Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 39 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Botanické (dendrologické) vycházky na území Děčína
Reimerová, Pavla ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá terénní výukou botaniky a dendrologie na gymnáziu a vyšší odborné škole. Cílem práce bylo vytvoření návrhu vycházek do dendrologicky zajímavých lokalit města Děčín. V úvodní části je zpracován pojem terénní výuka, její druhy, cíle, fáze přípravy a možnosti použití mobilních aplikací při výuce botaniky a dendrologie. Dále je zde zpracováno zařazení terénní výuky botaniky a dendrologie do kurikulárních dokumentů škol. Další část obsahuje charakteristiku dendrologicky zajímavých lokalit města Děčín, a to Zámeckých zahrad a Mariánské louky a Lesoparku Kvádrberk. Jsou zde zpracovány návrhy osmi vycházek do těchto dvou lokalit. Čtyři vycházky - jarní a letní - jsou pro gymnázium a čtyři vycházky - jarní a letní - pro vyšší odbornou školu. Ke každé vycházce je zpracován metodický list pro učitele. Pracovní listy k vycházkám, včetně řešení, jsou součástí přílohy. V příloze je rovněž uveden přehled dřevin obou lokalit vhodných k pozorování. V práci je uveden popis ověření čtyř vycházek pro vyšší odbornou školu včetně fotodokumentace. V diskusi jsou shrnuty výstupy z ověření v praxi. V závěru je terénní výuka zhodnocena jako velmi motivující nástroj při studiu dendrologie.
Phylogeography of temperate plant species with the focus on Central Europe
Daneck, Hana
Fylogeografie temperátních rostlinných druhů se zaměřením na střední Evropu Hana Daneck Univerzita Karlova v Praze Přírodovědecká fakulta Katedra botaniky Školitel: Prof. RNDr. Karol Marhold, CSc. Konzultant: Mgr. Tomáš Fér, Ph.D. Praha 2012 Abstrakt Tato práce přináší příspěvek k objasnění postglaciální historie temperátních rostlinných druhů v Evropě se zaměřením na zvláště zajímavou oblast - střední Evropu, pro kterou byly navrženy různé role v postglaciální historii současné evropské flory. První část práce shrnuje obecné pohledy a metodologické přístupy současné fylogeografie s ohledem na vývoj rozšíření druhů po poslední ledové době v Evropě. Diskutovány jsou i nejdůležitější aspekty fylogeografie evropských temperátních druhů. Druhá část se skládá ze tří souvisejících odborných článků, které se zabývají vybranými evropskými temperátními rostlinnými druhy, pro které byly sestaveny fylogeografické modely v celém rozsahu jejich součastného geografického areálu. Zvláštní zřetel byl věnován určení původu středoevropských populací a porovnání fylogeografie těchto druhů s dalšími dříve zveřejněnými studiemi, které byly zaměřeny na území Evropy.
Láčkovky a jejich využití ve výuce botaniky
Burian, Michal ; Hrouda, Lubomír (vedoucí práce) ; Srba, Miroslav (oponent)
Diplomová práce zpracovává téma masožravých rostlin rodu láčkovka, což jsou tropické rostliny disponující gravitačními pastmi, které slouží k odchytu a následnému trávení kořisti. Práce se zabývá také didaktickým využitím těchto rostlin ve výuce na základních školách a víceletých gymnáziích. Součástí diplomové práce je i terénní výzkum kyselosti trávicích tekutin v pastech láčkovek na Borneu. Měření kyselosti bylo prováděno pH metrem se skleněnou elektrodou. Měření a následná analýza výsledků dokazuje rozdíly v hodnotách pH mezi jednotlivými druhy láčkovek a srovnává je s výsledky v odborné literatuře. Dále dokazuje rozdílné hodnoty pH trávicí tekutiny v mladých a starých pastech. Výsledky výzkumu jsou použity v didaktické části práce. Tato část práce didakticky zpracovává tematiku láčkovek a představuje návrhy výukových aktivit sloužících především k popularizaci botaniky u žáků základních škol a víceletých gymnázií. Tyto aktivity jsou následně ověřeny ve výuce na základní škole a zhodnoceny v závěru práce. Důsledkem zařazení těchto aktivit do výuky je změna postoje k výuce botaniky většiny žáků vyučované třídy k lepšímu.
