| |
|
Komunikace Centra sklářského umění Huť František v Sázavě
Chuchrová, Jana ; Tyslová, Irena (vedoucí práce) ; Prokůpek, Marek (oponent)
Bakalářská práce se zabývá současným řízením komunikace Centra sklářského umění Huť František v Sázavě. Teoretická část práce se zaměřuje na rozbor odlišných pojetí pojmu komunikace napříč specializovanými společenskými vědami s důrazem na ekonomické disciplíny -- zejména management, PR, marketing a fundraising. Na úvod jsou ovšem zařazeny taktéž teorie komunikace v pojetí sociologie a psychologie, neboť ty definují základní pojmy v oblasti komunikace, které ekonomické disciplíny přejímají. Hlavními cíly teoretické části práce bylo zjistit, čím se jednotlivé přístupy ke komunikaci odlišují, vytyčit postup při konstrukci komunikační strategie a vymezit nástroje a zásady vnější komunikace organizace, které budou pro komunikaci Centra přínosné. Cílem praktické části bakalářské práce dále bylo zanalyzovat, jak se současné řízení vnější komunikace Centra sklářského umění Huť František v Sázavě shoduje s teorií. Stěžejním zdrojem informací pro praktickou část byly rozhovory se stávající ředitelkou Centra sklářského umění, MgA. Martinou Kulhavou, na jejichž základě byly vytyčeny zásadní nedostatky v komunikaci Centra. Závěry práce obsahují návrhy dílčích strategických kroků pro redukci těchto nedostatků a mají tak praktický dopad pro budoucí směřování marketingové komunikace Centra.
|
|
Posuzování a měření agresivity u psychiatrických pacientů pomocí psychodiagnostických metod
Harsa, Pavel ; Žukov, Ilja (vedoucí práce) ; Hynek, Karel (oponent) ; Kratochvíl, Stanislav (oponent)
V doktorské dizertační práci jsme se pokusili objektivně ověřit použitelnost dotazníkových a projektivních metod při zjišťování agresivity u psychiatrických pacientů. V teoretické části jsme se zamýšleli nad pojmy agrese a agresivity. Vycházeli jsme z řady teoretických výkladů agresivity a vývoje tohoto členění, kde agrese i agresivita jsou charakterizované mnohovýznamovými pojmy. Nakonec se ale většina autorů i jednotlivých teorii shoduje v dichotomickém dělení na agresi společensky přijatelnou a nepřijatelnou. Zabývali jsme se rovněž i bio-psycho sociálními aspekty agrese a strukturou agresivní osobnosti. To, že na agresivitu se v současné době nahlíží z více směrů, genetického, biologického, psychologického, behaviorálního i společenského, je důkazem, že se nejedná o jednoduchý či snadný problém lidské společnosti, proto je obtížné hledat empirické vyjádření či posouzení agrese. (...) Získané výsledky naznačují, že posuzovat agresivitu pomocí psychodiagnostických metod není snadné a že výstupy testů nemusí být jednoznačné. Testové metody, jak jsme již psali, postihují více obecné temperamentové dispozice, osobnostní rysy, emoční reakce, městnání afektů a pohotovost k explozivním reakcím. Ukazuje se, že poznatky z výzkumu mohou být přínosné i pro postižení afektivních komponent agresivity.
