|
Hrubá motorika u dětí se sluchovým postižením v předškolním věku
Vrtišková, Eliška ; Komorná, Marie (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
Bakalářská práce se zabývá tématem hrubé motoriky u dětí se sluchovým postižením v předškolním věku. Pro porozumění vztahu mezi sluchovým postižením a hrubou motorikou popisuje první kapitola nejprve anatomii sluchového orgánu. Poté přechází k vymezení sluchového postižení, jeho dělení a možnostem kompenzace. Druhá kapitola charakterizuje motoriku a jednotlivé milníky psychomotorického vývoje s důrazem na předškolní věk. Poslední kapitola shrnuje zjištění některých zahraničních výzkumů zabývajících se touto problematikou. Praktická část přináší data o stavu hrubé motoriky u dětí se sluchovým postižením. Za tímto účelem podstoupilo deset probandů se sluchovým postižením dvě různé testové baterie. Výsledky první byly porovnány s předpokládaným věkem osvojení úkonu a výsledky druhé byly srovnány s bodovým ziskem dvou kontrolních skupin intaktních dětí převzatých ze dvou diplomových prací. Získaná data prokázala nižší úroveň motorických schopností u dětí se sluchovým postižením oproti dětem intaktním. Zjištění jsou blíže popsána v diskuzi společně s odpověďmi na výzkumné otázky. KLÍČOVÁ SLOVA Hrubá motorika, rovnováha, sluchové postižení, předškolní věk
|
| |
|
Rozvoj společenského chování u dětí předškolního věku prostřednictvím literárních děl
Kubátová, Tereza ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Kadrnožková, Monika (oponent)
Diplomová práce předkládá možnosti, jak prostřednictvím práce s knihou seznamovat děti předškolního věku se společenským chováním. Teoretická část práce definuje základní pojmy, které jsou spojovány s etiketou a jsou klíčové pro téma práce. Dále se zabývá socializací, sociálním vývojem a morálním vývojem dítěte předškolního věku. Přibližuje také pojem společenské chování. Dále shrnuje poznatky o literatuře pro děti, více do hloubky se věnuje příběhům s výchovným obsahem. Jsou zde také přiblíženy informace, jak pracovat s knihou v mateřské škole prostřednictvím metod programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení a třífázového modelu učení. V praktické části bylo stanoveno pět dílčích cílů. Nejprve bylo zjišťováno, zda a jakým způsobem pedagogové mateřských škol pracují u dětí s tématem slušného chování. Pro dosažení tohoto cíle byl sestaven a distribuován dotazník pro pedagogy mateřských škol, na jehož základě bylo diagnostikováno pět nejčastějších problémů v oblasti slušného chování u dětí v předškolním věku (konkrétně jde o oblasti vztahy mezi dětmi, dodržování pravidel, stolování, zacházení s věcmi a vztah k autoritě). Následně byly vytvořeny vzdělávací lekce na problémové oblasti, které učitelé uváděli nejčastěji. Lekce byly následně zrealizovány v praxi, vyhodnoceny a ověřeny dalšími třemi...
