|
Vliv sociálních sítí na zájem o politiku: případová studie první přímé volby prezidenta v České republice
Kutálková, Adéla ; Hejlová, Denisa (vedoucí práce) ; Švelch, Jaroslav (oponent)
Sociální sítě v dnešní době sdružují miliony až miliardy lidí, které v těchto virtuálních komunitách tráví čím dál více svého času. Není tedy překvapením, že se jejich potencionální vliv na společnost stává středem zájmu mnoha odborníků. Podle některých autorů sociální sítě nabízí příležitost k politickému zapojení i těm, kteří se obecně nezapojují. Toho si všímají i politici, kteří začínají využívat tyto sítě k mobilizaci voličů. Příkladem jsou první přímé prezidentské volby v ČR, kdy se někteří z kandidátů snažili využít potenciál sociálních sítí ke k zisku voličů. Během prezidentské kampaně 2012/2013 se jejich uživatelé mohli zapojit do různých politických aktivit, kterými tak sdíleli své politické názory. Tato práce si klade za cíl zjistit, jaký vliv mělo využívání sociální sítě, konkrétně Facebooku, na zájem o politiku u věkové kategorie 18-35 let v prvních přímých prezidentských volbách. Práce se zaměřuje na vliv Facebooku z důvodu, že se jedná o nejpoužívanější sociální síť v Česku a zároveň kvůli tomu, že tato síť hrála podle názoru některých odborníků důležitou roli v prezidentské kampani. Práce se bude opírat o kvantitavní výzkum ve formě dotazníkového šetření, který byl vytvořen na základě studie poskytnuté Jessicou Vitak.
|
|
Mediální obraz kandidátů na prezidenta ve druhém kole voleb 2013
Müllerová, Alexandra ; Teplá, Jana (vedoucí práce) ; Strejcová, Anna (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá mediálním obrazem kandidátů na prezidenta ve druhém kole voleb, které se konaly v České republice v roce 2013. Pro její zpracování byla provedena obsahová a vizuální analýza titulků zpráv, textů a fotografií třech nejčtenějších online deníků - Novinky.cz, Idnes.cz a Aktualne.cz. Cílem bylo zjistit, zda zpravodajství upřednostňují jednoho z kandidátů, zda upevňují stereotypy utvořené o kandidátech v minulosti a jakými způsoby toho dosahují. Na základě analýzy bylo zjištěno, že všechny tři deníky zobrazují častěji pozitivně kandidáta Karla Schwarzenberga a to jak prostřednictvím titulků zpráv a fotografií, tak zpráv samotných. Nejčastěji pozitivní obraz o obou kandidátech vytvářel server Novinky.cz díky faktu, že nabídnul nejvíce titulků, fotek i zpráv samotných, které vyznívaly vůči kandidátům pozitivně. Server Aktualne.cz byl zase nejčastěji objektivní, protože podal o obou kandidátech nejvíce neutrálně vyznívajících fotek, titulků a zpráv, a poměr pozitivních a negativních článků byl u každého z kandidátů nejvyrovnanější. Zeman byl nejčastěji zobrazen v sebevědomém postoji, a pokud měl (výjimečně) něco v rukou, byl to mikrofon nebo voda. Výraz tváře měl přátelský nebo veselý. Schwarzenberg měl na fotkách také nejčastěji sebevědomý postoj a v rukou většinou nic...
|
|
Energy Security of the United States of America
Jappel, Ctibor ; Kozák, Kryštof (vedoucí práce) ; Calda, Miloš (oponent)
JAPPEL,
Ctibor.
Energy
Security
of
the
United
States
of
America.
Praha,
2012.
74
s.
Diplomová
práce
(Mgr.),
Univerzita
Karlova,
Fakulta
sociálních
věd,
Institut
mezinárodních
studií.
Katedra
amerických
studií.
Vedoucí
diplomové
práce
PhDr.
et
Mgr.
Kryštof
Kozák,
Ph.
D.
Abstrakt
Tématem
diplomové
práce
je
energetická
bezpečnost
Spojených
států
amerických
na
počátku
21.
století.
Práce
nejprve
identifikuje
energetickou
bezpečnost
jako
relativně
nový
pojem
politického
diskurzu,
jehož
význam
ještě
není
pevně
definován.
První
část
práce
se
proto
snaží
zpřesnit
definici
energetické
bezpečnosti
prostřednictvím
obsahové
analýzy
akademických
zdrojů,
které
se
energetickou
bezpečností
zabývají.
Druhá
část
práce
se
konkrétněji
zaměřuje
na
situaci
Spojených
států
amerických.
Identifikuje
výzvy,
se
kterými
se
země
v
oblasti
energetické
bezpečnosti
potýká,
mezi
něž
patří
především
vysoký
stupeň
závislosti
na
ropných
produktech,
a
nabízí
přehled
řešení.
