Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 24 záznamů.  začátekpředchozí15 - 24  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 

Učitelé a počátky Pedagogického muzea v Praze
Králíčková, Markéta ; Váňová, Miroslava (vedoucí práce) ; Beneš, Zdeněk (oponent) ; Rýdl K., (oponent)
Soucasne Pedagogicke muzeum J. A. Komenskeho v Praze patD mezi nejstarsi muzea v Ceske republice. Jeho vice nez stoletou historii provazelo nekolik zlomovych mezniku v cele jeho existenci. Na pocatku snah 0 jeho zalozeni registrujeme uCitele obecnych a mest'anskych skol usilujicich 0 vznik instituce uchovavajici a dokumentujici historicke tradice ceskeho skolstvi a pedagogiky. Od osmdesatych let 19. stoleti se zasazovali ucitelu 0 vznik instituce , ktera by uchovavala myslenkove dedictvi J. A. Komenskeho. V souvislosti s blizicimi se oslavami 300. vyroci narozeni Komenskeho inicioval Josef Klika vznik Muzea Komenskeho na schuzi literamiho odboru v roce 1890. Sbirka byla s uspechem prezentovana na J ubilejnf vystave v roce 1891, v Muzeu hlavniho mesta Prahy v roce 1892 i na Narodopisne vystave ceskoslovanske v roce 1895. Pote preslo Muzeum Komenskeho do sbirkoveho fondu Stale vystavy skolske, kde melo setrvat do te doby, nd bude v Praze zalozeno pedagogicke muzeum.V roce 1916 bylo nove zalozene Pedagogicke muzeum Komenskeho slavnostne otevreno. Ve shode s pranim zakladatelu Muzea Komenskeho presla tato sbirka spolu se sbirkou Slavin pod spravu Pedagogickeho muzea Komenskeho. Po kratkem obdobi let 1919- 1925, kdy nektere kompetence muzea prevzal Pedagogicky ustav Komenskeho, je ustav a spolu s nim i muzeum...

Organická soudobá architektura a bydlení
Čábelková Nahorniaková, Marcela ; Kyselka, Mojmír (oponent) ; Budkeová, Branislava (oponent) ; Glosová, Dagmar (oponent) ; Menšíková, Naděžda (vedoucí práce)
Organická architektura je v dnešní době často používaným termínem především v souvislosti s odvážnou a experimentální formou. Přesná definice nebo rozdělení však stále chybí. Za zakladatele novodobé organické architektury je všeobecně považován Frank Loyd Wright. Ten organickou architekturu nejen realizoval, ale na počátku dvacátého století, kdy se formulovaly nové architektonické směry, ji definoval. Disertační práce se zabývá doposud nedostatečně popsanou problematikou organické architektury. Hlavní zaměření je upřeno na soudobou obytnou organickou tvorbu ve střední Evropě. Jmenovitě jsou podrobně rozebrány jednotlivé realizace na území Maďarska, České Republiky, Slovenské Republiky, Rakouska, Německa a Polska. Kromě detailního popisu Evropských realizací a jejich historických východisek se práce také podrobněji zabývá vznikem a významnými realizacemi severoamerické organické architektury. Novodobá organická architektura prioritně vznikala na území Spojených států amerických. Pro úplnost přehledu práce také uvádím nejvýznamnější soudobé realizace a architekty realizující obytnou organickou architekturu i v jiných státech světa. Cílem disertační práce bylo obecně poukázat na nejnovější trendy v navrhování staveb pro bydlení. V rámci nových trendů nalézt polohu organické architektury a zdůvodnit její vzrůstající popularitu, rozšířenost a nezbytnost pro další vývoj architektury. Organická architektura je alternativní cestou soudobého bydlení. V posledních letech její obliba vzrůstá v reakci na vznik novodobých technologií a materiálů, potřebu chránit naše přírodní zdroje a také na vzrůstající negativa globalizace a popření místních tradic a regionálních specifik. Aspekty organických forem byly rozebírány na základě členění organické architektury do tří hlavních skupin podle jejich hlavních charakteristik: forma, harmonie a udržitelný rozvoj. Dalším cílem bylo zjistit lokaci ohnisek výskytu organické obytné architektury. Jejich realizace nejsou koncentrované, ale spíše nekoordinovaně rozsety. Proto byly vybrány státy, které jsou oproti ostatním bohatší na výskyt organických domů. Cílem práce bylo také oslovit odbornou a laickou veřejnost, především pedagogy vysokých škol architektury a také samotné studenty. Velká část komunikace se odehrála na základě grantového projektu FRVŠ pro rok 2010. Uskutečnily se přednášky studentům o organické architektuře a výstava na téma: Soudobá obytná organická architektura. V neposlední řadě byla vydána publikace katalogu pod názvem: Soudobé organické domy – Evropa. V rámci grantového projektu jsem měla možnost navštívit velké množství realizací organických rodinných domů v zahraničí. Konkrétně na Slovenku, v Maďarsku a v Německu. Výsledky ankety, která byla položena formou otázek uživatelům a autorům vybraných domů, jsou součástí disertační práce. Výsledky disertační práce jsou především: - podrobné nastínění přehledu vývoje organického bydlení - definování soudobých tendencí organické architektury v bydlení - získání a zpracování odpovědí majitelů a autorů domů na anketní otázky - analýza organického domu (soustavy domů) v rámci urbanistické struktury a krajiny - kniha katalogu organických soudobých evropských bytových realizací pod názvem Soudobé organické domy - Evropa - článek o organické soudobé architektuře a bydlení v rámci elektronického architektonického časopisu archiweb, který má být publikován v roce 2012

