Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 27,196 záznamů.  začátekpředchozí27187 - 27196  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.64 vteřin. 

The occurrence of word-initial glottalization in Slovak English
Uhrinová, Mária ; Skarnitzl, Radek (vedoucí práce) ; Popelíková, Jiřina (oponent)
Výskyt iniciálních glotalizací ve slovenské angličtině Mária Uhrinová Praha, 2012 Abstrakt Doterajší výskum ukázal, že vlastnosti prozodickej štruktúry vplývajú na výskyt glotalizácie na začiatku slov v angličtine. Cieľom tejto práce je analýza výskytu glotalizácie v samohláskach na začiatku slov v angličtine Slovákov. Tento jav je skúmaný vo vzťahu k prozodickej štruktúre reči, predovšetkým k slovnému prízvuku a intonačným frázam. Sémantický status slov (lexikálne vs. gramatické slová) bol tiež vzatý do úvahy. Práca najprv ponúka zhrnutie z oblasti akvizície cudzieho jazyka so zameraním na osvojovanie si zvukovej stránky cudzieho jazyka. Poskytnutý je aj prehľad doterajších poznatkov o charaktere a výskyte glotalizácie. Emprická časť práce ja založená na nahrávkach pätnástich Slovákov hovoriacich po anglicky. Výsledky štúdie naznačujú, že slovenskí hovoriaci využívajú glotalizáciu pomerne často. Tento fakt by mal byť vzatý do úvahy pri hľadaní lepších metód učenia anglickej výslovnosti. Kľúčové slová: glotalizácia, prozodická štruktúra, slovenčina, angličtina, cudzí prízvuk

Věc Makropulos. Od myšlenky k provedení
Mudrová, Jitka ; Pecháček, Stanislav (vedoucí práce) ; Volavá, Iva (oponent)
Tato diplomová práce pojednává komplexně o Janáčkově opeře Věc Makropulos, zabývá se její genezí (a genezí opery obecně), představuje osobnost Leoše Janáčka z různých úhlů pohledu a nabízí didaktické zpracování této tematiky. Práce zahrnuje dvě roviny - teoretickou a didaktickou. Nahlížíme-li na text z teoretického pohledu, pak jsou zde uvedeny informace o operní tvorbě Janáčka z hlediska námětů, úprav, inscenací a inspirace ženami. Dále obecné informace o rysech libreta, libretistické praxi, roli režiséra, Janáčkově osobnosti, tvůrčích obdobích, hudební řeči a vstupu prózy na operní pole. Didaktické hledisko vidíme v uspořádání práce i v množství informací. Učitel může využít práci jako východisko pro výuku, včetně poslední kapitoly, která je věnovaná pouze praktickým úkolům a námětům. Tato diplomová práce by měla sloužit jako pomůcka pro učitele, který se bude chtít zaměřit na operu nebo na osobnost Leoše Janáčka při výuce.

Bechtěrevova nemoc a možnosti její léčby z hlediska fyzioterapie
Dobrovolská, Zuzana ; Šlapáková, Kateřina (vedoucí práce) ; Tesařová, Martina (oponent)
Moje bakalářská práce je zaměřena na onemocnění s názvem Bechtěrevova choroba, jiným názvem ankylozující spondylitida. V úvodu této práce jsem se zaměřila na svoji motivaci a cíl této práce, proč jsem se rozhodla o tom tématu napsat. Také jsem se zmínila o původu této nemoci, o její historii a průběhu vzniku. V praktické části jsem se soustředila na anatomický popis lidského těla, především páteře a svalů zad a kořenových kloubů. Nechybí zde ani podrobné vyšetření a diagnostika nemoci. Chtěla jsem především poukázat na to, jak se tato nemoc, která je nevyléčitelná, projevuje, jak s ní člověk vůbec dokáže žít a zda je možné alespoň částečně zmírnit potíže, které s sebou přináší. V této práci chci především poukázat na to, jaké metody ve fyzioterapii se dají na zmírnění progrese využít, jak naučit postiženého člověka s touto nemocí žít a zařadit se tak do aktivit běžného denního života a v neposlední řadě najít s tímto onemocněním pracovní uplatnění. Chtěla jsem zde také porovnat dvě naprosto odlišná stadia tohoto onemocnění a to pacienta s V. stupněm postižení, jehož pohybová omezení jsou trvalá, a pacientem, který má I. stupeň postižení, což mu prozatím větší problémy nezpůsobuje. A samozřejmě i jejich individuální přístup k tomuto postižení a psychický stav, který je u obou pacientů velice odlišný. Také...

