Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 44 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Rozvoj dovednosti sebehodnocení žáků od 1. do 2. ročníku ZŠ
Durníková, Radka ; Spilková, Vladimíra (vedoucí práce) ; Tomková, Anna (oponent)
Diplomová práce má teoreticko-výzkumný charakter. Teoretická část je zaměřena na prezentaci poznatků z oblasti školního hodnocení a sebehodnocení žáků, vymezuje základní pojmy, typy, formy a funkce hodnocení a sebehodnocení, soustředí se především na možnosti a strategie rozvoje dovednosti sebehodnocení žáků na počátku školní docházky. Ve výzkumné části jsou formulovány cíle, výzkumné otázky a metody zkoumání. Jsou prezentovány výsledky výzkumu zabývajícího se dlouhodobým mapováním rozvoje dovednosti sebehodnocení žáků od počátku 1. do poloviny 2. ročníku základní školy. Část výzkumu je věnována konkrétním strategiím třídního učitele pozorovaných žáků, které pozitivně ovlivňují rozvoj dovednosti sebehodnocení žáků, a možnosti zapojení rodičů do procesu rozvoje sebehodnocení jejich dítěte při společných konzultacích mezi učitelem, žákem a rodiči.
Šikana na 1.stupni ZŠ
Poláková, Petra ; Spilková, Vladimíra (vedoucí práce) ; Mazáčová, Nataša (oponent)
Diplomová práce se ve své teoretické části zabývá problematikou šikany ve škole, zejm. vymezením pojmu, klasifikací, vývojovými stádii, projevy, příčinami šikanování, typologií účastníků (oběť, agresor, mlčící většina), prevencí aj. Cílem empirické části je sledovat, jaké přístupy a strategie používají dvě záměrně vybrané školy v oblasti prevence a k řešení problému šikany. Důležitým cílem je také reflexe toho, jak s odstupem času hodnotí žáci, kteří zažili šikanu, přístup školy. Jsou stanoveny tyto výzkumné otázky: V jaké míře se ve vybraných školách na 1. stupni objevuje šikana? Jaké přístupy a strategie používají školy v oblasti prevence a řešení problému šikany? Které z těchto přístupů jsou na školách používány nejčastěji? Jak s odstupem času hodnotí žáci, kteří zažili šikanu, přístup učitele a vedení školy? Tato část se zaobírá sběrem a zpracováním dat. K jejich získání byla využita metoda rozhovoru. Klíčová slova: šikana, agrese, prevence, projev šikany, stádia šikany, diagnostika a řešení šikany, 1. stupeň ZŠ
Psychologické a epistemologické otázky tvorby kurikula
Dvořák, Dominik ; Spilková, Vladimíra (vedoucí práce) ; Janík, Tomáš (oponent) ; Průcha, Jan (oponent)
NÁZEV: Psychologické a epistemologické otázky tvorby kurikula AUTOR: Dominik Dvořák KATEDRA (ÚSTAV) Katedra primární pedagogiky PedF UK ŠKOLITEL: Prof. PhDr. Vladimíra Spilková, CSc. ABSTRAKT: Znepokojivý trend zhoršujících se výsledků českých žáků v základních gramotnostech nás staví mj. před otázku po kvalitě kurikula české školy. Abychom na ni mohli začít hledat odpověď, byl zpracován teoretický a pojmový rámec pro analýzu projektovaného kurikula jako víceúrovňového dokumentu a podán přehled metod používaných pro výzkum kurikula. Pro empirické šetření byl navržen smíšený výzkumný plán. Nejprve byla pomocí sekundární explorace dat z mezinárodních šetření TIMSS a PISA identifikována "podezřelá" místa v kurikulu, jež následně byla podrobena kvalitativní analýze. U těchto míst (např. zlomky v matematice, čtenářská gramotnost v českém jazyce) byl sledován vývoj v historických i současných osnovách. Metodou srovnávací analýzy bylo české kurikulum porovnáno s vybranými zahraničními kurikuly. Výsledky ukazují, že jisté odchylné způsoby osnování jsou relativně stabilním znakem sledovaných českých kurikul. Zjištění kvalitativního charakteru ovšem nelze interpretovat ve smyslu kauzality. Je ale navrženo vysvětlení mechanismů, které tyto problematické vlastnosti kurikula udržují, jež se opírá o neoinstitucionální...