Vliv tepelné expozice na pórovou strukturu a mineralogii hutného dinasu.
Janek, Ondřej ; Kotouček, Miroslav (oponent) ; Nevřivová, Lenka (vedoucí práce)
Dinas je žáruvzdorné stavivo, které obsahuje nejméně 93 % oxidu křemičitého v polymorfních formách a to převážně -tridymitu, -cristobalitu a nepřeměněného -křemene. Ve sklářství se používá pro zdění kleneb sklářských pecí a v koksárenství pro zdění koksárenských baterií. Výhodou je vysoká únosnost v žáru, vysoká odolnost proti kyselým taveninám. Nevýhodou je nízká odolnost proti změnám teploty pod 600 °C. Diplomová práce se zabývá vlivem opakovaného výpalu dinasového kamene na jeho pórovitou strukturu a mineralogické složení.

Konverze uvolněných historických objektů zámku, Žďár nad Sázavou
Gorejová, Andrea ; Zemánek, Václav (oponent) ; Zemánková, Helena (vedoucí práce)
Areál byl od svého založení stěžejním bodem nejen blízkého okolí, ale celého kraje. Zakládající řád cisterciáckých mnichů jej založil v polovině 13. století uprostřed divokých žďárských vrchů. Klášter se významně zasadil o rozvoj zemědělství, vzdělanosti a také přinášel nové technologie. Největšímu rozkvětu se areál těšil pod vedením osvíceného opata Václava Vejmluvy, který se zasadil za architektonický unikát. Pozval architekta Jana Blažeje Santiniho Aichela k navržení přestavby komplexu a navržení poutního kostela Sv.Jana Nepomuckého na Zelené Hoře. Právě tento unikát je dnes zapsán na seznam UNESCO pro svůj jedinečný styl barokní gotiky. Klášter byl zrušen dekretem císaře Josefa II. v roce 1784. Nedlouho po tom byl odkoupen šlechtou. Přes tyto události si komplex uchovával svou pozici kulturně vzdělávacího centra a nadále sloužil lidem.1930 zámek získává do vlastnictví rodina Kinských, avšak 1948 dochází ke znárodňování majetku, který přešel pod správu a vlastnictví státu. Toto období přineslo velký úpadek celého areálu, který po staletích o své výjimečné postavení přišel. Dnešní snaha o nápravu těchto chyb se započala po návratu majetku původním majitelům, rodině Kinských. Současný majitel Konstantin Kinský se snaží o navázání na tradici a osvětu. Velmi výhodná pozice, na spojnici velkých měst Prahy a Brna, architektonické a historické kvality ve spojení s krásou a rozmanitostí okolní přírody napomáhá zámku se stát významným turistickým centrem. Cílem je podtrhnout tuto pozici lukrativním zázemím a nabídkou vlastního zámku, avšak při zachování genia loci místa a podtržení jeho významu. Vzhledem k vytyčenému cíli a architektuře areálu jsem komplex rozčlenila do tří zón, které jsou proměnlivé čím hlouběji do areálu zacházíme. První zóna je veřejná, tvoří ji muzea, galerie a společenské prostory, je nejhlučnější a přístupná jako první. Slouží jak běžným návštěvníkům tak turistům, kteří jsou v areálu ubytovaní. Tato zóna je jakýmsi nárazníkem, chránícím postupné zklidňování. Druhá zóna je poloveřejná, slouží již žákům zdejší školy a návštěvníkům wellness a hostům hotelu. Tato zóna slouží také jako přístup a zklidňující filtr. Poslední zóna je polo-soukromá. Téměř v celém rozsahu ji zabírá park hotelu, který sahá ke břehu rybníku a sousedí se soukromými zahradami kněžny Tamary Kinské. Toto prostředí je oproštěno od veškerého hluku a nežádoucích elementů spojených s rušným provozem silnice a funkcích spojených s prvními zónami. Slouží jako útočiště. Všechny zóny jsou propojeny bezbariérovou krytou lávkou, která začíná v hotelu a končí až na samém kraji komplexu, muzeu ekologie. Tato lávka sloučí jako jakýsi prostředník a propojení mezi funkcemi a navyšuje nabízený komfort. Lávka je plně krytá a poskytuje tak bezpečnou cestu a útočiště před mnohdy syrovým místním počasím. Celý areál je koncipován jako všestranně objímající prostor. Areál slouží především pro potěchu mysli a duše a nechá do sebe prostupovat divokost a rozmanitost žďárské přírody. Měřítko zůstává velmi lidské a zabraňuje tak zahlcení návštěvníka. Slouží jako útočiště v divokosti krajiny a prostředí, jako místo vzdělanosti, kultury a historie.

