Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 274 záznamů.  začátekpředchozí229 - 238dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Charakteristika osobního vztahu k přírodě: úvod do teorie a pojmosloví
Krajhanzl, Jan ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Šípek, Jiří (oponent) ; Činčera, Jan (oponent)
Společně s tím, jak v posledních čtyřech desetiletích rostla všeobecná pozornost věnovaná stavu životního prostředí, zvyšoval se také mezioborový zájem o problematiku environmentálního chování. Zatímco normativní výzkum této problematiky se rozvíjí ruku v ruce s environmentální výchovou, vzděláváním a osvětou, poněkud opomíjen zůstává deskriptivní výzkum, který se zabývá popisem vzorců lidského prožívání a chování k životnímu prostředí. Důsledky tohoto nepoměru se projevují v současné praxi: ačkoliv je k dispozici značné množství technik a teorií, jak podporovat proenvironmentální chování, poměrně neznámé zůstávají samotné poznatky o tom, jak lidé prožívají environmentálně-relevantní situace a jak se v nich chovají. Podobná disproporce je patrná také v oblasti terminologie. Předložená disertační práce se zabývá především deskriptivním studiem problematiky prožívání a chování k přírodě se zaměřením na tzv. vztah k přírodě. V úvodních kapitolách podáváme definici environmentálního chování a proenvironmentálního chování a zkoumáme, jaké skupiny faktorů působí na lidské chování k životnímu prostředí. Jednou z těchto skupin faktorů je vztah k přírodě. Uvádíme přehled konceptů, které jsou spojovány s popisem vztahu k přírodě a rozlišujeme přitom tzv. jednodimenzionální pojetí (koncepty odcizení člověka přírodě,...
Sexuální zneužití v dětství: výsledky reprezentativního výzkumu sexuálního chování populace ČR
Sakař, Petr ; Weiss, Petr (vedoucí práce) ; Procházka, Ivo (oponent) ; Šulová, Lenka (oponent)
Disertační práce se věnuje problematice sexuálního zneužívání v dětství. Analyzuje a zhodnocuje výsledky reprezentativního výzkumu "Sexuálního chování populace České republiky". Nabízí podstatné doplnění stávajících poznatků o sexuálním zneužívání dětí v ČR. Cíl výzkumu: Cílem studie je zjištění prevalence a základních charakteristik sexuálního zneužití v populaci českých žen a mužů, dále srovnání skupin sexuálně zneužitých a nezneužitých osob z hlediska jejich základních demografických charakteristik, psychosexuálního vývoje, partnerské a sexuální adaptace, rizikového sexuálního chování, násilné sexuální zkušenosti a názorů souvisejících se sexualitou a konečně zachycení trendů v oblasti sexuálního zneužívání dětí v ČR v období mezi lety 1993 a 2003. Výzkumná metoda: Kvantitativní výzkumný projekt je součástí longitudinálního výzkumu sexuálního chování a postojů obyvatel České republiky. Sexuální zneužívání v dětství je jednou z oblastí, na které se původní výzkum zaměřuje. Terénní sběr dat proběhl na konci roku 2003 dotazníkovou formou. Dotazník skládající se z 37 otázek zaměřených na exploraci sexuálních zkušeností, sexuálního chování, obtíží spojených se sexuální aktivitou, názorů souvisejících se sexualitou dotazované osoby atd., byl administrován anonymně ve dvou verzích, jedné pro muže a jedné pro...
Vývoj a utváření identity ženy z pohledu psychologie
Borská, Alice ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Junková, Vendula (oponent)
Tématem této diplomové práce je identita ženy a proces jejího vývoje a utváření. Jsou zde vymezena teoretická východiska, skrze něž lze přistupovat k této problematice. Teoretická část se dále věnuje procesu biologické diferenciace pohlaví, otázce genderové socializace a představuje základní teoretické koncepce vývoje a utváření pohlavní a genderové identity, se kterými se lze setkat v rámci psychologie. Byl realizován kvalitativní výzkum, který umožnil nahlédnout identitu ženy očima samotných žen. Pomocí analýzy rozhovorů vystoupily z jejich žité každodenní zkušenosti dílčí témata, která by mohla být dále hlouběji zkoumána.
Manželská krize u klientů manželské poradny
Rataj, Pavel ; Loneková, Katarína (vedoucí práce) ; Šulová, Lenka (oponent)
Diplomová práce se zabývá fenoménem manželské krize. V úvodních kapitolách teoretické části jsou postupně definovány základní oblasti této práce - vztah, koncepce manželské vztahu, krize a manželská krize. Dále se práce zaměřuje na párovou terapii, její historii a vybrané přístupy. Samostatně následuje kapitola o vývojovém přístupu, který nabízí pohled na manželskou krizi jako na příležitost k sebepoznání, seberozvoji či rozvoji vztahu. Empirická část je koncipována jako kvalitativní výzkum, jehož základním cílem je zmapovat a prozkoumat manželkou krizi u klientů manželské poradny a vytvořit obecnější obraz manželské krize. Cílem je tedy odpovědět na otázku, jak manželská krize vypadá a co se v ní děje. Kromě stanovení cíle výzkumu podrobně popisuje zvolenou metodologii, výzkumný soubor, metody sběru a zpracování dat. Hlavní metodou sběru dat je zvolen polostrukturovaný rozhovor, který je doplněn pozorováním interakčních stylů a technikou sochání vztahu. Získaná data jsou pomocí metody otevřeného kódování zakotvené teorie kategorizovány, analyzovány a následně integrovány v ucelenější obraz manželské krize. V diskuzi jsou dosažené výsledky jednak podstoupeny kritickému zhodnocení samotného autora, jednak konfrontovány s jinými výzkumnými závěry či pohledy.
