Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 54 záznamů.  začátekpředchozí28 - 37dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Univerzity třetího věku jako možnost naplňování konceptu aktivního stárnutí.
Červenková, Zuzana ; Angelovská, Olga (vedoucí práce) ; Vlčková, Kamila (oponent)
Bakalářská práce se zabývá tématem univerzit třetího věku v kontextu konceptu aktivního stárnutí. V teoretickém úvodu je téma zasazeno do problematiky stárnutí populace a sociálních aspektů odchodu do důchodu. Ve stručnosti je přiblížena historie U3V ve světě i v ČR. Samotný koncept aktivního stárnutí bývá definován různě, proto je pro účely výzkumu zvolena definice sestávající ze třech základních aspektů - aktivního životního stylu, inkluze a materiální zabezpečení. Kvalitativní výzkum pomocí rozhovorů se studenty U3V na Univerzitě Karlově v Praze zjišťuje, jak jsou tyto aspekty naplňovány z pohledu samotných studentů. Aktivní životní styl je u seniorů podporován rozšiřováním znalostí, doprovodnými programy a pohybovou aktivitou. Studenti navazují ve škole nové přátelské vztahy, které často přesahují i mimo kurzy. V obou těchto aspektech je pro seniory důležitá především "kvalita" nabízených možností, tedy úroveň a odbornost poskytovaných poznatků a inteligence a zájmy nových přátel. Senioři, kteří studují dohromady s mladšími studenty i ti, kteří navštěvují oddělené kurzy, považují mezigenerační setkávání za přínosné a obohacující pro obě strany. Studium na univerzitě třetího věku pro pracující seniory představuje jakýsi bonus k jejich profesním znalostem, výrazně ale neovlivňuje jejich postavení...
Vzdělávání seniorů v organizacích občanské společnosti v České republice
Matějková, Tereza ; Moree, Dana (vedoucí práce) ; Pospíšilová, Tereza (oponent)
Vzdělávání seniorů se v České republice věnují organizace různého druhu i různé právní subjektivity. Organizace občanské společnosti dostupné on-line nejsou dominantním poskytovatelem vzdělávacích kurzů a aktivit pro seniory v ČR. Z celkového počtu on-line dohledatelných poskytovatelů vzdělávacích kurzů tvoří organizace občanské společnosti 17 %. V kraji Vysočina bylo nalezeno 6 organizací občanské společnosti, které se věnují vzdělávání seniorů. Účastníci jejich vzdělávacích programů považují za vzdělávání všechny aktivity, kterým se v kurzech věnují, jelikož se při nich učí novým dovednostem. Oceňují kurzy pro vzdělávání samo, pro smysluplné trávení volného času, pro možnost aktivního života i v období stárnutí. Za téměř nejdůležitější však účastníci i organizátoři považují navazování a rozšiřování sociálních kontaktů účastníků, vytváření sociálních sítí. To lze považovat za nejvýraznější projev občanské společnosti ve vzdělávání seniorů.
Vzdělávání seniorů v oblasti nových médií
Tomczyk, Lukasz ; Mühlpachr, Pavel (oponent) ; Krystoň, Miroslav (oponent)
Tato práce obsahuje charakteristiku některých nejdůležitějších faktorů determinujících vzdělávání seniorů v oblasti nových médií. Učení se a vyučování cílové skupiny je zde znázorněno pomocí "neformálního systému vzdělávání", který tvoří tzv. univerzity třetího věku (U3V). Jednotlivé činnosti vzdělavatele a studentů, které souvisí s efektivním osvojováním obsluhy moderních technologií, jsou zde mimo jiné popsané v kontextu společenských změn, změny paradigmatu vzdělávání osob ve věku pozdní dospělosti, individuálních a skupinových charakteristik seniorů či institucionálních a teoretických řešení z oblasti andragogiky a geragogiky. Jedna z úvodních kapitol podrobně rozebírá fenomén celospolečenských změn, ovlivněných novými médii, a problematiku digitálního vyloučení seniorů. Hlavní část práce je jistým pokusem autora o praktickou odpověď na otázku, jakým způsobem je třeba vzdělávat starší osoby v oblasti nových médií v rámci struktur "neformálního vzdělávání". Je to návrh komplexního metodického konceptu, jenž vychází z teoretických poznatků v oboru andragogiky a z vlastní praxe autora, získané při práci v počítačových oddílech U3V. Tuto část doplňuje závěrečná kapitola, která se podrobně zabývá funkcí a rolí geragoga na U3V. Text věnuje zvláštní pozornost problematice kvality vzdělávání seniorů,...
