Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 123 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Smysl v kontextu Existenciální hagioterapie
Nečasová, Eliška ; Racková, Barbora (vedoucí práce) ; Stretti, Sylvie (oponent)
Tato práce si kladla za cíl provést deskripci smyslu v kontextu Existenciální hagioterapie a odpovědět na základní výzkumnou otázku, která zní: Jak účastníci hagioterapie prožívají existenciálu smyslu? První kapitola se zabývá reflexí zvoleného tématu pro kontext sociální práce. Vychází z diskurzivního pojetí sociální práce a z typologie souvztažnosti spirituálního a profesionálního diskurzu (viz. příloha A.1). Tato práce vychází z přesvědčení, že hagioterapie spadá do spirituálně senzitivní sociální práce. Druhá kapitola se věnuje směrům existenciální terapie. Poukazuje na značné rozdílnosti mezi jednotlivými směry, ale i na podobnosti, které mezi nimi můžeme najít. Důležité jsou pro tuto práci především tři směry, a to existenciální psychoterapie podle I.D. Yaloma, logoterapie a samozřejmě Existenciální hagioterapie. Třetí kapitola se věnuje smyslu života a ukazuje, jak ho vidí jednotliví filozofové. Nejprve je poukázáno na rozdílné vnímání tzv. vyššího neboli kosmického smyslu a jeho vlivu na svobodu člověka. Je zde též poukázáno na jednu z otázek, která se pojí s existencí Boha a kterou se lidstvo zabývalo po tisíce let: Jestliže existuje Bůh, odkud je ve světě zlo? Dále tato kapitola pojednává o tzv. pozemském neboli sekulárním smyslu. Čtvrtá kapitola se zabývá situacemi, které lze označit...
Myšlení v pojetí Hannah Arendtové
Škardová, Michaela ; Zicha, Zbyněk (vedoucí práce) ; Rybák, David (oponent)
Práce se esejisticky zaobírá myšlením v pojetí Hannah Arendtové, kdy jejím ústředním cílem je pojmenovat specifika myšlení této myslitelky, její zdroje inspirace a její pojetí myšlení samotného. Práce se pokouší objasnit, v čem může způsob myšlení Arendtové inspirovat. Východiskem práce je její pojetí vita activa a vita contemplativa, kdy rozlišení mezi těmito dvěma životy slouží jako východisko pro objevování půdy ducha. V souvislosti s duchovními aktivitami je poté hlavním záměrem práce objasňování jedinečnosti tázání v pojetí Hannah Arendtové a poukazování na vlastní povahu myšlení. V práci je nastíněno, proč je důležité se po samém myšlení tázat, a jsou zde naznačena východiska, proč tak Hannah Arendtová vůbec činí. Práce se snaží poukázat na to, jak jsme ve světě skrze myšlení a jakým způsobem je praktický rozum tím určujícím pro dnešní společnost. Vyústěním práce je důležitost tázání se v procesu výchovy. KLÍČOVÁ SLOVA Hannah Arendtová, myšlení, vita activa, vita contemplativa, jednání, řeč, praktické myšlení, smysl, svědomí, tázání
Nová role předmětu v umění objektu a instalace
Holubcová, Klára ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Kornatovský, Jiří (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zabývá různými pohledy na problematiku předmětu v "objektovém umění". S ním totiž předmět získává svou "novou" roli. Ta se projevuje v boření hranic mezi uměleckými a výtvarnými druhy, i mezi uměním a životem. V odlišných způsobech zacházení s předmětem nacházíme jeho kvalitativní proměny. Ty jsem sledovala z hlediska čtyř základních kritérií: významu, materiálu, tvaru a funkce. Další linií protínající text jsou přesahy mezi volným a užitým uměním.
Figurální malba v závěsném obraze
Kroutil, Jan ; Hůla, Zdenek (vedoucí práce) ; Velíšek, Martin (oponent)
Obsahem bakalářské práci je teoretická úvaha nad možnostmi malířského zobrazení lidské figury a fenoménem závěsného obrazu. Téma je dále aplikováno do edukačně-terapeutické praxe jako námět výtvarné činnosti lidí s mentální retardací. Práce rovněž obsahuje doku-mentaci vlastního malířského díla a jeho reflexi. Klíčová slova: malba, lidská figura, stylizace, výraz, závěsný obraz, edukace, mentální retardace Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Význam a rozumění v kontextu myšlení Jacquesa Derridy a Hans-Georga Gadamera
Voborský, Lukáš ; Fulka, Josef (vedoucí práce) ; Novotný, Jaroslav (oponent)
Souhrn Význam a rozumění v kontextu myšlení Jacquesa Derridy a Hans-Georga Gadamera Předkládaná studie se zaměřuje především na diskusi procesu rozumění a geneze významu. Na příkladu Gadamerovy hermeneutiky se ukazuje, jaké jsou limity pozitivního pokusu vyjádřit podmínky rozumění v kontextu filosofie konečnosti. Přes nesporné přínosy se hermeneutické rozumění ukazuje být zranitelné vůči ideologii a může být díky důrazu na shodu a koherenci v podezření ze skryté normativity. Derridova dekonstrukce naopak ukazuje dynamiku vzniku významu v jazyce, klade důraz na pluralitu a mnohoznačnost oproti totalizující jednoznačnosti či shodě; díky tomu však není schopná nabídnout nic, co by se dalo nazvat pravdou. V paralení linii výkladu se ukazuje na filosoficko-antropologickém přístupu Ernsta Cassirera v jeho srovnání s Heideggerovou existenciální analytikou pobytu, že už na základní úrovni, v procesu pojmotvorby a dřív, je naše rozumění věcem nějakým způsobem determinováno. V diskusi mezi Gadamerem a Derridou se ukazuje nevyhnutelnost určité arbitrární volby v procesu rozumění - s ohledem na praktickou situaci rozumění je třeba význam pravidelně fixovat, a to bez ohledu na míru naší dobré vůle zachovat jinakost druhého či textu. Cassirerova pozice naproti tomu ukazuje určitou teleologičnost v základu veškerého...
