Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 164 záznamů.  začátekpředchozí95 - 104dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Některé aspekty magického myšlení u dětí mladšího školního věku
Tanzerová, Adéla ; Doubek, David (vedoucí práce) ; Klusák, Miroslav (oponent)
Anotace: Předmětem této bakalářské práce je magické myšlení u dětí mladšího školního věku. V teoretické části je pojem magické myšlení vymezen z pohledu vývojové psychologie a kulturní antropologie, dále je představeno pojetí magického myšlení Jeanem Piagetem, které je pro tuto práci klíčové. Hlavním úkolem výzkumu je na základě vlastního empirického materiálu zjistit, jestli se u dětí mladšího školního věku vyskytují některé aspekty magického myšlení. V této práci je magické myšlení (svět dětí) stavěno do kontrastu s myšlením realistickým (svět dospělých). Pozornost je také věnována myšlení analogickému. Data byla získána metodami zúčastněného pozorování a polostrukturovaných rozhovorů se žáky první třídy. Zjištění z tohoto výzkumu jsou komparována s Piagetvými poznatky. Výsledkem práce je charakterizace myšlení žáků první třídy, kategorizování a definování použitých principů myšlení, popsání aspektů magického, realistického a analogického myšlení. Klíčová slova: magické myšlení, mladší školní věk, etnografie, dětské koncepce světa
Role kresby postavy v Orientačním testu školní zralosti
Michálková, Anna ; Klusák, Miroslav (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent)
Diplomová práce pojednává o roli kresby mužské postavy v Orientačním testu školní zralosti. Výchozí otázkou jsou vzájemné souvislosti mezi kresbou mužské postavy a dalšími úkoly ve sféře názorného i verbálního myšlení. Empirickým materiálem jsou výkony dětí předškolního věku v Orientačním testu školní zralosti, včetně testu pro verbální myšlení a ve vybraném souboru Ravenových Barevných progresivních matic. Cílem je prozkoumat souvislosti v kresbě mužské postavy s dalšími úkoly s ohledem na verbální a neverbální myšlení a logické i infralogické vztahy. Sběr dat probíhal ve dvou fázích s odstupem 4 měsíců a umožňuje posoudit trvanlivost závěrů v čase. Přínosem práce je kvalitativní rozbor zjištěných souvislostí a rozvíjení teorie k testovaným schopnostem v tomto testu, zejména pak s ohledem na kresbu mužské postavy a prozkoumání podobností a rozdílů ve schopnostech analýzy a syntézy. KLÍČOVÁ SLOVA: školní zralost, kresba, postava, pán, písmo, body, matice, verbální myšlení, názorné myšlení, logické vztahy, infralogické vztahy, analýza a syntéza
Morální aspekty v uvažování gymnazistů o dalším profesním směřování
Lukášová, Hana ; Klusák, Miroslav (vedoucí práce) ; Vacek, Pavel (oponent) ; Kirovová, Iva (oponent)
Na předmět výzkumu, jímž je profi-volba z posledního ročníku gymnázia, je v této práci pohlíženo z úhlu mravního usuzování. Kvalitativní analýza dvaatřiceti rozhovorů s gymnazisty přináší pohled na jejich profi-volbu jako na podstatného činitele určujícího jejich identitu. Výzkum vychází z předpokladu, že mravní usuzování se realizuje právě na základě identity, resp. na věrnosti sobě samému. Jako základ této profesní identity se ukázaly tzv. zakořeněnosti, na něž respondenti různým způsobem navazují svým budoucím identitním projektem ve snaze učinit autentickou volbu. Povaha kategorizace umožňuje vidět také zápletky, které proces profi-volby komplikují, popř. tzv. problematizace, které znemožňují autentickou volbu. Prostřednictvím tří oborů úvah (domén) je zřetelné, jakým způsobem se v profi-volbě realizuje vztah ke světu, k blízkým a k sobě samému a jaký má tento vztah dopad na identitu samu. Profi-volba se ve výzkumu ukazuje jako kontinuální a komplexní proces, jenž se neomezuje pouze na období podávání přihlášek na VŠ.