Využití Národního parku Podyjí ve výuce botaniky na základních školách
Lengálová, Renata ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Hlaváčová, Lucie (oponent)
Cílem diplomové práce byla příprava, realizace a vyhodnocení exkurze jako jedné z forem organizace terénní výuky na druhém stupni znojemských základních škol s využitím přírodní lokality Kraví hora v Národním parku Podyjí. V předkládané diplomové práci byla naplánována a realizována exkurze s botanickou tématikou. Teoretická část práce je sestavena z obecné charakteristiky NP Podyjí z různých přírodních pohledů s důrazem na zvláště chráněná území národního parku. V této části práce jsou také popsány jednotlivé pohledy exkurze a nejčastěji používané výukové metody. Praktická část obsahuje mimo jiné metodické pokyny pro učitele a žáky a také didaktické materiály (pracovní listy, didaktický test), které jsou součástí přílohy. Dotazníková šetření žáků a učitelů byla součástí poslední empirické části. Cílem dotazníkového šetření bylo zaznamenat a vyhodnotit postoje žáků druhého stupně ke konkrétní exkurzi, její provedení a celkové organizaci. Cílem předložených didaktických testů bylo zjistit efektivitu osvojování nových vědomostí žáků pomocí terénní výuky. Cílem dotazníkového šetření bylo monitorovat postoje pedagogů druhého stupně znojemských základních škol ve vztahu k terénní výuce, k vybrané exkurzi na dané lokalitě a využití možnosti její realizace jimi samotnými. Klíčová slova: Botanika, exkurze,...
Přírodní rezervace V Pískovně jako cíl školní botanické exkurze
Saňáková, Petra ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Němečková, Linda (oponent)
Bakalářská práce představuje přírodní rezervaci V Pískovně jako cíl botanické exkurze. Teoretická část uvádí základní informace o rezervaci a popisuje některé druhy rostlin a živočichů, se kterými se žáci při exkurzi mohou setkat. Cílem praktické části je návrh exkurze do PR V Pískovně, včetně aktivit realizovaných během předcházejících a navazujících vyučovacích hodin. Celý blok má za cíl vést žáka k pozitivnímu vztahu k přírodě.
Výuka botaniky na ZŠ s důrazem na provázanost učiva 1. a 2. stupně ZŠ
Veselská, Tatiana ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zabývá komplexní oblastí výuky botaniky na základních školách. Přičemž na celou problematiku je nahlíženo z hlediska provázanosti výuky mezi prvním a druhým stupněm základních škol. Předkládaná práce si neklade za cíl najít řešení této problematiky. Spíše se snaží na celé téma poukázat. Formy a metody výuky a kurikulrní dokumenty, které se váží k výuce botaniky na základních školách, jsou představeny a shrnuty v první, teoretické části práce. Jejím úkolem je poskytnutí přehledu teoretických podkladů k výuce. Praktické hledisko výuky je obsaženo v druhé části práce. Úkolem této části je poskytnout informace týkající se současné praxe na základních školách a o možnostech, které mají učitelé k dispozici. Tato předkládá tabulkové srovnání učebnic přírodovědy/přírodopisu pro první a druhý stupeň základních škol. Dále se zde zabývám dotazníkovým šetřením, které zkoumá situaci týkající se výuky botaniky na základních školách v ČR. Cílem dotazníkového průzkumu bylo zjistit míru využívání zahrad či parků k výuce botaniky a názory učitelů na provázanost znalostí žáků základních škol. Poslední oddíl praktické části se zaměřuje na tvorbu výukových materiálů (pracovních listů) a návrhy činností pro poznávání dřevin a informovanost žáků o dřevinách na školních zahradách, v parcích,...
Vědecká a institucionální činnost Bohumila Němce na Univerzitě Karlově
Loginov, Ivan ; Hermann, Tomáš (vedoucí práce) ; Žárský, Viktor (oponent)
Bohumil Němec patří mezi nejvýznamnější osobnosti české vědy. Počátkem 20. století značně přispěl k objasnění gravitropismu rostlin, a zasloužil se o vznik ústavu fyziologie a anatomie rostlin na Přírodovědecké fakultě Karlovy Univerzity. Kromě toho se věnoval tématu regenerace u rostlin, oplodnění a jaderného dělení. Ve své práci jsem zpracoval Němcovy odborné i popularizační publikace a za použití sekundární literatury analyzoval jeho celkové působení na univerzitě v historickém kontextu. Výstupem práce je strukturovaný přehled vědecké činnosti Bohumila Němce, který je možné využít pro navazující výzkum.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 39 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.