Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 365 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.03 vteřin. 
Hodnoty ve filmových pohádkách
Sedláček, Mojmír ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Boukalová, Hedvika (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem hodnot ve filmových pohádkách. Jejím cílem je zmapovat možnosti sledování hodnot ve filmových pohádkách, neboť pohádky představují pro dítě v procesu socializace podstatný zdroj hodnot. Teoretická část představuje základní koncepce hodnot, přístupy ke zkoumání filmového média z psychologického pohledu a sleduje význam pohádek pro dítě. Tato témata jsou propojena socializací dítěte a rolí médií v osvojování hodnot. Vlastní výzkum spočívá v obsahové analýze vybraného souboru českých a československých filmových pohádek. Popisuje určité charakteristiky, na jejichž základě můžeme uvažovat o hodnotách, které jsou v daných snímcích vyjádřeny. Výsledky výzkumu naznačují trend snižujícího se množství obsažených hodnot ve filmových pohádkách v průběhu času. Kvalitativní analýza rozebírá jednotlivé pohádky a popisuje hodnotové charakteristiky jednotlivých postav ve sledovaných filmech. Diplomový projekt představuje příspěvek k mediální psychologii a přistupuje ke zkoumání médií jako k podstatné součásti socializačního procesu.
Úspěch v jazykovém obrazu světa žáků českých základních a středních škol
Cinkrautová, Karolína ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce) ; Pacovská, Jasňa (oponent) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent)
Tématem disertační práce je jazykový obraz ÚSPĚCHU u českých žáků. Výzkum zaměřený na hlubší poznávání jazykového obrazu světa dětí a mládeže považujeme za vysoce aktuální, což koresponduje se současnými trendy v oblasti lingvistiky a lingvodidaktiky. Teoreticky i metodologicky vycházíme z kognitivní lingvistiky a polské etnolingvistiky, jazykových disciplín zaměřených na výzkum vztahu jazyka a kultury, které pracují s pojmem jazykový obraz světa. Práce dále vychází z americké kognitivní lingvistiky studující teorii konceptuál- ní metafory a také z českých i zahraničních didaktických aplikací teoretických východisek kognitivní lingvistiky. Cílem práce je rekonstruovat jazykový obraz ÚSPĚCHU u specifické skupiny rodilých mluvčích češtiny - žáků 2. stupně základních škol a žáků středních škol. Analýza slovníkových, textových a empirických dat získaných prostřednictvím specificky sestaveného dotazníku vedla na základě sémantických aspektů (profilů) a metafor, prostřed- nictvím nichž je pojem konceptualizován, k sestavení kognitivní definice ÚSPĚCHU a re- konstrukci stereotypu úspěšného člověka. Z hlediska hodnotového sledujeme v jazykovém obrazu ÚSPĚCHU dvě protikladné tendence. Na jedné straně akcentace materialistické di- menze konceptu, na druhé straně důraz na jeho etický rozměr. Rekonstrukce...
Revize renesančních hodnot u Ariosta a Cervantese
Horká, Alice ; Blinková Pelánová, Eva (vedoucí práce) ; Pelán, Jiří (oponent)
Diplomová práce se zabývá revizí renesančních hodnot v dílech Zuřivý Roland a Důmyslný don Quijote de la Mancha. První část je zaměřena na identifikaci dobových renesančních hodnot. Stěžejní část práce je věnována analýze obou výše zmíněných děl. Poslední část se zaměřuje na komparaci děl v kontextu námi vytyčených renesančních hodnot. Z analýzy a následné komparace obou děl je patrné, že rytířská tématika, se kterou oba autoři pracují, se již ve 2. pol. 15. století proměnila a nastupují díla, která parodují tento žánr. Oba autoři vykreslují odlišné skutečnosti od zidealizovaného světa bretaňských románů. Ideály jsou v obou dílech nedosažitelné a nereálné, postavy se pohybují ve světě, který jim už nepatří, pouze v něm žijí s pocitem ztracení a odcizení. Zároveň nejsou již zidealizovanými zástupci určité skupiny, a proto mohou chybovat, mohou se chovat v rozporu s morálními zásadami a rytířskými ctnostmi, jednají i na základě svých vnitřních pohnutek, přání, své slabosti či strachu. Do popředí se nám dostávají i příběhy obyčejných lidí a vojáků, kteří řeší své problémy a touhy. Nejen za pomoci těchto "menších" charakterů se dostáváme k podstatným otázkám lidského života. Podstatnými motivy a hodnotami v obou dílech jsou zejména láska, přátelství, svoboda a smrt. Je zřejmé, že díla jsou ovlivněna...
