Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 191 záznamů.  začátekpředchozí41 - 50dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Aktivační centra - celoživotní vzdělávání dospělých osob s mentálním postižením
Máchová, Michaela ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Novotný, Josef (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou celoživotního vzdělávání dospělých osob s mentálním postižením v kurzech aktivačních center. Cílem práce je představit pilotní projekt aktivačních center jako jednu z možností celoživotního vzdělávání dospělých osob s mentálním postižením. Stručně je zde vymezena problematika mentální retardace a dospělosti osob s mentálním postižením. Popsán je současný systém vzdělávání osob s mentálním postižením v České republice s důrazem na stěžejní oblast celoživotního vzdělávání. Detailně je vymezena problematika aktivačních center. V závěru práce je představen průzkum mapující okolnosti dosavadního vzdělávání v aktivačních centrech z pohledu lektorů a metodiků. Nezbytnou součást práce tvoří rozhovory se samotnými účastníky kurzů aktivačních center. Klíčová slova Mentální retardace, dospělost, edukace, vzdělávání osob s mentálním postižením, celoživotní vzdělávání, aktivační centrum, kvalita života.
Analýza variant v počte kópií (CNV) v genómoch pacientov s mentálnou retardáciou
Hančárová, Miroslava ; Sedláček, Zdeněk (vedoucí práce) ; Gaillyová, Renata (oponent) ; Michalová, Kyra (oponent)
Mentálna retardácia (MR) je časté veľmi heterogénne neurovývojové ochorenie, s prevalenciou v populácii 2,5-3 %. Prispenie genetických faktorov k rozvoju MR je vysoké, ale v mnohých prípadoch zostáva etiológia ochorenia neobjasnená. Najnovšie štúdie prostredníctvom arrayových metód poukázali na častejší výskyt variant v počte kópií (copy number variants - CNV) u pacientov s týmto ochorením. Patogénne CNV boli identifikované u 10-15 % pacientov s idiopatickou MR a normálnym karyotypom. Cieľom práce bola celogenómová analýza ziskov a strát genetického materiálu v súbore českých pacientov s MR a dôkladná bioinformatická analýza zistených genetických zmien pre určenie ich pravdepodobného klinického významu. Celogenómová analýza s využitím HumanCytoSNP-12 BeadChips (Illumina) bola prevedená u 183 pacientov s idiopatickou MR, normálnym karyotypom a bez expanzie v géne FMR1. Získané dáta boli analyzované dvoma nezávislými programami, a to GenomeStudio a QuantiSNP a ich výsledky boli následne podrobené dvom kolám dôkladnej bioinformatickej analýze. Výsledkom tejto analýzy bola klasifikácia CNV do 4 rôznych kategórií: patogénne CNV, pravdepodobne patogénne CNV, CNV s nejasnou klinickou signifikanciou a benígne CNV. S výnimkou benígnych CNV boli všetky ostatné CNV potvrdzované nezávislou metódou ako FISH, MLPA, QFPCR...
Využití arteterapeutických metod a technik v sociálních službách pro osoby s mentálním postižením
Matějíčková, Lucie ; Havránková, Olga (vedoucí práce) ; Vodáčková, Daniela (oponent)
Diplomová práce "Využití arteterapeutických metod a technik v sociálních službách pro osoby s mentálním postižením" se zabývá tématem arteterapie a jejích prvků využívaných při práci s osobami s mentálním postižením. Definuje arteterapii a popisuje arteterapeutické metody a techniky, které bývají používány v sociálních službách pro osoby s mentálním postižením. Záměrem práce je zjistit nakolik jsou arteterapeutické metody a techniky při práci s osobami s mentálním postižením využívány a zda pomáhají tyto osoby rozvíjet. V teoretické části diplomové práce je definována arteterapie a její začlenění v systému koordinované rehabilitace, je zde popsána její historie, formy a možnost využití barev. Dále se teoretická část diplomové práce věnuje definování mentální retardace a její klasifikaci a sociálním službám pro osoby s mentálním postižením. Nakonec se teoretická část zabývá arteterapeutickými metodami a technikami. Praktická část se zabývá dvěma šetřeními. Kvantitativní šetření realizované s osobami s mentálním postižením zjišťuje, nakolik je arteterapeutické techniky a jiné činnosti baví a čemu se věnují nejraději. Kvalitativní šetření s pracovníky sociálních služeb se zabývá tím, zda arteterapeutické metody a techniky rozvíjejí osoby s mentálním postižením a v jakých oblastech.
