Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 50 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Teorie a výzkum dezinformací v současných mediálních studiích
Steinwald, Robert ; Podzimek, Jan (vedoucí práce) ; Miessler, Jan (oponent)
Dezinformace jsou významným tématem, na něž je v současné době kladena značná pozornost nejen v akademických kruzích, ale i ve veřejné sféře. Důvodem je jejich potenciálně silný a nevyzpytatelný vliv. Navzdory významu tohoto tématu se setkáváme s tím, že sám pojem "dezinformace" není zcela ustálený a jeho význam se může lišit dle jednotlivých autorů či přístupů. Neliší se však pouze význam ve smyslu formulace definice, ale i vlastnosti a vnitřní struktura a vztah k souvisejícím pojmům, jako jsou fake news, hoaxy, misinformace apod. A právě zmapování rozličných pojetí dezinformací bude výzkumným cílem této bakalářské práce. Materiálem přitom budou teoreticky zaměřené odborné publikace k tématu od různých autorů. Pojem dezinformace však nebude zkoumán jen na sémantické rovině, ale i ve vztahu k sociálnímu prostředí a dění, včetně vztahu k mediální legislativě, regulaci a gramotnosti i k některým tématům, v souvislosti, s kterými se šíří řada dezinformací (např. covid-19). Zohlednění tohoto proběhne na několika studiích a zprávách zaměřených na dezinformace v současné společnosti.
Typologie českojazyčného spamu
Vejda, Prokop ; Mňuková, Dominika (vedoucí práce) ; Podzimek, Jan (oponent)
Tato práce představuje nový systém typologie pro českojazyčný spam. Kategorizace v něm probíhá na základě podpovrchových mechanismů odhalených metodou sémiotické analýzy, s primárním důrazem na klasifikaci užité persvazivní metody. Navržený systém lze v kontextu reflektované oborové literatury zařadit mezi víceúrovňové systémy kategorizace. V první úrovni rozlišuje mezi prodejním a inscenačním spamem. V druhé úrovni mezi situačně- inscenačním a identitně-inscenačním spamem. Ve třetí úrovni probíhá diferenciace mezi finanční, zdravotní, erotickou a spotřebitelskou pobídkovou oblastí. Mimo to identifikuje ideologický spam jako samostatnou kategorii. Systém je v rámci výzkumu prověřený aplikací na vzorku českojazyčného spamu ze začátku roku 2023, a sice metodou kvantitativní obsahové analýzy. Tento krok také umožnil představit relevantní sledované charakteristiky ve statistickém kontextu a elementárně zmapovat charakter nevyžádané pošty, která se v emailových schránkách česky mluvících adresátů objevovala začátkem roku 2023. Dalšími východisky výzkumu jsou: rešerše v akademické sféře představených typologických systémů a rešerše dosavadní aplikace sémiotické analýzy na spam. Teoreticky práce těží z konceptů sociální inscenace, řečového jednání, konotativní roviny, mytologie a nejistoty významů v...
Užití emoji v online komunikaci napříč generacemi
Nechvátalová, Lenka ; Klabíková Rábová, Tereza (vedoucí práce) ; Podzimek, Jan (oponent)
In the current digital era, emoji are an integral part of everyday online communication, expressing a range of emotions and thoughts. This paper focuses on the understanding and use of emoji by different generations, with an emphasis on Generations Z, Y, X and Baby Boomers. Emoji offer a wide range of expressions and symbols, but their interpretation can differ between generations, which can lead to misunderstandings. This thesis explores the basic emoji that may be more likely to cause these misunderstandings. The aim is to identify the meanings of emoji in different generations and the influence of age and the digital environment on interpretation. The research will focus on the use and interpretation of emoji across generations. The aim is to improve understanding in online communication across generations, where emoji play a key role in communicating emotions and moods.
Klimatická krize v českých online médiích
Málek, Albert ; Vochocová, Lenka (vedoucí práce) ; Podzimek, Jan (oponent)
Klimatická krize je jedním z největších nebezpečí, kterým současná společnost čelí. Zásadní roli proto hraje i to, jak média toto téma komunikují. Mediální reprezentaci klimatické krize se ve svůj prospěch ale snaží ovlivnit mnoho různých aktérů. Cílem této práce bylo metodou kvalitativní obsahové analýzy identifikovat hlavní aktéry, kterým média přikládají za řešení klimatické krize odpovědnost, a následně analyzovat motivy, jež média k vytváření daných konstrukcí vedou. Mediální zobrazování klimatické krize bylo proto nahlíženo optikou politické ekonomie komunikace, která umožňuje zkoumat aspekty ovlivňování výsledné podoby mediálních produktů s ohledem na mocenský a ekonomický kontext, v jakém média fungují. Konkrétně se práce zabývala články, jež se týkaly klimatické krize a byly uveřejněny v českých online médiích iROZHLAS, Aktuálně.cz, Forbes a Alarm. Jednalo se o články publikované v období ohraničeném světovou stávkou za klima (15. března 2019) a udělením rozsudku v klimatické žalobě proti České republice (15. června 2022). Závěry této práce ukazují, že většina zkoumaných médií vytvářela konstrukce, jež směřovaly odpovědnost za řešení klimatické krize od mocensky významných aktérů na jednotlivce. U soukromých médií pak byl pozorován silný vliv reklamy nebo nekritická prezentace byznysových...