Sanitární keramika
Foret, Martin ; Kolařík, Pavel (oponent) ; Zdařil, Zdeněk (vedoucí práce)
Moje praktická diplomová práce je návrh prezentace firmy Jika-Laufen s.r.o. na mezinárodní výstavu Expo 2015 v Miláně. Práce spočívá v navržení umyvadel a jejich instalace do expozice tak, aby byly v jednotném duchu. Navrhl jsem koncept studánky z několika důvodů: koupelna je intimní prostor, kde by měl být kladen důraz na emoce, atmosféru a pocity. Je to prostor, kde by si měl člověk odpočinout a zrelaxovat se. Druhý aspekt je, že keramika má organický původ, vzešla ze země a prostřednictvím ohně se stává velmi odolnou a pevnou látkou. A neméně důležitý je třetí aspekt, zaobírající se kontextem. Expo je mezinárodní výstava a proto se prezentací této lesní expozice nereprezentuje jen česká firma, ale také české prostředí, kde najdeme krásnou přírodu a prameny známých řek. Můj koncept je založen na emocích a kontrastech materiálů. Jemnou bílou keramiku jsem zasadil do tmavého ostrého kamene a zeleného svěžího mechu, což vytváří kontrast plný napětí. Na výstavě tohoto typu by neměla chybět ani moderní technologie. Ta je v mém návrhu zastoupena spárovým odtokem, který je po celém obvodu umyvadla skryt pod hranou tak, aby nenarušoval vnímání celku.