Jewish eschatological thought from the Bible to Maimonides
Bernátová, Jana ; Hošek, Pavel (vedoucí práce) ; Bargár, Pavol (oponent)
Práca "Židovské eschatologické predstavy od Biblie po Maimonida" sa zaoberá vznikom, vývojom a premenami eschatologického učenia v danom období. Kritickou analýzou skúma texty, ktoré sú pre túto oblasť kľúčové. V Biblii si všíma hlavnú dikciu, vývoj naprieč storočiami a kľúčové zvraty. V pobiblických textoch sa zameriava na rozšírenie a rozpracovanie predstáv pôvodne biblických. Zachytáva tiež postavy, ktoré k tomu zásadne prispeli. Pre časť Talmud práca používa ako východzí traktát Pirkej Avot a všíma si zameranie eschatológie v ďalších relevantných traktátoch. Zakončením je časť venovaná dielu Maimonida, ktorý sa pričinil o sumarizáciu týchto predstáv a tiež zásadne ovplyvnil ich vývoj. Práca poukazuje na dôležitosť konceptov ako vzkriesenie, (ne)smrteľnosť , večnosť, Mesiáš, miesta posmrtného prebývaniam a pod. pre židov. Zároveň dokazuje ich premenu pod vplyvom dejín, cudzích predstáv a mysliteľov. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Možnosti diskusní výukové metody a vliv na rozvoj osobnosti žáka
Šlehoferová, Klára ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) ; Janebová, Eva (oponent)
Anotace: Předložená práce apeluje na otevření problematiky diskusní výukové metody, která je v současné školní praxi využívána k rozvoji řady dovedností, jež se zdají být pro život v dnešní společnosti důležité a potřebné. Nabízí se však otázka, jakým způsobem je tato metoda v mysli učitele interpretována a v praxi využívána, když v obecném povědomí společnosti především vlivem médií nabývá pojem diskuse spíše negativních konotací ve smyslu často arogantních, neetických a sebestředných slovních přestřelek, jejichž cílem je především pevně obháji svůj názor a soupeře umlčet svými argumetny. Kde se setkáváme s jiným pojetím diskuse? Kde se můžeme pokusit otevřít diskusi, jež by nesla znaky dialogu? Podle mého názoru může na tomto poli udělat velkou službu společnosti právě škola. Proto považuji toto témat za velmi aktuální a jeho řešení za potřebné. Tato práce vychází z předpokladu, že učitelé s diskusí pracují velmi intuitivně a nevyužívají z velké části její potenciál k rozvoji mnoha složek žákovy osobnosti. Cílem následující práce je vytvořit obsáhlejší teoretické zázemí, jež se opírá o vymezení pojmu diskuse vzhledem k pedagogickému prostředí, jež čerpá pro pedagogickou práci mnohé impulsy z hraničních věd, zejména filozofie a psychologie, jež upozorňuje na klíčové znaky dobré diskuse, na něž je vhodné...

Divadlo jako pedagogický koncept
Tóthová Fišerová, Irma ; Vyskočil, Ivan (vedoucí práce) ; Slavíková, Eva (oponent)
V této mojí diplomové práci se snažím o rozkrytí jednotlivých etap mého studia na Divadelní fakultě AMU. Nejde mi o porovnávání či upřednostňování jednotlivých (divadelních, pedagogických aj.) postupů, přístupů, metod, ale zejména o jakousi otevřenou cestu možností. Toto studium, mi umožnilo poznat nejen práci, ve které je člověk veden, ale i tu, ve které já jsem ten, který vede, učí, motivuje. Umožnilo mi práci ve skupině i se skupinou a především práci na sobě samé. Dalo mi možnost uvědomit si sebe samu v konkrétním čase, prostoru, situaci. Prozkoumávat nové možnosti, výzvy, směry a klást si nové otázky. Hledat potencionalitu vlastního autorského přístupu.