Sport jako výchovný prostředek
Blažek, Daniel ; Peřinová, Radka (vedoucí práce) ; Crossan, William Morea (oponent)
Název: Sport jako výchovný prostředek Cíle: Cílem bakalářské práce je zjistit a popsat na základě dostupné literatury a rozhovorů s trenéry a vychovateli, jak lze v praxi využívat sport jako výchovný prostředek. Metody: Teoretická část obsahuje rozbor literatury týkající se výchovného působení sportu. Na základě toho rozboru byly vybrány tři organizace (Ambassadors FC Praha, Skaut, Sokol). Tyto organizace byly vybrány, jelikož jejich cílem je výchova skrze sport, a zároveň mám s těmito organizacemi vlastní zkušenost. U těchto organizací byl proveden rozbor materiálů (webové stránky, časopisy, metodiky), aby bylo možné identifikovat hodnoty, cíle a výchovné směřování organizací. Dále byla prostudována literatura o psychologii a výchově, ze které vzešly oblasti, které jsou skrze sport nejsnadněji ovlivnitelné. Praktická část zjišťuje skrze polostrukturované rozhovory s jedním trenérem z každé vybrané organizace, jak vypadá jejich výchovná činnost v praxi. Dotazuji se na tři tematické okruhy: hodnoty a cíle organizace, využití sportu jako výchovného prostředku, nároky na trenéry a jejich další vzdělávání. Výpovědi respondentů jsou následně porovnávané s poznatky získanými v teoretické části práce. Výsledky: V teoretické části jsou shrnuty cíle a hodnoty jednotlivých organizací a rozbor jejich metodik...
Výchova dětí na 1. stupni ZŠ k hodnotám za pomoci programů Pedagogického centra Arcibiskupství pražského
Macková, Magdaléna ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Bravená, Noemi (oponent)
Tématem této diplomové práce je výchova dětí k hodnotám za pomoci programů Pedagogického centra Arcibiskupství pražského. Teoretická část se zabývá: tématy běžnými pro život v naší společnosti a zároveň úzce souvisejícími s křesťanstvím, některými vývojovými teoriemi, charakteristikou dítěte mladšího školního věku, rozborem Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání z hodnotového hlediska, stručným seznámením s problematikou etické a náboženské výchovy v naší společnosti a představením Pedagogického centra. Hlavním cílem empirické části je zjistit a popsat, jak Pedagogické centrum usiluje o výchovu dětí na prvním stupni základní škole k hodnotám. K dosažení zmíněného cíle jsem využila následující výzkumné prostředky: obsahovou analýzu anotací programů Pedagogického centra zaměřených na první stupeň základní školy, rozhovor se zakladatelkou Pedagogického centra a obsahovou analýzu rozhovorů s osmi učitelkami, které se svými třídami programy navštívily. Na základě empirické části bylo zjištěno, že Pedagogické centrum má velmi široký záběr své činnosti, a to v oblasti výběru témat, volby prostředků a materiálů, ale hlavně v množství a hloubce hodnot, kterých se ve svých programech dotýkají. Činnost Pedagogického centra je učiteli velmi pozitivně hodnocena. KLÍČOVÁ SLOVA výchova, hodnoty,...
Růst a utváření učitelské role v souvislosti s poutní cestou do Santiaga de Compostela
NOVÁČKOVÁ, Denisa
Tato bakalářská práce s názvem Růst a utváření učitelské role v souvislosti s poutní cestou do Santiaga de Compostela se v teoretické části nejprve zabývá pojmy spojenými s osobností učitele. Popisuje učitele jako profesi, jeho postavení ve společnosti a jaké jsou motivy proč si zvolit právě tuto profesi. Dále je v práci popsána profesní dráha učitelů. Tuto dráhu můžeme rozdělit na začínajícího, zkušeného a konzervativního učitele. Dalším tématem této části je stres a syndrom vyhoření a poslední kapitola první části se věnuje utvářením učitelské role a sebereflexi v profesním vývoji, s čímž je spojen model ALACT. Další kapitola je věnována osobnostnímu rozvoji, konkrétně sebepoznání a bytí člověka v přítomnosti. Poslední kapitola popisuje samotnou pouť do Santiaga de Compostela. V úvodu kapitoly jsou rozděleny možné trasy, které do Santiaga de Compostela vedou. Následuje výčet symbolů, které se k cestě vážou a jsou zde také kapitoly o ubytování a motivaci poutníků. Empirická část se věnuje analýze výpovědí tří poutnic, které pouť do Santiaga de Compostela vykonaly. Před poutí a také nyní vykonávají učitelskou profesi a snaží se postihnout, jak se během pouti a v důsledku poutě proměnilo jejich prožívání a názory, a to prostřednictvím kvalitativní výzkumné metody interpretativní fenomenologické analýzy (IPA). Výzkumné otázky zněly: VO1: Jaký byl rozdíl v přístupu k učitelské profesi po absolvování cesty? VO2: Jak se změnil pohled na sebe po absolvování cesty? VO3: Jaké byly silné momenty a prožitky v průběhu cesty? VO4: V jakých oblastech ovlivnila cesta život informanta? Výsledky nám přinášejí pohled na zkušenosti poutníků s absolvováním poutní cesty do Santiaga de Compostela. Dokládají nám jasné změny, které poutníci prožili v důsledku absolvování poutě. Nejdůležitější změny proběhly v rámci jejich profese učitele, rodiny a vlastní sebereflexe. Právě ta ovlivnila jejich životy nejvíce, díky ní pak mohly probíhat změny i v dalších odvětvích jejich života. Přínos této práce spočívá v tom, že nám výsledky výzkumu dokazují převážně pozitivní změny po absolvování poutní cesty. Lze se domnívat, že i čtenářům této bakalářské práce by cesta do Santiaga de Compostela přinesla blahodárné účinky nejen na jejich fyzické, ale i psychické zdraví.