Filmová projekce v malbě
Lorenz, Petr ; Sobotka, Jiří (oponent) ; Mikyta, Svätopluk (vedoucí práce)
Filmová projekce v malbě Ve své teoretické práci Filmový storyboard a umělecké dílo jsem měl možnost připravit myšlenkový základ pro praktickou část diplomové práce. Inspirovalo mě mnoho autorů s rozdílnými přístupy k filmovému nazírání a filmovému záběru. Pro mě jako tvůrce bylo důležité pracovat s tím, co dobře znám. Zabýval jsem se otázkou, jestli může realita, která nás obklopuje, vypadat filmově, když ji namalujeme. Po předchozí zkušenosti nazírání na malbu, která čerpá z filmové kompozice a vypůjčování cizích námětů, jsem se rozhodl – stejně jako filmový režisér – vyhledávat kompozice, které je možné vidět v realitě kolem nás. V návaznosti na svoji bakalářskou práci, která byla čistě černobílým cyklem, jsem nyní zvolil barvu a tematicky jsem se vrátil k činnostem, jež předcházejí natočení filmu. Naše oko může fungovat jako filmová čočka. A zdánlivě obyčejná realita je pro mě záminkou k budování atmosféry filmového záběru. Po dlouhou dobu jsem u sebe nosil fotoaparát, který byl připravený k použití ve chvíli, kdy jsem objevil zajímavý prostor nebo situaci. Předlohy k malbám jsem přirozeně nacházel ve svých cestách po městě. Cíleně jsem vyhledával lokace, které by mohly být součástí imaginárního filmu. Pro mě je pod kompozicí slunečné ulice schovaný jiný pocit a něco nedořečeného, co přichází a funguje pod povrchem každého obrazu paralelně. Doufám, že propojením reality a osobní malby dojde k zesílení atmosféry jako přidané hodnoty. Název Filmová projekce v malbě odkazuje ke slovníku filmařů, kdy tvůrce pohlíží na okolí se zkušeností filmové kompozice. Ve své práci jsem chtěl spodobnit českou lokální, svébytnou atmosféru místa. V průběhu práce tak došlo ke změně oproti původnímu záměru, a to v tom, že jsou předlohy opravdu vlastní, nevypůjčené. Hrdinové obrazů jsou lidé každodennosti se svými osobními příběhy. Nicméně dochází k prolínání a spodobě s různými filmovými žánry. Například obraz s dělníky a pracovním strojem vykazuje kompoziční shodu se sci-fi filmem; světlo i námět připomínají něco, co jsme mohli už někdy vidět. Oproti malířům, kteří mají prostředky k rozsáhlým konstruovaným předlohám, jsem pracoval se záběrem, který je možno nalézt jen díky přesnému pozorování reality. Stavba předlohy a figurální stafáž, tedy herce scény, jsem si nemohl připravit předem. Počítal jsem s tím, že něco zajímavého fotoaparátem zachytím a připravená scéna se přede mnou objeví. Zásadní součástí procesu mé práce tedy bylo pozorování a snaha co nejvíce vystihnout genia loci.

Vliv faktorů prostředí na rychlost dekompozice celulózy ve vybraných mokřadech
FILIPOVÁ, Marie
Tato diplomová práce je součástí projektu GA ČR P504/11/1151- Úloha rostlin v bilanci skleníkových plynů ostřicového slatiniště. V předkládané práci je srovnávána rychlost dekompozice standardního materiálu (celulózy) ve třech typech mokřadů, které se liší vodním režimem. Studie probíhala na dvou lokalitách marginálního mokřadu se stojatou vodou (Mokré Louky u Třeboně, Záblatské louky), na dvou nivních lokalitách (Brouskův mlýn, Hamerské louky) a na dvou lokalitách rašelinišť (Červené blato těžené a netěžené). Intenzita rozkladných procesů byla zjišťována pomocí metody celulózových sáčků. Sáčky byly ušity ze silonové sítě, každý byl rozčleněn do pěti kapes a do každé kapsy byl vložen celulózový obdélník. Jako celulóza byl použit filtrační papír. Tyto sáčky byly umístěny svisle do půdního profilu tak, že svrchní vzorek ležel na povrchu půdy a nejspodnější byl v hloubce 25 cm pod povrchem. Na každé lokalitě byla náhodně vybrána čtyři místa, na něž bylo umístěno po čtyřech sáčcích s celulózou. Celkově bylo tedy instalováno 96 sáčků, což činí 480 celulózových vzorků. V rámci této práce jsou vyhodnoceny výsledky dvou pokusů v roce 2013. Z lokalit byly odebrány vzorky ve dvou termínech, po třech týdnech expozice (pokus č. 1) a po pěti týdnech expozice (pokus č. 2). Pro oba pokusy byl úbytek bezpopelné sušiny nejvyšší na Hamerských loukách. Nejnižší úbytek bezpopelné sušiny byl pak na Červeném blatu těženém. Při druhém pokusu byly úbytky bezpopelné sušiny výraznější, což bylo způsobeno delší expozicí. Celkové nejnižší úbytek bezpopelné sušiny u všech lokalit byl v hloubkách 0-10 cm pod povrchem půdy.

