Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 14 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Téma manipulace v románech Nineteen Eighty-Four George Orwella a Catch-22 Josepha Hellera
RAUSCHER, Tomáš
Cílem této diplomové práce je analýza motivu manipulace v nejznámějším antiutopickém děl dvacátého století, a to v románu Nineteen Eighty-Four od britského autora George Orwella a v protiválečném, satirickém románu Catch-22 od Američana Josepha Hellera. Práci otevírá kapitola, zabývající teoretickými východiska práce. Tato část stručně pojednává o pojmech spojených s analyzovanými romány. Následující část představuje autory analyzovaných románů, jejich cesty životem a vývoj vedoucí k tvorbě jejich nejslavnějších románů. Poslední dvě kapitoly práce obsahují vlastní analýzu děl, z nichž první v řadě je Orwellův román, následovaný Hlavou 22. Závěrem autor porovnává manipulaci v obou dílech. Při sledování manipulace v těchto dílech se autor práce zaměřuje jak na její společenské dopady, tak i na to, jakým způsobem ovlivňuje jedince ve světech vytvořených Orwellem a Hellerem.
Literární podoba pojmu existence v díle F. M. Dostojevského a A. Camuse
Žabová, Iveta ; Blažková, Miloslava (vedoucí práce) ; Hogenová, Anna (oponent)
Resumé Lidská existence ve své složitosti nemůže být systematizována a generalizována na jednolitý koncept. Lidské individualitě a fenoménům s ní bytostně souvisejícím, jako je život, smrt, svoboda, absurdita apod., se věnovali právě existencialisté. Vzhledem k specifičnosti filosofie existencialismu však nelze za nositele tohoto myšlenkového přístupu považovat jen filosofy na slovo vzaté, ale je nutné zařadit k tomuto směru i některé osobnosti z oblasti světové literatury. Pojem lidské existence se v jejich filosofiích i dílech různě proměňoval, jednou byl zastřešen existencí Boha, ke kterému je nutno upínat svou mysl, jindy byl vržen do nehostinnosti a nicotnosti světa bez naděje. V každé z nich však bylo ústřední téma totožné, téma, jež je nám, lidem, nejbližší, téma, které však bude vždy, i přes geniální myšlenky Sørena Kierkegaarda, Martina Heideggera, Fjdora Michajloviče Dostojevského i Alberta Camuse, velkou neznámou - téma člověka a jeho místa ve světě.
Etické hodnoty v dílech Ladislava Fukse
Čápová, Markéta ; Blažková, Miloslava (vedoucí práce) ; Hauser, Michael (oponent)
česky Tato diplomová práce na téma Etické hodnoty v dílech Ladislava Fukse sestává ze dvou částí. První z nich přibližuje životní mezníky, které Ladislava Fukse v jeho tvorbě ovlivnily, jeho filozofické smýšlení odrážející se v jeho dílech a také jeho pohled na literaturu a její hodnoty pro člověka. Druhá část diplomové práce se zaměřuje na etické hodnoty, které se ve Fuksových dílech (Pan Theodor Munstdock, Spalovač mrtvol a Myši Natálie Mooshabrové) nejčastěji objevují. Cílem je poukázat nejen na to, jak etické hodnoty, a to především život a smrt, pravda a lež, dobro a zlo, existence a absurdita, ovlivňují život románových postav, ale také na jejich relativnost. Klíčová slova: Ladislav Fuks, etické hodnoty, život, smrt, pravda, lež, dobro, zlo, existence, absurdita.
Paušální a formalistický přístup v právu
Pavlíček, Libor ; Maršálek, Pavel (oponent)
Paušální a formalistický přístup v právu Mnoho procesů v právu se děje automaticky a ze setrvačnosti, bez připuštění svobodné vůle člověka a bez obsažení hodnot důležitých pro člověka (svoboda, důstojnost, spravedlnost). Nositelem procesu automatizace v právu jsou automaty, tedy nástroje zajišťující primárně právní jistotu. Právo se však vedle stránky právní jistoty skládá i ze stránky spravedlnosti a účelnosti, kterou automaty neovládají, protože jejich algoritmy mnohdy nereflektují tento subjektivní rozměr v právu. Trend automatizace bezesporu přináší v právu řadu zlepšení, ale současně i rizik. Jelikož automatu nelze naprogramovat duši, nelze ani předpokládat, že jeho rozhodování, tj. jejich výstup, bude za všech okolností i spravedlivé a účelné. Přesto je tradičním přístupem v právu výstup automatu roven závazné normě. Příkladem automatu v dopravě je semafor, v oblasti státní správy jsou automaty formuláře nebo vzorce, v soudnictví soudce jako robot (subsumpční automat) a za nejsofistikovanější automat lze považovat umělou inteligenci. Automaty jsou pomůcky v regulaci, které jsou zaváděny na základě zákona a mají schopnost zakládat, měnit nebo rušit práva a povinnosti. V této souvislosti lze hovořit o "automatickém právu", tedy pracovním označení práva prosazovaného automaty, jinak též označení...
