Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 343 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Rozvoj kultu sv. Jana Nepomuckého do svatořečení
Herold, Miroslav ; Petráček, Tomáš (vedoucí práce) ; Mikulec, Jiří (oponent) ; Royt, Jan (oponent)
Anotace: Kult sv. Jana Nepomuckého patřil k charakteristickým rysům života v habsburském soustátí a dalších katolických zemích Evropy v raném novověku. Počátky úcty ke středověkému mučedníkovi byly vázány na Prahu, na jeho hrob v katedrále, na metropolitní kapitulu. Světce proslavilo především přesvědčení, že položil život za zachování zpovědního tajemství. Svou smrtí uchránil dobré jméno české královny Johany, která se mu zpovídala, na druhou stranu prý trestal ty, kteří se chovali neuctivě vůči jeho vlastní posmrtné pověsti a hrobu. Stal se proto nesmírně populárním ochráncem cti a dobré pověsti, hodnot v raně novověké společnosti vysoce ceněných. Svatojánské úcty se pod vlivem pražské kapituly ujali Habsburkové, katoličtí vládci, kteří usedli na trůn Janova mučitele Václava IV. a Janovy duchovní dcery Johany. Světce ctili jako jednoho ze svatých patronů Českého království, jemuž vládli. Rekatolizace tohoto království a přidružených zemí umožnila růst svatojánské úcty, která se už ke konci 17. století začala živelně šířit za jejich hranice. Na začátku 18. století tento vývoj zásadně posílil vznik bratrstev sv. Jana Nepomuckého, které si vytkli za cíl šířit svatojánský kult. Do dvou z těchto prestižních duchovních institucí se zapsali téměř všichni dospělí členové habsburské rodiny, kteří pak rozšířili...
Andrej Rublev v kontextu doby
Lir, Elizaveta ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Jančárková, Julie (oponent)
Cílem této bakalářské práce je představení umělecké tvorby ruského ikonopisce Andreje Rubleva. Jde především o přehled jeho tvorby pohledem historiků 20. a 21. století. Předkládaná práce zároveň také shrnuje literaturu týkající se daného tématu. Jednotlivá díla jsou chronologicky řazena, a to od nejranějších děl k nejpozdějším. Práce se kromě tvorby Andreje Rubleva zaměřuje také na pravoslavné ikony a na tvorbu Theofana Řeka. V práci jsou prezentovány starší i novější závěry ruské uměnovědy.
Raně středověké krypty v Čechách
Tiagusheva, Tatiana ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Kuthan, Jiří (oponent)
Tato práce je věnována raně středověkým kryptám v Čechách. Klade si za cíl vytvoření jakéhosi katalogu raně středověkých krypt v českých zemích a časově se omezuje na dobu do konce 13. století. Analyzuje doposud existující literaturu o kryptách v českém prostředí. Věnuje se funkcím krypty ve středověkém kostele, přítomnosti či naopak absenci krypty v řádové architektuře benediktinů a cisterciáků, popisuje typologii středověkých krypt. V rámci této práce je celkem popsáno deset raně středověkých staveb, a to v pořadí od nejstarší k nejmladší: krypta Břevnovského kláštera, krypta baziliky sv. Václava ve Staré Boleslavi, krypta v Sázavském klášteře, krypty někdejší Spytihněvovy baziliky na Pražském hradě, krypta kláštera v Doksanech, krypty baziliky sv. Jiří na Pražském hradě, krypta kláštera Hradiště nad Jizerou, krypta kláštera v Teplicích, krypta v kostele sv. Havla v Poříčí nad Sázavou a krypta kostela sv. Štěpána v Kouřimi.
Vliv antiky na stavby románského období v Čechách a na Moravě
Jubánek, Tomáš ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Kuthan, Jiří (oponent)
Bakalářská práce se snaží popsat a dokumentovat zprostředkovaný vliv antiky na stavby v románském období v Čechách a na Moravě. Všímá si historického vývoje od vzniku a zániku antické civilizace až do konce románské doby, kontextuálně zpracovává vývoj architektury v západní a střední Evropě a na významných stavbách - vzorech - dokládá cesty vlivu antiky vedoucí až na území Čech a Moravy, se zvláštním přihlédnutím ke křesťanství a jeho úloze na formování architektury, jakož i ke svědkovi antické architektury, kterým byl Marcus Vitruvius Pollio. Na několika vhodných příkladech dokládá vliv antiky na architekturu konkrétních staveb na území Čech a Moravy, jmenovitě klášterního kostela v Doksanech, paláce na Olomouckém hradě, kostela sv. Prokopa v Záboří nad Labem, kostela sv. Jakuba v Jakubu u Kutné Hory, a nakonec kostela svatých Petra a Pavla v Řeznovicích. Výsledky zkoumání pak posuzuje v závěru bakalářské práce.
