Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 75 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Zobrazení matky ve výtvarném projevu předškolních dětí
Nevoralová, Eva ; Hazuková, Helena (vedoucí práce) ; Kafková, Helena (oponent)
Tato práce se zaměřuje na problematiku zobrazení matky ve výtvarném projevu předškolních dětí se zřetelem na případné odrazy změn v pojetí role matky ve společnosti. Teoretická část je zaměřena na současný stav poznání o matce a mateřství z hlediska sociologie a genderových studií. Zabývá se též zobrazením matky s dítětem ve výtvarném umění první poloviny dvacátého století. Výzkumná část přináší nálezy o zobrazení matky s dítětem v současném výtvarném umění a dále deskripci a zhodnocení současné praxe vedení výtvarných činností v mateřské škole. Poslední etapou výzkumu je pedagogický experiment, který současně tvoří jádro didaktické části práce. Spolu s dalšími výzkumnými nálezy je i východiskem pro návrhy nových přístupů k tématu "Matka", zaměřených na překonávání dosavadních námětových stereotypů ve výtvarných činnostech vedených učitelkami v mateřské škole. Závěry práce tvoří shrnutí všech výzkumných nálezů, které vybízejí k didaktickému zhodnocení.
Hudba jako výrazný prostředek kultivace řeči předškolních dětí
Kmentová, Milena ; Kodejška, Miloš (vedoucí práce) ; Slavíková, Marie (oponent) ; Klenková, Jiřina (oponent)
Disertační práce se pohybuje v průniku oborů hudební výchova, hudební psychologie, lingvis- tika a speciální pedagogika. Teoretická část se věnuje pojmu témbr z muzikologického a lingvistického hlediska, charakte- rizuje témbrový sluch jako hudebně sluchovou schopnost. Představuje a srovnává testy tém- brového a fonematického sluchu. Z ontogenetického hlediska popisuje rozvoj hudebnosti a řeči dětí předškolního věku a klade důraz na sluchovou pozornost jako předpoklad jejich rozvoje. Charakterizuje narušení těchto schopností a popisuje terapie zapojující do reedukace řeči hu- dební výchovu nebo prvky muzikoterapie. Terénní výzkum popisovaný v praktické části měl podobu základního výzkumu a experimentu, pracoval s výzkumným vzorkem 180 předškolních dětí. Předmětem základního výzkumu byly vztahy mezi hudebními a řečovými projevy předškolních dětí s atypickým vývojem řeči. Před- mětem experimentu bylo hledání nejúčinnějšího propojení hudební a jazykové výchovy s klad- ným vlivem na hudebnost i řeč. Jednotlivé kapitoly představují vlastní diagnostický materiál, experimentální metodiku a průběh výzkumu. Základní terénní výzkum přinesl podrobné údaje o chování předškolních dětí s atypickým vývojem řeči při hudebních činnostech a o kvalitě slu- chové pozornosti, témbrového a fonematického sluchu....
Diagnostika dětí s odlišným mateřským jazykem v předškolním věku
Jagošová, Kateřina ; Loudová Stralczynská, Barbora (vedoucí práce) ; Hanyš Holemá, Irena (oponent)
Diplomová práce s názvem Diagnostika dětí s odlišným mateřským jazykem v předškolním věku ývá problematikou diagnostiky dětí s předškolním věku onkrétně se věnuje přístupům, způsobům a možnostem diagnostikování dětí s předškolním věku aměřuje celkového rozvoje dítěte předškolního věku, nastiňuje diagnostikování dítěte v mateřské škole, především popisuje a mapuje metody a postupy diagnostikování těchto dětí psychologických poradnách. Cílem práce je objasnit tuto problematiku, popsat legislativní zakotvení pro vzdělávání a podporu dětí předškolním věku a specifika těchto dětí. Cílem empirické části je pomocí polostrukturovaných rozhovorů zmapovat proces diagnostikování dětí s předškolním věku pracovníky PPP na území lavního města Prahy. Konkrétně, jaké metody a postupy pracovníci využívají, zda pracují se speciálním nástrojem pro tyto děti, jaká je spolupráce mezi PPP a dalšími institucemi a zda se pracovníci PPP potýkají s obtížemi při tomto procesu. Výzkum je kvalitativně zpracován na základě informací získaných ných rozhovorů s pracovníky PPP sídlících na území lavního města KLÍČOVÁ SLOVA Dítě s odlišným mateřským jazykem, předškolní věk, diagnostika, diagnostický nástroj, psychologická poradna, podpůrná opatření
Klima v mateřské škole v sociální a pracovní rovině
Počarovská, Dita ; Koťátková, Soňa (vedoucí práce) ; Mazáčová, Nataša (oponent)
V diplomové práci jsou shrnuty informace o současné mateřské škole, jejích důležitých kurikulárních, legislativních dokumentech a hlavních aktérech výchovně vzdělávacích procesů v mateřské škole - učitelce a dětech předškolního věku. Dále se věnuje školnímu klimatu, faktorům, které ho ovlivňují a především se zaměřuje na klima v mateřské škole a na vztahy, komunikaci a její rizika. Tato diplomová práce mapuje a vyhodnocuje, co vnímají učitelky v mateřské škole ze sociálního a pracovního klimatu jako nejvíce dominantní. Jak ovlivňuje kvalita školního/třídního klimatu výkon práce učitelek mateřské školy, jaké faktory toto klima podporují a jaké ho brzdí. Zároveň má ověřit fungování spolupráce učitelek v pedagogické rovině při tvorbě Třídního vzdělávacího programu a společných aktivit v mateřské škole. KLÍČOVÁ SLOVA Mateřská škola, učitelka v mateřské škole, dítě předškolního věku, klima v mateřské škole v sociální a pracovní rovině, vztahy, komunikace a rizika v mateřské škole
