Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 175 záznamů.  začátekpředchozí79 - 88dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Sourozenecké vztahy dětí s PAS z pohledu rodičů
Pospíšilová, Anna ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Špačková, Klára (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá sourozeneckými vztahy dětí s poruchou autistického spektra z pohledu rodičů. V teoretické části je vymezen pojem poruchy autistického spektra, jeho historický vývoj, etiologie a hlavní oblasti, ve kterých se poruchy autistického spektra projevují. Následující kapitola se věnuje rodině s dítětem s poruchami autistického spektra a hlavním problémům, se kterými se tyto rodiny potýkají. Ve třetí kapitole je nejprve přiblížena charakteristika sourozeneckých vztahů, sourozenecké rivality a sourozeneckých konstelací, dále se v kapitola věnuje specifikům sourozeneckého vztahu s dítětem s postižením a vlivu poruch autistického spektra na sourozenecký vztah. V neposlední řadě jsou stručně nastíněny možnosti podpory zdravých sourozenců. V empirické části je prezentován výzkum, který byl realizován pomocí dotazníkového šetření. Jsou představeny výzkumné cíle a otázky, metodologie výzkumu a charakteristika výzkumného vzorku. Výsledky jsou prezentovány nejprve pomocí deskriptivní analýzy dat, následně byla využita korelační analýza, konkrétněji Spearmanův korelační koeficient, k ověření stanovených hypotéz. V diskuzi jsou výsledky zasazeny do širšího kontextu pomocí komparace s teoretickými východisky této práce, jsou zde prezentovány odpovědi na výzkumné otázky a stručně...
Hostitelská péče pro nezletilé bez doprovodu v ČR
Korcová, Terezie ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Viktorová, Ida (oponent)
1 ABSTRAKT Cílem této bakalářské práce je zjistit, jak funguje systém hostitelské péče pro skupinu nezletilých cizinců bez doprovodu v České republice, a zmapovat jeho hlavní přínosy a rizika. Teoretická část shrnuje základní charakteristiky hostitelské péče a popisuje, jaký má dle autorů odborné literatury tento institut smysl. Dále se teoretická část věnuje skupině nezletilých cizinců bez doprovodu a jejich situaci v ČR. Empirická část práce uvádí výsledky výzkumného šetření, které se uskutečnilo formou polostrukturovaných rozhovorů jednak s hostitelkami, jejichž rodiny hostitelskou péči nezletilým bez doprovodu poskytují, jednak s pracovníkem Organizace pro pomoc uprchlíkům, který usiluje o vytvoření systému doprovázení, poradenství a dalších prvků, jež by hostitelům zajistily potřebnou podporu a umožnily ošetření případných rizik. Z analýzy rozhovorů vyplývá, že tento systém je v současné době podrobně naplánován v rámci projektu zmíněné neziskové organizace a postupně se uskutečňují jednotlivé částí projektu. Z diskuze analýzy rozhovorů s odbornou literaturou je zřejmé, že hostitelé potřebují kvalitní přípravu i následnou podporu, vzhledem k tomu, že se s touto formou péče pojí určitá rizika a to jak pro nezletilé, tak pro hostitele samotné. Zároveň z analýzy jasně zaznívá, že pro obě strany znamená...
Srovnání využití vybraných apercepčních technik u dětí ve věku 6 až 7 let
Adámková, Jana ; Soukupová, Tereza (vedoucí práce) ; Preiss, Marek (oponent) ; Sotáková, Hana (oponent)
Disertační práce se věnuje problematice užití apercepčních technik v diagnostice dětí ve věku 6 a 7 let se zaměřením na praxi školního psychologa. Teoretická část se zaměřuje zejména na téma psychologické diagnostiky na poli školní psychologie, úžeji pak na využití apercepčních technik, jejich přínosy a také na jejich kritiku. Druhým těžištěm teoretické části je seznámení s Tematickým apercepčním testem a metodou Roberts-2 a dále pak s vybranými skórovacími systémy. V úvodu praktické části je představena metodologie výzkumu. Třiceti dětem ve věku 6 a 7 let byly předloženy obě diagnostické metody a jejich odpovědi byly skórovány pomocí standardizovaných systémů a následně srovnány jak kvantitativně, tak kvalitativní metodologií. Lze říci, že příběhy evokované tabulemi Roberts-2 jsou vyšší vývojové kvality než příběhy podané na základě tabulí TAT, které jsou pro dotazované děti větší výzvou a vidíme v nich spíše, jak dítě reaguje v zátěži. V práci jsou taktéž popsána specifika administrace těchto metod v dětském věku. Na základě dat od 50 dětí byly vytvořeny pracovní české normy pro děti ve věku 6 a 7 let k metodě Roberts-2 a byly srovnány s originálními americkými normami.
