Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4,998 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Interchangeability of the past tenses preterite and perfect as a problem in the contemporary German
Karlová, Veronika ; Dovalil, Vít (vedoucí práce) ; Šemelík, Martin (oponent)
Tato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku záměnnosti préterita a perfekta v německém jazyce. Cílem studie je analyzovat a porozumět faktorům, které ovlivňují volbu mezi těmito gramatickými časy, a zkoumat, jak tato záměnnost může ovlivnit porozumění a interpretaci komunikace. Práce se opírá o teoretický rámec lingvistiky a aplikuje ho na reálné příklady z autentických textů. Výzkum zahrnuje také analýzu vnímání zdvořilosti v souvislosti s volbou mezi těmito časy. Výsledky této práce mohou poskytnout přínos nejen pro studijní oblast lingvistiky, ale také pro výuku němčiny a porozumění jazykovým nuancím v komunikační praxi.
Významy a kontexty pojmu perestrojka/přestavba v sovětském periodiku Pravda a v československém periodiku Rudé právo
Pechová, Julie ; Pešta, Mikuláš (vedoucí práce) ; Pullmann, Michal (oponent)
Tématem této bakalářské práce je výzkum toho, jak o reformách perestrojky/přestavby psaly československý deník Rudé právo a sovětský deník Pravda. Práce se především soustředí na to, jestli existovaly při psaní o perestrojce/přestavbě mezi těmito periodiky rozdíly a jestli se v případě Rudého práva do článků o těchto reformách promítl váhavý postoj Komunistické strany Československa k nim. Analýza se zaměří především na čtyři aspekty: na to, jak byla perestrojka/přestavba definována; na demokratizaci; na glasnosť a na spojení mezi perestrojkou/přestavbou a revolucí. Součástí práce jsou i kapitoly zabývající se samotným pojmem perestrojka, situaci v Sovětském svazu a Československu od poloviny 80. let a situací novin v této době. Tyto kapitoly slouží především pro vytvoření podkladu pro následnou analýzu článků v Rudém právu a Pravdě. klíčová slova: Sovětský svaz, Československo, perestrojka, přestavba, Rudé právo, Pravda, propaganda, komunismus
Work with adults and young learners during the first classes of Spanish as a foreign language (ELE)
Kepková, Klára ; Márquez Guzmán, Daniel Alejandro (vedoucí práce) ; González Lozano, Javier (oponent)
V této práci se zaměřuji na první hodiny španělštiny jako cizího jazyka (ELE) při práci s dospělými a adolescentními studenty. Na tyto zmíněné skupiny se zaměřuji jednotlivě, zároveň je také porovnávám mezi sebou a vysvětluji rozdíly v přístupu studentů k jazyku. V tomto textu najdete odpovědi na to, jak se práce mezi těmito dvěma skupinami liší, jaké postupy, techniky a tendence jsou vhodné pro tyto věkové skupiny a jak učitel hodiny rozvíjí. Nastiňuji také témata, která lze během prvních hodin vysvětlit. K této práci mi pomáhá pozorování, které dělám na středních školách, v ústavech a na jazykových školách. Klíčová slova: španělština jako cizí jazyk (ELE), výuka, adolescenti, dospělí, první hodiny
Koordinace pomoci sociálně vyloučeným lokalitám
Starý, Matěj ; Sládek, Jan (vedoucí práce) ; Mudd, Dana (oponent)
Vyloučené lokality představují problém při soužití lidí ve společnosti, kdy je jedna skupina segregována od zbytku společnosti kvůli jejím nízkému sociálnímu, ekonomickému či kulturnímu statusu. Tato segregace se v případě vyloučené lokality projevuje fyzickým oddělením této skupiny od ostatních a často zde dochází reprodukci statusu. Řešení této problematiky spočívá ve spolupráci mezi neziskovým sektorem a státem, kteří jsou při inkluzi vyloučených lokalit zásadní. V této práci je popsána spolupráce mezi těmito dvěma aktéry stejně jako situace vyloučených lokalit a efektivita řešení problematiky se zaměřením na vyloučení z bydlení v kontextu města Prahy na základě rešerše a rozhovorů s pracovníky neziskových organizací v Praze. Klíčová slova: vyloučená lokalita; nezisková organizace; bytová nouze; vyloučení z bydlení; segregace; Praha
