Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 41 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 

Zkušenosti pečujících s domácí hospicovou péčí
Schiebelová, Eva ; Mužáková, Monika (vedoucí práce) ; Durdilová, Lucie (oponent)
Předmětem této diplomové práce je s využitím vybrané metody kvalitativního výzkumu analyzovat a popsat konkrétní zkušenosti třech pečujících s domácí hospicovou péčí. Snaží se nalézt odpovědi na otázky, proč tito lidé zvolili domácí hospicovou péči, v čem spatřují její pozitiva a negativa a jaké překážky a problémy je třeba během péče překonat. První část práce je zaměřena na charakteristiku domácí hospicové péče, představení různých konceptů truchlení pozůstalých a zmapování podpory pečujících. V druhé části je provedeno fenomenologické zkoumání zkušeností tří účastníků výzkumu.

Ztráta místa
Pištěcká, Zora ; Nitsche, Martin (vedoucí práce) ; Pětová, Marie (oponent)
Diplomová práce se z pozice fenomenologické interpretace prostorovosti zabývá tématem ztráty místa jakožto určité polohy vztahu člověka a světa. Pro první přiblížení k danému tématu je předvedeno pojetí ztráty místa norského teoretika architektury Christiana Norberg-Schulze, jehož definiční charakteristika místa může být chápána jako přechod mezi klasicky chápanou prostorovostí (jako trojrozměrnou souvislostí předmětů) a prostorovostí promýšlenou z hlediska filosofie. V dalším textu je pak prostřednictvím interpretace prací německého filosofa Martina Heideggera promýšleno téma ztráty místa v souvislosti s Heideggerovým motivem součtveří (Geviert), otázky po bytí (Seinsfrage) a otázky po technice. V tomto kontextu je pak místo vyloženo jako ontologicko-významově konstitutivní oblast a ztráta místa jako ztráta orientace ve významech (či ztráta významů samých), které ontologicky určují povahu světa.

Man in life
Held, Lukas Amadeus ; Novotný, Karel (vedoucí práce) ; Sepp, Hans Rainer (oponent)
The object of our master-thesis is to draw a comparison between Michel Henry's phenomenology of life and Hans Blumenberg's philosophical anthropology, in order to show that both philosophies can enrichen each other and even solve some of the internal problems we will name and analyse. Several "classic" philosophical problems and questions will guide us through our argument: from esthetical and poetic questions, the problem of modern technology to a comparison of the phenomenology of Blumenberg and Henry. Finally, we will unify both standpoints to a new variation of phenomenology by trying to defend the thesis that Henrys phenomenology of life is ruled by an underlying anthropologism: Henry's "Vie" can only be understood as "human life", as "vie humaine".

Mozek a událost
Malečková, Dita ; Fulka, Josef (oponent) ; Petříček, Miroslav (vedoucí práce)
Záměrem této práce bylo nastínit vztah vidění a myšlení a prostoru, ve kterém se pohybují. V první části jsem upřesnila, že vidění není bezproblémovým automatickým dějem. Popsala jsem, co mají vidění a myšlení společné, v čem se tyto dvě oblasti lidského poznání liší a čím se inspirují, což mě přivedlo k otázce vztahu k pohybu a tělesnu. V druhé části jsem dospěla k tématu prostoru - prostoru vidění a prostoru myšlení ve formě "vnitřní krajiny" a také proměnám podoby prostoru ve vědě - viz studie topologického prostoru, či kyberprostoru. Ve třetí části jsem se věnovala tématu chaosu a jeho vztahu k vidění a myšlení a také vztahu chaosu a kreativity ve třech oblastech lidského poznání - filosofii, umění a vědě - který jsem se pokusila specifikovat na konkrétních příkladech filosofa (Deleuze), umělce (Boudník) a vědce (Mandelbrot). Ve čtvrté závěrečné části jsem se zabývala vztahem chaosu a "mozku", neboli aktuálního stavu lidského poznání a vztahu myšlení ke svému vnějšku; mozku k události. Práci jsem uzavřela vysvětlením pojetí noosféry. V celé práci jsem využívala především děl francouzských filosofů Henri Bergsona, Gillesa Deleuze, Michela Foucaulta, Maurice Merleau-Pontyho, Teilharda de Chardin a částečně také Jean-Francoise Lyotarda, či Paula Virilia. Z českých autorů to byly texty Michala Ajvaze, či...


Fenomenologie sociálního faktu
Flam, Jiří ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Blažková, Miloslava (oponent)
Tato práce srovnává různé teorie sociálních faktů, od pojetí předpokládající jejich ontologickou samostatnost k pojetí, jež je činí závislé na sféře faktů psychických. Zároveň tyto teorie vystavuje otázce po jejich vztahu k lidskému vědomí. Vztah vědomí k sociálním faktům má totiž vliv na další fenomény - tvorba mas, totality, sociální konstrukce reality, princip akauzální synchronicity. Zároveň upozorňuje na nebezpečí i klady, jež z této role mohou vyplývat.

