Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 35,522 záznamů.  začátekpředchozí35513 - 35522  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.89 vteřin. 


Interpretace fenoménu moderní měnové krize v rámci širších teoretických modelů ekonomiky
Špecián, Petr ; Drozen, František (vedoucí práce) ; Pavlík, Ján (oponent)
Práce se zabývá fenoménem měnové krize a jeho vysvětlením v rámci širšího kontextu ekonomické teorie. Obsahuje rozbor současného "maintreamového" chápání měnové krize, nástin přístupů k jejímu modelování i stručný historický přehled. K naplnění svého primárního cíle využívá především rozbor relevantních teorií L.Misese a J.M.Keynese a jejich aplikaci na zvolenou problematiku. Finálně dochází k zasazení měnové krize do souvislosti obecného ekonomického dění.

Migréna a kvalita života pacientů: vnímání vlivů
Kontrová, Veronika ; Šmídová, Olga (vedoucí práce) ; Havrdová, Zuzana (oponent)
Tato diplomová práce popisuje, jak vnímají svůj život ženy nemocné migrénou. Přední místo v celé práci má preventivní chování nemocných jakožto první krok v boji s nemocí. Pro pochopení zkoumaného tématu je zásadní seznámení se s pojmy jako kvalita života, zdraví a nemoc, strategie předcházení a zvládání nemoci. V teoretické části je dále vzpomenuta i samotná nemoc, včetně její definice, klinického obrazu, klasifikace, vyšetřovacích metod, profylaxe a léčby. Větší prostor byl vymezen vyvolávajícím faktorům a důsledkům nemoci, jejichž rozpoznávání a znalost je pro prevenci migrény zvlášť důležitá. Ve výzkumné části diplomové práce byla na základě hloubkových rozhovorů interpretována data jako vnímání vlivů migreničkami v kontextu migrény. Část výzkumu byla věnována také analýze odborných sdělení, pojednávajících o prevenci migrény určené laické veřejnosti. Vlastní zkušenosti autorky s nemocí a výsledky výzkumu posloužily pro vypracování návrhové části diplomové práce. Zde je důležité uvést, že diplomantka se osobně i odborně zajímá především o nefarmakologické přístupy, tj. jak dodržováním zásad zdravého životního stylu lze úspěšně předcházet nemoci a aktivně se podílet na zvyšování kvality svého života. Diplomová práce byla konzultována s MUDr. Rudolfem Kotasem, Ph.D., členem Společnosti pro...

Diskuze o císaři Vilémovi II. po roce 1945 a jeho vina na první světové válce
Doležal, Tomáš ; Březinová, Monika (vedoucí práce) ; Rak, Jiří (oponent)
Hlavním tématem práce je osoba posledního n meckého císa e Viléma II., která byla ji za svého ivota pova ována za velmi kontroverzní a názory na n j se velmi li ily. Zvlá tním bodem zájmu mnoha odborník byla a je zejména otázka podílu viny císa e Viléma II. na rozpoutání první sv tové války. Práce je historiografickou analýzou, je sleduje interpretace císa e Viléma II. v souvislosti s událostmi p ed rokem 1914, a to u vybraných titul od nejvýznamn j ích autor , kte í se touto problematikou zabývali a zabývají. Cílem práce je hodnocení vývoje diskuze o císa i Vilémovi II. po roce 1945, kdy se v odborných kruzích postupn rozproudila ivá debata na téma Vilém II. a jeho vina na první sv tové válce. Výstupem práce je shrnutí základních interpreta ních proud u zvolených autor a sledování zm ny v názorech na posledního n meckého císa e po roce 1945 a ur ení výraznosti t chto zm n. Zatímco toti t sn po roce 1945 byla otázka viny na první sv tové válce velmi tlumená, s postupem asu docházelo k jejímu znovuotevírání a probíhala stále aktivn j í diskuze, která je v poslední dob op t trochu utlumena.