Austin, Derrida and Searle on Intention in Communication
Šmíd, Antonín ; De Santis, Daniele (vedoucí práce) ; Hill, James (oponent)
Následující bakalářská práce předkládá analýzu dialogu mezi Jacquesem Derridou a Johnem Rogerem Searlem, týkajícího se díla How to Do Things with Words od Johna Langshawa Austina. Konkrétněji, má tento text za cíl zdůraznit významnost konceptu záměrnosti v rámci tohoto diskurzu a prozkoumat, jak různě tito tři myslitelé k záměrnosti přistupují. Zprvu zde bude předloženo původní čtení Austinova textu, které bude dále srovnáno s Derridovou a poté Searlovou interpretací. Porovnáním interpretací Austinova textu a srovnáním všech tří odlišných pojetí komunikace budou odhaleny hlavní příčiny nesouhlasu. Následně zde bude zvýrazněna důležitost recipienta napříč těmito třemi koncepcemi, a nakonec bude navrhnut kompromis, ve formě propracovaného popisu přítomnosti záměru v komunikaci. Klíčová slova Austin, Derrida, Searle, záměr, komunikace, jazyk, řečové akty, kontext
Pilotní studie nového výkonového měřítka aktivit denního života (Night Out Task) na české populaci
Kult, Zdeněk ; Bezdíček, Ondřej (vedoucí práce) ; Širancová, Katarína (oponent)
Literárně-přehledová část Práce se nejprve zabývá konstruktem aktivit denního života (angl. Activities of Daily Living, ADL) a jeho rozdělením na základní aktivity denního života (angl. Basic Activities of Daily Living, BADL) a instrumentální aktivity denního života (angl. Instrumental Activities of Daily Living, IADL). Dále práce poukazuje na důležitost měření IADL a popisuje jednotlivé typy měření IADL; přímé i nepřímé. Následně se práce zaměřuje na vznik různých výkonových měřítek IADL a uvádí příklady jednotlivých výkonových měřítek. V závěru literárně- přehledové části práce krátce popisuje adaptaci nového výkonového měřítka IADL s názvem "Pojď si vyrazit" (angl. Night Out Task, NOT), kterému se podrobněvěnuje v části výzkumné. Výzkumná část Cílem výzkumné části práce je ověření proveditelnosti nového výkonového měřítka IADL (NOT) u zdravých osob na české populaci a zjišťování jeho psychometrických charakteristik v rámci této pilotní studie. Tato část práce používá kvantitativní design výzkumu. Výzkum se skládá z administrace české verze Montrealského kognitivního testu (MoCA-CZ), Dotazníku funkčních aktivit (FAQ-CZ)a nového měřítka IADL(NOT) zadanéhopatnácti osobám ze dvou věkových skupin (50-60 let a 70-80 let) a následného zjišťování výkonového rozdílu v NOT mezi těmito skupinami. Práce...
Neuropsychologická baterie pro děti, test - retest reliabilita
Töröková, Adéla ; Bukačová, Kateřina (vedoucí práce) ; Veverová, Kateřina (oponent)
Dětská neuropsychologická diagnostika v naší republice se potýká s nedostatkem kvalitních testových metod paměti, které by byly standardizované, obsahovaly normy pro naší populaci a dokázaly podrobněji zkoumat mnestické funkce dětí a mladistvých (což představuje poměrně širokou věkovou kohortu). U dostupných testů se setkáváme s těmito problémy: některé testy jsou převzaté testy pro dospělé, neberou však ohled na specifika dětského vývoje, naopak testy vyvinuté pro dětskou populaci testují jen část paměti. Cílem této studie bylo zhodnocení test-retestové reliability paměťových testů z nově vznikající Neuropsychologické baterie pro děti (NB-D). Neuropsychologická testová baterie pro děti má za cíl stát se kvalitním nástrojem k posouzení, nejen mnestických funkcí u dětí a mladistvých, ale i dalších kognitivních funkcí. Probandům ve věku 6-19 let (n = 44, 56,8 % žen) byly administrovány vybrané paměťové subtesty z NB-D (Verbální paměť a učení (okamžité a oddálené vybavení), Neverbální paměť (okamžité a oddálené vybavení), Paměť na příběhy (okamžité a oddálené vybavení), Pracovní paměť a Vybavení s nápovědou). Data byla zpracována prostřednictvím korelační analýzy, využit byl Pearsonův a Spearmanův korelační koeficient. K interpretaci výsledků bylo dále použito Cohenovo d a hodnota vnitrotřídní...