Sedm skutků milosrdenství a Sedm smrtelných hříchů v českém výtvarném umění středověku
Eichlerová, Eliška ; Vymazalová, Marie (vedoucí práce) ; Royt, Jan (oponent)
Bakalářská práce se bude zabývat tématem sedmi skutků milosrdenství a sedmi smrtelnými hříchy v českém výtvarném umění. Tyto protikladné náměty se rozvíjí především v měšťanském prostředí, kde měly apelovat na mravný život měšťanů. První část této práce bude pojednávat o vývoji nauky o sedmi smrtelných hříších ve středověku. Variabilitu přístupů k sedmeru hříchů poodhalí také srovnání s vývojem nauky o ctnostech, kde lze ukázat i východiska pro formování středověkého učení o sedmi skutcích milosrdenství. Druhá část pojednává o analýze jednotlivých hříchů a skutcích milosrdenství, jejich významu a způsobu zobrazování. V třetí části se budu věnovat také jednotlivým příkladům zobrazování této ikonografie v evropském umění a uvedeme si pár významných děl zejména z období vrcholného a pozdního středověku. V návaznosti na evropské umění budou poslední kapitoly zaměřené na jednotlivé příklady sedmi skutků milosrdenství a sedmi smrtelných hříchů v českém prostředí, a to zejména v knižní a monumentální malbě.
Westwerk. Kontextuální analýza předpokladů a smyslu zrodu specifického stavebního prvku a jeho význam pro evropskou sakrální architekturu nejen v karolínském, ale i v následujících obdobích.
Horáček, Michal ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Macek, Petr (oponent)
Předkládaná bakalářská práce se zabývá genezí stavebního prvku, známého jako westwerk (původně německý výraz používá i čeština), a to v architektonických i kulturně-politických souvislostech sledovaných až na práh druhého milénia. Metodologicky je rozdělena do dvou částí. První se věnuje souvislostech architektonickým; po způsobu "vídeňské školy" v pojetí založeném Franzem Wickhoffem se soustřeďuje na "gramatiku" výtvarné formy a zohledňuje i přístup Heinricha Wölflina - před historickým poznáním upřednostňuje promýšlení toho, jak je dílo, v našem případě westwerk, vytvářeno jako stavba. Směřuje tedy od jednotlivostí k obecnému; soustředí se na pohled "zevnitř." Druhá část se naopak inspiruje těmi historiky umění, kteří podstatu uměleckého doporučují poznávat prostřednictvím vnějších vlivů a tedy se zabývají nejprve kulturou, politikou a dalšími vlivy, působícími v určité historické době na produkci uměleckých děl "zvenčí." Tento pohled pak doplňuji z hlediska receptivního přístupu Ernsta Gombricha. Hlavním důvodem vzniku této práce byla nicméně skutečnost, že žádná studie, věnovaná westwerku dosud v českém prostředí nevznikla, přestože tento stavební prvek přinesl nemalou inspiraci i pro sakrální stavby na našem území.