České a ruské frazeologismy se zvířaty ve srovnání
Novotná, Veronika ; Rozboudová, Lenka (vedoucí práce) ; Žofková, Hana (oponent)
NÁZEV: České a ruské frazeologismy se zvířaty ve srovnání AUTOR: Veronika Novotná KATEDRA Katedra rusistiky a lingvodidaktiky VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Lenka Havelková, Ph.D. ABSTRAKT: Tato bakalářská práce zpracovává frazeologismy obsahující názvy zvířat, porovnává tyto frazeologismy v českém a ruském jazyce. Teoretická část bakalářské práce pojednává o frazeologii a pojmech frazeologismus, idiom, přísloví, přirovnání atd. jako takových. Praktická část bakalářské práce analyzuje konkrétní české a ruské frazeologické jednotky s názvy zvířat, porovnává je a určuje míru jejich ekvivalence. V přehledných tabulkách zkoumá význam a původ českých a ruských frazeologismů, na základě českých a ruských odborných frazeologických a etymologických slovníků. V tabulkách je též určena míra ekvivalence uvedených frazeologismů. Cílem této bakalářské práce je porovnat obsahovou i formální stránku ruských a českých frazeologismů a zjistit míru jejich ekvivalence. KLÍČOVÁ SLOVA: frazeologismus, jazyková kultura, klasifikace frazeologismů, původ, význam
Mezijazyková homonyma v česko-ruském porovnávacím plánu
Hasan, Natalia ; Rozboudová, Lenka (vedoucí práce) ; Žofková, Hana (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá mezijazykovými česko-ruskými homonymy a jejich typologií. Teoretická část práce pojednává o paradigmatických vztazích, tedy o antonymii, synonymii, polysémii a paronymii, přičemž vysvětlení a klasifikaci samotných homonym a mezijazykových homonym je věnována samostatná kapitola. Praktickou část tvoří slovník mezijazykových česko-ruských homonym, ve kterém je z důvodu přehlednosti každá homonymní dvojice vepsána do samostatné tabulky. V každé tabulce jsou dále uvedeny i příklady vět nebo slovních spojení, v nichž jsou daná hesla použita. Cílem práce je tedy vytvoření slovníku mezijazykových česko-ruských homonym, který by se mohl stát pomůckou ve výuce ruštiny, jakož i teoretického přehledu o mezijazykové homonymii se zaměřením na česko-ruské srovnávací hledisko.
Konflikt a prolínání kulturních znaků ve fikčním světě románů Louise Erdrich
Pacolová, Jana ; Češka, Jakub (vedoucí práce) ; Charvát, Martin (oponent)
Cílem práce je nahlédnout na dílo Louise Erdrich optikou sémiotiky, literární teorie a kulturní antropologie a nalézt v něm témata spojená s kulturním konfliktem původní americké a křesťanské tradice. Teoretická část práce je věnována poznatkům týkajícím se ontologického vymezení fikčního světa, jeho vztahu ke kultuře a konstrukci v rámci literárního díla. V praktické části se zabýváme kulturními znaky spojenými s přírodou, náboženstvím a společenským a prostorovým uspořádáním, jak jsou vyobrazeny v románech autorky. Práce není antropologickým materiálem posuzujícím indiánskou kulturu jako takovou. Provádíme zde literárněvědnou analýzu a zkoumáme antropomorfní dimenzi svébytného fikčního světa.
"Nejsem lůzr, který žije jenom tady v tom pajzlu."Aneb etnografie H/hospody.
Mazáková, Tereza ; Zandlová, Markéta (vedoucí práce) ; Halbich, Marek (oponent)
Název: "Nejsem l zr, který žije jenom tady v tom pajzlu." Aneb etnografie H/hospody. Klí ová slova: hospoda, alkohol, význam, hosté, normy, studenti, ambivalence. Abstrakt: Cíle: Pochopení významu docházení do Hospody a d j m v ní se odehrávajících. Metoda: Kvalitativní výzkum realizovaný metodou zú astn ného pozorování a polostrukturovaných rozhovor . Záv ry: Hospoda je považována za spole ensky b žn akceptovatelnou alternativu trávení volného asu, spojenou se zábavou, konzumací alkoholu a možností socializace. Je významnou alternativou trávení volného asu, za jejíž opak je asto vnímán pocit osamocenosti a nudy, zejména jedinci bez stabilního sociálního zázemí mimo její prostory. Stereotyp je významným prvkem ve er v Hospod , zejména pak pro pravidelné hosty. Je zdrojem mnohých ambivalencí a p ináší mnohá pozitiva (stabilita, zázemí, jistota, p edvídatelnost a známost prost edí), stejn tak jako bývá vnímán negativn (nuda, stagnace). Hospoda je v eském kulturním kontextu nahlížena jako b žná sou ást života lidí nacházejících se v období p echodu do dosp losti. V p ípad dlouhého p echodu eskalují pocity nepat i nosti, ímž roste míra ambivalencí jak k sledovanému prostoru, tak k innosti, ke které v ní dochází. Alkohol je nezbytnou sou ástí Hospody, potencuje zábavu, akceleruje dynamiku ve era a p ispívá k...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 123 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.