Percepce generativní umělé inteligence ve vybraných redakcích tuzemských zpravodajských médií, včetně proměny novinářské etiky
Vaněček, Lukáš ; Moravec, Václav (vedoucí práce) ; Klimeš, David (oponent)
Bakalářská práce se věnuje tématu umělé inteligence a současně jejímu užívání v tuzemských redakcích a novým etickým výzvám, jež se s těmito technologiemi pojí. V teoretické části kromě představení samotné generativní umělé inteligence a platforem jako ChatGPT nebo Midjourney fungujících na této bázi popisuje oblasti etiky, v nichž mohou zmíněné nástroje vyvolat změny. Součástí práce je kvalitativní výzkum založený na dvanácti hloubkových polostrukturovaných rozhovorech s respondenty z veřejnoprávních i soukromých redakcí, kteří s generativní umělou inteligencí pracují. Klíčová slova Umělá inteligence, AI, ChatGPT, Midjourney, etika, proměna, strojové učení, automatizovaná žurnalistika, média
Znalosti a dodržování zásad zdravého životního stylu studenty VŠ v Praze
Bošek, Jakub ; Hráský, Pavel (vedoucí práce) ; Nováková, Pavlína (oponent)
Název: Znalosti a dodržování zásad zdravého životního stylu studenty VŠ v Praze Cíle: Analýza erudovanosti a znalosti studentů pražských vysokých škol v rámci zdravého životního stylu. Stanovení, zda tito studenti dodržují zásady zdravého životního stylu. Analýza množství prováděné pohybové aktivity těmito studenty. Určení, zda studenti monitorují svou pohybovou aktivitu chytrými zařízeními a zda více věří právě takovému zařízení nebo informacím od poradců, kteří se na sport zaměřují. Zjištění, zda jsou tito studenti motivováni svými školami k dodržování zásad zdravého životního stylu. Komparace výsledků mezi studenty jednotlivých VŠ. Metody: Analýza teoretického základu z prostudované české i zahraniční literatury zabývající se problematikou zdravého životního stylu, uvědomělostí vysokoškoláků v rámci této problematiky a snahou vysokých škol motivovat své studenty k dodržování zásad zdravého životního stylu. K expertnímu ověření výzkumných otázek jsme použili online formu ankety, která obsahovala 26 otázek. Ke zpracování výsledků jsme použili slovní komentář a grafy. Procenta, která uvádíme u výzkumných otázek, byla zjištěna expertním hodnocením. Výsledky: Z výsledků této práce jsme zjistili, že zásady zdravého životního stylu dodržují pouze 2,6 % dotázaných vysokoškoláků a 25,6 % jich žije...
Nejednoznačné rozklady v číselných tělesech
Lipertová, Žaneta ; Kala, Vítězslav (vedoucí práce) ; Zindulka, Mikuláš (oponent)
Hlavním cílem práce je zkoumat ireducibilní rozklady v oborech celistvých prvků čísel- ných těles. Ke zkoumání těchto rozkladů je velmi nápomocný jednoznačný rozklad ideálů na prvoideály. Ireducibilní rozklady nějakého prvku x totiž jistým způsobem korespondují s rozkladem na prvoideály hlavního ideálu generovaného tímto prvkem x. Také je defino- váno třídové číslo a podrobněji se práce zabývá obory s třídovým číslem 2 a 3. V oborech s těmito třídovými čísly práce charakterizuje podobu ireducibilních prvků a zabývá se ire- ducibilními rozklady, které nejsou jednoznačné. Je dokázána Carlitzova věta, která dává úplnou charakterizaci oborů s třídovým číslem nejvýše 2. Poté práce rozšiřuje některé charakterizační vlastnosti i pro obory s třídovým číslem 3. Nakonec je ukázána cesta k nalezení všech ireducibilních rozkladů čísla 126 v oboru celistvých prvků Z [︂ 1+ √ −23 2 ]︂ . 1

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 4,998 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.