. Zařazeny jsou do teoretické části data z výzkumů zaměřených na nutriční chování dospívajícího prováděná v rámci České republiky a důsledky nedostatečné a nadměrné výživy. V poslední části je objasněna implementace témat výživy do Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a uvedeny vybrané výukové programy a projekty zaměřené na podporu zdravého stravování, určené pro školy. Cílem praktické části je zmapovat, jak se stravují a jaké mají znalosti žáci osmých a devátých ročníků druhého stupně tří vybraných pražských základních škol a žáci třetích a čtvrtých ročníků nižšího stupně dvou vybraných pražských osmiletých gymnázií. K ověření tohoto cíle je využito kvantitativní metody dotazníkového šetření a kvalitativní metody analýzy školních vzdělávacích programů jednotlivých škol. Bylo zjištěno, že znalosti vybraného výzkumného vzorku žáků nemají velký vliv na jejich stravování. KLÍČOVÁ SLOVA: dospívání, výživa, nutriční chování, rámcový vzdělávací program pro...
Tvorba ilustrativních úloh ke Standardům pro základní vzdělávání v tematickém celku Organické sloučeniny
Žitný, Vladimír ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Beneš, Pavel (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá způsobem ověřování plnění očekávaných výstupů základního vzdělávání v tematickém celku Organická chemie. Na základě postupného vyhodnocování reformy českého školství vyplynul požadavek konkrétněji formulovat očekávané výstupy, což vyústilo v přípravu standardů základního vzdělávání. V teoretické části práce je zdůvodněna potřeba přípravy standardů pro přírodovědné předměty, dále je popsána metodika tvorby ilustrativních úloh pro tematický celek Organická chemie. V praktické části je popsán způsob ověřování navržených ilustrativních úloh, vyhodnocení výsledků ověřování i shrnutí názorů učitelů chemie na základních školách, kde bylo pilotní ověřování prováděno. Ze závěrů vyplývá pravděpodobná nutnost revize RVP ZV pro přírodovědné předměty i možnosti další práce v této oblasti - především tvorba dalších ilustrativních úloh.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 53 záznamů.   začátekpředchozí24 - 33dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.