Mravní dimenze problematiky sňatku u mladých dospělých
Pikhartová, Alena ; Klusák, Miroslav (vedoucí práce) ; Vágnerová, Marie (oponent) ; Hnilica, Karel (oponent)
NÁZEV: Mravní dimenze problematiky sňatku u mladých dospělých AUTOR: Alena Pikhartová KATEDRA: Katedra psychologie ŠKOLITEL: PhDr. Miroslav Klusák, CSc. ABSTRAKT: Předkládaná práce vychází ze studia psychologie morálky a její metodologické tradice, zaměřuje se zejména na morálku péče Gilliganové. Předmětem tohoto výzkumu se stal sňatek. Hlavním zdrojem empirických dat je vedení rozhovoru nad dilematickou situací Svatba a navazující rozhovor o tématu. Cílem výzkumu je jednak zprostředkovat vhled do tvorby úsudku respondentů v mladé dospělosti o mravně dilematické situaci týkající se sňatku a založení rodiny a jednak poodkrýt mravní dimenzi sňatku. Kromě přispění k teoriím morálky se jedná o příspěvek k diskusi o přijímání a odmítání sňatku současnými mladými dospělými a k diskusi o morálním rozměru sňatku. Dle mých zjištění (a za použití mnou zvolených metod) lze pozorovat rozdíl v uvažování sezdaných a nesezdaných respondentů. Morální dimenze sňatku spočívá v možnosti ublížení druhému v případě, že se partneři na sňatku neshodnou. Jeden, nebo druhý je nucen (v diskutovaném případě do sňatku) nebo se musí zříkat svých potřeb. Inspirace pro praxi může spočívat v etice péče a jejím konceptu vzájemné citlivosti, vnímavosti a slaďování vzájemných potřeb. KLÍČOVÁ SLOVA: sňatek, dilema, mravní dimenze,...
Goethe v psychoanalytické literatuře
Křížová, Ivana ; Kučera, Miloš (vedoucí práce) ; Klusák, Miroslav (oponent)
Teoretická práce, jejímž cílem je nalézt a porovnat různá pojetí a výklady života Johanna Wolfganga von Goetheho. Zájem práce je soustředěn na výklad vztahu Goetha s jeho sestrou. Výklad vztahu Goetha a jeho sestry vychází ze dvou přístupů, a to přístupu psychoanalytického a historického. Psychoanalytický přístup reprezentuje Sigmund Freud a Kurt Eissler, kteří nabízejí interpretace některých aspektů vztahu Goetha s jeho sestrou. Historický přístup reprezentuje Richard Friedenthal a Astrid Seeleová. Ti předkládají biografické souvislosti básníkova života a poukazují i na jeho vztah se sestrou. Na základě těchto pramenů dochází k analýze dat především v rámci psychoanalytické teorie. K vysvětlení Goethova vztahu se sestrou se uvažuje o incestní podobě jejich sourozeneckého vztahu nebo o oidipském komplexu.
Role kresby lidské postavy ve školní zralosti
Holovenčuková, Nikola ; Klusák, Miroslav (vedoucí práce) ; Viktorová, Ida (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na kognitivní stránku školní zralosti v kontextu Jiráskova Orientačního testu školní zralosti. Výchozí otázkou jsou vzájemné souvislosti výkonů v kresbě postavy s výkony dalších úloh tohoto testu, a to ve sféře jak názorného, tak i verbálního myšlení. Empirickým materiálem, který tuto problematiku objasňuje, jsou výkony dětí v úkolech Jiráskova Orientačního testu školní zralosti včetně testu verbálního myšlení. Design výzkumu je tvořen kombinací transverzálního a longitudinálního přístupu. O spolupráci byly požádány děti z předškolních tříd mateřských škol a žáci prvních i druhých tříd základní školy. Na základě provedeného šetření jsem zjistila, mezi kterými úlohami existují těsné vztahy, a u kterých kombinací se naopak souvislosti nepotvrdily a to v horizontu tří věkových kategorií. Výsledky této práce také umožňují posoudit, zda kresba lidské postavy predikuje vývoj výkonu v dalších úlohách či naopak některá dílčí úloha implikuje vývoj v plnění kresby lidské postavy. Přínosem této práce jsou tak hlubší poznatky o vývoji plnění úloh Jiráskova Orientačního testu, který stále slouží jako diagnostická pomůcka k posouzení školní zralosti.
