Název:
Specifika vzdělávání seniorů a možné přístupy v jejich vzdělávání
Překlad názvu:
Specifics of Senior Citizen Education and Possible Approaches in Their Education Process
Autoři:
Houdková, Karina ; Jirsáková, Jitka (vedoucí práce) ; Miroslava, Miroslava (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Nakladatel: Česká zemědělská univerzita v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce s názvem Specifika vzdělávání seniorů a možné přístupy v jejich vzdělávání se věnuje tématu vzdělávání seniorů a možných přístupů v jejich aktivizaci. Cílem je poskytnout ucelený pohled na vzdělávání seniorů v širším kontextu a přirozeně hovořit o stárnutí a stáří jako součásti našeho života. Zabývá se vymezením pojmů vztahujících se k problematice seniorů, shrnuje přístupy ke vzdělávání v minulosti a předkládá dnešní trendy.
Poukazuje na skutečnost zakotvení požadavku vzdělávání seniorů v českých i mezinárodních dokumentech a popisuje specifika, které vzdělávání seniorů provází. V závěru teoretické části představuje jednu z největších pražských organizací (Život 90), která nabízí seniorům aktivní trávení volného času. Praktická část je zaměřena na kvalitativní výzkum zpracováním kazuistik seniorů, kteří dochází do Centra denních služeb v Životě 90 a rozhovor s vedoucí tohoto centra. Kazuistiky představují motivaci samotných seniorů ke vzdělávání a rozhovor s vedoucí centra přibližuje činnosti vedoucího pracovníka, který zajišťuje vzdělávací činnost pro seniory a je s nimi v denním kontaktu.
Bachelor thesis Specifics of Senior Citizen Education and Possible Approaches in Their Education Process is concerned with the education of seniors and possible approaches in their activation. The aim is to provide a comprehensive view of education of seniors in the broader context of a naturally talk about aging and old age as a part of our lives. It deals with definition of terms relating to the issue of seniors, summarizes approaches to education in the past and presents contemporary trends.
It refers to the fact anchoring requirement seniors' education in Czech and international documents and describes the specifics that senior education entails. In the end of one of the largest organizations in Prague (Life 90), which offers seniors active leisure. The practical part is focused on qualitative research case studies treating the elderly who attend the Day care centers in Life 90 interview with the head of this center.
Case reports represent an incentive for older persons themselves to education and an interview with a senior center closer to the action manager, which provides educational activities for seniors and they are in daily contact.
Klíčová slova:
Celoživotní vzdělávání; Didaktické zásady; Motivace; Senioři; Stárnutí; Univerzita třetího věku