Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 143 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Rozchod rodičů a volba výchovného prostředí pro dítě předškolního věku
Krchová, Eva ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Šturma, Jaroslav (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje tématu rozchodu rodičů a volbě výchovného prostředí pro dítě předškolního a mladšího školního věku. V teoretické části práce jsou nejprve uvedena specifika jednotlivých vývojových stádií dítěte, přičemž pozornost je věnována i specifikům mateřské a otcovské role. Dále je rozebrán proces rozchodu, jeho fáze a příčiny a také jeho dopad na děti, přičemž jsou uvedeny i některé typické fenomény a rizika provázející toto složité období. K danému tématu patří i právní stránka a postupy, které jsou popsány v závěrečné teoretické kapitole. Součástí práce je i empirická část, ve které pomocí kvalitativních rozhovorů se sociálními pracovníky rozkrývám problematiku rodičovských rozchodů, mapuji aktuální trendy, rizika, možnosti využití jednotlivých forem rodinného porozchodového uspořádání i roli psychologů v dané oblasti. Klíčová slova: rozchod rodičů, výchovné prostředí pro dítě, předškolní věk, mladší školní věk, střídavá péče, výhradní péče
Asistenti v chráněném bydlení pro lidi s mentálním postižením
Vránová, Jana ; Šturma, Jaroslav (vedoucí práce) ; Drlíková, Eva (oponent)
Tématem této diplomové práce Je asisten~;e v chráněném bydleni pro lidi s mentálnf retardací a zejména pak její psychologické aspekty. Inspirací mi byla pracovní zkušenost z chráněného bydlení pro lidi s mentální retardací a otázky, které mi v této práci vyvstaly. Jednou z těchto otázek byla samotná profese asistenta, která se mi jevila jako jedna z klíčových pro poskytování kvalitních služeb pro lidi s mentálním postižením. Zároveň je toto téma minimálně zpracováno v dostupné odborné literatuře na rozdíl od tématu služeb pro lidi s mentální retardací. V teoretické části jsou nejprve definovány pojmy osobní asistent, člověk s mentální retardací a chráněné bydlení včetně současné situace v těchto oblastech. Dále navazuje přehled charakteristik, které by asistent měl pro výkon své profese mít včetně požadavků na přístup asistenta ke klientovi. Těžištěm této části diplomové práce je bližší pohled na vybrané psychologické aspekty, které s touto profesí souvisí. Je zde rozpracována zejména motivace k asistentství, její kladné i stinné aspekty. Na to navazuje kapitola o možných komplikacích v asistentství, mezi něž patří také syndrom vyhoření. Dále se zmiňujeme o etických otázkách asistentství a systému podpory pro lidi v pomáhajících profesích. Cílem praktické části je zmapovat současný stav asistentství v ČR. N...
Domácí příprava žáků mladšího školního věku na školu
Tomanová, Kateřina ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Šturma, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem domácí přípravy na školu žáků mladšího školního věku, zejména součinností školy, rodičů a dítěte v procesu domácí přípravy. V teoretické části diplomové práce se zabýváme vztahem dospělých a dětí v historii. Dále se zabýváme socializací dítěte a vývojovými aspekty v předškolním a mladším školním věku. V dalších kapitolách se věnujeme nástupu dítěte do školy, školnímu vzdělávání a domácí přípravě dětí mladšího školního věku z hlediska spolupráce školy, rodiny a dítěte. V empirické části se zabýváme postoji dětí a jejich rodičů k domácí přípravě a zapojení se rodičů do domácí přípravy v první a druhé třídě. Zajímáme se zejména o rozdíl či shodu v dané problematice u žáků prvních a druhých tříd. Výzkum je koncipovaný jako kvalitativně - kvantitativní. V kvalitativní části se tématu věnujeme z pohledu dětí, v kvantitativní části z pohledu dětí a jejich rodičů. Diplomová práce je součástí studie podporované GA ČR č. GAČR 406/04/0316, který realizuje katedra Psychologie na Filozofické fakultě, Univerzity Karlovy. Klíčová slova: domácí příprava, domácí úkoly, zapojení rodičů, spolupráce, rodiče, žák, škola, mladší školní věk.
Syndrom CAN - projevy chování fyzicky týraných dětí
Koryntová, Tereza ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Šturma, Jaroslav (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá otázkou projevů chování fyzicky týraných dětí. Teoretická část se věnuje vymezení syndromu CAN a jeho forem, příčinám a rizikovým faktorům vzniku fyzického týrání v rodině a možným psychickým projevům následků fyzického týrání dětí. Cílem empirické části diplomové práce bylo poznání výrazných projevů v chování týraných dětí různého věku a pohlaví. Pomocí obsahové analýzy kompletní dokumentace u 25 týraných dětí, umístěných v Diagnostickém ústavu v letech 2002-2008, byly zkoumány jejich projevy chování, osobnostní charakteristiky, vrstevnické vztahy, vztahy k dospělým, k rodičům a k sobě samým.