Nebeská Lagronová
Jahn, Jakub ; Pšenička, Martin (oponent) ; Christov, Petr (vedoucí práce)
Předkládaná diplomová práce se zaobírá vztahem inscenace Jana Nebeského ke své dramatické předloze, divadelrú hře Terezka od Lenky Lagronové. Je rozdělena do dvou oddílů, v prvním se zaobíráme prameny dramatu, zejména biografickými zápisky svaté Terezie z Lisieux, které jsou dnes vydávány pod názvem D{jitry duše. Následně podrobujme vlastní drama důkladné analýze, ze níž vyplývá, že drama je koncipováno tak, aby čtenáři prostředkovalo Malou cestu, učení svaté Terezie z Lisieux. V druhém oddíle analyzujeme inscenaci Terezka režiséra Jana Nebeského, která byla premiérována v Divadel Komedie 7. března 1997. Snažíme se především poukázat na značné režijně-dramaturgické úpravy, které zásadně proměnily sémantický charakter dramatu. V závěru shrnujeme sémantický posun, ke kterému došlo "překladem dramatu do jazyka divadla."

Šikana na základní škole
Šťastná, Leona ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Hejlová, Helena (oponent)
Diplomová práce "Šikana na základní škole" se v teoretické části zabývá obecnou analýzou problematiky šikany na základní škole, dále pak příčinami šikany, jejími protagonisty, následky setkávání se šikanou pro oběti, agresory a svědky šikany. Samostatná část této kapitoly je věnována také doporučeným strategiím a postupům pro předcházení šikany na školách. V praktické části je práce zaměřena na zjišťování názorů učitelů na způsoby předcházení a řešení šikany na škole. Produktem diplomové práce je informační leták pro učitele, který shrnuje základní "mýty" o šikaně a uvádí relevantní informace, které tyto mýty vyvracejí. V přílohách jsou uvedeny některé doplňující informace o druzích šikanování s popisem příkladů, dále pak informační leták pro děti a mládež, co dělat v případě, jsou-li šikanováni, najdeme zde také přehled stádií negativního vývoje skupiny, dotazníky, které učitelé vyplňovali pro empirickou část a konečně zmíněný leták pro učitele o "mýtech" s šikanou spojených.

Nové pojetí výuky přírodních věd na základních školách
Hlavová, Lucie ; Čtrnáctová, Hana (vedoucí práce) ; Čížková, Věra (oponent)
Bakalá ská práce vychází z výsledk výzkum TIMSS a PISA a jejich záv r ve vztahu k p írodov dnému vzd lávání v R. Zabývá se porovnáním tradi ní výuky a moderní badatelsky orientované výuky, která je pova ována za perspektivní zp sob výuky v souvislosti s rozvíjením p írodov dné gramotnosti ák . Podmínkou aplikace této metody je mj. osvojení dovedností po adovaných pro badatelsky orientovanou výuku na v ech stupních kol. V práci se zam ujeme na zji ování pot ebných dovedností u ák 1. stupn Z . V této souvislosti je proveden rozbor u ebnic prvouky a p írodov dy a zadán a vyhodnocen test ke zji ování uvedených dovedností.

Písmo a jeho vývoj u předškolních dětí v pojetí E. Ferreiro
Holá, Andrea ; Viktorová, Ida (vedoucí práce) ; Kučera, Miloš (oponent)
Ve své diplomové práci jsem se zaměřila na písmo u předškolních dětí a jeho vývoj v kontextu teorie argentinské psycholožky E. Ferreiro a jejích spolupracovníků, která má své kořeny v Piagetově genetické epistemologii. E. Ferreiro sledovala a následně periodizovala dětské prekoncepty psaní a pravidla, která si předškolák o písmu konstruuje. Mne zajímalo, jak si s psanými úkoly poradí české děti, zda budou také uplatňovat podobná schémata, příp. v čem se bude jejich zápis lišit. Teoretická část práce je doplněna empirickým výzkumem. Setření probíhalo v mateřské škole, kde děti individuálně dostávaly písemné úkoly, které se pokoušely po svém vyřešit. Psaní doprovázel následný rozhovor nad hotovým produktem. Dětské výtvory jsem analyzovala a zařazovala k příslušným vývojovým fázím podle charakteru zadaného úkolu. Výsledky výzkumu by měly přispět především pedagogům - elementaristům, kteří by zjištěné závěry mohli zohlednit a využít v rámci výuky.