Disneyfikace Marvelu: Vliv metod vyprávění Disney na filmy Marvel Studios
Vařeka, Jakub ; Podzimek, Jan (vedoucí práce) ; Šuhajová, Klára (oponent)
Společnost Disney je v současnosti jedním z největších producentů zábavního obsahu na světě. V hollywoodském průmyslu studia vlastněná společností Disney každoročně vyprodukují okolo čtyřiceti procent mainstreamového filmového obsahu. Zároveň tak vzniká skepse, zda Disney nepřímo nestandardizuje produkci svých filmů skrze vlastněné značky za účelem zisků a dosažení větších publik. Jednou z takových značek je i společnost Marvel Entertainment, která se zaměřuje na tvorbu superhrdinských filmů. Zmíněná skepse vykrystalizovala v termín "Disneyfikace Marvelu," který bývá skloňován skalními fanoušky původního superhrdinského žánru. Práce se proto zabývá nejprve jasnou definicí termínu disneyfikace jako tvůrčího přístupu skrze dostupné definice z akademické literatury. Na základě toho stanovuje konkrétní prvky, které lze označit za typicky disneyovské. Poté srovnává dva vzorky filmů, ve kterých by takové prvky bylo možno nalézt. První vzorek je kompilát marvelovských snímků z období přelomu tisíciletí, kdy Marvel produkoval své filmy jako samostatná společnost. Druhý vzorek je složen zfilmů vyprodukovaných studiem po akvizici Marvelu společností Disney. Následné srovnání nastiňuje, zda k trendu disneyfikace tvorby studia Marvel může docházet.
Druhy internetových memů: Teorie memů a intertextualita v internetové kultuře
Březina, Luděk ; Lütke Notarp, Ulrike (vedoucí práce) ; Podzimek, Jan (oponent)
Předmětem této bakalářské práce jsou druhy internetových memů. Termín mem se od svého vzniku v oblasti evoluční biologie značně posunul a dnes je známý především v souvislosti s prostředím Internetu. Jeho digitální povaha je totiž ideální pro vznik a šíření internetových memů, a tudíž i jejich zkoumání. Na začátku této práce popisuji vlastnosti digitální kultury klíčové pro prostředí Internetu a vedoucí k formování jeho vlastní kultury. Jako pomyslné dveře do zkoumání této kultury pak uvádím internetové memy, které v duchu původní definice memu Richarda Dawkinse představují jednotky internetového kulturního obsahu. Práce dále popisuje teorii memů Susan Blackmore a myšlenku intertexuality Julie Kristevy, přičemž následně kombinuje podobnosti obou teorií při definování čtyř základních druhů memů. V analytické části jsou principy tohoto rozdělení demonstrovány na příkladech vybraných internetových memů, u kterých jsou skrze sémiotickou analýzu popisovány jak znaky nutné k jejich zařazení, tak určení jejich celkového místa v internetové kultuře.
Modularita jako vlastnost mediální sémiotiky a dalších metod
Podzimek, Jan ; Bednařík, Petr (vedoucí práce) ; Dvořáčková, Věra (oponent) ; Ducháček, Milan (oponent)
Tato dizertační práce zkoumá specifika mediální sémiotiky coby metody analýzy mediálních obsahů. Základním zkoumaným materiálem jsou mediálněsémiotické studie, sekundárním i studie z jiných aplikovaných sémiotik a metodické publikace z oboru. Použitou metodou je analýza diskurzu, provedená na všech úrovních od mikrostruktur po makrostruktury, konkrétně na rovinách jazyka, intertextuality, narativity, diskuzí, diskurzivních modelů a diskurzů. Zohledňovány byly i interdiskurzivní vztahy mediální sémiotiky k mediálním studiím, k teoretické sémiotice a k dalším souvisejícím oborům, stejně jako otázka, zda při přebírání konceptů z uvedených oblastí do oblasti mediální sémiotiky dochází k nějakým transformacím těchto konceptů a jak tyto transformace souvisejí s povahou daných diskurzů. Hlavním přínosem této dizertační práce je představení principu modularity. Jedná se o specifický způsob zapojování analytických funkcí do analytického aparátu, který se vyskytuje ve všech zkoumaných mediálněsémiotických studiích, ale také ve studiích, které spadají do dalších aplikovaných sémiotik (filmová sémiotika, antropologická sémiotika, sémiotika práva) a do analýzy diskurzu. Modularita je samostatný princip, který ve výše uvedených metodách musí být vždy nutně přítomný. Přesto se jedná o princip, který není vůbec...
Vývoj jazyka českých hiphopových médií od subkultur k mainstreamu
Mrázková, Marie ; Hroch, Miloš (vedoucí práce) ; Podzimek, Jan (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá historií hiphopové subkultury a zaměřuje se na postavu rappera a rapperky. Cílem práce je zanalyzovat vybraná tuzemská média zaměřující se na hip hop a určit, jaká je jejich obsahová, jazyková stránka, jak je v nich prezentovaná postava rappera a rapperky a jaká je genderová vyváženost analyzovaného obsahu. Práce je členěna na teoretickou a metodologickou část. Teoretická část se nejdříve zaměřuje na historii hiphopové subkultury v celosvětovém měřítku a jejím rozvoji v Čechách. V první části historie je pozornost věnována hlavním milníkům vývoje hiphopové subkultury s orientací na její hudební složku, hiphopová média a další možné prostředky jejího šíření. V popisu vývoje hip hopu v českém prostředí se práce zaměřuje na rozvoj hudebního žánru, představení zásadních interpretů a propojení kontextu s dalšími prvky šíření hiphopové subkultury do mainstreamu. Součástí teoretické části práce se rovněž zabývá vývojem akademického studia subkultur, kulturálních studií a postsubkulturního směru. Další kapitola se zaměřuje na postavu rappera a rapperky a jejich různé typy a charakteristiky. Metodologická část obsahuje popis kritické diskurzivní analýzy a obsahové analýzy, následně uvádí výzkumné otázky a vysvětluje výběr zkoumaného vzorku. Analýza proběhla na dvou žánrově...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 50 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
6 PODZIMEK, Jan
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.