Využití ergoterapie u osob s mentálním postižením v sociálně terapeutické dílně
Javůrková, Monika ; Valešová Malecová, Barbara (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
Bakalářská práce se zabývá ergoterapií u osob s mentálním postižením v sociálně terapeutické dílně. Práce obsahuje základní poznatky o problematice mentálního postižení, popisuje sociálně terapeutickou dílnu, charakterizuje ergoterapii jako jednu z možných terapií, která se uplatňuje při práci s osobami s postižením. Získávání nových dovedností v dílně přispívá k rozvoji a zachování schopností osob s mentálním postižením. To napomáhá ke zvýšení kvality jejich života. Hlavním cílem bakalářské práce je prezentovat konkrétní ergoterapeutický program vybraných klientů, který je zaměřený na rozvoj kognitivních funkcí a jemné motoriky. Na příkladu dvou klientů se středně těžkým mentálním postižením jsem ukázala, jak rozdílný může být přínos ergoterapie v jednotlivých případech. Pro jednoho klienta šlo o smysluplné trávení času a zlepšování jemné motoriky a u druhého spíše o osvojení technologického postupu výroby, který by mohl využít při možném budoucím pracovním uplatnění. V tomto konkrétním případě se mi potvrdila nutnost dlouhodobější péče pro klienty s mentálním postižením, aby si osvojili potřebné dovednosti. Klíčová slova - mentální retardace, mentální postižení, sociálně terapeutická dílna, ergoterapie, ergoterapeutický program, pracovní uplatnění
Zvyšování kvality života osob s mentálním postižením
Pojerová, Drahomíra ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Šiška, Jan (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na zvyšování kvality života osob s mentálním postižením na úrovni školy a obecně prospěšné organizace. Skládá se z části teoretické a praktické. Teoretická část obsahuje vysvětlení pojmu mentální retardace, socializace osob s mentálním postižením, oblast školství, sociální zabezpečení osob s mentálním postižením. Praktickáčást se zabývá aktivitami základní školy praktické a speciální v průběhu výchovně vzdělávacího procesu a činnostmi obecně prospěšné organizace. Klíčová slova: mentální retardace, osoba s mentálním postižením, kvalita života, sociální oblast, vzdělávání, obecně prospěšná organizace PDF created with pdfFactory trial version www.pdffactory.com
Rekreační pobyty pro klienty s kombinovaným postižením v rámci základní školy speciální
Smolová, Daniela ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Šiška, Jan (oponent)
NÁZEV: Rekreační pobyty pro klienty s kombinovaným postižením v rámci základní školy speciální AUTOR: Daniela Smolová KATEDRA: Katedra speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. ABSTRAKT: Práce je zaměřena na problematiku komunikace, chování a přizpůsobování se novému prostředí jedinců s kombinovaným postižením, primárně autismem a to v kombinaci s mentálním či jiným postižením. Využitím neškolního prostředí, v rámci rekreačních pobytů jsou jedinci směřováni k rozvoji komunikace sebeobsluhy a orientace v novém prostředí. Cílem bakalářské práce je porovnání chování v domácím, školním a neškolním prostředí. Využitím a působením odlišného prostředí docházíme k rozhodnutí, mají-li rekreační pobyty v tuzemsku a zahraničí pro osoby s kombinovaným postižením smysl. V první části je vymezena problematika kombinovaného postižení a mentální retardace, pozornost je zaměřena na problematiku jedinců s poruchou autistického spektra společně s členěním pojmu rekreačních pobytů. V druhé části se práce zabývá konkrétními metodami řešení, formami a postupy k plnění vymezených cílů. Vše je uvedeno na základě dlouhodobého pozorování a osobní účasti na mnoha mimoškolních aktivitách v rámci Základní školy speciální NONA o. p. s.. V závěru bakalářské práce jsou uvedeny účinky vlivu neškolního prostředí...
Analýza životní dráhy s ohledem na školní vzdělávání u osob s lehkým mentálním postižením
Jindrová, Kateřina ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
ANOTACE: Bakalářská práce se zaměřuje na analýzu životní dráhy ženy s lehkým mentálním postižením, která je klientkou azylového domu pro matky s dětmi. Teoretická část bakalářské práce se věnuje problematice a specifikům osob s lehkým mentálním postižením. Popisuje pobytovou službu sociální prevence - azylový dům pro matky s dětmi. Práce dále pojednává o možnostech školního vzdělávání osob s lehkou mentální retardací. Praktická část se zabývá kazuistikou ženy s lehkým mentálním postižením, která pobývá v azylovém domě pro matky s dětmi.
Výtvarná výchova na základní škole speciální
Vanická, Kateřina ; Kitzbergerová, Leonora (vedoucí práce) ; Jakubcová Hajdušková, Lucie (oponent)
Bakalářská práce se s využitím metod empirického výzkumu zaměřuje na průběh hodin výtvarné výchovy na základní škole speciální. Pracuje s tématy, které se týkají výtvarných činností a s nimi spojených tvořivých prvků, jež mají naplňovat cíle definované v příslušném rámcovém vzdělávacím programu. Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí. V teoretické části se věnuje výkladu závazných programů pro vzdělávání. Dále obsahuje výklad Spektra řídících didaktických stylů M. Mosstona a Carlem Rogersem inspirované Teorie sebeurčení, jejímž centrálním tématem je podpora autonomie žáka ve výuce. Nakonec se teoretická část věnuje specifikům výtvarné tvorby žáků s mentálním postižením. V praktické části je předložena analýza dvou hodin výtvarné výchovy na 2. stupni základní školy speciální, přičemž každá z hodin byla vedena jiným pedagogem. Sběr dat proběhl formou strukturovaného pozorování s využitím videozáznamu. Výzkum byl doplněn o polostrukturované rozhovory s pedagogy, kteří vedli pozorované výukové hodiny. Výstupem praktické části práce je nakonec i návrh didaktického projektu. KLÍČOVÁ SLOVA výtvarná výchova, speciálně vzdělávací potřeby, mentální postižení, základní škola speciální

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 191 záznamů.   začátekpředchozí41 - 50dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.