Změny sebepojetí rodičů, kteří adoptovali dítě
Ransdorfová, Jana ; Presslerová, Pavla (vedoucí práce) ; Sotáková, Hana (oponent)
Diplomová práce se věnuje změnám sebepojetí rodičů, kteří adoptovali dítě. Cílem práce je zmapovat, jak rodiče, kteří osvojili dítě, vnímají a hodnotí změny v jejich sebepojetí. Jak tyto změny vnímají matky a jak otcové. Jak se vnímání sebepojetí měnilo v průběhu rozhodování k adopci a procesu osvojení, a jak při adaptaci na rodičovství. Teoretická část práce se zabývá rodičovstvím, náhradní rodinnou péčí a procesem adopce. Také je zde popsána identita, role a sebepojetí rodiče, následně adaptace a specifika adoptivního rodičovství. Empirická část představuje kvalitativní výzkum, který je proveden pomocí polostrukturovaných rozhovorů s rodiči, kteří osvojili dítě. Výsledky výzkumu, které vzešly z analýzy dat, jsou interpretovány a porovnány s odbornou literaturou. Sebepojetí se vlivem zátěže, se kterou se museli respondenti vyrovnávat měnilo, od vyrovnávání se s bezdětností až po adaptaci a stávání se rodičem osvojeného dítěte. Vnímané změny sebepojetí otců a matek jsou sice v něčem rozdílné, ale v podstatě vyplývají z rozdílného postavení v rodině a jejich rolí. Klíčová slova: rodičovství, osvojení, sebepojetí, náhradní rodinná péče
Vývoj vztahu dospělých intaktních jedinců se sourozenci s poruchou autistického spektra
Havelková, Alžběta ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent)
Diplomová práce si klade za cíl zmapovat žitou realitu dospělých intaktních sourozenců lidí s poruchami autistického spektra v České republice. Teoretická část poskytuje pohled na současné poznatky v oblasti poruch autistického spektra a jejich projevů, sourozenectví, vlivu poruch autistického spektra na rodinu obecně, a zvláště poté na intaktní sourozence. V empirické části se zaměřuji na popis a analýzu kvalitativního výzkumu, kterého se zúčastnilo pět intaktních sourozenců lidí s poruchami autistického spektra ve věku 28-29 let. Pro účely výzkumu byl zvolen semistrukturovaný rozhovor, který byl následně analyzován a interpretován. Oblasti rozhovoru se týkaly minulého a současného vztahu informantů k sourozenci s PAS, jejich představ o společné budoucnosti, osobnosti intaktního sourozence či některých životních voleb informantů. Výsledky diplomové práce ukázaly zajímavý pohled na vývoj sourozeneckých vztahů s lidmi s PAS, jež jsou povahou poruchy silně ovlivněny. Potvrdily závažnou míru přítomnosti stresu u intaktních sourozenců lidí s PAS, který pramení z mnoha různých oblastí společného života. Ukázalo se také, že soužitím se sourozenci s PAS byla ovlivněna též osobnost intaktních sourozenců, jejich představy o budoucnosti a některé životní volby. Výpověď informantů přináší také zajímavý pohled...
