Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 114 záznamů.  začátekpředchozí102 - 111další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Využití senzorické integrace v ergoterapii u dětí s poruchou autistického spektra
Kozáková, Veronika ; Gerlichová, Markéta (vedoucí práce) ; Krulová, Anna (oponent)
Jméno: Veronika Kozáková Vedoucí práce: Mgr. Markéta Gerlichová, Ph.D. Oponent bakalářské práce: Název bakalářské práce: Využití senzorické integrace v ergoterapii u dětí s poruchou autistického spektra. Abstrakt bakalářské práce: Cílem práce je přiblížit terapeutický přístup senzorické integrace podle Jean Ayres a zjistit, jaké jsou možnosti jeho využití v ergoterapii u dětí s poruchou autistického spektra. Teoretická část práce nabízí základní poznatky o senzorické integraci a ergoterapii ve vztahu k poruše autistického spektra. Praktická část představuje podmínky využití senzorické integrace a terapeutické aktivity zaměřené na konkrétní poruchy senzorické integrace. Přístup senzorické integrace rozvinula ergoterapeutka. Vymezuje tři základní skupiny poruch senzorické integrace, nabízí hodnotící prvky a cílenou terapii. Na základě zjištěných údajů, je možné široké využití senzorické integrace v ergoterapii u dětí s poruchou autistického spektra, pokud mají problém se senzorickým zpracováním. Klíčová slova: Senzorická integrace Ergoterapie Porucha autistického spektra Porucha senzorické integrace
Porovnání výchovy dětí s autismem podle strukturovaného učení a podle Son-Rise Programu
Fialková, Karolína ; Matoušek, Oldřich (vedoucí práce) ; Havránková, Olga (oponent)
Předložená bakalářská práce pojednává o dvou výchovných programech, se kterými mohou pracovat rodiče s dětmi s autismem. První část práce se věnuje stručné charakteristice poruchy autistického spektra. Uvedeny jsou různé podoby této poruchy s jejich popisem. Pokračuje text o biologickém původu autismu, jeho vztahu k mentální retardaci a ke spřízněným poruchám. Navazující blok vymezuje teoretické základy obou programů. Objasňuje jejich metody a principy s přihlédnutím k problémovému chování, komunikaci, sociální interakci a imaginaci. Zmíněny jsou i další přístupy využívané dotazovanými rodiči. Empirická část staví na rozhovorech s rodinami, které praktikují zkoumané programy. Výzkumným cílem je porovnat dané přístupy v klíčových aspektech. Záměrem výzkumných otázek bylo získání obrazu o tom, jakou roli zaujímá výchovný program ve vztahu rodičů a dětí, při společné interakci a komunikaci. Zájem byl i o podobu hry dítěte a o jeho interakci s cizími lidmi. Významným aspektem byl pohled rodičů na daný program i nelehkou situaci ohledně výchovy dítěte s autismem. Odhalené rozdíly ve výchově korelují s odlišnostmi teoretických základů, záměry i metodami daných programů.
Možnosti psychosociální podpory rodičů dětí s poruchou autistického spektra
Eliášová, Martina ; Cimrmannová, Tereza (vedoucí práce) ; Zelinková, Olga (oponent)
V první části této práce shrnuji teoretické poznatky z oblastí, které se týkají charakteristiky pervazivních vývojových poruch, dále pak kapitola zaměřená na rodinu a vyrovnávací mechanismy s diagnózou a přijetím dítěte. Kapitola pomáhajících profesí je krátkým představením konkrétních profesí, se kterými jsem se za dobu studia měla možnost setkat, a poznat tak jejich práci a metody používané s cílovou skupinou předškolních dětí s PAS. Význam rané péče považuji z hlediska práce s rodinou a dítětem za podstatný, proto se zaměřuji na diagnostické metody a organizaci Apla Praha a Střední Čechy. V této organizaci jsem měla možnost absolvovat několik praxí, poznat metody práce s klienty s PAS. Celkově musím tuto praxi hodnotit jako velice přínosnou. Fungování této organizace je skutečně dobrým příkladem pro praxi. Zmiňovanou organizaci se snažím přiblížit i formou kazuistik a rozhovorů s rodinami. V kapitole o sociálním zabezpečení se zaměřuji na sociální podporu rodin a finanční možnosti, které jsou těmto rodinám nabízeny. Na toto téma navazuje předposlední kapitola o sociálních službách pro zmiňovanou cílovou skupinu, které podle zákona o sociálních službách představují služby sociální prevence, péče a poradenství. Forma poskytování těchto služeb je ambulantní, terénní a v neposlední řadě pobytová....
