Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 43 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Psychologické aspekty pozdní diagnostiky u klientů s Aspergerovým syndromem
Adámková, Jana ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Rendl, Miroslav (oponent)
Hlavním cílem této bakalářské práce je zmapovat psychologické aspekty pozdní diagnostiky (v pubertě a později) Aspergerova syndromu. K tomuto účelu jsou určena teoretická východiska, v jejichž rámci jsou řešeny dopady identifikace diagnózy na psychiku člověka s důrazem na specifika tohoto procesu u diagnostiky Aspergerova syndromu. Z nich pak autorka vychází při kvalitativní analýze výpovědí lidí, kterým byl Aspergerův syndrom diagnostikován po třicátém roce věku. Dotazovaní hovoří o svém životě před tím, než se o Aspergerově syndromu dozvěděli, jaký vliv na ně měly nové informace, jak se rozhodovali pro podstoupení diagnostiky, čeho se obávali, v co doufali. V závěru jsou shrnuty oblasti, do kterých zasahuje identifikace diagnózy Aspergerova syndromu. KLÍČOVÁ SLOVA Aspergerův syndrom diagnostika dospělý věk psychologické aspekty
Volba vzdělávací dráhy v adolescenci: role genderových stereotypů a identifikace s matematikou
Louda, Petr ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Rendl, Miroslav (oponent)
Volba vzdělávací dráhy a výše dosaženého vzdělání jsou jedny z faktorů, které ovlivňují postavení mužů a žen ve společnosti. Přestože ženy v současnosti dosahují v průměru vyššího vzdělanostního stupně než muži, jejich postavení na trhu práce a finanční ohodnocení tomu často neodpovídá. Jedním z důvodů je nízké zastoupení žen v oborech souvisejících s matematikou. Cílem této práce bylo zjistit, jakou roli hrají genderové stereotypy a identifikace s matematikou při výběru vzdělávací dráhy českých adolescentů a adolescentek. V teoretické části jsou představeny základní pojmy týkající se genderu a genderových stereotypů, vlivu genderu v institucích a možné příčiny genderových rozdílů ve výkonech v matematice. V empirické části jsou analyzována data dotazníkového šetření, zjišťujícího volbu vzdělávací dráhy, míru identifikace s matematikou, postoj ke školním předmětům a míru genderové stereotypie. Výsledky naznačují, že dívky a chlapci se ve většině zjišťovaných oblastí neliší. Celková míra identifikace s matematikou a míra genderové stereotypie v oblasti povolání má ovšem vztah k výběru vzdělávací dráhy.
Předsudky majority vůči cizincům
Boštíková, Marie ; Bittnerová, Dana (vedoucí práce) ; Rendl, Miroslav (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá předsudky české společnosti vůči cizincům, jmenovitě vůči Ukrajincům. Sledovaný problém je nahlížen jak z hlediska názoru majority, tak z hlediska zkušenosti cizinců. Předsudky české společnosti jsou reflektovány českými a ukrajinskými studenty nebo doktorandy pražských VŠ nebo VOŠ. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část představuje Ukrajince žijící v ČR. Je zmíněna historie, ale prostor je věnován hlavně současné situaci migrantů, kteří přicházejí do ČR po roce 1989. Stručně je nastíněna oblast práva, která se cizinců dotýká. Ústředním tématem je problematika postojů a předsudků. Empirická část popisuje cíl práce, metody sběru a analýzy dat a výzkumný soubor, ale hlavním úkolem je prezentovat data vlastního kvalitativního výzkumu, která nás seznamují s pohledem Čechů a Ukrajinců na předsudky české společnosti. Obě perspektivy jsou porovnány za účelem nalezení případných shod a rozdílů. V rámci diskuse a závěru jsou tato zjištění interpretována na základě dialogu s odbornou literaturou. Klíčová slova: Ukrajinci v ČR, předsudky, postoje, migranti, integrace