Postoj posluchačů Univerzity třetího věku na Univerzitě Karlově k vlastnímu stáří
Kulhánková, Lenka ; Šiklová, Jiřina (vedoucí práce) ; Dragomirecká, Eva (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na postoje posluchačů univerzity třetího věku k vlastnímu stáří. Vymezení teoretických souvislostí v první části práce se zabývá problematikou stárnutí a stáří v souvislosti se zjišťováním kvality života seniorů. Tato část se věnuje také univerzitám třetího věku, jejich historickému kontextu i současné podobě. Ve výzkumné části jsou předloženy výsledky dotazníkového šetření. K dosažení výzkumného záměru byla použita kvantitativní výzkumná strategie, metoda dotazování. Konkrétně byl využit standardizovaný dotazník postojů ke stáří a stárnutí vyvinutý Světovou zdravotnickou organizací. Hlavním cílem diplomové práce bylo zjistit postoje posluchačů Univerzity třetího věku na Univerzitě Karlově k vlastnímu stáří a následně tyto postoje porovnat se skupinou neaktivních seniorů. Zkoumán byl také vliv sociodemografických ukazatelů na postoje seniorů ke stáří a motivace posluchačů ke studiu na univerzitě třetího věku. Výzkumný soubor tvořilo 153 respondentek z Prahy. Seniorky pozitivně hodnotily cvičení ve stáří, začlenění do společnosti a možnost vyjadřování svých pocitů. Naopak negativně hodnotily tolerantnost vůči sobě, stárnutí považovaly za těžší, než si myslely a subjektivně se cítily staré. Posluchačky univerzity třetího věku hodnotily své postoje ke stáří a stárnutí ve...
Sociální a virtuální život lidí v důchodovém věku
Petrenko, Roman ; Tuček, Milan (vedoucí práce) ; Kuchař, Pavel (oponent)
1 Abstrakt Tato bakalářská práce se zabývá problematikou stáří a stárnutí, a to jak stářím jako individuální etapou v životě každého jedince, tak stářím a stárnutím z celospolečenského pohledu. Rovinu stáří uchopuje v kontextu moderní společnosti závislé na komunikačních a informačních technologiích - počítačů a internetu. Proto se práce věnuje seniorům zejména v ohledu využívání internetu a jejich počítačové gramotnosti. V úvodní části textu je představena vstupní diskuse k problematice stáří, aktivního života seniorů a internetu, hlavního zástupce moderní technologie, který působí jako strukturující faktor pro postavení jedince ve společnosti, závisející na přístupu k této technologii a míře jejího využívání. Empirická část práce pak mapuje jednotlivé kroky při realizaci vlastního kvantitativního výzkumu, který autor práce provedl na jaře roku 2011 na vzorku celkem 252 seniorů. Text postupně představí výzkumnou otázku, hypotézy, zvolenou metodiku výzkumu, tvorbu instrumentu, jeho pilotáž a průběh vlastního šetření. Cílem závěrečné kapitoly je pak představit hlavní zjištění výzkumu pomocí testování vstupních hypotéz a podat interpretaci analýzy závěrečných výsledků provedeného dotazníkového šetření. V závěru práce autor rekapituluje cíle textu, sumarizuje nejdůležitější zjištění, podává jejich vysvětlení a...
Univerzita třetího věku jako součást systému celoživotního učení
Mocsonokyová, Zuzana ; Hanušová, Marie (vedoucí práce) ; Kuš, Kuš (oponent)
Bakalářská práce s názvem "Univerzita třetího věku jako součást systému celoživotního učení" je zaměřena na Univerzity třetího věku a jejich zájemce, tedy na lidi v postproduktivním věku a jejich motivaci ke vzdělávání. V teoretické části jsou na základě odborné literatury charakterizovány možnosti vzdělávání seniorů a motivace a potřeby zaměřené na seniory. Dále je charakterizován vývoj a vznik Univerzit třetího věku (U3V) a shrnuty možnosti vzdělávání na Univerzitě třetího věku na České zemědělské univerzitě (ČZU) v Praze. Praktická část se věnuje průzkumu, konkrétně dotazníkovému šetření, v rámci něhož byli osloveni respondenti z kurzů U3V na ČZU v Praze. Na základě sesbíraných dat jsou v závěru práce zhodnoceny vstupní hypotézy s výsledky dotazníkového šetření a vyhodnoceno, co seniory ke vzdělávání motivuje.