Role speciálněpedagogického centra ve vzdělávání pedagogů dětí a žáků s autismem
Morávková, Šárka ; Šumníková, Pavlína (vedoucí práce) ; Květoňová, Lea (oponent)
Základním tématem předkládané práce je charakterizování role speciálněpedagogického centra ve vzdělávání pedagogických pracovníků dětí a žáků s autismem. Na základě teoretických poznatků z oblasti autismu a vzdělávání jedinců s postižením porovnává obsah konkrétních vzdělávacích seminářů s dotazníkovým šetřením u jeho účastníků. Analýza dotazníkového šetření dokladuje a reflektuje potřeby pedagogických pracovníků a je podkladem pro návrh optimalizace vzdělávací akce. Výsledek práce zdůrazňuje nutnost odborně vzdělávat pedagogické pracovníky v oblasti autismu.
Kresba u dětí s autismem
Bezecná, Andrea ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent)
Tato bakalářská práce pojednává o problematice kresby u dětí s autismem. Je rozdělena na dvě části, a to na teoretickou a empirickou. V první části se zabývám především teoretickými poznatky o poruchách autistického spektra obecně, dále dětskou kresbou, jejím vývojem u běžné populace a ke konci se věnuji specifikům v kresbě u populace dětí s autismem. Část empirická pak obsahuje celkový popis a průběh sběru dat, podrobnou kazuistiku dítěte s poruchou autistického spektra a nakonec analýzu několika desítek kreseb, které jsem ve spolupráci s rodiči dítěte nasbírala. Interpretace dat je doplňována o další informace, jako průběh kresby, komentáře dítěte či výpovědi matky o vývoji kresebného projevu i o samotných výkresech. Cílem mojí práce je zjistit, zda existují specifické znaky v kresbě dítěte s Aspergerovým syndromem a následně tyto znaky provázat s literaturou a vědeckými poznatky o autismu.
Komunikace s dítětem s PAS (poruchou autistického spektra)
DOČEKALOVÁ, Petra
Práce se věnuje analýze pedagogického výzkumu zkušeností a zpětných reakcí dítěte s dětským autismem a jeho nejbližší rodiny na konkrétní metody rozvíjející řeč a komunikaci. Hlavním cílem je výše zmíněné popsání v časové posloupnosti a doplnění pokroků, kterých, díky těmto speciálně pedagogickým i nepedagogickým metodám, dítě dosáhlo. Práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část se zaměřuje na vymezení pojmu PAS a seznámení s příslušnými diagnózami. Druhá kapitola dále popisuje nejčastější projevy této poruchy, třetí představuje náhradní a doplňující systémy komunikace. Poslední dvě součásti teoretické části představují HANDLE Přístup a Strukturované učení. Praktická část se věnuje samotnému pedagogickému výzkumu. Použity jsou metody pozorování, neformální rozhovor a analýza dokumentů.