Prožívání pěstounské péče z perspektivy pěstounů
Ďurechová, Markéta ; Šturma, Jaroslav (vedoucí práce) ; Šírová, Eva (oponent)
Diplomová práce se zabývá aspekty, které ovlivňují proces přijetí dítěte do pěstounské péče z pohledu prožívání pěstounů. Práce je členěna do dvou částí. V přehledové části představujeme teoretická východiska zkoumané problematiky. Vymezujeme zde základní pojmy, zabýváme se faktory ovlivňující pěstounskou péči, popisujeme proces vzniku a průběhu pěstounské péče. Cílem praktické části práce je pomocí kvalitativního výzkumu zanalyzovat proces přijetí dítěte do pěstounské péče. Vedle prezentace výsledků daného výzkumu se také pokoušíme o obohacení dostupné teorie k dané problematice, navrhujeme způsoby využití získaných poznatků v praxi a dáváme podněty k dalšímu zkoumání v oblasti pěstounské péče.
Psychologické aspekty vztahu otce a dcery
Matoušková, Lenka ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Šturma, Jaroslav (oponent)
MATOUŠKOVÁ, Lenka. Psychologické aspekty vztahu otce a dcery. Praha: Filosofická fakulta Univerzity Karlovy, 2012. 259 s. Diplomová práce. Název této práce je "Psychologické aspekty vztahu otce a dcery." V teoretické části jsou zmapovány především významné české, ale i zahraniční příspěvky k tématu otcovství, specifikám otcovského chování a významu fungujícího otce pro psychický vývoj dívek. Problematika je nahlížena také z pohledu možných negativních dopadů na psychický vývoj žen, které vyrůstaly bez svého otce. Analyzovány jsou především jejich potíže na úrovni sebeúcty, sebevědomí a sebehodnocení, identity, emocí a citového života, ale i potíže v budoucích partnerských a intimních vztazích. Do teoretické části je s ohledem na výzkumné šetření zahrnut také koncept protektivních a rizikových faktorů, přičemž práce respektuje aktuální trend odklonu od patogenních faktorů a příklonu k faktorům salutogenním, zaměřuje se tedy především na mapování protektivních faktorů v psychickém vývoji dívek, které vyrůstaly bez svého biologického otce, přičemž nejsou opomenuty ani faktory rizikové. Problematika je v praktické části zpracována kvalitativním způsobem retrospektivní metodou biografického přístupu za použití hloubkového rozhovoru a projektivních technik "Kniha života", "Kresba Ostrova rodiny" a "Čára...
Některé psychologické charakteristiky kandidátů katolického kněžství
Hálková, Petra ; Šturma, Jaroslav (vedoucí práce) ; Heller, Daniel (oponent)
Tato diplomová práce je věnovaná bohoslovcům - kandidátům katolického kněžství. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část má čtyři kapitoly. První z nich se zabývám tématem kněžství. Vymezuji v ní některé základní pojmy spojené s kněžími v katolické církvi, jejich postavení, poslání, krátce se věnuji problematickým či nesnadným oblastem jejich života - celibátu, nejasné kněžské identitě. Prezentuji kněžství jako profesi, popisuji základní činnosti a úkoly v této službě a podmínky k jejímu vykonávání.
Úzkost u dětí a její projevy v kresbě stromu
Stříteská, Kateřina ; Šturma, Jaroslav (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na zmapování problematiky úzkosti u dětí a na její možné projevy v kresbě stromu. Úvodní kapitoly se zabývají základní definicí úzkosti, příznaky a biologické základy úzkosti. Následuje popis vývoje úzkosti v jednotlivých věkových obdobích včetně stručné charakteristiky jednotlivých úzkostných poruch, se úetelem na specifick~ úzkostnó poruchy v dětství. V souvislosti s tím se zde krátce zmiňuje význam dětské kreshy a jejího přínosu pro diagnostiku. V závěru teoretické části se velká pozornost věnuje popisu vybrané metody, tj. testu kresby stromu. Této obla~ti se pak věnuje praktická část práce, kde se zaměřuji na využití kresby stromu jako možné screeningové metody pro detekci specifických znaků, které by nám mohly v praxi pomoci zjistit možnou přítomnost úzkosti.
Diagnostika školní zralosti v souvislosti s adaptací žáků v 1.ročníku ZŠ
Hnyková, Radka ; Šturma, Jaroslav (vedoucí práce) ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent)
Teoretická část diplomové práce se zabývá vymezením vývojové charakteristiky období od tří do osmi let (tj. předškolního a mladšího školního věku). Více se věnuje problematice školní zralosti, možnostem její diagnostiky a adaptaci žáků na první ročník základní školy. Empirická část představuje kvantitativní výzkum zaměřený na využití vybraných diagnostických metod (Orientačního testu školní zralosti, Zkoušky znalostí předškolních dětí a Testu hvězd a vln) a jejich možného použití pro predikci adaptace dítěte na první ročník základní školy. Cílem práce je posoudit možné využití těchto metod a poukázat na možné limity, které se váží k užívání těchto metod. Klíčová slova: školní zralost, adaptace, předškolní věk, mladší školní věk

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 143 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Šturma, Jaromír
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.