Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 404 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Mediální vzdělávání na pražských gymnáziích z pohledu studentů a učitelů
Navrátilová, Tereza ; Odstrčilová, Klára (vedoucí práce) ; Jirák, Jan (oponent)
Cílem této diplomové práce je výzkum mediálního vzdělávání na vyšších stupních pražských gymnázií, a to kvalitativní metodou z pohledu hlavních aktérů - studentů a učitelů. Hlavním impulzem pro zaměření na gymnaziální studenty z Prahy bylo, že právě tato skupina dosahuje nejvyšších výsledků, co se týče úrovně mediální gramotnosti napříč českými studenty. Pro účely analýzy byla použita data sesbíraná skrze polostrukturované hloubkové rozhovory s pedagogy na pražských gymnáziích, ohnisková skupina se studenty druhého ročníku čtyřletého studijního programu Gymnázia Na Zatlance a online dotazník, který vyplnilo 55 studentů z různých pražských gymnázií. Data byla následně analyzována metodou otevřeného kódování a tematické analýzy. Výsledky ukázaly, že ačkoliv je mediální výchova zařazena jako průřezové téma do rámcově vzdělávacího plánu, polovina respondentů odpověděla, že se jim mediálního vzdělávání nedostává. Zároveň ukázal, že její zařazení do výuky závisí na jednotlivých učitelích a jejich osobní motivaci k její výuce. Učitelé pak cítí nedostatečný prostor a prioritizaci tématu ze strany vedení škol. Pokud se výuka na školách vyskytuje, tak spíše jako průřezové téma, pouze zřídka jako samostatný předmět. Učitelé i žáci se cítí částečně gramotní. Žáci cítí větší jistotu při ovládání nových...
Mediální výchovou na středních odborných školách a učilištích k občanské participaci znevýhodněné mládeže
Römer, Lucie ; Supa, Markéta (vedoucí práce) ; Jirák, Jan (oponent) ; Vrabec, Norbert (oponent)
Media literacy has increasingly been becoming a prerequisite of full citizen participation. The latter has been shifting, especially among the youth, from the traditional forms towards the non-conventional ones, see for example FridaysForFuture. The possiblities and abilities to get involved in public debate are, however, not distributed equally. According to numerous studies, one of the tools to narrow the 'participation gap' may be media literacy education (MLE). This thesis presents a participatory action research exploring the possibilities of the MLE for the development of the citizen participation of disadvantaged youth. It draws especially on a three-month intervention at the vocational school in Louny. 17 students aged 17-19 participated in the study in 2019. The volume of both empirical and theoretical research in this field has been growing. However, in the context of central Europe, it is a relatively under- researched area and studies of Czech vocational schools are very scarce. The thesis is also unique in its combination of on-line and off-line activities with public citizen action of the students, and in stressing the blending of in-school and outside-school life. Among others, the research empirically tested a set of characteristics of teaching methods and concluded with a...
Mediální obraz války na Ukrajině v dětském pořadu Zprávičky na ČT :D
Panchártková, Zuzana ; Jirák, Jan (vedoucí práce) ; Wolák, Radim (oponent)
Diplomová práce má za cíl analyzovat mediální obraz začátku války na Ukrajině v pořadu Zprávičky na ČT :D. Popíše, jak bylo dětským divákům předkládáno aktuální téma války na Ukrajině a jak se tyto zprávy lišily od zpráv pro "dospělé". Primárně se práce věnuje skrze obsahovou analýzu zprávám, které přenášely dětem aktuální informace o válce. Zkoumat bude četnost zpráv o Ukrajině a také formu, jakou byly zprávy zprostředkovány. V závislosti na tom, se teoretická část práce bude zabývat mediálním pohledem na dětské publikum, výzkumy zabývající se vztahem dětí k médiím apod. Popsána bude ČT :D s důrazem na zpravodajství - dětský pořad Zprávičky. Autorka předpokládá, že s eskalací situace na Ukrajině se i zvýšil výskyt zpráv informující o Ukrajině ve zpravodajství pro děti a zprávy byly podávány určitým způsobem v závislosti na kodexu vysílání pro děti. Práce má cíl zmapovat kolik zpráv a v jaké podobě byly do vysílání zařazeny.
Mediální obraz úmrtí královny Alžběty II. na vybraných českých zpravodajských serverech
Dolenská, Klára ; Jirák, Jan (vedoucí práce) ; Miessler, Jan (oponent)
Diplomová práce se zabývá mediálním obrazem úmrtí královny Alžběty II. na dvou z nejnavštěvovanějších českých zpravodajských serverů. Zkoumá články zveřejněné v časovém horizontu jednoho měsíce, počínaje dnem úmrtí panovnice 8. září 2022. Vybranými zpravodajskými servery jsou Novinky.cz jako zástupce serióznějšího média a Blesk.cz jako médium bulvárního charakteru. Práce zahrnuje teoretické základy dané problematiky, stručně přibližuje život a okolnosti smrti panovnice a vysvětluje použité metodologické postupy - kvantitativní obsahovou analýzu a kvalitativní analýzu provedenou za využití metody zakotvené teorie. Výsledky zkoumání pak odhalují, jakým tématům se vybrané servery v této souvislosti věnují a slouží k porovnání vykonstruovaného mediálního obrazu královniny smrti.