Univerzita třetího věku jako součást systému celoživotního učení
Hátlová, Martina ; Hanušová, Marie (vedoucí práce) ; Jana, Jana (oponent)
Bakalářská práce na téma "Univerzita třetího věku jako součást systému celoživotního učení" se zabývá vzděláváním seniorů se zaměřením na Univerzity třetího věku. Na základě odborné literatury jsou v teoretické části vysvětleny potřebné pojmy, je popsáno vzdělávání seniorů a možnosti vzdělávání seniorů v České republice. Dále jsou charakterizovány Univerzity třetího věku, jejich historie a působení v zahraničí. Z českých Univerzit třetího věku se zaměřuje na Českou zemědělskou univerzitu v Praze (ČZU). Praktická část práce je zaměřena na zjištění několika informací o posluchačích Univerzity třetího věku při České zemědělské univerzitě v Praze. Konkrétně se jedná o zjištění, kdo jsou tito posluchači, jejich spokojenost s lektory Univerzity třetího věku při ČZU, celková spokojenost s Univerzitou třetího věku při ČZU a jaká témata by je zajímala. Pro průzkumné šetření byly použity dotazníky v papírové formě.
Specifika vzdělávání seniorů a možné přístupy v jejich vzdělávání
Houdková, Karina ; Jirsáková, Jitka (vedoucí práce) ; Miroslava, Miroslava (oponent)
Bakalářská práce s názvem Specifika vzdělávání seniorů a možné přístupy v jejich vzdělávání se věnuje tématu vzdělávání seniorů a možných přístupů v jejich aktivizaci. Cílem je poskytnout ucelený pohled na vzdělávání seniorů v širším kontextu a přirozeně hovořit o stárnutí a stáří jako součásti našeho života. Zabývá se vymezením pojmů vztahujících se k problematice seniorů, shrnuje přístupy ke vzdělávání v minulosti a předkládá dnešní trendy. Poukazuje na skutečnost zakotvení požadavku vzdělávání seniorů v českých i mezinárodních dokumentech a popisuje specifika, které vzdělávání seniorů provází. V závěru teoretické části představuje jednu z největších pražských organizací (Život 90), která nabízí seniorům aktivní trávení volného času. Praktická část je zaměřena na kvalitativní výzkum zpracováním kazuistik seniorů, kteří dochází do Centra denních služeb v Životě 90 a rozhovor s vedoucí tohoto centra. Kazuistiky představují motivaci samotných seniorů ke vzdělávání a rozhovor s vedoucí centra přibližuje činnosti vedoucího pracovníka, který zajišťuje vzdělávací činnost pro seniory a je s nimi v denním kontaktu.
Senioři a jejich přístup k pravidelným pohybovým aktivitám
Dvořáčková, Kristýna ; Nováková, Svatava (oponent) ; Korvas, Pavel (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá účastí a přístupem seniorů na pravidelných pohybových aktivitách. V teoretické části se zaměřuje na danou problematiku zlepšení účasti neaktivních seniorů na pohybových aktivitách a vymezuje klíčová slova. V praktické části jsou na základě analýzy prostředí a anketního šetření zpracovány výsledky, je poukázáno na možné nedostatky této problematiky a je navrženo vlastní řešení. Práce se zaměřuje na seniory města Brna a jeho blízkého okolí, kteří jsou v praktické části rozděleni na dvě skupiny. Účastníci Pohybového studia pro seniory, fungujícího v rámci Univerzity třetího věku na Vysokém učení technickém v Brně, jsou porovnáni se stejným vzorkem seniorů z Brna a blízkého okolí.
Simulátor a trenažer digitálních fotoaparátů řady CANON IXUS 60
Melkes, Ondřej ; Drozdová, Martina (oponent) ; Kunovský, Jiří (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá tvorbou výukových manuálů a simulace pro digitální fotoaparát Canon IXUS 60. Hlavní učel manuálů je podpora výuky na univerzitě třetího věku, proto je důraz kladen na  přehlednost. Simulace digitálního fotoaparátu umožňuje vyzkoušet možnosti zařízení, jak při výuce, tak před koupí.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 54 záznamů.   začátekpředchozí28 - 37dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.