Speciálně pedagogické postupy ve výtvarné výchově při vzdělávání žáka s poruchou autistického spektra ve 3. ročníku základní školy
WEDLOVÁ, Kamila
Hlavním cílem bakalářské práce na téma "Speciálně pedagogické postupy ve výtvarné výchově při vzdělávání žáka s poruchou autistického spektra ve 3. ročníku základní školy", bylo vytvořit strukturované postupy, které by integrovanému žákovi usnadnily práci při výtvarné činnosti. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje čtyři kapitoly. První kapitola obecně popisuje charakteristiku poruch autistického spektra. Druhá kapitola se zabývá vývojem a odlišnostmi dětské kresby u intaktních jedinců, odlišnostmi vývoje kresby u dětí s poruchou autistického spektra. Třetí kapitola je věnována výtvarné výchově. Cíle a očekávané výstupy předmětu výtvarná výchova dle Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy jsou uvedeny příloze v závěru práce. V poslední kapitole je popsána metodika práce se žákem s poruchou autistického spektra ve výtvarné výchově. Dále jsou zde popsány speciálně pedagogické postupy, vycházející z principu strukturovaného učení. Cílem praktické části bylo vytvoření strukturovaných postupů pro výuku výtvarné výchovy vybraných žáků s poruchou autistického spektra na prvním stupni základní školy. Pro vytvoření metodických postupů byly vymezeny dílčí cíle: Zjistit zda je vybraný žák s poruchou autistického spektra schopen pracovat při výuce výtvarné výchovy bez strukturovaného postupu. Zjistit v čem je strukturovaný postup pro vybraného žáka přínosný. Zjistit které užité výtvarné techniky vybraným žákům nejvíce vyhovují. Zjistit zda vybraný žák s poruchou autistického spektra zahrnuje své záliby do výtvarného projevu. Strukturované postupy byly následně aplikovány v hodinách výtvarné výchovy. Pro potřeby práce byli vybráni žáci 3. ročníku. Ke sběru dat byla použita metoda pozorování, polostrukturovaného rozhovoru s asistentkou pedagoga vybraných žáků. Analýzou získaných dat byla stanovena kritéria pro tvorbu metodických postupů. Z výzkumu vyplývá, že strukturované postupy pro výuku výtvarné výchovy se u vybraných žáků s poruchou autistického spektra osvědčily a byly pro jejich práci přínosné, vedly k větší motivaci v činnostech, soustředění, samostatnosti, rozvoji představivosti, dále přispěly k omezení nevhodného chování (vykřikování, vybíhaní z lavice). Užité výtvarné techniky se ukázaly jako vhodné. Respondenti své zájmy do výtvarného projevu nepromítali. Práce obsahuje vlastní strukturované postupy s přípravami činností a je vybavena přílohami fotografií hotových prací respondentů.
Depresivní symptomatika u dětí s Aspergerovým syndromem
ERTLOVÁ, Gabriela
Práce ve své první části čtenáře seznamuje s pervazivní vývojovou poruchou, poruchou autistického spektra, Aspergerovým syndromem a jejich diagnostickými kritérii. Podrobněji se věnuje specifickým projevům Aspergerova syndromu. Ve druhé části popisuje depresivní syndrom, jeho symptomatiku u dětí, diagnostická kritéria, dále popisuje depresivní myšlení a prožívání, vybrané depresivní poruchy a zmiňuje jejich výskyt a projevy u dětí s Aspergerovým syndromem. Dále se práce zabývá problematikou diagnostiky dětí. V poslední části práce je popsána případová studie chlapce s diagnostikovaným Aspergerovým syndromem a úzkostně depresivní poruchou.
Copingové strategie, sociální opora a sebepojetí sourozenců dětí s poruchou autistického spektra
DOČEKALOVÁ, Markéta
Tato bakalářská práce se zabývá psychosociální situací sourozenců dětí s poruchou autistického spektra, konkrétně se zaměřuje na copingové strategie, sociální oporu a sebepojetí těchto sourozenců. Mezi výzkumné otázky patřilo, jaké copingové strategie volí sourozenci dětí s poruchou autistického spektra ke zvládání obtížných situací,jakou mají vnímanou sociální oporu a zda je dostatečná. Rovněž bylo předmětem zájmu práce, jaké je jejich sebepojetí. Vzorek byl získán z organizací zabývajících se PAS a to na základě záměrného prostého výběru. Výzkum je zpracován kvalitativní metodologií a skládá se z rozhovoru rozčleněného do jednotlivých okruhů a doplněného dvěma pracovními listy, jedním na copingové strategie a druhým na sociální oporu. Pracovní list copingových strategií byl inspirován dotazníkem Children's Coping Questionnaire. Poslední částí je dotazník sebepojetí Rohnerova škála sebepojetí. Výzkumný soubor tvoří čtyři respondenti ve věku devět až jedenáct let. Jedná se o tři chlapce a jednu dívku. Výsledky jsou zpracovány jako jednotlivé kazuistické studie a v závěru jsou naznačeny některé možné podobnosti, jako například slabá vnímaná sociální opora ze strany učitelů nebo vysoký skór hostility v dotazníku sebepojetí či spíše záporný postoj k tomu hovořit o postižení sourozence.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 114 záznamů.   začátekpředchozí102 - 111další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.