Výtvarné plánování v mateřské škole
Boušová, Veronika ; Kafková, Helena (vedoucí práce) ; Jakubcová Hajdušková, Lucie (oponent)
Diplomová práce se zabývá výtvarným plánováním v mateřské škole tedy plánováním výtvarných činností pro děti předškolního věku. Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část se zabývá výtvarnou výchovou, její historií, jejími cíli a také plánováním výtvarné výchovy. Dále se zabývá obecným plánováním v mateřských školách a cíli předškolního vzdělávání. V neposlední řadě se také zabývá vývojem dítěte předškolního věku se zaměřením na vývoj kresby a na hlavní znaky kresby předškolního dítěte. Praktická část představuje dvě případové studie výtvarného plánování dle konceptu z teoretické části. První případová studie se týká mého vlastního plánování a propojení výtvarného plánování s plánováním tematických celků v mateřské škole a jejich realizace. Druhá případová studie se zabývá předáváním konceptu výtvarného plánování dalšímu pedagogovi pomocí výukových činností a jeho vlastním plánováním a realizací v mateřské škole. KLÍČOVÁ SLOVA Výtvarné řady, plánování, dítě předškolního věku, oborový kontext, tematický plán
Zapojení projektu Škola písničkou do výchovně vzdělávacího procesu v MŠ
Zelenková, Blanka ; Kmentová, Milena (vedoucí práce) ; Kodejška, Miloš (oponent)
Diplomová práce se zabývá cíleným využitím autorských písní z projektu "Škola písničkou" k propojení všech výchovně vzdělávacích oblastí v mateřské škole s podporou vlastní tvořivosti dětí. Teoretická část pojednává o důležitých vývojových aspektech dítěte předškolního věku i mladšího školního věku, zabývá se hudebními činnostmi a tématem integrativní hudební výchovy v mateřských školách. Dále také přibližuje termín "projekt" a seznamuje s původním hudebním projektem "Škola písničkou", původně určeným dětem mladšího školního věku. Následně přibližuje i navazující projekt "Škola písničkou do mateřských škol", přepracovaný ve prospěch dětí předškolního věku s ohledem na jejich vývojová specifika. Praktická část se zaměřuje na ověřování přínosnosti projektu "Škola písničkou do mateřských škol". Písně byly zakomponovány do školního vzdělávacího programu, byl vytvořen nový didaktický materiál, který byl v průběhu dvou let realizován a ověřován v 59 mateřských školách. Cílem práce je ověření metodického materiálu z projektu "Škola písničkou do mateřských škol" v kmenové mateřské škole Tolstého, Praha 10 i v dalších mateřských školách z různých lokalit ČR. Dalším cílem je vyhodnotit přínosnost písní i metodických materiálů pro učitelky mateřských škol a děti předškolního věku. Pomocí metody dotazníku a...
Inkluze dětí s tělesným postižením v mateřské škole
Vančurová, Veronika ; Loudová Stralczynská, Barbora (vedoucí práce) ; Horáčková, Klára (oponent)
Bakalářská práce se zabývá problematikou inkluze dětí s tělesným postižením do předškolního vzdělávání. V teoretické části práce jsou shrnuty poznatky o vývoji a současném stavu společného vzdělávání dětí v předškolních zařízeních. Je analyzován legislativní rámec pro vzdělávání dětí s tělesným postižením v České republice. Jsou nastíněna specifika vzdělávání dětí s tělesným postižením a možnosti jejich podpory v mateřské škole. Pozornost je věnována i požadavkům na osobnost pedagoga či asistenta pedagoga v inkluzivním prostředí v interakci s dětmi s tělesným postižením. V praktické části je nejprve vymezen metodologický základ empirického šetření, které spočívalo ve zpracování řady případových studií dětí s tělesným postižením, které byly inkludovány do předškolního vzdělávání v mateřských školách hlavního vzdělávacího proudu. Data byla sbírána pomocí polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy mateřských škol a analýzou školních dokumentů a další dokumentace k jednotlivým dětem. Pro analýzu dat byly vytvořeny kategorie, které byly následně vyhodnoceny. Výsledky výzkumného šetření ukázaly, že inkluze dětí s tělesným postižením byla ve zkoumaných MŠ z pohledu pedagogických pracovníků na kvalitní úrovni a připomínky jsou směřovány spíše k méně podstatným prvkům. KLÍČOVÁ SLOVA inkluze, inkluzivní...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 75 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.