Ohrožení stereotypem a výkon dívek v matematice v prostředí českých škol
Rubín, Tomáš ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Rendl, Miroslav (oponent)
Ženy jsou v profesích, kde je potřeba matematické vzdělání, zastoupeny méně než muži a ohrožení stereotypem je jedním z uvažovaných vysvětlení tohoto jevu. Toto ohrožení se objevuje ve výkonových situacích, kdy jedinec vnímá riziko posuzování vlastního výkonu na základě stereotypu skupiny, ke které sám patří. Tato práce v první části mapuje bezmála dvacet let výzkumu v oblasti ohrožení stereotypu u žen a dívek v matematice a představuje i možné mechanismy, jakými toto ohrožení ovlivňuje výkon. V praktické části se pak pokouší prokázat existenci tohoto jevu u 14 letých dívek na českých základních školách a gymnáziích. V experimentu je zjišťováno, zda má zvýšená salience genderu vliv na výkon dívek, které jsou s matematikou identifikované. K zjištění míry identifikace je použit pracovní překlad Mathematics Identification Questionnaire, jedná se přitom o první využití tohoto nástroje v ČR. Ačkoliv některé výsledky naznačují možné působení ohrožení stereotypu, celkově se tento fenomén prokázat nepodařilo. Limity těchto zjištění a výzvy pro další výzkum jsou rozebrány v závěrečné části práce. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Analýza učiva v učebnici českého jazyka pro 8. ročník základní školy z hlediska kognitivních nároků na žáka
Milčáková, Jitka ; Hříbková, Lenka (vedoucí práce) ; Rendl, Miroslav (oponent)
česky Cílem této práce je zjištění kognitivní náročnosti jednoho tematického okruhu v nejvíce užívané učebnici českého jazyka pro 8. ročník základních škol, konkrétně okruhu Tvarosloví v učebnici od nakladatelství Fraus. K posouzení kognitivní náročnosti úkolů prezentovaných v učebnici byla zvolena čtyři kritéria, dvě teoretická (Bloomova taxonomie kognitivních cílů a verbální subtesty vybraných testů inteligence) a dvě empirická (výsledky žáků v námi sestaveném testu a názor paní učitelky). Výsledná zjištění mohou být podnětem pro další analýzy a být přínosem pro autory učebnic.
Generické maskulinum v pedagogické komunikaci
Kryspinová, Barbora ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Rendl, Miroslav (oponent)
NÁZEV: Generické maskulinum v pedagogické komunikaci ABSTRAKT: Práce se zabývá problematikou užívání generického maskulina v pedagogické komunikaci. Užívání podstatných jmen rodu mužského pro souhrnné označení smíšené skupiny lidí je jedním z nejvíce akcentovaných jevů při genderově orientované kritice jazyka. Teoretická část práce pojednává obecně téma významu jazyka pro kognitivní vývoj jedince, představuje zásady genderově citlivého vyjadřování a objasňuje jejich význam. Empirická část práce se opírá o kvalitativní výzkum v rámci vybrané střední školy, jehož cílem bylo ověřit vliv jazykového označení ve formě generického maskulina na mentální reprezentaci reality. Hlavní technikou sběru dat bylo dotazníkové šetření inspirované psycholingvistickými asociačními experimenty. Informace o postojích a názorech studujících k předmětu výzkumu byly zjišťovány v rámci skupinových diskusí. Z výsledků výzkumu vyplývá, že generické maskulinum bylo dotazovanými významně častěji spojováno s mentální reprezentací muže, než aby bylo vnímáno jako rodově ‚bezpříznakové'. Výzkumná zjištění jsou tedy v souladu s některými tezemi genderové lingvistiky.