Třetí
část
práce
je
případovou
studií,
jež
se
zabývá
kampaní
před
prezidentskými
volbami
v
roce
2008.
Tato
předvolební
kampaň
se
odehrávala
v
době
extrémních
cen
energií
a
především
ropy,
a
návrhy
hlavních
kandidátů
(Baracka
Obamy
a
Johna
McCaina)
na
zajištění
...
|
|
Ukrajinské prezidentské volby 2004, 2010, volební geografie
Chmelařová, Alžběta ; Voráček, Emil (vedoucí práce) ; Koubek, Jiří (oponent)
Práce se snaží zachytit tendence ve vývoji ukrajinské volební geografie a charakterizovat volební chování ukrajinských voličů v období 2004-2010, s důrazem na prezidentské volby 2010. Ukrajinský elektorát je stabilně regionálně rozdělený, toto dělení můžeme pozorovat už od zisku ukrajinské nezávislosti, Oranžová revoluce tento fakt jen prohloubila a zvýraznila. Prezidentské volby 2010, první prezidentské volby po událostech Oranžové revoluce, se odehrály podle stejného vzoru, ale s jiným výsledkem. Práce se proto pokouší objasnit faktory, které vedly k vítězství Viktora Janukovyče, poraženého kandidáta a antihrdiny z roku 2004. Klíčová slova: volební geografie, prezidentské volby, Ukrajina, Julije Tymošenková, Viktor Janukovyč, volební chování, Oranžová revoluce, regionalismus
|
|
Politická kultura prezidentských voleb v České republice
Černá, Vladimíra ; Znoj, Milan (vedoucí práce) ; Wintr, Jan (oponent)
Tato práce se zabývá politickou kulturou prezidentských voleb v České republice. Jejím hlavním cílem je porovnat stav politické kultury v roce 1993 a v roce 2008 v České republice v souvislosti s prezidentskými volbami. Studie využívá analytické i komparativní metody. Práce testuje platnost hypotézy, která říká, že s délkou trvání demokracie roste občanská zralost politiků.
|
|
Vliv reklamy na spotřebitele
Vnoučková, Monika ; Hajdíková, Taťána (vedoucí práce) ; Trachta, Václav (oponent)
Cílem bakalářská práce "Vliv reklamy na spotřebitele" je získat povědomí o předvolebních prezidentských kampaních. A to z hlediska ovlivňování mínění občanů České republiky během předvolebního období a také z pohledu marketingových odborníků. V práci jsou rozepsané způsoby propagace a komunikační mix. Následně je popsán postup při tvorbě reklamní kampaně.
|
|
Důležitost jednotlivých typů voleb očima veřejnosti – březen 2014
Čadová, Naděžda
V rámci svého březnového šetření CVVM SOÚ AV ČR, v.v.i., zkoumalo názory české veřejnosti na důležitost jednotlivých typů voleb. Největší důležitost občané v našem šetření přisoudili volbám komunálním, volbám prezidenta republiky a volbám do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. Jako nejméně důležité vnímali oslovení občané blížící se volby do Evropského parlamentu.
|
|
Presidential elections - Russia 2012
Frolova, Ksenia ; Dvořáková, Vladimíra (vedoucí práce) ; Cibulková, Petra (oponent)
Jedinečnost 2012 Prezidentské volební kampaně spočívá v p nových trendech: poprvé Internetu hrál tak důležitou roli v ovlivňování voličů. Není to jen o tradičních oficiálních internetových stránkách jednotlivých kandidátů, ale v první řadě o blozích a sociálních sítech. Opozice, včetně "nesystémové" (která se snaží o svržení vládnoucí elity), byla nejaktivnější v této oblasti. Internetový prostor stal dějištěm tohoto konfliktu, a měli bychom očekávat, že to bude jen stupňovat v budoucnu.
|
| |
|
Komparace prezidentských voleb TGM
Doležalová, Lenka ; Rataj, Jan (vedoucí práce) ; Šabatka, Michal (oponent)
Hlavním cílem této práce je komparace prezidentských voleb prvního československého prezidenta T.G. Masaryka mezi lety 1918 až 1934. Práce se zabývá jednotlivými volbami, jejich průběhem a dopadem na polický vývoj První republiky. První kapitola se zaměřuje na dějiny vzniku Československé republiky a instituci úřadu prezidenta v novém státě. Druhá kapitola zachycuje politické dění a spor o zakladatelskou demokratickou koncepci státu při volbě 1920 a kritické volbě 1927. Závěr práce se věnuje otázce Masarykova nástupce a prezidentské volbě 1934, kdy se Československo ocitlo na prahu krize demokracie 30. let.
|