Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 37 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Research on effectivity of outreach in physics
Kolář, Karel ; Dolejší, Jiří (vedoucí práce) ; Kireš, Marián (oponent) ; Kříž, Jan (oponent)
Tato dizertační práce přináší mnoho příkladů aktivit v oblasti outreach a popu- larizace fyziky, přičemž primárně se zajímá o aktivity z České republiky a dalších evropských zemí. Je zde diskutován pojem efektivity těchto akcí a následně využity různé metody pro měření různých faktorů této efektivity. V práci byly využity následující metody: rešerše literatury, konceptuální hod- notící testy - pretesty a posttesty (CCI, PPCI), dotazníky (IMI), analýzy dat účastníků aktivit a polostrukturované rozhovory (pro validaci konceptuálních testů). Práce také obsahuje etnografický prvek, vzhledem k tomu, že autor práce organizoval popularizační aktivity deset let. Jednotlivé kapitoly jsou věnovány: přehledu popularizačních "outríčových" ak- tivit, výzkumným metodám, překladu Konceptuálního inventáře z kalkulu (CCI; Calculus Concept Inventory) do češtiny, prvním krokům ve vývoji Testu povědomí o částicové a jaderné fyzice (PPCI; Particle Physics Concept Inventory), věrnosti účastníků soutěží a závěrečná kapitola popisu mnoha metrik, které mohou být využity pro statistické vyhodnocení akcí. 1
Vývoj neformálního vzdělávání v ČR po roce 1989 a jeho současný stav
Brzková, Martina ; Jíra, Otakar (vedoucí práce) ; Moree, Dana (oponent)
Tato práce si klade za cíl popsat obtížně uchopitelné téma, kterým je vývoj neformálního vzdělávání v České republice od roku 1989 po současnost a jeho současný stav. Je zaměřena na organizace pracující s dětmi a mládeží a pokusí se zachytit významné momenty tohoto průběhu a také zjistit, zda je tento druh vzdělávání ve vzdělávacím systému nezastupitelný a případně v čem. Teoretická část práce se zabývá vývojem občanské společnosti a změnou postavení člověka v ní, vliv vzdělanosti a volného času na osobnost dnešního člověka. Kvantitativní empirická část přináší výsledky dotazníkového šetření mezi organizacemi pracujícími s dětmi a mládeží ve Středočeském kraji. Klíčová slova Neformální vzdělávání, zájmové vzdělávání, celoživotní vzdělávání, volný čas, nestátní neziskové organizace, občanská společnost
Experimenty pro neformální aktivity pro žáky základních škol
Kubelková, Natálie ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Míka, Luděk (oponent)
Mimoškolní, přesněji neformální, vyučování je významnou součástí celkového výchovně vzdělávacího procesu a doplňuje výuku formální, která probíhá ve školním prostředí. Výuka je realizována ve volném čase žáků a představuje důležitý faktor pro motivaci žáků do dalšího studia. Nabízí široké spektrum oborů, ve kterých se žáci mohou vzdělávat a dále rozvíjet. Teoretická část této práce se zabývá mimoškolní výukou v České republice. Je věnována funkcím mimoškolní výuky, místům pro její realizaci, zaměřuje se na volnočasového pedagoga a část je věnována i legislativní úpravě. Práce se také zabývá realizací chemických experimentů v neformální výuce, jejichž nezbytnou součástí je bezpečné zacházení s chemikáliemi a zákonná úprava. V daném ohledu se práce dále věnuje na přípravě dopoledního experimentálního programu pro žáky mladšího školního věku pro příměstský tábor pořádaný Přírodovědeckou fakultou Univerzity Karlovy, jako na jednu z možných variant neformální aktivity pro děti prvního stupně základního vzdělávání. Program je doprovázen materiály, které byly vytvářeny především pro pedagogy volného času, kteří je mohou využít v rámci své volnočasové výuky, ovšem jsou využitelné i pro výuku ve škole. Zvolené experimenty byly navrženy tak, aby nebezpečnost použitých chemikálií byla co možná nejmenší a...
Vědecké tábory jako možný prostředek pro zvýšení znalostí, dovedností a zájmu žáků o geologická témata
Pražáková, Martina ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Švecová, Milada (oponent) ; Fančovičová, Jana (oponent)
Disertační práce je zaměřena na oblast neformálního vzdělávání. Zabývá se vědeckými tábory s geologickou tematikou, neformálními akcemi, kterých se mohou dobrovolně účastnit děti a mládež v období svého počátečního vzdělávání. Cílem této práce je popsat koncepty vědeckých (geologických) táborů a zjistit, jakými oborovými znalostmi, dovednostmi a zájmy disponují jejich účastníci. Práce je představena ve čtyřech samostatných studiích, které popisují realizovaný smíšený výzkum a řešení stanovených výzkumných cílů. Do výzkumu disertační práce se zapojilo pět neformálních vzdělávacích institucí z České republiky, byly zkoumány jimi organizované táborové turnusy. Analýza táborových konceptů se uskutečnila s lektory (N=21) v průběhu programu deseti táborových turnusů a vyplynuly z ní dvě alternativy obsahu táborů, jimiž jsou terénně laboratorní koncept a koncept s rovnoměrně zastoupeným zaměřením činností účastníků. Tato část výzkumu proběhla pomocí dotazníků s otevřenými otázkami, kterými byly zjišťovány výpovědi lektorů týkající se vědeckých a vzdělávacích činností účastníků. Sběr dat pro analýzu zjišťující oborové znalosti, dovednosti a zájmy účastníků se uskutečnil vždy na začátku a na konci programu u devíti, resp. deseti táborových turnusů, byl proveden prostřednictvím dotazníku (N=143 znalosti,...