|
| |
|
Komparace veřejného a soukromého vzdělávání v mateřských školách
Šebová, Zora ; Švamberk Šauerová, Markéta (vedoucí práce) ; Špačková, Klára (oponent)
Název bakalářské práce: Komparace veřejného a soukromého vzdělávání v mateřských školách Abstrakt: Hlavním cílem práce je porovnat vzdělávání ve veřejných a soukromých mateřských školách - a to prostřednictvím srovnání školní zralosti a připravenosti předškolních dětí navštěvujících jak veřejné, tak soukromé mateřské školy. Teoretický rámec práce se opírá o charakteristiku dětí předškolního věku, legislativní vymezení mateřských škol a popis jednotlivých vzdělávacích programů různých typů mateřských škol. Praktická část práce vyhodnocuje a shrnuje výsledky výzkumu realizovaného prostřednictvím dotazníkového šetření mezi rodiči předškoláků na území hlavního města Prahy a poskytuje odpovědi na stanovené výzkumné otázky. Klíčová slova: Mateřská škola, veřejná mateřská škola, soukromá mateřská škola, dítě, předškolní věk, školní zralost, vzdělávací program, rodiče
|
| |
|
Specifika motorického vývoje dětí se zrakovým postižením předškolního věku
BOLVÁRI, Eliška
Bakalářská práce se zabývá specifiky motorického vývoje dětí se zrakovým postižením předškolního věku. V teoretické části je popsána problematika zrakového postižení se zaměřením na diagnózy, které se vyskytují u dětí z výzkumného souboru. Dále jsou popsané možnosti, jak se děti se zrakovým postižením mohou vzdělávat v předškolním věku. Následně je pozornost věnována specifikům vývoje nejdříve oblasti kognitivní a poté pohybové. Na závěr teoretické práce je popsána diagnostika motoriky především diagnostický materiál MABC-2, který je dále použit v praktické části práce. Cílem praktické části bakalářské práce bylo vytvoření, provedení a zhodnocení efektivity krátkého intervenčního programu pro děti se zrakovým postižením, které mají zároveň oslabení v motorické oblasti. Program byl sestaven individuálně na základě kazuistik a vstupních výsledků testu MABC-2. Zhodnocení efektivity intervenčního programu bylo na závěr ověřeno výstupními výsledky testu MABC-2. I když byl intervenční program sestaven na základě individuálních potřeb, je možné ho použít či se jím inspirovat při práci s dětmi se zrakovým postižením. Na základě výsledků je při tvorbě dalších programů vhodné si stanovit menší počet cílů rozvoje a program tak více vyprofilovat do jedné z oblastí motoriky. Zároveň je důležité se při realizaci zaměřit na motivaci a případně přizpůsobit program zájmům dítěte. Tyto kroky mohou sehrát významnou roli v účinnosti programu.
|
|
Rozvoj hudebních schopností u dětí předškolního věku pomocí vybraných hudebních nástrojů
ŠTEFÁNIKOVÁ, Kristina
Bakalářská práce se zabývá rozvojem hudebních schopností u dětí předškolního věku pomocí vybraných hudebních nástrojů. Práce je rozdělena do čtyř velkých kapitol. První z kapitol se věnuje stručné charakteristice předškolního věku z hlediska tělesného, rozumového, emočního vývoje a socializace. Také je zde popsán i vliv hry v tomto vývojovém období. Další kapitola popisuje klasifikaci hudebních schopností. Hudební schopnosti se dělí do 8 kategorií: schopnosti hudebně sluchové, rytmické cítění, tonální cítění, harmonické cítění, hudební paměť, hudební představivost, hudební myšlení a hudebně tvořivé schopnosti. Následující kapitola pojednává o rozvoji hudebnosti u dětí předškolního věku. Poslední kapitola se zabývá výrobou hudebních nástrojů z dostupných materiálů. Její součástí jsou i návrhy činností, u kterých lze využít hudební nástroje a rozvíjet pomocí nich své hudební schopnosti.
|
|
Rozvoj výtvarných dovedností u dětí předškolního věku a mladšího školního věku ve volném čase
MORONG, Filip
Tato práce se zaměřuje na výtvarné dovednosti dětí předškolního a mladšího školního věku ve volném čase. Teoretická část podává přehled vývoje dětí v této věkové skupině a diskutuje o významu volnočasových aktivit a výtvarné výchovy. Praktická část obsahuje návrh a realizaci výtvarného projektu pro rozvoj těchto dovedností s metodickými listy. Cílem bylo vytvořit projekt pro předškolní zařízení, který reflektuje současné teorie dětského výtvarného projevu.
|
|
Kresba u dětí v předškolním věku
KRUMMEROVÁ, Kateřina
Bakalářská práce na téma Kresba u dětí v předškolním věku se zaměřuje na kresbu a rozvoj kresebných dovedností dětí v předškolním věku pomocí výtvarných lekcí. Práce je rozdělena na dvě části: teoretickou a praktickou. V teoretické části se zabývám charakteristikou dítěte v mateřské škole, kresbou, jejím vývojem v předškolním věku a faktory, které mohou kresebné dovednosti dětí ovlivnit. Cílem této práce bylo navrhnout a zrealizovat výchovně-vzdělávací výtvarný projekt pro předškolní zařízení, který je zaměřený na rozvoj kresebných dovedností dětí a který by vycházel z jejich výtvarného projevu v tomto věkovém období. V praktické části je uvedena realizace výtvarného projektu a metodické listy k jednotlivým výtvarným lekcím. Popisuji zde a hodnotím, jak výtvarné lekce s dětmi probíhaly.
|