Příprava studentů primární pedagogiky ke konstruktivistickému pojetí učiva a vyučování o společnosti
Dvořáková, Michaela ; Spilková, Vladimíra (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent) ; Brtnová Čepičková, Ivana (oponent)
Příprava studentů primární pedagogiky ke konstruktivistickému pojetí učiva a vyučování o společnosti Michaela Dvořáková Abstrakt Obsah učiva sociálních věd na 1. stupni základní školy sice tvoří kulturní univerzálie - domény lidské existence obecně přístupné lidské zkušenosti. Přesto děti potřebují, aby jim vyučování pomohlo tato témata elaborovat. Předpokládáme, že pro zpracování a konceptualizování dětských zkušeností - základní rys konstruktivistického vyučování - učitelé nutně potřebují hlubší oborové znalosti a didaktické znalosti obsahu. V rámci této práce zjišťujeme charakteristiky poznatkové základny budoucích učitelů. Ke zkoumání obsahových znalostí a didaktických znalostí obsahu témat společenských věd u studentů jsme využili metodu pojmového mapování, kdy studenti elicitovali pojmy, které se váží k tématu rodina. Provedli jsme obsahovou analýzu uvedených pojmů a zkoušeli zjistit, do jaké míry jsou studenti závislí na svých dosavadních pojetích tématu rodina nebo jestli užívají poznatky sociálních věd získaných v rámci středoškolského a vysokoškolského vzdělávání. Zjistili jsme, že studenti nevycházejí z akademických znalostí automaticky, ale jsou toho schopni, pokud jsou k tomu vyzváni. Důležitou součástí didaktických znalostí obsahu jsou dětská spontánní pojetí, resp. dětské konceptualizace...
Možnosti uplatnění dramatické výchovy ve Školním vzdělávacím programu základní školy
Holemá, Irena ; Spilková, Vladimíra (vedoucí práce) ; Marušák, Radek (oponent) ; Provazník, Jaroslav (oponent)
Možnosti uplatnění dramatické výchovy ve Školním vzdělávacím programu základní školy ABSTRAKT Klíčová slova: dramatická výchova, Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, zavádění nového předmětu do výuky, učitelsky akční výzkum, klíčové kompetence Dizertační práce se zabývá analýzou procesu zavádění nového předmětu zakotveného ve školním vzdělávacím programu dané základní školy do praktické výuky. Tímto předmětem je vzdělávací předmět dramatická výchova. V teoretické části práce jsou na základě odborné literatury zpracována nejzásadnější východiska a okolnosti, která velkou měrou ovlivnila rozvoj oboru dramatická výchova, a přispěla k jejímu vstupu do škol. Pozornost je věnována tématům principů transformace českého školství, principů humanizace škol, projektům školské reformy a problematice klíčových kompetencí. Představeny jsou studie mapující četnost a rozsah zavádění dramatické výchovy v českých školách v konkrétních regionech. Cílem výzkumné části práce je formou učitelského akčního výzkumu, který umožňuje osobní účast v procesu zavádění dramatické výchovy do výuky, analyzovat při realizaci praktické výuky a na základě systematického vytváření podrobných záznamů tento proces a vyhodnotit možnosti dramatické výchovy v rámci základního vzdělávání, především v oblasti rozvíjení klíčových kompetencí.