|
|
Výchova k demokracii ve výuce na 1. stupni ZŠ
Svobodová, Lucie ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Kargerová, Jana (oponent)
Cílem diplomové práce bylo popsat možnosti vymezení a zařazování témat výchovy k demokratickému občanství v rámci vyučovacích předmětů prvouka, vlastivěda, přírodověda a literární výchova na 1. stupni základních škol. Práce vychází z vymezení cílů a obsahu výchovy k demokratickému občanství a z uvedení možnosti volby vyučovacích metod a forem vhodných k rozvíjení a naplnění těchto cílů. Samostatnou kapitolu tvoří rozbor Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Kapitola sleduje zejména vzdělávací oblast Člověk a jeho svět, ale také hodnotí průřezová témata vzhledem k naplnění cílů výchovy k demokratickému občanství. V rámci akčního výzkumu ve čtvrté třídě základní školy popisuje tato práce přípravu a realizaci projektu na téma "Obec a její problémy". Výzkum je podpořen zkoumáním vědomostí žáků před a po realizaci projektu. Součástí práce jsou také dotazníky pro učitele této základní školy sledující oblast pojetí vyučovacích hodin prvouky a vlastivědy a také oblast výchovy k demokratickému občanství a její zařazování do výuky. Z výsledků akčního výzkumu je patrné, že potřeba zahrnout výchovu k demokratickému občanství je žáky i učiteli vnímána jako nedílná součást výchovy pro aktivní, kompetentní a zodpovědný život. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Objektivita, subjektivita a Karl Raimund Popper
Fafejta, Ondřej ; Uhlář, Pavel (oponent) ; Kebza, Vladimír (vedoucí práce)
Autor práce vymezuje tři přístupy, které lze k objektivitě a subjektivitě zaujmout: descartovský, kantovský a postmoderní. Sám se hlásí ke kantovskému pojetí, které ústí a k filosofii vědy K. R. Poppera. Na základě Popperových mylenek autor vymezuje dvě pojetí objektivity: vnějí nepoznatelnou objektivitu světa a vnitřní objektivitu logiky jako nástroj k poznávání. Vnějí objektivita čili svět o sobě je metafyzický pojem pro nedosaitelnou hranici naeho poznání. Autor také rozliuje dvě pojetí subjektivity: poznávanou (subjektivní) zkuenost, která je nejbezprostřednějím nástrojem poznávání vnějí objektivity, a zakouenou (objektivní) zkuenost čili zkuenost o sobě, která se shoduje s vnějí objektivitou. Autorova teorie objektivity a subjektivity tedy obsahuje tři sloky: vnějí objektivitu /objektivní zkuenost, subjektivní zkuenost a vnitřní objektivitu, a autor ji aplikuje pro účely vedení rozhovoru v oblasti pomáhajících profesí. První sloku, která je metafyzická, lze pouze předpokládat. Proto jsou základem rozhovoru a subjektivní dojmy, které jsou pro kadého zcela individuální, ale podávané pokud mono v tak jasných logických souvislostech, aby byly srozumitelné druhým účastníkům rozhovoru. Autor tímto propojením subjektivity a logiky rovně vymezuje specifické chápání intersubjektivity, která není zaloena na...
|
|
Dutch dialects and the use of the Limburgian dialect
Rážová, Anna ; Van Bree, Cor (oponent) ; Janssens, Guy (vedoucí práce)
Tématem této diplomové práce jsou nizozemské dialekty a používání limburštiny. Cílem je teoreticky popsat fenomén dialekt a s pomocí 'Výzkumu používání limburského dialektu' analyzovat tento jev v praxi. Ustřední otázky diplomové práce jsou psychologického a sociologického rázu: jak je možné, že se v Nizozemí mluví tolika dialekty? Jak vnímají Limburčané svůj dialekt? Jaké výhody jim komunikace v limburštině poskytuje? Cítí se díky dialektu spolu spjati? Používají vysoce vzdělané osoby tuto jazykovou formu stejně často jako obyvatelé s nižším stupněm vzdělání? V jakých situacích mluví Limburčané v dialektu a kdy upřednostňují spisovný jazyk? Mluví ženy jinak než muži? V první části práce je věnována pozornost definici pojmu 'dialekt' a jeho vymezení vůči spisovnému jazyku. Dále jsou zde popsány vědy, které dialekty zkoumají a skupiny obyvatel, pro které je užívání této jazykové formy charakteristické. Jelikož se v souvislosti s dialekty často setkáváme s negativním hodnocením tohoto fenoménu, je zde popsáno pozitivní a negativní pojetí tohoto jevu. V Nizozemí je užívání dialektu úzce spjato s dvojjazyčností a střídáním jazykových kódů ('codeswitching'). Tyto pojmy jsou zde definovány. Důležitým bodem je také užívání dialektů dětmi a ve školství. Poslední dvě kapitoly popisují hodnotu a společenský význam...
|
|
Vznik života na Zemi. Fakta a (pseudo)interpretace
Paleček, Emil
V první části je uveden souhrn soudobých poznatků o vzniku života na Zemi. Dále je uvedeno několik názorů uznávaných vědců na vědu. Tyto názory jsou konfrontovány s některými interpretacemi fakt ve vědecko-populárních článcích. Přednáška upozorňuje na nebezpečí ideologizace vědy.
|
|
Pojetí zvuku v českém sci-fi filmu
Broum, Ivo ; Skall, Vladimír (vedoucí práce) ; Kopecký, Pavel (oponent)
Mnohá díla světové kinematografie s vědeckofantastickou tematikou vynikají novátorským a tvůrčím zpracováním zvukové a hudební složky. Témata jako život v budoucnosti, cesty do vesmíru, převratné vědecké objevy či střet s mimozemským životem poskytují nebývalý tvůrčí prostor.