Veřejnoprávní rozhlas v Česku, jeho současná a budoucí pozice ve společnosti
Hanáčková, Kamila ; Groman, Martin (vedoucí práce) ; Jirák, Jan (oponent)
Tato práce se zabývá analýzou poslechu veřejnoprávního rozhlasu v Česku mezi mileniály. Chce zjistit jejich poslechové návyky a chování, motivaci poslechu a vnímání současné pozice a budoucí role veřejnoprávního rozhlasu ve společnosti. Teoretická část práce vysvětluje základní pojmy, které jsou pro práci zásadní, představuje metodologii a obsah celé práce, také uvádí teoretické přístupy kulturálních studií, o které se práce opírá. Ty vychází zejména z konceptu aktivního publika, teorie selektivity a poznatků tzv. birminghamské školy. Stručně popisuje historický vývoj a úlohu rozhlasu v Čechách a jeho současnou podobu. V praktické části práce interpretuje vlastní empirický výzkum, v čem spočívá, jak byl proveden a jaké jsou jeho závěry. Ten byl proveden kvalitativní metodou a formou hloubkových rozhovorů s dvanácti respondenty, přičemž se ptal na dvacet otevřených otázek, které zjišťovaly poslech, motivaci a vnímání českého veřejnoprávního rozhlasu účastníků. Pomocí metody tzv. zakotvené teorie se skrze otevřené, axiální a selektivní kódování vytvořily kategorie, pomocí nichž mohla být zpracována kategorie centrální, na jejímž základě se vystavila finální zakotvená teorie shrnující výsledky výzkumu. Na závěr dokument shrnuje klíčové poznatky teoretické i praktické části a kriticky hodnotí celou práci.
Mediální obraz hnutí žlutých vest - komparace obsahu tradičních a nových médií
Stoklasová, Justýna ; Nečas, Vlastimil (vedoucí práce) ; Jirák, Jan (oponent)
Diplomová práce se zabývá způsoby, jakými vybraná česká zpravodajská média rámcovala protesty hnutí žlutých vest ve Francii. Důraz je kladen na komparaci způsobu rámcování protestů v článcích publikovaných v tradičních a nových (tj. tištěných a online) médiích. Cílem výzkumu je pomocí analýzy mediálních rámců zjistit, zda, a jakým způsobem, je mediální obraz hnutí žlutých vest ovlivněn typem média (tištěné / online) a zda obsah článků vykazuje prvky protestního paradigmatu a předpojatosti vůči hnutí žlutých vest. V teoretické části práce jsou nejdříve stručně představeny teorie vlivu masových médií na veřejné mínění, především teorie nastolování agendy (agenda-setting) a koncept mediálního rámcování (framing). Tento koncept je dán do souvislosti s fenoménem protestního paradigmatu. Následuje stručný popis kontextu vzniku a charakteru hnutí žlutých vest a rozdílných charakteristik tradičních a nových médií. Nakonec jsou představeny některé předchozí studie na téma mediálního pokrytí protestů. Metodologická část prezentuje výzkumný problém, cíl výzkumu a stanovené výzkumné otázky a hypotézy. V analytické části jsou prezentována data získaná prostřednictvím kvantitativní obsahové analýzy. Výsledky analýzy ukázaly na přítomnost protestního paradigmatu i předpojatosti ve zpravodajství o protestech...
Rámcování situace v Mariupolu ve zpravodajství portálů Novinky.cz, Blesk.cz a Deník.cz
Vokoun, Filip ; Jirák, Jan (vedoucí práce) ; Moravec, Václav (oponent)
Bakalářská práce se zabývá prezentací obléhání Mariupolu ve třech českých internetových zpravodajských médiích. Na vzorku 500 textů z roku 2022 bylo sledováno, jak vybraná média rámcovala zpravodajská sdělení o situaci ve městě. Tento výzkum byl doplněn o poznatky tematické narativní analýzy a dalších zkoumaných proměnných, jako byla témata textů nebo citovaní aktéři. Práce je rozdělena na tři části - teoretickou, metodologickou a analytickou. Teoretická část představuje koncept rámcování ve zpravodajství a přibližuje v práci zkoumané obecné rámce a tematické a epizodické rámcování. Tato část pokračuje představením narativu ve válečném zpravodajství a přehledem narativů vyskytujících se v médiích v kontextu rusko- ukrajinského konfliktu. Metodologická část představuje kvantitativní a kvalitativní metody výzkumu využité v této práci, zkoumaná média a vzorek textů. V analytické částí jsou následně představeny výsledky analýzy, které naznačují protiruské postavení zkoumaných médií. Všechna zkoumaná média situaci prezentovala podobně a primárně se k ní přistupovala jako k humanitární katastrofě. Utrpení občanů a ukrajinských vojáků spojené s válkou bylo často přibližováno na lidských příkladech. Vojenská a ekonomická stránka obléhání strategického města byla naopak zmiňována minimálně.
