Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 32 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Geografie průmyslu ve výuce zeměpisu na nižším sekundárním stupni v České republice a v Anglii (komparativní analýza)
KALINA, Matyáš
Bakalářská práce je zaměřena na porovnání výuky geografie průmyslu na nižším sekundárním stupni v České republice a Anglii. Teoretická část práce podává přehled o vzdělávacích systémech a vzdělávacích dokumentech České republiky a Anglie s důrazem na roli zeměpisu v nižším sekundárním vzdělávání. Taktéž je podán základní teoretický přehled o geografii průmyslu a nových trendech v této oblasti, kterým se věnuje literární rešerše. Praktická část práce je zaměřena na analýzu 6 učebnic zeměpisu pro nižší sekundární vzdělávání pomocí dvou dílčích analýz. Prví analýzou je didaktická vybavenost učebnic, druhou analýzou je obsahová analýza rozdělená na analýzu tematických celků geografie průmyslu a na analýzu pojmů z oblasti nových trendů geografie průmyslu.
Analýza výsledků žáků při řešení vybraných úloh z Biologické olympiády
BEJDOVÁ, Radka
Tato bakalářská práce je zaměřena na didaktickou analýzu vybraných úloh z Biologické olympiády. Snaží se objasnit úspěšnost a neúspěšnost žáků v okresních a krajských kolech soutěže. Také se snaží přijít na možné příčiny chyb. Výsledky didaktické analýzy jsou sepsány do tabulek. V závěru se zamýšlí nad možným začleněním těchto úloh do vyučovacích hodin.
Učebnice českého jazyka vydané v letech 1918-1938 a jejich přínos pro současnou výuku českého jazyka
Valová, Anna ; Hájková, Eva (vedoucí práce) ; Šmejkalová, Martina (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá analýzou čtyř učebnic českého jazyka pro 2. ročník obecných škol vydaných do roku 1938. Analýza popisuje vnější podobu učebnic, zachycuje grafické zpracování, strukturu učebnic a podrobně popisuje obsah učiva. Poté je provedena podrobná didaktická analýza učiva, rozbor tehdejších postupů a metod. Prostřednictvím metodických příruček je zkoumána také didaktická koncepce, na jejímž základě byly učebnice vytvořeny. Cílem práce je najít didaktické postupy, které se v současných učebnicích nevyskytují a kterými bychom se mohli inspirovat v dnešní výuce českého jazyka. V rámci analýzy je proto provedena nejprve vzájemná komparace učebnic a následně i komparace se současnou učebnicí českého jazyka reprezentující učebnice vydávané dnešními nakladatelstvími. Práce dochází k závěru, že koncepce historických učebnic jsou mnohem rozmanitější než jednotná koncepce učebnic dnešních. Současné učebnice jsou mnohem propracovanější po grafické stránce, rozdíly jsou i v rozsahu mluvnického učiva. Naopak didaktické postupy sice z prvorepublikových učebnic vychází, zůstávají však strnulé, nerozvíjí se. Jsou zde patrné stejné učební metody i podobná cvičení. Při návratu do historie výuky českého jazyka bychom mohli převzít především náměty na propojení komunikační výchovy s výchovou...
Dětský hrdina v náročné životní situaci - didaktické využití
Voláková, Miroslava ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
Cílem této diplomové práce je nastínit možnosti využití dvou vybraných děl literatury pro děti a mládež v hodinách českého jazyka a literatury na druhém stupni základní školy. Jedná se o díla, v nichž se dětský hrdina dostane do náročné životní situace způsobené především šikanou, již zvládne vyřešit pouze s vypětím sil. Práce sestává z teoretické a praktické části. V teoretické části shrnuji obecné odborné poznatky o náročných životních situacích a aplikuji je při analyzování šikany ve zvolených literárních dílech. Praktickou část jsem rozdělila na dva velké celky, přičemž v každém z nich se věnuji jednomu dílu. V jednotlivých celcích vždy provádím analýzu didaktického potenciálu díla. Poté navrhuji jeho konkrétní využití ve výuce a reflektuji její průběh. Do praktické části jsem navíc zařadila doplňující kapitolu o dalších možnostech využití jednoho z vybraných děl ve výuce českého jazyka a literatury, ale i v jiných předmětech. Výstupem práce jsou dva okomentované pracovní listy a zhodnocení efektivity navržených příprav hodin na základě jejich realizace ve výuce. KLÍČOVÁ SLOVA děti, dětský hrdina, náročné životní situace, šikana, kyberšikana, didaktická analýza, příprava na vyučování, český jazyk a literatura
Problematika výuky moderních dějin na středních školách
Kulhavá, Zdeňka ; Parkan, František (vedoucí práce) ; Mikeska, Tomáš (oponent)
KLÍČOVÁ SLOVA: žák, učebnice, didaktická analýza, analýza funkcí učebnice, moderní dějiny, výuka, didaktické materiály, Rámcový vzdělávací program pro gymnázia Tématem diplomové práce je Problematika výuky moderních dějin na středních školách. Cílem práce je zmapování situace na gymnáziích a středních odborných školách v České republice, týkající se výuky moderních dějin a dějin současnosti. V rámci řešení této problematiky jsou zodpovězeny otázky typu: "učí učitelé na českých středních školách moderní dějiny do roku 1989 nebo ne?", "přesáhnou ve výuce moderních dějin rok 1989, pokud ano, jak daleko látku dovedou?", "jaké využívají didaktické i jiné materiály k dosažení svého cíle?", "s jakými učebnicemi pracují učitelé? Pracují s nimi i žáci?", "jaké podmínky pro tvorbu učebnic a výuku moderních dějin vytváří česká školská politika?". S cílem nalézt odpovědi na tyto otázky je v diplomové práci analyzován legislativní rámec vzdělávací politiky České republiky (zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, tzv. školský zákon), základní kurikulární dokumenty (Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, školní vzdělávací programy vybraných gymnázií), Schvalovací doložka Ministerstva školství mládeže a...
