|
Autoevaluace školy v podmínkách sloučené organizace (předškolní a základní vzdělávání)
Deutschová, Jiřina ; Lisnerová, Romana (vedoucí práce) ; Trojan, Václav (oponent)
Diplomová práce se v rámci problematiky školského managementu zabývá tématem autoevaluace školy v podmínkách sloučených organizací předškolního a základního vzdělávání. Cílem práce je zmapování průběhu autoevaluačních procesů sloučených organizací a vymezení míry kontinuity autoevaluace mezi předškolním a základním vzděláváním. Práce se zabývá v teoretické části studiem dosavadních poznatků tématu v odborné literatuře a výzkumných studiích, ukotvením tématu v zákonných normách České republiky. Stručně popisuje autoevaluaci v kontextu s obecným (podnikovým) managementem a autoevaluaci škol v zahraničí. V empirické části pracujeme s informacemi získanými ze strukturovaných rozhovorů, analýzy inspekčních a výročních zpráv vybraného vzorku sloučených organizací předškolního a základního vzdělávání, analýzy výročních zpráv České školní inspekce a dat získaných z dotazníkového šetření. KLÍČOVÁ SLOVA: autoevaluace, kontinuita, sloučené organizace, předškolní a základní vzdělávání
|
|
Specifické podmínky rozvoje regionálního školství v hlavním městě Praze a ve Středočeském kraji
Dvořák, Pavel ; Trojan, Václav (vedoucí práce) ; Voda, Jan (oponent)
1 ABSTRAKT Předkládaná závěrečná práce je zaměřena na popis současných specifických podmínek rozvoje regionálního školství v hl. m. Praze a ve Středočeském kraji. A to zejména ve vztahu k aplikaci a tvorbě základních koncepčních dokumentů (Dlouhodobé záměry vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v hl. m. Praze a ve Středočeském kraji) a dalších koncepčních materiálů vytvořených pro specifické oblasti regionálního školství v hl. m. Praze a ve Středočeském kraji. Cílem práce je popis současných zásadních specifických podmínek rozvoje regionálního školství v hl. m. Praze a ve Středočeském kraji, a také popis provázaných existujících specifických podmínek hl. m. Prahy a Středočeského kraje. Závěrečná práce rovněž popisuje současné fungování regionálního školství z pohledu financování, legislativy a některých rozhodovacích kompetencí územně samosprávných celků - obcí a krajů. Cílem této závěrečné práce je také nalezení společných potřeb a doporučení společného postupu při řešení problémů v regionálním školství v hl. m. Praze a ve Středočeském kraji. KLÍČOVÁ SLOVA Regionální školství, předškolní vzdělávání, základní vzdělávání, střední vzdělávání, financování školství, dlouhodobý záměr vzdělávání, specifické podmínky školství, Strategie 2020, hlavní město Praha, Středočeský kraj.
|
|
Problematika hodnocení připravenosti studentů a začínajících učitelů na výkon učitelské profese
Štoudek, Martin ; Trojan, Václav (vedoucí práce) ; Tureckiová, Michaela (oponent)
Závěrečná práce se zabývá problematikou pregraduální přípravy studentů učitelství na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity a jejich pozdější začleňování do praxe. Práce ověřuje, zda se u studentů změnily předpoklady k výběru studia na Pedagogické fakultě JU, jejich představy o připravenosti k nástupu do praxe, včetně vybavenosti jednotlivými pedagogickými kompetencemi. Pro školský management přináší tato práce mnohá zjištění, která lze uplatnit v personální praxi při adaptaci nových zaměstnanců. Mezi přínosy této práce patří oživení diskuze o učitelské profesi a ujasnění si základních pojmů a jejich sémantických náplní v teoretické literatuře. Dotazníkové šetření ukázalo, že u studentů, kteří si vybírají pedagogickou fakultu, dochází ke změně, tj. vybírají si ji cíleně, s vizí výkonu učitelského povolání. Školský management by měl tuto změnu reflektovat.
|
|
Budoucnost venkovských mateřských škol v Libereckém kraji
Vondráková, Lenka ; Svoboda, Petr (vedoucí práce) ; Trojan, Václav (oponent)
4 NÁZEV: Budoucnost venkovských mateřských škol v Libereckém kraji AUTOR: Lenka Vondráková KATEDRA (ÚSTAV): Centrum školského managementu VEDOUCÍ PRÁCE: Ing. Petr Svoboda, Ph.D. ABSTRAKT: Závěrečná bakalářská práce Budoucnost venkovských mateřských škol se zabývá problematikou existence třinácti venkovských mateřských škol v Libereckém kraji. Cílem je zjistit názor ředitelů a zřizovatelů na možné provozování jednotřídních mateřských škol v Libereckém kraji v nejbližším období. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a výzkumnou. Podrobněji jsou popsány důležité faktory ovlivňující budoucnost venkovských mateřských škol, jakým způsobem podporují rozvoj mateřských škol v obcích jejich zřizovatele, jak pečují o jejich rozvoj ředitelky. Dále se práce zabývá zřizováním mateřských škol, možnostmi v oblasti financování. Z obecných hledisek je vše popsáno v teoretické části. Ve výzkumné části jsou analyzovány výsledky kvalitativního výzkumu v těchto oblastech. KLÍČOVÁ SLOVA: Venkovská mateřská škola, ředitel venkovské mateřské školy, zřizovatel venkovské mateřské školy, spolupráce, financování, marketing, strategie, komunikace.