The use of coherent risk measures in operational risk modeling
Lebovič, Michal ; Teplý, Petr (vedoucí práce) ; Doležel, Pavel (oponent)
Debata o metodách modelování operačních rizik byla otevřena teprve počátkem minulého desetiletí a je dodnes živá a plná otevřených otázek. Pro pokročilé metody měření (AMA) v rámci pravidel Basel II je odhad kapitálové přiměřenosti vůči operačnímu riziku zásadně ovlivněn zvolenou metodou měření rizika, která je použita k výpočtu peněžního vyjádření expozice vůči riziku ze simulovaného statistického rozdělení operačních ztrát. Nejčastěji používanou metodou měření rizika je Value-at-Risk (ohrožená hodnota), přestože je v odborné literatuře považována za překonanou. V této práci popisujeme nejvážnější problémy spjaté s metodou VaR a vysvětlujeme, proč může v kontextu modelování operačních rizik vést k zavádějícím závěrům. Jako vhodnou alternativu, či alespoň doplněk, k ohrožené hodnotě pro účely výpočtu kapitálové přiměřenosti potom navrhujeme třídu metod měření rizika známou pod přízviskem koherentní. Konkrétně vybíráme koherentní metodu zvanou Expected Shortfall a v empirické části našeho výzkumu ukazujeme, že produkuje smysluplné a konzistentní výsledky a že je v daném kontextu velmi užitečným nástrojem. Důležitou rovinou práce je ovšem i samotné modelování distribuce operačních ztrát. K tomu využíváme celou řadu statistických metod, přičemž se ukazuje jako nejvhodnější technika teorie extrémních hodnot....

LABORARTORY BRNO
Šešulková, Miroslava ; Nový, Vítězslav (oponent) ; Ponešová, Barbora (vedoucí práce)
Zadáním bakalářské práce je vytvořit galerii architektury, designu a soudobého umění, a to v těsné blízkosti brněnské okružní třídy - na samé hranici historického centra města. Můj návrh dává k dispozici část parcely pro další městský dům a hmotu galerie soustřeďuje do tenké vysoké hmoty, která je co nejvíce přístupná veřejnosti. Výstavní prostory jsou umístěné v nejvyšších podlažích. Pod nimi umisťuji blok dílen komunikujících s uličním prostorem. Vstupní prostor ústí do atria, které rozděluje galerii na dvě části. V tomto prostoru se odehrávají interakce všech návštěvníků.

Řízení devizové expozice podniku
KRÁSNICKÁ, Martina
Tato disertační práce nazvaná Řízení devizové expozice podniku se v nejprve na empirických datech vývoje tržeb a exportu a importu v jednotlivých odvětvích CZ-NACE zabývala otázkou, zda lze prokázat vztah mezi změnami volatility směnných kurzů a ekonomickými výsledky podniků a tedy zda má smysl devizovou expozici řídit. Statisticky významné výsledky byly prokázány v sekci C - Zpracovatelský průmysl, kde bylo potvrzeno, že s rostoucí volatilitou směnného kurzu klesá rentabilita tržeb. Zvažovaným směnným kurzem byl nominální kurz CZK/EUR, přičemž nedávné studie (Klečka, 2016) ukázaly, že použití jiného kurzu nepřináší statisticky významné rozdíly. V druhé části práce byl vytvořen jednoduchý model Estart pro kvantifikaci maximálního dopadu neočekávaných změn směnného kurzu do ziskovosti podniku a tedy pro řízení devizové expozice. Vzorec pro výpočet devizové expozice je dostatečně jednoduchý a vyžaduje jen několik vstupů týkajících se firmy: celkové příjmy, celkové výdaje, procento příjmů v zahraniční měně a procento výdajů v zahraniční měně. Pro kvantifikaci maximálního dopadu jsou pak stanoveny doporučené procentuální odchylky odvozené z historických dat, kdy v závislosti na časovém horizontu získá podnik prvotní informaci o tom, jaký maximální dopad bude mít neočekávaná změna kurzu do jejich ziskovosti a tedy i případnou maximální částku, kterou má smysl investovat do zajištění kurzového rizika. Model je vhodný i pro výpočet maximálního dopadu u konkrétního závazku či pohledávky. Model je pro svoji jednoduchost využitelný zejména v malých a středních podnicích, které se v současné době, například pod vlivem složité situace v EU a avíz ČNB o ukončení intervence znehodnocující od roku 2013 domácí měnu, začínají zabývat otázkou, jaký vliv budou mít změny směnného kurzu na výsledky jejich hospodaření. V souladu s principy řízení devizové expozice je v další fázi nezbytné využít více sofistikovaných metod kvantifikace dopadu neočekávaných změn směnného kurzu do zisku, resp. hodnoty firmy, zejména z důvodů řízení operativní expozice, která má pro podnik zásadní charakter a kterou model Estart neřeší.