Úvod do sophia-analýzy
Martinová, Vanessa ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Šípek, Jiří (oponent)
Tato diplomová práce představuje sophia-analýzu. Zabývá se tím, jaké koncepty a prostředky používá sophia-analytický psychoterapeutický směr k tomu, aby poskytl jedinci příležitost k osobnostnímu růstu. Teoretická část práce se věnuje vymezení sophia-analytické psychoterapeutické školy. Představuje konceptuální reference sophia-analýzy, její metapsychologii a zpracovává klíčové teoretické pojmy a specifické antropologické pojetí tohoto směru. Dále se věnuje deskripci aplikovaných terapeutických forem a prezentaci organizace a specifik výcvikového systému. V závěru je vylíčena historie vzniku sophia-analýzy a stručná biografie zakladatele. Praktická část diplomové práce se věnuje identifikaci, klasifikaci a výběru nejvýraznějších psychoterapeutických procesů v 21 individuálních sezeních sophia-analytické praxe a to pomocí "psychotherapy process Q-testu". V praktické části je podrobně popsána použitá metoda a výsledky její aplikace na sophia-analytický materiál. Aplikovaná metodologie splňuje dvojí účel. Zprostředkovává obraz sophia-analytické praxe z hlediska psychoterapeutických procesů v kontextu reálných sophia-analytických sezení a tím doplňuje uvedení tohoto psychoterapeutického směru v teoretické části této práce a zároveň prezentuje metodu /dosud neuvedenou v českém prostředí/, která otevírá...
Záměrné sebepoškozování dospívajících v kontextu rodinného života
Řehulová, Alena ; Šulová, Lenka (oponent) ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent)
Cílem této rigorózní práce je shrnutí převážně zahraničních poznatků o záměrném sebepoškozování dospívajících s důrazem na význam rodinného kontextu a jejich prohloubení. Teoretická část se věnuje definování této copingové strategie, jejímu výskytu, funkcím, průběhu, rizikovým faktorům, klinickému pohledu i nastínění možné prevence a terapie. Podrobněji se zabývá rodinným systémem i jeho možným vlivem na záměrné sebepoškozování. V empirické části je hledána odpověď na výzkumnou otázku, "jaké jsou charakteristiky rodin dětí, které se v dospívání začnou záměrně sebepoškozovat". Na kasuistikách je zdůrazněn rodinný kontext rozvoje záměrného sebepoškozování a prostřednictvím shrnutých charakteristik rodin 20ti respondentů je poukázáno na to, které charakteristiky se ve vybraném vzorku opakovaně objevují. Výsledky byly v souladu s předchozími výzkumy, přičemž navíc nastínily celou řadu dalších faktorů k ověření. Jako nejzásadnější se jevily charakteristiky týkající se disharmonických rodinných vztahů jak mezi rodiči, tak především mezi rodiči a dospívajícími - naprostá většina z nich má pocit, že rodiče nezajímá, a cítí se být vychovávána příliš kriticky. Téměř polovina pak sama popsala využívání nějaké formy rizikového chování (včetně záměrného sebepoškozování) jako snahu k upoutání pozornosti rodiče....
Vývoj pohlavní identity u dětí ve věku 3-6 let
Doležal, Daniel ; Šulová, Lenka (oponent) ; Horáková Hoskovcová, Simona (oponent)
Rigorózní práce Vývoj pohlavní identity u dětí ve věku 3-6 let Prohlašuji, že jsem tuto rigorózní práci zpracoval samostatně a že jsem uvedl všechny použité prameny a literaturu. V Praze dne 29.08.2010 …………………………………. Mgr. Daniel Doležal Rigorózní práce Vývoj pohlavní identity u dětí ve věku 3-6 let Poděkování Chtěl bych tímto poděkovat těm, kteří mi při psaní této rigorózní práce pomohli svými odbornými znalostmi, konzultacemi a komentáři, jmenovitě především Doc. PhDr. Lence Šulové, CSc., Ann Horne, Ph.D., Doc. PhDr. Janě Kocourkové, MUDr. Marii Kopřivové, PhDr. Lence Krejčové, Ph.D., Mgr. Michale Škrábové, Doc. Mgr. Pavlíně Janošové, Ph.D., Doc. MUDr. Václavu Mikotovi, CSc., Mgr. Tomáši Slezákovi, PhDr. Pavlu Moravcovi. Velký dík patří také celé mé rodině. Rigorózní práce Vývoj pohlavní identity u dětí ve věku 3-6 let ABSTRAKT Předmětem této rigorózní práce je vývoj pohlavní identity u dětí v předškolním věku. Práce je ve své teoretické části zaměřena nejprve na charakteristiku dětí ve věku 3-6 let, věnuje se jejich somatickému růstu a rozvoji kognitivních struktur. V rámci popisu sociálního kontextu dětí se věnuje obecně jak rodičům, tak i sourozencům, vrstevníkům a institucím s důrazem na hru a další interakce. Další část pak vymezuje základní terminologii a kontext vztažený k pohlavní identitě a...