Co jste se dnes učili ve výtvarné výchově?
Viktorinová, Michaela ; Novotná, Magdalena (vedoucí práce) ; Kafková, Helena (oponent)
Případová studie se bude zabývat analýzou učiva výtvarné výchovy několika vybraných učitelů ZŠ v kontextu platných kurikulárních dokumentů v průběhu školního roku. Bude porovnávat plánované učivo výtvarné výchovy se skutečnými realizacemi žáků s ohledem na osvojené výtvarné kompetence. Pomocí rozhovorů s vybranými učiteli, analýz dokumentů a shromážděných reflexí prozkoumá, jak učitelé zachází s učivem ve Vv, jak ho transformují do konkrétních výtvarných úkolů, zpětně reflektují a hodnotí práce žáků. Zaměří se i na inspirační zdroje vybraných učitelů. Teoretickým východiskem pro zpracování případové studie budou současné výzkumy, zabývající se aktuálním stavem výtvarné výchovy, oborové didaktiky s důrazem na vzdělávací obsah. KLÍČOVÁ SLOVA oborová didaktika, případová studie, RVP ZV, ŠVP ZV, tematický plán, učivo, výtvarná výchova, vzdělávací obsah,
Československo za komunistické totality ve filmu a seriálu a využití těchto ve výuce
Nedbal, Václav ; Mikeska, Tomáš (vedoucí práce) ; Parkan, František (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na vhodné a efektivní využití filmových a seriálových zpracování témat spadajících do období komunistické totality v Československu (tedy mezi lety 1948 a 1989, s důrazem na období 1948-1969). Práce je rozdělena do čtyř kapitol, přičemž stěžejní, didaktická, část práce je obsažena ve třetí a čtvrté kapitole. První kapitola popisuje základní historické souvislosti týkající se komunistické vlády v Československu mezi roky 1948 a 1989. Pro úplnost také pojednává o vzniku myšlenky komunismu, dále rozvoji Komunistické strany Československa v období první republiky, a také období poválečné třetí republiky. Ke zpracování této kapitoly bylo využito editovaných pramenů a sekundární literatury. Druhá kapitola se věnuje jednotlivým filmovým a seriálovým zpracováním témat spojených s řešeným obdobím. Představuje konkrétní filmy a seriály vzniklé v současnosti (resp. období porevolučním), ale také vzniklé za totality před rokem 1989. Některá díla jsou v kapitole rozebrána do větších detailů, další jsou představena jako nabízené alternativní možnosti pro zapojení do výuky. Třetí kapitola shrnuje didaktický a historický potenciál rozebíraného tématu, nabízí vhodnou literaturu a vysvětluje, jak se k tématu staví Rámcové vzdělávací programy. Čtvrtá kapitola obsahuje tzv. "nápadník". V...
Principy tržního hospodářství ve výuce Výchovy k občanství
Šulc, Martin ; Zicha, Zbyněk (vedoucí práce) ; Tichá, Milena (oponent)
Diplomová práce se věnuje tématu tržního hospodářství a jeho výuce v hodinách výchovy k občanství na základní škole. Práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část seznamuje se základními principy tržního hospodářství, vysvětluje pojmy trh, tržní mechanismus, nabídka, poptávka, konkurence, monopol, cena a zisk včetně vzájemných souvislostí. Následuje vhled do kurikula a teorie didaktiky. V závěru teoretické části je vyčleněn prostor pro uvedení do základní problematiky výuky ekonomické tématiky na základní škole. V praktické části představuji projektovou výuku, následně je provedena didaktická analýza principů tržního hospodářství, navržen a vyhodnocen vyučovací celek, který byl zrealizován na ZŠ a MŠ Kralupy nad Vltavou, Třebízského 523. Práce je zakončena sebehodnocením.
Didaktická transformace učiva praktického vyučování v oboru vzdělání Logistické a finanční služby
Konečná, Jana
V bakalářské práci je zpracováno téma Didaktická transformace učiva praktic-kého vyučování v oboru vzdělání Logistické a finanční služby. Cílem teoretické části je analýza a syntéza odborných poznatků o vytváření kvalitních učebních textů. Metodami pro zpracování teoretické části jsou analýza, srovnání a syntéza poznatků z odborné literatury. Cílem praktické části je analýza dostupných učebních materiálů pro žáky a na tomto základě je zpracován nový metodický materiál pro výuku praktického vyu-čování v oboru vzdělání Logistické a finanční služby. Konkrétně je zpracováno téma Dodávání poštovních poukázek. Bude připraven učební text pro žáky, který zprostředkovává vzdělávací obsah definovaný v kurikulárních dokumentech a metodika pro učitele praktického vyučování. Hlavní metodou použitou pro zpracování praktické části je analýza dokumentů.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 32 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.