Mediální obraz prince Philipa
Žemlová, Kristýna ; Jirák, Jan (vedoucí práce) ; Cebe, Jan (oponent)
UNIVERZITA KARLOVA FAKULTA SOCIÁLNÍCH VĚD Institut komunikačních studií a žurnalistiky Katedra mediálních studií Mediální obraz prince Philipa Diplomová práce Autor práce: Bc. et Bc. Kristýna Žemlová Studijní program: Mediální studia Vedoucí práce: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. Rok obhajoby: 2023 Abstrakt: Diplomová práce Mediální obraz prince Philipa se pokouší vysvětlit pojem mediálního obrazu na příkladu prince Philipa. Hlavním nástrojem pro zjištění mediálního obrazu bude kombinace kvantitativní a kvalitativní obsahové analýzy. Práce nejdříve ukotvuje teoretické pojmy sociální konstrukce reality, agenda setting a mediální obraz. Poté přibližuje českou mediální scénu a média, ve kterých bude mediální obraz zkoumán, tedy Lidovky.cz a Novinky.cz. Jedna z kapitol se věnuje také samotné osobnosti prince Philipa a britské královské rodině. Navazující metodologická kapitola vysvětluje obě obsahové analýzy a jejich techniky sběru dat, ze kterých vyplynula technika, která se nejlépe hodila pro samotný výzkum této práce. V závěru metodologické kapitoly jsou pak uvedeny stanovené výzkumné otázky a hypotézy, jejichž pravdivost má určit samotná analýza. Odpovědi na výzkumné otázky pak pomáhaly v analýze určovat stanovené proměnné a jejich hodnoty, které jsou zaznamenány v kódovací knize, jež je součástí příloh této...
Reprezentace ženských protagonistek na plakátech animovaných filmů od společnosti Disney
Matoušková, Markéta ; Dvořáčková, Věra (vedoucí práce) ; Jirák, Jan (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá sémiotickou analýzou reprezentace ženských hrdinek v rámci plakátů animovaných filmů od společnosti Disney od prvního z roku 1937 až po současné. Teoretická část práce je rozdělena na tematickou a sémiotickou. Tematická část se věnuje pojmům souvisejícím s tématem feminismu, historickému vývoji postavení žen, filmovým plakátům, reprezentaci žen ve filmu, ale také klíčovým aspektům ve vývoji společnosti Disney. V sémiotické části se práce zaměřuje na sémiotické analytické koncepty vhodné pro následující výzkum. V rámci výzkumné části diplomové práce je analyzován výzkumný vzorek skládající se z osmi plakátů k animovaným filmům. S využitím sémiotických nástrojů je analýza provedena s ohledem na okolnosti vzniku filmů, děj příběhů, charakteristiky hlavních postav, obrazový mód, barvy a text. Tyto poznatky jsou následně vzájemně porovnávány, a na základě tohoto porovnání jsou interpretovány závěry těchto zjištění. V závěru celé práce je shrnuto, jakým způsobem jsou ženské hrdinky na plakátech zobrazovány, a jak se mění jejich zobrazení v závislosti na době vzniku a vývojové fázi feminismu.
Využití médií při výuce anglického jazyka v ČR
Procházková, Pavla ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Jirák, Jan (oponent)
Cílem diplomové práce s názvem "Využití médií při výuce anglického jazyka v ČR" ("Use of Media in English Lessons in the Czech Republic") je zhodnotit používání starých, klasických i nových médií pří výuce angličtiny na českých základních i středních školách i v soukromých hodinách vedených lektory AJ. Před vlastní výzkumnou částí seznamuje práce obecně s médii starými i novými v českém školství a s jednotlivými typy nových médií, uvádí historicky média používaná pro výuku angličtiny v našich zemích, ze současné doby uvádí přehled používaných médií a především seznamuje s webovými stránkami a aplikacemi vyvinutými pro výuku angličtiny. Uvedeny jsou i výsledky studií z poslední doby věnovaných zkoumané problematice. Výzkumným cílem praktické části je analýza odpovědí 50 pedagogů získaných pomocí dotazníkového šetření, odpovědí na otázky týkající se využívání starých i nových médií ve výuce anglického jazyka, a to v době před koronavirovou pandemií, v době distanční výuky během pandemie a v současnosti, a kvalitativní výzkum nejvíce používaných nástrojů nových médií ve výuce AJ. Výzkumnými metodami jsou rešerše odborné literatury, kvalitativní metody, dotazníkové šetření a analýza výsledků dotazníkového šetření pomocí kvantitativních a kvalitativních metod výzkumu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 404 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Jirák, J.
4 Jirák, Jakub
5 Jirák, Jan
7 Jirák, Jaroslav
4 Jirák, Josef
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.