Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 138 záznamů.  začátekpředchozí127 - 136další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Teaching Visual Culture Through Semiosis: Transporting Postmodern Paradigms in Ars Education
Tipton, Tereza M. ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Hernández, Fernando (oponent) ; Tavin, Kevin (oponent)
Tento výzkum ukazuje, co se stane, když si studenti a učitelé uvědomí, jak v současné společnosti zakódovávají a dekódují vizuální zážitek, a jak ho vztahují k uměleckým prožitkům a postupům. Tato studie zkoumala především to, jak pedagogičtí praktikanti a středoškolští studenti oboru výtvarná výchova interpretují vizuální kulturu a současné umění, když jsou vykládány pomocí vizuální semiózy, zahrnující dialogický průzkum, reflexivní psaní a uměleckou tvorbu. Dotazovaní byli vedeni k tomu, aby si uvědomili a odhalili své myšlenkové pochody a učební postupy tím, že sledují povahu svého vnímání, myšlenek, postojů a přesvědčení. Průzkum se prováděl v letech 2005 - 2008 během čtyř semestrálních seminářů, kde patnáctičlenné skupiny tvořili mezinárodní studenti jak bakalářského, tak magisterského programu, oboru výtvarná výchova na Karlově Univerzitě. Výsledky pak byly shromážděny během dvou sezení se třinácti studenty oboru Vizuální kultury na Západočeské univerzitě v Plzni. Sezení zahrnovala i galerijní výstavy v Praze doplněné čtením a uměleckou tvorbou. Doplňující údaje byly nashromážděny českými středoškolskými studenty (108) během výstavy Uncertain States of America v Galerii Rudolfinum v Praze. Studie ukazuje, že je možné konstruktivním způsobem sloučit poznatky postmodernismu, sémiotiky a kritické teorie,...
Čtverec, kruh, obdélník
Sikorová, Alicja ; Kornatovský, Jiří (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Čtverec, kruh či jiné geometrické tvary se v umění objevují po staletí. Mnohdy jako symboly, jindy jako obrazové formy. Často se jejich funkce prolíná. V této práci se pokouším řešit otázky: jak se funkce čtverce a kruhu v umění proměňuje, jakou roli sehrály tyto tvary v mé vlastní výtvarné práci, jak s nimi dokázaly pracovat děti na 1. stupni základní školy.
Prostředí domova
Matoušková, Šárka ; Fulková, Marie (oponent) ; Dvořák, Jaroslav (vedoucí práce)
Zvolila jsem pro svou diplomovou práci téma prostředí domova. Hlavním důvodem byla potřeba vymezit se vůči pojmu domov, uchopit ho a pokusit se ho nahlédnout z perspektivy vlastní zkušenosti a porovnat ji s všeobecně přijímanými významy, které domov přináší. Tato problematika se již delší dobu objevovala v různé intenzitě, ať již zjevně či skrytě jak v mé vlastní výtvarné práci, tak v problematice, kterou jsem volila pro výtvarnou činnost dětí. Nabídla se tedy možnost prozkoumat téma, kterého jsem se místy opakovaně ač vědomě či nevědomě dotýkala, a ujasnit si tak osobní přístup, míru a způsob, jak zacházet s tématem v hodinách výtvarné výchovy. Název "Prostředí domova" umožňuje zaměřovat se jak na významy jednotlivých slov, tak i na jejich kombinace. Hlavním cílem nebylo vnímat domov pouze jako místo, ve kterém žiji, ale spíše sledovat, na jakých bodech je vystavěno naše kritérium pro moment, kdy jsme schopni nazvat místo domovem a souvisle s tímto prohlášením to tak cítit. Přesto si uvědomuji, že prvoplánově se nabízí vnímání domova jakožto teritoria, kde se cítím být doma. Pokud se řekne "prostředí domova", vyvstane mi na mysl místo a otázka, "Jak to tam vypadá?"... a přesto to není nijak podstatné. Pokud mluvíme o domově, míníme tím konkrétní místo, ničím nenahraditelné, a přesto těchto míst mohu vnímat...