Tato práce se zabývá zvukovou složkou filmů se sci-fi námětem, natočenými na našem území. Analýza nejvýznamnějších děl podpořená ukázkami na přiloženém DVD má dokázat specifický přístup českých a československých tvůrců ke zvukové dramaturgii těchto filmů. Další prostor je věnován snaze o vysvětlení nejdůležitějších aspektů, které tento přístup ovlivnily: námět, technické podmínky, dobové nároky, ale i významné osobnosti.
|
|
Myth: Socialist Realism
Brederová, Tatiana ; Vinař, Josef (vedoucí práce) ; Boková, Marie (oponent)
V svojej práci sa zameriavam na drámu socialistického reailzmu v Československu, a to v podobe, ktorá sa ustanovila v období 1948-1956 (dramatici ako Vojtěch Cach, Václav Káňa, Peter Karvaš, Štefan Králik, Ján Skalka...). Cieľom mojej práce je definovať jednotné znaky týchto drám, ktoré deklaroval Andrej Ždanov, a analyzovať v nich prostriedky masovej manipulácie.
Hlavnou časťou mojej práce je analýza mytologických koncepcií v dráme socialistického realizmu. To sa snažím ukázať na základe porovnaní socialistickej spoločnosti s antickou či kresťanskou. Používam tu predovšetkým dielo Carla Gustava Junga a Karla Kerényiho Veda o mytológii, no aj interpretáciu dnešných mýtov Rolanda Barthesa v diele Mytológie.
V kapitole o socialistickej mytológii hľadám konkrétne analógie s antickou a kresťanskou mytológiou. Definujem tu hlavné znaky mytológií, ako napríklad ich psychologický pôvod, mýtus prvotného chaosu, ikony a rituály, etiku a sociálnu stratifikáciu. Skúmaním týchto znakov nachádzam analógie so socialistickou percepciou a interpretáciou sveta.
Tratia kapitola je venovaná analýze ?ideojazyka? a ?ideologiky?, termínov definovaných Mikhailom Epsteinom. Analyzujem tu špecifický slovník komunizmu a jeho sémantickú štruktúru.
V poslednej kapitole analyzujem konkrétne dramatické diela na základe predchádzajúceho skúmania mýtu ako takého. Používam tu termíny Rolanda Barthesa ako naturalizácia či inflexia. Tieto termíny sú podľa Barthesa pre mýty typické a ja ich považujem za relevantné aj pre štúdium socialistického realizmu. Takto sa snažím charakterizovať zámer komunistickej garnitúry ?konštruovať ľudské duše?.
|
|
Vývoj místní samosprávy v obci Horní Cerekev
Toman, Radek ; Kubálek, Michal (vedoucí práce) ; Kristýna, Kristýna (oponent)
Diplomová práce se zabývá vývojem místní samosprávy v obci Horní Cerekev. Práce je koncipována jako případová studie. Tematický rámec práce vychází z roku 1990 do současnosti. Jednotlivé komunální volby zachycuje jako prvek utváření lokálního politického prostředí. Sumarizuje vývoj politické scény v návaznosti na problematiku místní samosprávy. Úvodní část práce v pojetí literární rešerše charakterizuje základní teoretická východiska lokálního prostoru venkovské obce. Vychází z poznatků politologické teorie. Definuje zde souvislosti spojené se specifičností komunálních voleb, základní charakteristiky typologií politické scény obcí, starostenských typů včetně obecního zřízení. Teoretické informace jsou podkladem k praktické části. Přes úvodní socioekonomické ukazatele obce se praktická část práce zaměřuje pomocí řízených polostrukturovaných rozhovorů na zhodnocení lokální politické scény, principy fungování místního stranického systému a identifikaci politických aktérů.
|