|
|
Kompetence zástupce ředitele základní školy
Kreisingerová, Milena ; Trojan, Václav (vedoucí práce) ; Kitzberger, Jindřich (oponent)
Diplomová práce se zabývá v současné době stále ještě nepříliš jasným pojetím funkce zástupce ředitele v základní škole. Zjišťuje, jaké kompetence jsou na tyto pracovníky delegovány, zda rozsah jejich činnosti ovlivňuje velikost školy a případný počet zástupců. Na vybraném vzorku základních škol z celé České republiky byla zkoumána a následně popsána současná praxe v základních oblastech řízení školy. Předkládaná práce byla zpracována s využitím dostupné odborné literatury a volně přístupných internetových zdrojů vztahujících se k dané problematice. Vychází z obecně platných právních norem a specifických zákonů upravujících oblast školství. Kvantitativní výzkum byl realizován výběrovým šetřením a dotazníkovou formou v internetovém prostředí. Byl zaměřen na současné pojetí funkce zástupce ředitele v základní škole a zjišťování rozsahu jeho kompetencí v základních oblastech řízení školy a na zjišťování konkrétních činností obsažených v pracovní náplni. Oslovenými respondenty byli zástupci ředitele základní školy. Byly zkoumány také jejich názory na možné vymezení a právní zakotvení této pracovní pozice a zastoupení studujících a absolventů studia v oboru managementu. V realizované analýze výzkumného šetření byly vyhodnoceny a popsány výsledky zjištěné ve výběrovém a dotazníkovém šetření. Na jejich...
|
|
Mentoring na školách
Klimeš, Milan ; Baštecká, Bohumila (vedoucí práce) ; Trojan, Václav (oponent)
Diplomová práce popisuje metodu zavádění mentoringu do školy. Mentoring je v této práci představen jako možná koncepce spolupráce pedagoga a žáka. V teoretické části je vymezena oblast pedagogiky a didaktiky jako primární oblast, kde probíhají základní edukační procesy, ve kterých dochází k rozvíjení osobnosti člověka. Základní edukační procesy jsou v této práci chápány jako výchova a vzdělání a primárním výsledkem těchto edukačních procesů jsou kompetence. Oblast edukace je popsána pomocí edukačních cílů, principů a forem, prostředků, procesů a činností. Aktéry edukačního procesu jsou pedagog a žák. Další oblastí teoretické části práce je vymezení a popis mentoringu jako možného nástroje v edukační praxi. V praktické části je konkrétně popsána organizační kultura školy a metoda zavádění mentoringu do školy. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Strategické řízení školství. Komparace vzdělávacích politik hlavních politických stran a vliv těchto politik na tvorbu strategie vzdělávání
Schneider, Pavel ; Trunda, Jiří (vedoucí práce) ; Trojan, Václav (oponent)
Shrnutí Závěrečná práce se zabývá problematikou tvorby strategického materiálu rozvoje vzdělávání v České republice na základě možného konsenzu hlavních politických sil v zemi. Cílem práce je formulace prvků strategie, které mohou být přijatelné pro hlavní politické síly, a je proto možné předpokládat její přijetí a reálné uskutečnění. Formulace těchto cílů vychází z provedené komparace programů politických stran, které v parlamentních volbách na podzim 2013 získaly více než 1,5 % hlasů. Výsledky komparace byly dále srovnány s dokumentem MŠMT Hlavní směry vzdělávací politiky do roku 2020. Na základě toho byly formulovány problémy, při jejichž řešení lze očekávat konsenzus, a které se tedy mohou stát základem pro budoucí strategii rozvoje českého školství. Výsledky práce přinášejí možnost využití při probíhající diskusi o strategii rozvoje školství, závěrů je možné využít při jednání mezi představiteli politických stran i dalších aktérů podílejících se na tvorbě strategie. Tímto postupem je možné předejít situaci, kdy při každé změně vlády dochází i k zásadní změně vzdělávací politiky a v důsledku k negativnímu vývoji školství a vzdělávání. Klíčová slova Strategie rozvoje vzdělávání Hlavní směry politiky vzdělávání Komparace programů politických stran Konsenzus Stabilita školského systému
|
| |
| |
|
Hodnotící kritéria pro hodnocení ředitelů domů dětí a mládeže
Horváthová, Zdeňka ; Trojan, Václav (vedoucí práce) ; Trunda, Jiří (oponent)
Předmětem diplomové práce Hodnotící kritéria pro hodnocení ředitelů domů dětí a mládeže je analýza aktuálního stavu procesu hodnocení ředitelů zřizovatelem. Cílem této diplomové práce je zjistit, jakým způsobem probíhá hodnocení ředitelů DDM zřizovatelem včetně zdrojů, metod a kritérií, která jsou při hodnocení používána. Zjistit, zda jsou výsledky hodnocení využívány při dalším rozvoji ředitelů DDM a zda se ředitelé a zřizovatelé domnívají, že hodnocení ředitelů zřizovatelem je potřebné pro zvyšování kvality DDM. Teoretická část se zabývá vymezením pojmů dům dětí a mládeže, ředitel DDM, zřizovatel DDM, hodnocení pracovníků a vzdělávání a rozvoj. Praktická část vychází z výzkumného šetření - popisný typ výzkumu, prováděného formou dotazníků na základě tří stanovených hypotéz. Závěr práce přináší přehled aktuálního stavu ve zkoumané oblasti.
|