Horizonty etiky na gymnáziu
FEJTOVÁ, Blanka
Práce se zabývá stavem mezilidských vztahů, vztahy studentů k humanitním a přírodovědným vyučovacím předmětům a etickými hodnotami na gymnáziu. Teoretická část se zabývá zásadami výchovy a vzdělávání na gymnáziu a vymezení pojmů etických hodnot. Praktická část obsahuje vyhodnocení interpretací rozhovorů studentů s ohledem na kvalitu mezilidských vztahů a výuky, na vztahy a postoje studentů k vyučovacím předmětům a na etické hodnoty v konkrétním gymnáziu. Kvalita mezilidských vztahů se jeví na velmi dobré úrovni ve spojitosti s velikostí gymnázia okolo 400 studentů. Úroveň výuky splňuje očekávání studentů i nároky pro přijetí na vysoké školy a legitimizuje tak existenci všeobecného gymnázia. Studenti s lehkou nelibostí akceptují nerovnováhu vyváženosti ve prospěch předmětů přírodních věd s upozaděním humanitních předmětů, a vykazují praktikování základních etických hodnot.
Pandemie jako prověrka skautských hodnot
KODETOVÁ, Barbora
Bakalářská práce se zabývá skautskými hodnotami a jejich projevením v době pandemie COVID-19. Během této doby se občané museli řídit novými pravidly, která měla za úkol občany chránit před nákazou. Cílem práce je zjistit jaké hodnoty vedly jedince k pomoci během koronavirové pandemie a jestli dané hodnoty nabyli skautskou výchovou. V teoretické části je popsán vznik, vývoj a historie skautingu ve světě i u nás, jeho principy, slib a zákony. Následně jsou definovány hodnoty a přiblížena jejich klasifikace. V posledním bodu teoretické části jsou vysvětleny pojmy pandemie a COVID-19. V praktické části je představena metodologie, výzkumný problém, cíl šetření a výzkumné otázky. Na závěr je v práci uvedeno vyhodnocení dotazníkového šetření a rozhovorů a diskuze.
Rozdíl v hodnotách Romů a majoritní populace
VOSTŘÁKOVÁ, Petra
Bakalářská práce se zabývá lidskými hodnotami ve spojení s romskými ženami. Hlavním cílem teoretické části je představit různá pojetí hodnot a hodnotových orientací, se zaměřením na významné autory v tomto tématu, jako je Hofstede a Schwartz. Hlavním cílem empirické části práce je zjistit rozdíly v hodnotové orientaci romských žen a žen z majority. Empirická část se také zabývá rozdíly v hodnotách mezi muži a ženami v České republice, rozdíly v hodnotách mezi romskými ženami podle dosaženého vzdělání a práce popisuje pořadí preference hodnot u Romek. Ke sběru dat byl použit Schwartzův 21 položkový PVQ dotazník a kontrolní data byla získána z European Social Survey (ESS). Byly zjištěny rozdíly v rámci hodnotové orientace ve všech zmíněných částech.
Postavení žen ve vedoucí pozici nadací a nadačních fondů
Lučanová, Tereza ; Košák Felcmanová, Alena (vedoucí práce) ; Muhič Dizdarevič, Selma (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem žen ve vedoucí pozici nadací a nadačních fondů. Práce je složena z teoretické a empirické části. Teoretická část práce pojednává o roli žen ve společnosti, historickém vývoji a teoretických konceptech s důrazem na vysvětlení pojmů, které se prolínají do kontextů občanské společnosti. Blíže popisuje segment nadací a nadačních fondů, objasňuje základní specifika neziskového sektoru s důrazem na hodnoty a smysl práce, vysvětluje jednotlivé pojmy, které se pojí s postavením žen ve vedení organizací. V empirické části je proveden kvalitativní výzkum, který se zabývá porozumění zkušenosti žen, které zastávají vedoucí pozici v nadacích a nadačních fondech v několika rovinách. Stěžejním prvkem je objasnění cesty jednotlivých žen do vedení konkrétní organizace, jejich motivace a případné bariéry. Jak vidí ženy samy sebe ve vedoucí pozici a jaký je jejich pohled na příběh a kulturu konkrétní organizace. Výzkumy, které by se zabývaly problematikou postavení žen ve vedoucích pozicích v neziskovém sektoru chybí, získaná data by proto mohla přispět bližší studii tohoto fenoménu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 365 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.