Výuka orientovaná na rozvoj jazykových dovedností žáků s odlišným mateřským jazykem - přínosy a zápory použití v práci se třídou v hodinách Prvouky 2. ročníku ZŠ
Čanigová, Gabriela ; Špačková, Klára (vedoucí práce) ; Sotáková, Hana (oponent)
Gabriela Čanigová Výuka orientovaná na rozvoj jazykových dovedností žáků s odlišným mateřským jazykem - přínosy a zápory použití v práci se třídou v hodinách prvouky 2. ročníku ZŠ ABSTRAKT Práce se zabývá problematikou rozvoje jazykových dovedností žáků s odlišným mateřským jazykem a zhodnocením možného přínosu zahrnutí takto zaměřených aktivit při výuce celé třídy. Jak ukazují mnohá výzkumná šetření, oslabené jazykové dovednosti v mateřském jazyce nemají pouze žáci s odlišným mateřským jazykem. Přizpůsobení výuky žákům s OMJ by tak mohlo obohatit i ostatní žáky. Na druhou stranu je možné, že tyto aktivity budou pro většinu žáků příliš jednoduché, což by mohlo vést ke ztrátě zájmu. Jako další možné riziko se jeví časová náročnost, která by mohla vést k nutnosti snížit rozsah případně i obsah vzdělávání. Výzkumné šetření probíhalo ve dvou výzkumných skupinách při výuce vybraných témat předmětu prvouka. V experimentální skupině byla výuka (výklad, práce s textem aj.) přizpůsobena jazykovým dovednostem žáků s OMJ. Takto orientovaná výuka kladla důraz na zvýšenou míru grafické vizualizace obsahu výuky a na tvorbu prostoru pro komunikaci a aktivní produkci jazykových dovedností. V kontrolní skupině výuka probíhala tradičně. Analýza dat se zaměřila na porovnání úrovně osvojených poznatků, vědomostí a odborných...
Sebepoškozování u dětí
Tvrdoňová, Anna ; Procházková, Jana (vedoucí práce) ; Sotáková, Hana (oponent)
Název: Sebepoškozování u dětí Abstrakt: Předkládaná práce se věnuje problematice sebepoškozování a jejím cílem je analyzovat pojetí sebepoškozování u dětí staršího školního věku, jak definují sebepoškozování a co dle jejich názoru zahrnuje sebepoškozující chování. Práce je rozdělena do dvou stěžejních částí. První část je zaměřena na vymezení pojmu sebepoškozování a zmapování současné zahraniční i české odborné literatury. Pozornost je věnována nejasnostem v terminologii a představení aktuální klasifikace sebepoškozujícího jednání. Druhá část práce je věnována prezentaci výzkumu explorativního charakteru. Data byla získána prostřednictvím dotazníkového šetření od 73 respondentů ve věku 13 až 15 let a analyzována prostřednictvím kategorizování odpovědí a s využitím metody faktorové a shlukové analýzy. Faktorová analýza extrahovala deset faktorů, které tvoří smysluplné celky a lze je interpretovat jako představy, které mají dospívající o sebepoškozování. Výsledky ukázaly, že dospívající chápou sebepoškozování nejen jako přímé narušení těla, ale začleňují mezi sebepoškozující aktivity i dlouhodobé nepříznivé působení na zdraví (poruchy příjmu potravy, kouření, zneužívání alkoholu). Zajímavým zjištěním je, že dospívající mají na sebepoškozování ambivalentní názor. Uvědomují si nejen následné ztráty a možné...
Psychometrická kvalita dotazníku vztahů ve třídách a jeho úprava
Solnařová, Jana ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Sotáková, Hana (oponent)
Rigorózní práce Psychometrická kvalita dotazníku vztahů ve třídách a jeho úprava ABSTRAKT Rigorózní práce navazuje na diplomovou práci zabývající se vztahy v genderově nevyvážených třídách. V rámci diplomové práce byl použit nestandardizovaný dotazník vztahů ve třídách a během jeho zpracovávání se objevily možné mezery a nedostatky. Dotazník je předmětem této práce. Teoretická část mapuje vliv generových stereotypů na vývoj jedince a charakter vztahů v koedukovaných a separovaných třídách. Empirická část pracuje s celkem 324 sesbíranými dotazníky, a je rozdělena na dvě části. V první části byly dotazníky psychometricky zpracovány a vzhledem k nedostatečné reliabilitě některých položek, byla navržena úprava dotazníku. Druhou část tvoří podrobná analýza sesbíraných dat. Výsledky prokázaly vliv několika proměnných na vztahy ve třídách. Nejlepší vztahy mezi sebou mají žáci/kyně na základních školách, nejhorší vztahy jsou na odborných a středních odborných učilištích. Vztahy mezi jedinci se horší s věkem, nejvíce je toto možné pozorovat u podskupiny děvčat. Na dívky má velký vliv i genderové složení třídy, nejlepší vztahy mezi sebou mají v genderově vyvážených třídách, nejhorší vztahy mají ve třídách, kde tvoří většinu. Vztahy mezi chlapci jsou méně ovlivnitelné zkoumanými proměnnými, roli u nich hrál jen typ...