Kniha ve dvou jazycích
Soustružníková, Irena ; Špirk, Ivan (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Práce obsahuje ve své teoretické části rozbor tématu Dvojjazyčná kniha, která je jednou z knižních forem, jež má nezastupitelné místo na českém knižním trhu. Poukazuje na její funkce a kategorie, indikované z knihy jako takové. Obsahuje informace o produkci dvojjazyčné četby v době samizdatu a nachází první vícejazyčnou učebnici v podobě Orbis Sensualium Pictus. Pokouší se zodpovědět otázku, zda-li se tato knižní forma používá při výchově k multikulturalitě v České republice a jinde v Evropě. Část textu rozkrývá rozbor a výsledky výzkumu existence, pozice a prognózy dvojjazyčné literatury v nakladatelstvích. Využívání a postavení tohoto druhu literatury je základem výzkumu ve školských zařízeních v ČR. Didaktická část nabízí postup a výsledky dvou výtvarných námětů na téma Kniha, realizovaných na II. stupni základní školy, a jednoho návrhu didaktického postupu, ve kterém by kniha (dvojjazyčná kniha) mohla být využita v multikulturní výchově. Popisem zpracování a postupem tvorby makety dvojjazyčné knihy na veršované texty dánského spisovatele Bennyho Andersena, se zabývá praktická část. Klíčová slova Kniha, dvojjazyčná kniha, multikulturalita, výchova k multikulturalitě, český knižní trh, česká nakladatelství, výtvarný námět, multikulturní projekt, maketa knihy, Benny Andersen
Loutka jako výtvarný artefakt v kontextu dobra a zla
Přibylová, Barbora ; Ebelová, Kateřina (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Svoji DP jsem rozdělila na tři části: teoretickou, didaktickou a autorskou. V teoretické části hledám metaforické pojetí loutky a možnosti jejího oživení. Dále se zabývám fenoménem dobra a zla z různých hledisek, tato ústřední problematika se objevuje i v didaktické a autorské části. V didaktické částí zpracovávám téma "Loutka dobro a zlo" prostřednictvím dramatických postav a autorských textů, které byly později zdramatizovány. Projekt jsem realizovala s žáky šesté třídy z Mezinárodní školy v Praze - Nebušicích. V autorské části DP vyjadřuji fenomén dobra a zla líčením svého obličeje, mimikou a gesty, dále tvorbou masek a dramatické postavy - loutky. Výtvarně dramatický proces dokumentuji textem i fotografiemi.
Domov jako vizitka
Lachnitová, Šárka ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Havlásek Tatarová, Lucie (oponent)
Tato práce pojednává především o novodobých satelitních městečkách, která od poloviny 90. let 20. století vznikají v okolí velkých měst, hlavně Prahy. Snažím se v ní zachytit tento fenomén z různých pohledů a porozumět mu, protože se v poslední době stává (bohužel) nepřehlédnutelným. Práce má tři části teoretické. V první části se zabývám pojmem domov, protože satelitní městečka by měla, jakožto čtvrti rodinných domů plnit funkci domova, i když je otázkou, jestli tak činí. Ve druhé části se věnuji obecně architektuře a různým druhům staveb a zástaveb, které se k satelitnímu městečku nějak vztahují. Třetí část už pojednává o tomto fenoménu samém. Tyto tři teoretické části mé práce jsou rozděleny do kapitol, přičemž před každou z nich uvádím klíčová slova, která se k jejich dílčím tématům vztahují a která mohou sloužit jako stručná tematizace vyučování. V textu pak zpracovávám svůj pohled na danou věc, ovšem s přihlédnutím k možnosti využití jako úvodu nebo motivace k vyučovací hodině nebo bloku ve výtvarné výchově nebo i jiném předmětu (rodinné výchově, společenských vědách, občanské nauce, dějepisu...). Za každou kapitolou pak je přiložen ilustrační obrázek k danému tématu. Čtvrtá část pak je praktická, popisuje jednak výzkum, který jsem k tomuto tématu provedla (předmětem výzkumu bylo, jaký je názor dětí...
Hudba jako stimul k výtvarnému vyjádření
Šach, Jakub ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Bláha, Jaroslav (oponent)
V této práci se zabývám tím, jak může hudba stimulovat k výtvarnému vyjádření a jaký může být výsledek této stimulace. V teoretické části práce analyzuji korelace rockové hudby a vizuálního umění, které dnes můžeme pozorovat například na obalech alb, na vizuální stránce koncertů a především v hudebních klipech. V praktické části představím výsledky mé práce pod vlivem hudebního stimulu a výsledky výtvarného projektu v prácích žáků.
Já - obraz ženy
Vidrmanová, Hana ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Slavík, Jan (oponent)
/Diplomová práce/ Praha 2005 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy 132 s. (Přílohy: 17 x scan dokumentace výzkumu, 7 ilustrační obrazové materiály k textu, 4 kopie studentských koláží.) Cílem práce bylo zmapovat východiska tvorby genderové identity jedince ve společnosti s akcentem na vliv vizuální kultury. Práce se současnou mediální produkcí byla východiskem výtvarněpedagogického projektu zabývajícího se genderovými stereotypy a sociálními rolemi muže a ženy ve společnosti. Završením celého textu diplomové práce je kvalitativní analýza získaných materiálů metodou zakotvené teorie a tvorba vlastní teorie funkce centrální kategorie genderových stereotypů ve výzkumném poli. Správnost volby výzkumné strategie dokládají získané poznatky, funkční teorie a četná východiska pro pokračování a další rozvoj započaté výzkumné práce. Klíčová slova: Genderové stereotypy, genderová identita, sociální role muže a ženy, vizuální kultura, média, moc, společnost, metoda zakotvené teorie.
Já - obraz
Kubová, Andrea ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Šamšula, Pavel (oponent)
Já - obraz. Proměna identity ve vztahu k vizuální kultuře. Analýza vlivu současné mediální produkce na konstituci subjektu, osobnosti. Diplomovou práci tvoří 2 části: teoretická a praktická. Tyto části nejsou prezentovány zvlášť, poněvadž jsem se snažila v praktické části navrhnout a experimentálně ověřit vlastní pedagogický projekt spjatý s teoretickou částí a jejími obsahy, v průběhu textu se vzájemně tyto dvě části doplňují.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 138 záznamů.   začátekpředchozí127 - 136další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Fulková, Marie,
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.