Kurikulární reforma v ČR po roce 1989 v mezinárodním srovnání
Dvořáková, Jarmila ; Spilková, Vladimíra (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent) ; Váňová, Miroslava (oponent)
Předložená práce identifikuje společné trendy v kurikulární politice v oblasti povinného vzdělávání na konci 20. a počátku 21. století. Všímá si ideových východisek kurikulární politiky v České republice po roce 1989 a hodnotí její vývoj. Analyzuje klíčové kurikulární dokumenty (např. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání) a porovnává jejich přínos. Jádrem předložené práce jsou tři případové studie, které sledují kurikulární politiku v oblasti povinného vzdělávání ve Spojeném království Velké Británie a Severního Irska, Švédsku a Polsku. Pozornost je v jednotlivých případových studiích věnována poslednímu vývoji národní kurikulární politiky, národnímu kurikulu i systému hodnocení žáků. Předložená práce si všímá také mezinárodních diskusí o proměnách kurikula a prezentuje ideové koncepty UNESCO, OECD a EU v oblasti cílů a obsahu vzdělávání. V závěrečné části předložená práce analyzuje, jakým způsobem společné trendy v oblasti národního kurikula ovlivňují kurikulární reformu v České republice. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Příprava učitelů na vzdělávání v právech dítěte
Hejlová, Helena ; Spilková, Vladimíra (vedoucí práce) ; Lukavská, Eva (oponent) ; Hradečná, Marie (oponent)
Disertační práce hledá odpověď na otázku, proč učit děti právům dítěte a na jakých pilířích toto vzdělávání vystavět. Výsledkem je koncepční založení kurzu vzdělávajícího učitele v právech dítěte při pregraduální vysokoškolské přípravě. Respektuje hodnoty konceptu práv dítěte, které ve vzdělávacím poli a jeho etických souvislostech vyznívají v právo na dětství. Tento pohled je v práci doložen filozoficko-antropologickými, psychologickými a sociologickými zřeteli pojímání dítěte a dětství. Modely kurzu jsou ověřovány akčním výzkumem. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Multikulturní výchova na české základní škole
Černá, Blanka ; Spilková, Vladimíra (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá multikulturní výchovou a jejím uplatněním v české primární škole. V teoretické části jsou naznačeny základní pojmy a východiska, zastoupení multikulturní výchovy v kurikulárních dokumentech, metody a formy práce a v neposlední řadě vzděláváním dětí-cizinců na českých základních školách. Praktická část zkoumá adaptaci dítěte-cizince na české školní prostředí, realitu multikulturní výchovy na školách a prezentuje konkrétní projekt zrealizovaný v 5. třídě. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Možnosti uplatnění projektového vyučování na 1. st .ZŠ
Zvárová, Jana ; Tomková, Anna (oponent) ; Spilková, Vladimíra (vedoucí práce)
Tématem diplomové práce je projektové vyučování a možnosti jeho uplatnění na 1. stupni ZŠ. Práce se opírá o východiska a principy transformace českého školství po roce 1989 se zaměřením na vnitřní reformu primární školy. Stěžejní část práce se podrobně věnuje projektovému vyučování - především jeho historii, charakteristice a metodice. Cílem praktické části je ověření projektového vyučování v praxi. Autorka vytvořila a realizovala pět projektu pro žáky 1. stupně ZŠ. Každý projekt obsahuje edukační cíle a myšlenkovou mapu, podrobný popis realizace a hodnocení projektů včetně sebereflexe. Práci dětí v průběhu projektů dokumentují přílohy. Na základě uvedených projektů jsou charakterizovány podmínky pro úspěšnou realizaci projektového vyučování na 1. stupni ZŠ. Klíčová slova: vnitřní transformace českého školství po roce 1989, projektové vyučování, projekty.
Vzdělání cizinců na 1. stupni základních škol v České republice
Šroňková, Hana ; Spilková, Vladimíra (oponent) ; Stará, Jana (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se věnuje problematice vzdělávání žáků-cizinců na prvním stupni základních škol v České republice. V teoretické části práce jsou vymezeny pojmy, které s problematikou souvisí, rozebrány legislativní a statistické aspekty dané tématiky. Připojen je rovněž psychologický profil žáka mladšího školního věku s důrazem na žáka-cizince. Informace, se kterými teoretická část pracuje, jsou mimo jiné čerpány i z výročních zpráv základních škol a dále i ze závěrů, ke kterým dospěla Česká školní inspekce. Připojen je popis metod, forem práce a postupů vhodných pro běžnou praxi na základních školách. Empirická část obsahuje návrh výzkumu zaměřeného na problematiku vzdělávání žáků-cizinců na prvním stupni základních škol v České republice pomocí dotazníku a pozorovacího archu pro učitele

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 44 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.