Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 27 záznamů.  předchozí11 - 20další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Filosofie pro děti jako prostředek etické výchovy zahrnující různé oblasti života dítěte v mladším školním věku
JOZOVÁ, Vladislava
Práce se zabývá etickou výchovou, která může prostřednictvím programu Filosofie pro děti působit v různých oblastech života dítěte mladšího školního věku. Teoretická část charakterizuje dítě v období mladšího školního věku, popisuje jeho kognitivní a morální vývoj s důležitými psychologickými aspekty v tomto vývoji. Psychologické poznatky se stávají důležitými východisky pro praktickou část práce. Výchova v různých oblastech života dítěte s sebou nese specifické rysy daného prostředí. Subjekty výchovy, kterými jsou rodina, škola a volný čas, se mohou podílet na výchově k morálnímu jednání. Rozvoj morálního uvažování dětí může být podpořen znalostí různých etických systémů. Způsoby práce ve Filosofii pro děti se mohou stát prostředkem etické výchovy. Role rodičů, učitelů i pedagogů volného času hrají v tomto výchovném procesu důležitou úlohu, především při realizaci etických dialogů. Praktická část nabízí tři filosofické příběhy, s uvedením hlavních myšlenek a plánů k diskusi. Příběhy slouží jako inspirace ke kultivaci morálky dětí v různých prostředích jejich života.
Křesťanské ctnosti, osobnost učitele základní školy a jeho morální působení na žáky
URBANOVÁ, Martina
Práce se zabývá otázkou, jestli lze v jednání učitele na základní škole identifikovat charakterové prvky korespondující s křesťanskými ctnostmi. Nejprve definujeme pojem ctnost a zabýváme se ctnostmi z pohledu dějinného vývoje. Dále dělíme ctnosti na kardinální a teologické. Poté charakterizujeme pojem hodnota z filozofického a psychologického hlediska včetně charakteru. Ve druhé kapitole se zmiňujeme o osobnosti učitele, významu příkladu učitele a jeho morálním působení na žáky. V poslední kapitole provádíme kvalitativní výzkum pomocí obsahové analýzy dat. Z kvalitativního výzkumu vyplývá, že ctnosti lze nalézt v postojích, v charakterových vlastnostech a v hodnotách. K předávání ctností dochází prostřednictvím vlastního příkladu každého učitele.
Osobnost pedagoga v procesu primární prevence šikany na 1. stupni základní školy
ŠLECHTOVÁ, Alena
Práce se věnuje osobnosti pedagoga v souvislosti s realizací primární prevence šikany na 1. stupni základní školy. První část práce se zabývá charakteristikou období dítěte mladšího školního věku pohledem vývojové psychologie se zaměřením především na kognitivní a emocionální vývoj a na vývoj morálního vědomí. Druhá část předkládá pohled na dvě základní tendence výchovy a vzdělávání, které se objevují v pedagogickém prostředí. Je zde popsáno soudobé pojetí výchovy a vzdělávání v našem prostředí včetně názorů kritiků tohoto pojetí. Třetí část se týká problematiky šikany a možností primární prevence. Poslední část je věnována osobnosti pedagoga z psychologického a pedagogického hlediska s přesahem do oblasti filosofie.
Výchova k morálním hodnotám v České republice a USA (Kalifornii)
Kabele, Josef ; Váňová, Miroslava (vedoucí práce) ; Blažková, Miloslava (oponent)
Práce se zabývá vývojem morálních hodnot u vybraných myslitelů a jejich následovníků se zřetelem na jejich představu výchovy k morálním hodnotám. Vývoj morálky sleduje autor od starověké představy spravedlnosti, která se ukazuje v zákonech. Jedním z nejvýraznějších textů, ovlivňující morálku až do současnosti je biblické desatero. V další části práce rozebírá autor vývoj morálních hodnot u významných myslitelů své doby, jakými byli Aristoteles, Tomáš Akvinský, J. A. Komenský nabo C. S. Lewis, kteří se v mnohém shodují a doplňují. V určitém protikladu k těmto myslitelům stojí významní autoři jako J. Dewey, F. Nietzsche nebo M. Foucault o jejichž představě morálních hodnot pojednává druhá část teoretické části. Praktická část práce poukazuje na současnou situaci v etické výchově v České republice a v USA (Kalifornii). Výzkumná část práce zkoumá hodnotovou orientaci žáků základních škol z České republiky a jejich vrstevníků z USA (Kalifornie) s přihlédnutím k faktorům, které mohou hodnotovou orientaci žáků ovlivňovat. Hlavním výzkumným nástrojem je hodnotový dotazník. Výzkum se soustředí na oblast tradičních hodnot, které se předávají do současnosti od dob starověku, antiky a středověku, a dále na oblast hodnot, které jsou významné pro pozdější myslitele až k období postmodernismu.