Výchova a vývoj dětí v lesbické rodině
Sedláčková, Anna ; Šulová, Lenka (oponent) ; Gillernová, Ilona (oponent)
SOUHRN: Rigorózní práce se zabývá lesbickými rodinami a specifiky dětí, které v nich vyrůstají. Teoretická část je postavena především na výsledcích výzkumů z USA a Velké Británie. Zabývá se definicí homoparentální rodiny a jejich jednotlivých typů, specifiky výchovy a vztahů a procesem zvaným coming-out. Zmiňuje role, které má v rodině biologická matka, biologický otec, sociální / nevlastní matka. V druhé polovině teoretické části je podrobně rozebrán psychický, genderový a sociální vývoj dětí z lesbických rodin. Uvedeny jsou i některé pohledy dětí na netradiční rodinu a jejich pocity a názory na homosexualitu rodičů. Zařazena je i kapitola týkající se adoptivních lesbických rodin. Výzkum uvedený v empirické části je založen na rozhovoru doplněném projektivními technikami. Výzkumný vzorek tvoří 10 dětí z lesbických rodin ve věku 4 až 15 let. Ve vzorku jsou děti pocházející z předchozího heterosexuálního vztahu i děti, které se do lesbické rodiny narodily plánovaně. Respondenti do vzorku byli získáváni prostřednictvím inzerce a metodou sněhové koule. Výzkum je kvalitativní a jeho výsledky jsou zpracovány formou zpráv o případové studii. Dalším výstupem je seznam klíčových témat, který vznikl metodou vytváření trsů. Výsledky výzkumu potvrdily logiku dělení lesbických rodin na dva základní typy - smíšené a...
Význam mužských vzorů v dospívání: příspěvek k mužské psychologii
Pašek, Petr ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent)
Diplomová práce "Význam mužských vzorů v dospívání: Příspěvek k mužské psychologii" se zabývá poznatky společenských věd o konceptu mužství. Zvláštní důraz přikládá mužským vzorům a jejich úloze v procesu formování identity mladých mužů v období dospívání. Teoretická část se skládá ze čtyř hlavních kapitol. První kapitola popisuje termíny gender, patriarchát a krize mužství a tvoří úvodní zarámování textu. Druhá kapitola představuje biologické, sociální a psychologické aspekty maskulinity. Třetí kapitola se věnuje socializaci s důrazem na její genderové stránky ve dvou vývojových obdobích - adolescenci a vynořující se dospělosti. Čtvrtá, stěžejní, kapitola pojednává o rituálech přechodu a mužských vzorech a jejich psychologickém významu. Empirická část přibližuje průběh kvalitativního výzkumu - jedná se o mapující studii, které se zúčastnilo šest dospělých mužů ve věku kolem 30 let. Formou polostrukturovaných rozhovorů a následné analýzy byly popsány vybrané fenomény související s maskulinitou, mužskou rolí a mužskými vzory bez nároku na jakákoliv zobecnění.
Psychická odolnost dětí matek užívající nealkoholové drogy
Beranová, Dagmar ; Horáková Hoskovcová, Simona (vedoucí práce) ; Šulová, Lenka (oponent)
Předmětem mé diplomové práce je psychická odolnost dětí vyrůstajících s matkou užívající nealkoholové drogy. Teoretická část se zabývá problematikou matek užívajících nealkoholové drogy a zkoumá vlivy, které působí na jejich narozené i nenarozené dítě. Další kapitola se zaměřuje na dítě vyrůstající v problematické rodině a z toho plynoucí následky. V závěru teoretické části se věnuji psychické odolnosti, ve které se zabývám zejména resiliencí a konceptem osobní vnímané účinnosti. V empirické části vycházím z kvalitativního výzkumu, který se opírá o kombinaci několika metod jako je pozorování, rozhovor a dotazník. Konkrétně se zabývám psychickou odolností předškolních dětí matek užívajících nealkoholové drogy. Dále zkoumám vybrané protektivní resilientní faktory ovlivňující psychickou odolnost u těchto dětí. Z výsledků mé práce vyplývá, že mnou zkoumaný vzorek předškolních dětí matek závislých na nealkoholových drogách má nižší psychickou odolnost než předškolní děti z běžné populace. Dále výsledky výzkumu ukázaly, že citová vazba na jinou osobu zvyšuje psychickou odolnost dítěte, a že děti matek závislých na nealkoholových drogách si v předškolním věku i přes svou nižší psychickou odolnost věří v hodnocení vlastního výkonu a nemají strach z neúspěchu. Klíčová slova: Závislost na nealkoholových...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 274 záznamů.   začátekpředchozí229 - 238dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.