Zařazení žáků s Aspergerovým syndromem do běžné třídy na prvním stupni základní školy
Belhajová, Hana ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Kacafírková, Petra (oponent)
Cílem této práce je analýza a popis, jak probíhá zařazování žáků s Aspergerovým syndromem v běžné škole a prostřednictvím kvalitativního výzkumu ověřit úspěšnost zařazování v praxi. Teoretická část se věnuje především možností inkluze a jejím přínosem ve školském systému, projevy a poruchami, které jsou s touto poruchou spojené, ale také definováním základních pojmů, jako jsou porucha autistického spektra, Aspergerův syndrom, integrace a inkluze. Dále diagnostikou tohoto spektra poruch podle světových kritérií MKN 10 a DSM5 a MKN 11, která přijde v České republice v platnost roku 2022. Teoretická část dále pojednává o metodách přístupu a pozici asistenta pedagoga. Empirická část práce obsahuje dvě případové studie a vyhodnocení úspěšnosti zařazení žáků do škol běžného proudu na základě kvalitativního výzkumu, ve kterém aplikuji poznatky z teoretické části. Mezi metody, které byly použity pro sběr a analýzu dat patří pozorování, rozhovor a odborné dokumenty. Výzkum ukázal zajímavé výsledky, kdy se potvrdila většina informací a poznatků z teoretické části. KLÍČOVÁ SLOVA Inkluze, Aspergerův syndrom, základní škola, první stupeň, metody přístupu, případová studie
Analýza problematických míst při zvládání matematiky u žáků s poruchou autistického spektra (a jejich vztah ke kognitivnímu zpracovávání žáků)
Sotáková, Hana ; Rendl, Miroslav (vedoucí práce) ; Pavelková, Isabella (oponent) ; Bazalová, Barbora (oponent)
Disertační práce se zabývá tématem zpracovávání matematických úloh u žáků s poruchou autistického spektra (PAS) a problematických míst při jejich řešení. Cílem práce je popsat způsob, jakým žáci s PAS přistupují k matematickým úlohám a zpracovávají je. Zaměřujeme se především na to, zda je možné u daných žáků najít odlišné postupy než u žáků běžných a zda tyto postupy vykazují určitá specifika odpovídající odlišným kognitivním postupům. V teoretické části práce objasňujeme svá východiska. Nejprve vytváříme rámec pro pochopení komplexnosti problematiky autismu, dále se zabýváme psychologickými teoriemi zkoumajícími danou problematiku a popisujeme specifika výoje jedinců s PAS v období adolescence. Poté reflektujeme studie zabývající se matematickými schopnostmi u žáků s PAS. Matematika bývá považována za "silnou" oblast u žáků s PAS a není dostatečně prozkoumána, což zdůrazňují i některé zahraniční studie (např. Oswald et al., 2016). Empirická část je založena na kvalitativní metodologii a zabývá se srovnáním zpracování matematických úloch šesti žáků s PAS s jejich intaktními spolužáky. Snažíme se zde nejen dokumentovat rozdíly a styčné body v řešení žáků, ale také analyzovat kognitivní postupy žáků s PAS a akcentovat specifika vycházející z poruchy autistického spektra. Naše závěry ukazují, že i...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 175 záznamů.   začátekpředchozí79 - 88dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.