Idoly dětí školního věku
Fojtů, Jana ; Klusák, Miroslav (vedoucí práce) ; Kučera, Miloš (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na idoly dětí školního věku. Pro zkoumání jsem si vybrala jednu základní školu, ve které jsem žákům z prvního (3. tř.) a druhého (7.tř.) stupně položila úkol, aby si vybrali idol ženy a idol muže, jejichž plakáty by si pověsili nad postel. Získané volby jsem dělila do kategorií podle reálné blízkosti - na blízké, slavné a fiktivní osoby a podle osobní kvality - charakter, nadání a vzhled, včetně jejich kombinací. Takto jsem zjišťovala, jak tyto kombinace korelují s věkem a genderem. Některé výsledky nebyly dostačující, a tak jsem zavedla kombinaci věku a genderu. Na těchto empirických základech jsem postavila bakalářskou práci a všechny budoucí závěry z nich vycházející. Mezi ně patří například, je-li nějaká kategorie více vybírána dívkami či hochy, jaký vývoj ve výběru a odůvodnění volby nastal za 4 roky, vyvíjí se výběrem idolů dívky jinak než chlapci, může být nějaká kategorie věkem úplně opomíjena, souvisí dívčí a chlapecká role s určitou volbou? Klíčová slova: idol, idolizace, mladší školní věk, starší školní věk, vývoj, gender
Magické myšlení u dětí v předškolním věku
Mlázovská, Barbora ; Doubek, David (vedoucí práce) ; Klusák, Miroslav (oponent)
Předmětem této bakalářské práce je magické myšlení u dětí v předškolním věku. Tento pojem je teoreticky vymezen z pohledu kulturní antropologie a vývojové psychologie. Cílem práce je na základě vlastního empirického materiálu objevit a objasnit projevy magického myšlení v dětském pojetí světa, konkrétně v konceptu života a vědomí. Sběr dat byl prováděn pomocí terénního kvalitativního výzkumu, s využitím metod zúčastněného pozorování a polostrukturovaného rozhovoru. Výsledkem je vyčlenění a charakteristika stádií vývoje konceptů život a vědomí se zaměřením na fenomény typické pro dětské magické myšlení.
Pojetí odpovědnosti u dětí školního věku
Bártová, Ludmila ; Klusák, Miroslav (vedoucí práce) ; Hříbková, Lenka (oponent)
Tato práce staví na výzkumné práci J. Piageta o morálním vývoji. Je zaměřena na vývoj odpovědného chování (resp. pohled dětí různého věku na odpovědné chování) a na výchovu k odpovědnosti. Studie vychází ze strukturovaných rozhovorů s dětmi ve věku 4-13 let. Data jsou zpracována kvalitativně s přihlédnutím na vývojový aspekt odpovědí. Provedeným výzkumem byl zjištěn (příp. upřesněn) vývoj odpovědnosti ve třech oblastech. Odpovědnost vůči pravidlům se vyvíjí od poslušnosti, přes spravedlnost ke slušnosti. Odpovědnost vůči sociálnímu prostředí se vyvíjí od slušnosti ke známým lidem ke slušnosti obecně a od dodržování norem malých skupin k dodržování norem skupin velkých. Odpovědnost ve svém vlastním myšlení se posouvá od černobílého vidění k pohledu na skutečnosti v kontextu. Studie dále polemizuje o výchově pomocí trestu pokáním a trestu reciprocitou. Přínosem této práce je bližší pohled na odpovědnost jako takovou. Z výsledků lze čerpat při uvažování nad výchovou k odpovědnosti. Studie také může být zdrojem pro další výzkumné práce v oblasti morálky. Klíčová slova: odpovědnost, spravedlnost, poslušnost, trest pokáním a trest reciproční, usuzování v kontextu. Abstract This study is based on the research work on moral development written by J. Piaget. It is focused on a development of responsibility...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 164 záznamů.   začátekpředchozí95 - 104dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.