Polský a český nonsens v literatuře pro děti
Czudek, Lucja ; Brožová, Věra (vedoucí práce) ; Píšová, Ina (oponent)
Diplomová práce se zabývá polským a českým nonsensem v literatuře pro děti. Hlavním cílem je vymezení nonsensové literatury, její vývoj z historického i tvárného hlediska s přihlédnutím k dobovým událostem. Práce se v první části zaměřuje na teoretické vymezení pojmu nonsens a historický aspekt, zejména pak na dva stěžejní představitele anglického nonsensu Edwarda Leara a Lewise Carrolla. Další část se věnuje vývoji polského nonsensu v literatuře pro děti. Na formování nonsensu v Polsku se podíleli dvahlavní autoři Julian Tuwim a Jan Brzechwa, kteří jsou považováni za tvůrce nové poetické školy. Zdrojem jejich tvorby se stal absurdní humor a svět dětského čtenáře. Na tuto poetiku navazovali další představitelé polského nonsensu, ke kterým patří mezi jinými Ludwik Jerzy Kern, Wanda Chotomska a další. Práce se dále zaměřuje na vývoj českého nonsensu pro děti, jeho hlavní osobnosti a stěžejní díla, která vychází z nesmyslnosti, absurdity a hry s jazykem. Text přibližuje čtenáři nonsensovou tvorbu pro děti Josefa Kainara, Jiřího Koláře, Miloše Macourka, Pavla Šruta a jiných představitelů literatury. Poslední část práce se zabývá konkrétními nonsensovými díly pro děti polských i českých autorů. Vybraná díla jsou interpretována z hlediska tématu zvířat, techniky a dialogu. KLÍČOVÁ SLOVA nonsens, humor,...
Právě teď je now!
Abramjan, Andran ; GOGOLA, Jan (vedoucí práce) ; VACHEK, Karel (oponent)
Práce se zabývá užitím absurdity v dokumentárním filmu z hlediska její role v našem chápání světa. Absurditu definuje jako iluzi nesmyslu, respektive smyslu, která vzniká vyjmutím jevů z jejich zažitých kontextů a spojením do kontextu nového, nečekaného. Tento kontext přesto nemusí být zcela náhodný a v řadě uměleckých děl plní nějakou specifickou funkci. Díky rozpuštění oné iluze (ne)smyslnosti pak může dojít k nahlédnutí hlubší podstaty věci. K samotnému rozklíčování absurdity samozřejmě dojít nemusí, nicméně už tím, že nás absurdita vytrhává ze zažitých vzorů vnímání světa, podněcuje naši fantazii. Autor rozebírá různé případy absurdity, která vzniká přičiněním ideologií, autorskou invencí, setkáním vzdálených paradigmat nebo protichůdných informací v lidské mysli, a jejím uchopení v dokumentárních filmech, včetně vlastní tvorby.
Etické hodnoty v dílech Ladislava Fukse
Čápová, Markéta ; Blažková, Miloslava (vedoucí práce) ; Hauser, Michael (oponent)
česky Tato diplomová práce na téma Etické hodnoty v dílech Ladislava Fukse sestává ze dvou částí. První z nich přibližuje životní mezníky, které Ladislava Fukse v jeho tvorbě ovlivnily, jeho filozofické smýšlení odrážející se v jeho dílech a také jeho pohled na literaturu a její hodnoty pro člověka. Druhá část diplomové práce se zaměřuje na etické hodnoty, které se ve Fuksových dílech (Pan Theodor Munstdock, Spalovač mrtvol a Myši Natálie Mooshabrové) nejčastěji objevují. Cílem je poukázat nejen na to, jak etické hodnoty, a to především život a smrt, pravda a lež, dobro a zlo, existence a absurdita, ovlivňují život románových postav, ale také na jejich relativnost. Klíčová slova: Ladislav Fuks, etické hodnoty, život, smrt, pravda, lež, dobro, zlo, existence, absurdita.
Ohlas první světové války v české a světové literatuře
Tůmová, Lenka ; Mocná, Dagmar (vedoucí práce) ; Peterka, Josef (oponent)
v českém jazyce Tato práce se zabývá srovnáním české a světové literární reakce na první světovou válku. K analýze byla vybrána tři díla z české a dvě díla ze světové literatury. Každé je rozebráno z hlediska kompozice, postav a smyslu. Hlavní pozornost je zaměřena na působení a vliv války na lidskou osobnost. Při rozborech byla brán v úvahu historický kontext a osobnosti jednotlivých autorů. V průběhu rozboru bylo zjištěno, že literární reakce na první světovou válku se liší v mnoha ohledech závisejících na záměru autora, jeho válečné zkušenosti a také na válečné situaci v jeho rodné zemi.
Rané dílo Garcíi Márqueze: Všechna špína světa ve srovnání se Sto roky samoty
Trčková, Helena ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
(česky) Tato práce se zaměřuje na rané dílo kolumbijského spisovatele Gabriela Garcíi Márqueze, Všechna špína světa (La Hojarasca), a pro srovnání se zabývá autorovým nejvýznamnějším románem Sto roků samoty (Cien años de soledad). Všechna špína světa je samotným autorem považována za přímého předchůdce Sto roků samoty, přestože se jedná o dílo velmi odlišné. Na následujících stranách se budu věnovat několika aspektům autorova raného románu. Konkrétně se zaměřím na kompozici, Macondo, téma násilí, "smršť" v názvu knihy, atmosféru, dílo jako moderní verzi antické tragédie, magično a absurditu, motiv času a téma samoty. Obě knihy se odehrávají v Macondu a popisují stejné historické události, nicméně velmi se liší například z hlediska kompozice - zatímco ve Sto rokách samoty je užita výstavba tradičnější, Všechna špína světa je z tohoto pohledu dílem více experimentálním. Sto roků samoty se řadí k magickému realismu, Všechna špína světa je v tomto směru dílo naprosto odlišné. V autorově prvním románu jistě můžeme spatřovat předlohu k napsání Sto roků samoty, ale zároveň se jedná o velmi osobité dílo, které má svůj význam i mimo kontext autorova pozdějšího románu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 14 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.