Pragmatismus a humanismus v ošetřovatelství
HAUSEROVÁ, Ester
Tato diplomová práce na téma ,,Pragmatismus a humanismus v ošetřovatelství? byla napsána pro zmapování obou těchto filosofických směrů v současné ošetřovatelské praxi. Teoretická část se zabývá filosofií, zejména tedy humanismem a pragmatismem, fenomenologií a etikou. V další části se věnuje pomáhajícím profesím, ošetřovatelství, jeho historií a filosofií a právem v ošetřovatelství. Poslední blok teoretické části je věnován práci sestry, zátěžovým situacím, syndromu vyhoření a duševní hygieně. Empirická část je zaměřena na získání a zpracování informací prostřednictvím kvalitativně ? kvantitativního šetření. Respondenty byly všeobecné sestry a studentky ošetřovatelství. Cílem práce bylo zjistit míru rovnováhy mezi pragmatismem a humanismem v ošetřovatelství a zjistit názor sester na uplatňování těchto filosofických názorů v praxi. Z výsledků práce je zřejmé, že v ošetřovatelství je rozhodně místo pro oba tyto filosofické směry, ale nejde jednoznačně říct, který z nich v současnosti převládá. Zároveň není ani jednoznačný názor sester na jejich uplatňování. Vyplývá tedy, že využívání prvků humanismu a pragmatismu je vždy individuální, v závislosti na čase a okolnostech. Byly stanoveny hypotézy a výzkumná otázka, které jsou vyhodnoceny v závěrečných kapitolách. Výsledky práce ukazují zejména na problémy, které sestry v současné praxi pociťují, ale zároveň na ně poukazují i studentky ošetřovatelství. Těmito problémy jsou zejména přetížení sester a nedostatek času. Poslední část práce obsahuje přílohy, které se vztahují k empirické části (okruhy otázek, dotazníky) a návrh tematického plánu supervizního sezení, které by bylo zaměřeno na řešení problémových situací v současné ošetřovatelské praxi.

The Material Apriori and the Material Ethics of Values in Max Scheler
Zhang, Wei ; Sepp, Hans Rainer (vedoucí práce) ; Montagová, Kristina Simona (oponent)
Prolegomena zur phänomenologischen materialen Wertethik bei Max Scheler: Vom Materialen Apriori bis zum emotionalen Apriori in Bezug auf I. Kant und E. Husserl ZHANG Wei Abstract This essay is an investigation on Scheler's phenomenological material ethics of value against the background of his thoughts of ethics. It discusses the static founding-relation of Scheler's material apriorism and his phenomenological meta-ethics in the context of Kant and Husserl. The introduction includes three basic questions of ethics. The first one is the fundamental question of ethics, that is, "how should men live?" The second one is the leading question of ethics, that is, "what is good?" The third one is the grounding question of ethics, that is, "whether is the ethics founded on reason or feeling/emotions at all?" These three questions form a wide background of ideas for the investigation of Scheler's phenomenological material ethics of value. The primary problem of Scheler's ethics is how an absolute or a priori, emotional ethics is possible. Therefore, the entry point of this essay is to phenomenologically re-examine the "a priori." Chapter 1 begins with the analysis of Kant's and Husserl's understandings of the "a priori." And the next step is to discuss Scheler's critique of Kant's understanding of the formal a...

Sociální práce s rodinou v reflexi posunů forem partnerských vztahů
BUDKOVÁ, Kateřina
Bakalářská práce se zabývá problematikou alternativ rodinného soužití, takových alternativ, jejichž uspořádání se liší od tradičního pojetí rodiny, tedy manželský pár a jejich vlastní či adoptované děti (např. kohabitace, singles, rodičovství bez partnera). Cílem práce je zmapování důvodů alternativ rodinného soužití. Tedy z jakých důvodů osoby volí žití v nesezdaném soužití, singles a rodičovství bez partnera. Výběrový soubor byl tvořen jedinci, kteří žijí v alternativním rodinném soužití. Pro výzkum byla použita metoda kvalitativní výzkumné strategie fenomenologického zkoumání. Byl zkoumán fenomén nových alternativ rodin s cílem popsat důvody vedoucí k vybraným alternativám rodiny a manželství. Sběr dat byl uskutečněn pomocí polostrukturovaného rozhovoru s použitím strategie výběru metodou sněhové koule. Výzkum byl zaměřen na cílovou otázku: Jaké jsou příčiny vedoucí k alternativním formám rodinného života? Z výzkumu vyplynulo několik možných příčin, proč v dnešní moderní společnosti lidé málo uzavírají manželství a nezakládají tradičně uspořádané rodiny a raději volí jiné formy soužití. Práce může být použita jako podklad pro další zkoumání této problematiky. Získaná data nám mohou přiblížit současné žití dnešních rodin v moderní společnosti.

Phenomenology of the Mediation in Husserl and Fink
Ikeda, Yusuke ; Sepp, Hans Rainer (vedoucí práce) ; Tani, Toru (oponent)
Title: Phenomenology of mediality in Husserl and Fink - Fink's implicit criticism on Husserl's transcendental Phenomenology in "Presentification and Image" and "VI. Cartesian Meditation" Summary: Our study is devoted to the task of showing, on the basis of Fink's early works, that Fink's account of transcendental phenomenology could be considered not as a simple elaboration of Husserlian projects, but as its prolongation which presupposes Fink's internal criticisms on Husserl's central conceptions. Fink's criticism could be summarized in the following two points: a.) Husserl's account of the transcendental constitution and theory of evidence is operated by a naïve theoretical assumption of the priority of certain modes of the experiencing (for example, perception) to other modes (for example, consciousness of image, phantasy). According to the early Fink, both modes of experiencing are mediated into each other. b.) Husserl's method of transcendental phenomenological reduction lacks the ontological reflection on the status of the transcendental subjectivity, because Husserl tends to ignore the very question of Fink's VI. Cartesian meditation -what makes possible the phenomenologising itself, what is the medium of phenomenologising? Our reflection on Fink's criticisms makes possible a new philosophical...