Výzkum ekologické validity testu pozornosti
Bláhová, Lucie ; Preiss, Marek (vedoucí práce) ; Rendl, Miroslav (oponent)
Bakalá!ská práce je zam'!ena na problematiku v+zkumu pozornosti, kterou se zab+vá p!edev(ím z pohledu neuropsychologie. Práce je empirická a je rozd'lena na dv' následující %ásti: V první teoretické %ásti je neprve p!edstavena problematika pozornosti - její vymezení, krátké shrnutí dosavadního v+zkumu a nejpou)ívan'j(í teorie pozornosti: Broadbent*v model, model Anny Treismanové, LaBergeova teorie a koncept pozornosti Michaela Posnera. Na poslední p!edstavenou teorii Michaela Posnera v teoretické %ásti navazuje i empirická %ást práce, která zkoumá ekologickou validitu jeho testu pozornosti Attention network test (ANT). Cílem v+zkumné %ásti práce je odpov'd't, zda existuje souvislost mezi v+sledkem v testu ANT a ka)dodenní pozorností. Metodou zji(,ující ka)dodenní pozornost u proband* byly dotazníky CFQ (Dotazník kognitivních selhání), EMQ (Dotazník ka)dodenní pam'ti) a DEX (Dysexekutivní dotazník). V+sledky v+zkumné %ásti nepotvrdily v+znamnou statistickou korelaci mezi v+sledky v testu ANT a skórem v jednotliv+ch dotaznících, ale práce p!isp'la k opomíjené problematice ekologické validity a jejího zkoumání. KLÍ#OVÁ SLOVA: Pozornost, v+zkum pozornosti, ekologická validita, ANT, kognitivní selhání
Příběhy přírodovědného nadání - kvalitativní studie vývoje nadaných mladých dospělých
Holčáková, Martina ; Mudrák, Jiří (vedoucí práce) ; Rendl, Miroslav (oponent)
Předmětem bakalářské práce je vhled do problematiky nadaných studentů, konkrétně se zaměřuje na specifičtější oblast přírodovědného nadání. Jedná se o kvalitativní studii a z toho důvodu čítá výzkumný vzorek pouhé čtyři jedince. Použita je metoda případové studie, prostřednictvím které jsou detailně analyzovány konkrétní případy. V teoretické části se zaměřuji na představení základních východisek týkajících se tématu nadání. Na tato teoretická východiska navazuje empirická část. V té jsou zpracovány výpovědi jednotlivých studentů a studentek nadaných v oblasti přírodních věd, kteří vyprávějí vlastní dosavadní životní příběh. Cílem práce je analyzovat faktory, které mohou utvářet vývoj nadaných mladých dospělých projevujících v některé oblasti přírodní vědy výjimečné nadání. Dalším stanoveným cílem je popsat jaký význam může získávat nadání v jejich životě a jaká je jejich perspektiva budoucnosti v oblasti jejich nadání.
Možnosti a limity v práci psychologa u adolescentů s poruchami chování v institucích
Halfarová, Kateřina ; Procházková, Jana (vedoucí práce) ; Rendl, Miroslav (oponent)
Diplomová práce pojednává o problematice institucionální výchovy. Blíže se zaměřuje na adolescentní klientelu s poruchou chování. Práce se snaží odkrýt možnosti a také limity v práci psychologa s touto klientelou. V rámci této problematiky jsou analyzovány data od klientů, psychologů a pracovníků jiných profesí. Hlavní důraz je kladen na práci s klienty a na samotnou roli psychologa. Diplomová práce je založena na kvalitativním přístupu k získání a zpracování dat. Data pocházejí z dotazníků od klientů, psychologů a pracovníků jiných profesí z různých institucí. Data jsou zpracována metodou analýzy. Tyto data doplňují polostrukturované rozhovory. Cílem této studie je komplexnější pohled do problematiky institucionální výchovy. V diskusi a závěru práce jsou shrnuty poznatky ze získaných dat, a také je zde upozorněno na některé problematické otázky týkající se práce s touto klientelou.
Škola, rodina, volný čas a hodnoty pražských žáků - změny v průběhu dvaceti let
Míšková, Aneta ; Rendl, Miroslav (vedoucí práce) ; Štech, Stanislav (oponent)
4 Abstrakt Práce je zaměřena na srovnání třech souborů pražských žáků z let 1991, 2002 a 2011 v oblastech rodinného zázemí, záměrů týkajících se vzdělávací kariéry, hodnotových preferencí a způsobu trávení volného času. Skládá se ze dvou základních částí: teoretické a empirické. Teoretická část je rozdělena do tří kapitol. První kapitola se zabývá rodinou a společnými činnostmi rodičů a dětí. Dále je zaměřena na podporu a pomoc rodičů s domácí přípravou dětí a na vliv rodiny a rodinných příslušníků na volbu následné vzdělávací dráhy. Druhá a třetí kapitola se věnuje hodnotovým orientacím žáků a jejich volnočasovým aktivitám. V praktické části se věnuji prezentaci dat získaných dotazníkovým šetřením u žáků osmých tříd základních škol. Tato data srovnávám s údaji získanými v letech 1991 a 2002 u stejně starých žáků na shodných pražských školách. Při srovnávání dat se zaměřuji na několik základních oblastí: na vzdělání a profesi rodičů, na reakce rodičů vzhledem ke školní úspěšnosti dítěte, na volbu střední školy z pohledu žáků a z pohledu rodičů, na hodnotové preference žáků a na volnočasové aktivity žáků.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 43 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.