Drama "Jošicune mezi květy sakur". Minamoto no Jošicune jako stratég, dvořan a literární mýtus.
Ryndová, Jana ; Švarcová, Zdeňka (vedoucí práce) ; Rumánek, Ivan (oponent) ; Tirala, Martin (oponent)
Autorka si v rámci disertační práce klade za cíl představit hru Jošicune mezi květy sakur (Jošicune senbon zakura) jakožto unikátní součást japonského dramatu, která se vyznačuje značnou komplexností a zaujímá výjimečné místo v korpusu japonské literatury. Třebaže uvedená hra je co do svého významu srovnatelná s díly zpracovávajícími známou legendu o čtyřiceti sedmi věrných róninech, není ve větší míře přeložena do západních jazyků. Jsou zde ovšem dvě výjimky: anglický překlad (Jones, Jr. 1993) a německý překlad (Klopfenstein 1982). Autorka při zpracovávání disertační práce vycházela ze srovnání těchto dvou překladů a z úplné verze původního textu (v podobě, ve které se text objevuje ve Sbírce textů divadla džóruri Takedy Izumoa a Namiki Sósukeho a ve Sbírce textů loutkového divadla džóruri Júdy Jošia). Autorčiným záměrem pak bylo zprostředkování jmenované hry české čtenářské a odborné veřejnosti. Interpretaci hry Jošicune mezi květy sakur autorka začíná historickým pozadím, ze kterého vzešla legenda o vojevůdci Jošicunem z rodu Minamoto. Toto pozadí zahrnuje Jošicuneho život od období nepokojů éry Heidži (1159) kdy se narodil do jeho smrti (1189). Dále se autorka soustředí na vývoj, kterým prošla Jošicuneho legenda v rámci vývoje japonské literarury. Dochází zde k posunu od dvorské literatury...

Mýtus a paměť v poezii Karla Šiktance
Svatoňová, Eva ; Bílek, Petr (vedoucí práce) ; Holý, Jiří (oponent)
Bakalářská práce se zabývá poezií Karla Šiktance vydanou v období mezi druhou polovinou šedesátých a počátkem sedmdesátých let. Jejím cílem je pokus o interpretaci čtyř v této době vzniklých sbírek (Zaříkávání živých, Adam a Eva, Český orloj, Tanec smrti aneb Pámbu ještě neumřel) se zřetelem k tématům a otázkám, jež jsou všem interpretovaným dílům společná. Jako stěžejní téma vybraných básnických cyklů bylo v této práci zvoleno Šiktancovo pojetí člověka souvisejícího, tzn. člověka pevně zakořeněného ve společnosti i prostoru a spjatého s jejich minulostí. Práce si klade ambici vyložit způsob, jakým v básníkově poezii vzniká celistvý obraz lidského jedince, jehož bytí je předurčeno společenstvím, do něhož během svého života vrůstá, přijímá jeho řeč, paměť a dějiny, které mají svůj počátek až v samotné mytické minulosti, a pokračuje v jeho velkém příběhu.

Umění nad realitou. Estetika Oscara Wilda a její aktuální souvislosti
Souček, Dalibor ; Jarošová, Helena (vedoucí práce) ; Pechar, Jiří (oponent) ; Ševčík, Miloš (oponent)
1 Shrnutí Hlavními cíli disertace zaměřené na estetiku Oscara Wilda jsou: přehledně zrekapitulovat myšlenky obsažené ve Wildových teoreticky stěžejních textech a dále pak interpretovat Wildovu estetiku v její komplexnosti a také její aktuálnosti. Pro Wildovu estetiku, pro hlavní texty zachycující jeho estetické myšlení, má klíčový význam jednak nadřazenost umění nad realitou, jednak program "život jako umění". Zrekapitulujme heslovitě z této perspektivy jednotlivé texty: V Úpadku lhaní umění-krásná lež slouží jako paradigma pro život a přírodu. V eseji Kritik umělcem je kritika-umění vzorem toho, jak se má žít: buď unikat do krásy, do imaginace nebo unikat do distancovaného, estetizovaného náhledu na život. V románu Obraz Doriana Graye je jedním z podstatných aspektů tato esteticko-etická volba: umění jako příklad toho, jak žít co nejvíce hédonickým, smyslovým životem či - do jisté míry v protikladu - jak prožít "distancovaný, divácký život". V Lidské duši za socialismu má umění revolučně-politickou dimenzi: představuje vzor skutečného individualismu; maximálního sebe- rozvoje. Konečně v De profundis Wilde do svého "uměleckého života", o nějž mu jde především, nově zahrnuje i bolest; "život jako umění" rovná se estetizaci bolesti, zla. Současně se v disertaci věnujeme srovnání Wilda a Baudelaira a také se...