Další vzdělávání managementu a zaměstnanců veřejné správy
Synková, Jitka ; Pavlov, Ivan (oponent)
Cílem této rigorózní práce je systematické pojednání o významu, procesu a cílech profesního vzdělávání zaměstnanců ve veřejné správě se zaměřením na specifika vzdělávání v oblasti informačních technologií a jazykové. V první kapitole jsou podle nejnovějších vědeckých poznatků popsány v obecné poloze cíle a metody vzdělávání zaměstnanců ve všech sektorech. Druhá kapitola se zabývá problematikou vzdělávání v oblasti počítačové gramotnosti a jazykových znalostí jakožto průřezových oblastí vzdělávání vyžadovaných na všech úrovních administrativy nejen ve veřejné právě, ale i v soukromém sektoru, zejména v terciární sféře poskytování služeb. Zatímco první dvě kapitoly se týkají vzdělávání zaměstnanců obecně a současně předkládají návrhy na zefektivnění tohoto vzdělávacího procesu, třetí kapitola se zaměřuje především na veřejnou správu. S ohledem na to, že v rámci ve veřejné správě postupně aplikovaného systému new public administration (nové veřejné správy) jsou přenášeny osvědčené prvky řízení administrativy soukromého sektoru do administrativy veřejného sektoru; ruku v ruce s tím jsou přejímány i osvědčené metody a formy vzdělávání managementu a zaměstnanců. Čtvrtá kapitola se věnuje oblasti vzdělávání managementu a zaměstnanců ve veřejné správě v zemích Evropské unie. Podrobně se věnuje situaci v...
Research on effectivity of outreach in physics
Kolář, Karel ; Dolejší, Jiří (vedoucí práce) ; Kireš, Marián (oponent) ; Kříž, Jan (oponent)
Tato dizertační práce přináší mnoho příkladů aktivit v oblasti outreach a popu- larizace fyziky, přičemž primárně se zajímá o aktivity z České republiky a dalších evropských zemí. Je zde diskutován pojem efektivity těchto akcí a následně využity různé metody pro měření různých faktorů této efektivity. V práci byly využity následující metody: rešerše literatury, konceptuální hod- notící testy - pretesty a posttesty (CCI, PPCI), dotazníky (IMI), analýzy dat účastníků aktivit a polostrukturované rozhovory (pro validaci konceptuálních testů). Práce také obsahuje etnografický prvek, vzhledem k tomu, že autor práce organizoval popularizační aktivity deset let. Jednotlivé kapitoly jsou věnovány: přehledu popularizačních "outríčových" ak- tivit, výzkumným metodám, překladu Konceptuálního inventáře z kalkulu (CCI; Calculus Concept Inventory) do češtiny, prvním krokům ve vývoji Testu povědomí o částicové a jaderné fyzice (PPCI; Particle Physics Concept Inventory), věrnosti účastníků soutěží a závěrečná kapitola popisu mnoha metrik, které mohou být využity pro statistické vyhodnocení akcí. 1
Unplugged aktivity pro rozvoj informatického myšlení v rámci zájmového vzdělávání
Lhoťanová, Anna ; Štípek, Jiří (vedoucí práce) ; Vaňková, Petra (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou rozvoje informatického a algoritmického myšlení v prostředí neformálního vzdělávání, konkrétně v podmínkách letní táborové činnosti, která je jednou z forem zájmového vzdělávání. Prostřednictvím pedagogického experimentu ověřuje, zda lze rozvíjet informatické myšlení účastníků tábora zařazením unplugged aktivit do programové náplně. V rámci teoretické části jsou charakterizovány koncepty informatického a algoritmického myšlení a její součástí je také představení unplugged metodiky. Praktická část vyhodnocuje pedagogický terénní experiment, pro jehož potřeby byly vytvořeny 3 soubory unplugged aktivit a 2 sady testovacích nástrojů. Experiment proběhl v rámci dvou letních pobytových táborů pro děti od 9 do 18 let, které byly pro potřeby testování rozděleny do dvou věkových kategorií. V rámci experimentu bylo zjištěno, že podmínky letní táborové činnosti umožňují zařazení unplugged aktivit, které představují metodu umožňující rozvoj informatického myšlení účastníků tábora. Ukázalo se však, že aktivity mají vliv pouze na účastníky, kteří při nich vykazují větší míru participace a zájmu o předložený problém, což jsou typicky starší děti. KLÍČOVÁ SLOVA unplugged aktivity, informatické myšlení, algoritmické myšlení, zájmové vzdělávání, letní táborová činnost, hra

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 37 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.