Využití dramatické výchovy v hodinách etické výchovy v počátcích školní docházky
Janků, Veronika ; Svobodová, Radmila (vedoucí práce) ; Ferklová, Alžběta (oponent)
Diplomová práce se zabývá využitím metod dramatické výchovy ve vyučování etické výchovy na prvním stupni základní školy. Cílem práce je ukázat, že propojením dramatické výchovy a etické výchovy se mohou efektivně rozvíjet mravní postoje žáků. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část se zabývá vymezením obou výchov a charakteristikou žáků mladšího školního věku. V praktické části je na základě pětiměsíčního pozorování žáků třetí třídy Základní školy Bratranců Veverkových Pardubice vytvořen návrh a následná realizace deseti lekcí dramatické výchovy, jejichž obsahem jsou témata etické výchovy. Lekce jsou zaměřené na rozvoj žáků v těchto oblastech: komunikace, sebehodnocení a ocenění druhých, respektování pravidel, tvořivosti, asertivního chování, citlivosti k okolnímu prostředí. Realizované lekce jsou reflektovány, s ohledem na plnění vytyčených cílů. Závěr shrnuje výsledky získané pozorováním skupiny. Z výsledků vyplývá, že metody dramatické výchovy mohou zprostředkovat žákům autentický prožitek, který výrazně ovlivní jejich hodnoty a mravní postoje. Výsledky diplomové práce také ukázaly, že mravní rozvoj žáků na prvním stupni základní školy závisí na osobnosti vyučujícího pedagoga.
Křižovatky etické výchovy v kontextu České republiky a Německa
Kubíčková, Ruth ; Vogel, Jiří (vedoucí práce) ; Veverková, Kamila (oponent)
Křižovatky etické výchovy v kontextu České republiky a Německa Crossroads of the Ethical Education in the Context of the Czech Republic and Germany Ruth Kubíčková Cílem diplomové práce je zmapovat vývoj, proces konsolidace a současnou podobu implementace etické výchovy do vzdělávací soustavy České republiky a Německa a zároveň tak potvrdit tezi a poukázat na fakt, že hodnotová výuka a výchova, včetně jejího úzkého provázání s výukou náboženskou a duchovní dimenzí obecně, tvoří integrální součást systému školního vzdělávání, která podstatným způsobem ovlivňuje formování mravního uvědomění a kompetencí jedince a potažmo tak celé společnosti. První kapitola se zabývá uvedením do dosud ne zcela ustálené odborné terminologie pojící se s etickou výchovou, která je stěžejní jak pro spolupráci interdisciplinární tak mezinárodní. Z kapitoly druhé, věnované utváření systému morálních hodnot, vyplývá, že vedle rodiny, vrstevnických skupin a vlivů makroprostředí je to právě škola, která sehrává v morálním a charakterovém vývoji jedince podstatnou úlohu. V souladu s představenými stádii postupného upevňování morálního uvědomění dítěte, je možno na něj v rámci školy výchovně působit a záměrně tak podporovat žádoucí sociální interakce vedoucí k prosociálnímu chování, stejně jako schopnost samostatného etického...
Kritérium náboženské neutrality jako aktuální otázka při zavádění nových vzdělávacích projektů do českých škol
Brožová, Jana ; Šubrová, Anežka (vedoucí práce) ; Běhalová, Andrea (oponent)
Cílem bakalářské práce s názvem Kritérium náboženské neutrality jako aktuální otázka při zavádění nových vzdělávacích projektů do českých škol je zprostředkovat pohled na tyto projekty z hlediska posouzení jejich náboženské neutrality. Pro účel práce byly vybrány čtyři vzdělávací projekty - náboženská výchova, etická výchova, program Waldorfská škola a cvičení podle Systému Jóga v denním životě. Bakalářská práce je rozdělena do třech základních oblastí. První část je věnována českému konfesnímu právu a legislativní úpravě výuky náboženství. V druhé části budou představeny jednotlivé vzdělávací projekty a jejich realizace v České republice, včetně posouzení jejich náboženské neutrality. Třetí oblastí je porovnání výše uvedených vzdělávacích projektů se zkušenostmi pedagogů v sousedních zemích.
Možnosti rehabilitace dětského tištěného časopisu v době digitálních médií
JEŽKOVÁ, Blanka
Tato diplomová práce je tvůrčím projektem, který si klade za cíl vytvoření modelového časopisu pro děti mladšího školního věku, který by dětského čtenáře co nejkomplexněji kultivoval. Obsah tohoto časopisu vychází z předchozí teoretické analýzy potřeb dětí a počítá s jejich sociokulturním specifikem- soužitím s digitálními technologiemi. Na tyto formulované požadavky se následně snažím v práci nalézt odpovědi v podobě současných pedagogických trendů a s jejich využitím v praxi pak podávám návrh konkrétního produktu, který tyto jevy reflektuje.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 27 záznamů.   předchozí11 - 20další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.