Srovnávací analýza interpretace s důrazem na historický kontext a autentičnost provedení díla: rozbor různých realizací díla Claudia Monteverdiho "Vespro della Beata vergine" (1610).
Svoboda, Čeněk ; Kittnarová, Olga (vedoucí práce) ; Hurníková, Kateřina (oponent)
Ve své diplomové práci se zabývám dílem Claudia Monteverdiho a srovnáním tří interpretací jeho největší duchovní kompozice Vespro della beata Vergine. Raně barokní skladatel ji napsal v roce 1610. Toto dílo tvoří nejen předěl v Monteverdiho skladatelském vývoji, zároveň tvoří i pomyslnou čáru mezi duchovní hudbou renesance a nastupujícího baroka. Jako předmět svého zkoumání jsem si vybral tři stylově různé interpretace špičkových interpretů konce minulého století. Samotné srovnání není jediným vyústěním práce, smyslem textu je i zachytit Monteverdiho skladatelskou osobnost, pochopit její rozměr v kontextu hudebního vývoje a v neposlední řadě nastolit základní otázky týkající se autentické interpretace a tvůrčího přístupu k dílu z přelomu 16. a 17. století. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Život a dílo Albína Bráfa
Jankovská, Alžběta ; Půlpán, Karel (vedoucí práce) ; Gregor, Martin (oponent)
Tato práce se zabývá osobností a názory zakladatele českého ekonomického myšlení Albínu Bráfovi. Hlavním cílem je podat komplexní obraz o tomto významném českém ekonomovi. Přibližuje jeho osobního života a složitou cestu, kterou absolvoval při hledání svého teoretického východiska. Důraz je kladen na jeho pojetí národohospodářské teorie a na jeho postoje k vybraným ekonomickým tématům. Dále je zde popsán jeho vliv na české ekonomické školství. Závěrečná část je věnována národohospodářskému obrození, jak Bráf označoval třetí vlnu národního obrození, jejímž cílem bylo osamostatnění českého hospodářství.

Vznešenost přírody Miloty Zdirada Poláka
Ibrahim, Robert ; Šmahelová, Hana (vedoucí práce) ; Hlobil, Tomáš (oponent) ; Hrbata, Zdeněk (oponent)
Vznešenost přírody (1819), lyrická báseň o šesti zpěvech a s více než 1800 verši českého básníka a rakouského důstojníka Miloty Zdirada Poláka (1788-1856), byla v době svého vzniku oslavována jako nejvýznamnější česká báseň, její autor byl označen za génia a přirovnáván k nejlepším evropským básníkům 18. století. V následujících desetiletích ovšem Polákovo jméno postupně upadlo do zapomnění, literární historikové přelomu 19. a 20. století dokonce Vznešenost přírody považovali za dílo, které se nedá číst, a jejího autora za ne-básníka. Takový stav vydržel po celé 20. století, v posledních letech se však nezávisle na sobě objevily pokusy vrátit Vznešenost přírody do širšího čtenářského a odborného povědomí. Následující práce se k těmto snahám připojuje. Cíl této práce nespočívá v hodnocení autora a jeho díla, je pokusem o interpretaci textu vycházející jednak ze srovnání obou verzí skladby (časopisecké a knižní) a jednak z literárněhistorického zařazení analyzovaného textu. Vznešenost přírody se sice objevuje v přechodové době vyznačující se synkretismem, tato práce se ale přesto snaží Polákovu skladbu vztáhnout ke kontextu (klasicistní) poetiky a estetiky 18. století a v případě nejasných jevů vždy hledat takové vysvětlení, které by Vznešenost přírody zařazovalo do kontextu, který jí předcházel, než do...