Comparison of texts and images of Visitatio Sepulchri in the region of northern Spain and southern France in the Middle Ages
Kuliešiūtė, Indrė ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Jarošová, Markéta (oponent)
Bibliografická citace Comparison of texts and images of Visitatio Sepulchri in the region of Northern Spain and Southern France in the Middle Ages [rukopis] : diplomová práce / Indrė Kuliešiūtė; vedoucí práce: Jan Royt. -- Praha, 2023. -- 47 s. Anotace Porovnání textů a zobrazení motivu Visitatio Sepulchri v regionu jižní Francie a severního Španělska ve středověku Bible vypráví o události, kdy několik žen potká jednoho nebo dva anděly u prázdné hrobky Krista. Takovému motivu se v umění říká "svaté ženy u prázdného hrobu" nebo někdy také "tři Marie u hrobu". Cílem této práce je prozkoumat souvislost mezi obrazy tohoto motivu v jižní Francii a severním Španělsku a mezi velikonočními dialogy a liturgickými hrami, které tento příběh vyprávějí. Zvláštností tohoto kraje jsou gesta anděla a v některých případech i žen: jsou znázorněny při zdvihání víka sarkofágu, aby nahlédly dovnitř. Podle mě dostupných údajů, k takovému uspořádání nedochází ani jednou mimo tento region. Aby bylo dosaženo cíle diplomové práce, byla zkoumána umělecká díla a dramatické texty z této oblasti. Byla analyzována umělecká díla, se zaměřením především na gesta postav, zatímco rozbor dramatických textů se soustředil hlavně na rubriky. Tato práce nabízí zjištění, že největší rozmanitost a originalita uměleckých děl je tam, kde liturgické...
Mariánské zobrazení typu Beata v širokém náhledu místním, časovém i obsahovém.
Kolářová, Pavlína ; Klípa, Jan (vedoucí práce) ; Royt, Jan (oponent)
Klíčová slova Beata, Madony svatovítského typu, Mariánské obrazy, Madony 15. století, České středověké madony, Středoevropské malířství 14. století, Středoevropské malířství 15. století, Svatovítská madona, Kopírování obrazů Abstrakt Ačkoli je zachovaný fond středověkého malířství pouhým zlomkem jeho původního bohatství, přesto v něm můžeme vysledovat určité ikonografické typy, evidentně vlivnější než jiné. V takových případech se naskýtá otázka, jaké důvody vedly k výraznému upřednostnění jednotlivých typů a s jakou intencí byla konkrétní díla multiplikovaná, jakou roli mohly hrát náboženské, ikonografické, historické či umělecké aspekty v díle obsažené. Jedním z nejvýraznějších příkladů ve středověké bohemikální malbě je ikonografický typ madony zvaný Beata, jež spolu s obdobně rozšířeným současným typem Reginy tvoří páteř mariánských obrazů celého 15. a počátku 16. století. Tato práce si klade za cíl nahlédnout typ Beaty z širokého hlediska jak časového, tak i tematického a pokusit se objasnit některé okolnosti replikování obrazů. Základním nástrojem bude komparační analýza děl na základě typologických, ikonografických, a formálních aspektů, v kombinaci s reflexí archivních pramenů k jednotlivým dílům, od středověkých zmínek k nejstarším fotografiím a současné literatuře. Zkoumaná problematika bude...
Středověká nástěnná malba na Doupovsku. Kostely sv. Mikuláše a sv. Wolfganga v Doupově
Vrba, Martin ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Ottová, Michaela (oponent)
Středověká nástěnná malba na Doupovsku Anotace Tato bakalářská práce se snaží ukázat a představit podobu středověkého nástěnného malířství v oblasti Doupovských hor na příkladech dvou kostelů, sv. Mikuláše v Nepomyšli a již neexistujícího hřbitovního kostela sv. Wolfganga v Doupově. Ke každému kostelu uvedeno historické pozadí jeho vzniku a výzdoby, včetně donátorů. Dále je popsán současný stav maleb, uveden jejich ikonografický a ikonologický rozbor a také inspirace a analogie. V obou případech je nejrozsáhlejší christologický cyklus v lodích kostelů. V kostele sv. Mikuláše v Nepomyšli byly v nedávné době odkryty středověké malby ze dvou období. Starší jsou datovány do 2. poloviny 14. století a nacházejí se již jen v malém množství v presbytáři. Novější výjevy, pokrývající především stěny lodi kostela, vznikly na počátku 16. století a je u nich patrný vliv Cranachovských grafik pašijového cyklu. Kostel sv. Wolfganga v Doupově byl vystavěn ke konci 14. století, ovšem donátorem maleb byl až Jan Mašťovský z Kolovrat, který zemřel kolem roku 1527. Po druhé světové válce bylo z Doupova odsunuto německé obyvatelstvo a vznikl zde vojenský újezd. Kostel nebyl udržován a postupně zanikl. Malby jsou dochovány ve formě transferů, sejmutých v letech 1967-1968. Dnes se transfery nacházejí v expozici zámku ve Valči....

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 343 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.