Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 22 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Karl Heinrich Heydenreich a jeho vize "kantovské" estetiky před Kritikou soudnosti
Policar, Antonín ; Hlobil, Tomáš (vedoucí práce) ; Karásek, Jindřich (oponent) ; Zátka, Vlastimil (oponent)
Karl Heinrich Heydenreich a jeho vize "kantovské" estetiky před Kritikou soudnosti Disertační práce Mgr. Antonín Policar Abstrakt Cílem mé disertace je zprostředkovat vhled do estetiky německého pozdně osvícenského filosofa Karla Heinricha Heydenreicha (1764-1801) a ukázat, jak se v jeho pojetí tato ve středoevropském německojazyčném prostoru tradičně ukotvená filosofická disciplína na konci 80. let 18. století vyrovnávala s novými výzvami souvisejícími s nástupem transcendentální filosofie Immanuela Kanta. Konkrétně budu hledat odpověď na otázku, nakolik a zda vůbec je možné Heydenreichovo estetické dílo před rokem 1790 považovat (tak, jak na to opakovaně, avšak bez pádných argumentů, poukazovala dosavadní literatura) za předchůdce, ba dokonce za srovnatelnou alternativu Kantovy Kritiky soudnosti.
Motiv sportu v díle Roberta Musila (Estetický aspekt)
Šafrová, Kateřina ; Hlobil, Tomáš (vedoucí práce) ; Kaplický, Martin (oponent)
Předmětem práce je motiv sportu a tělesnosti v literárním díle Roberta Musila, především pak jeho filozofický a estetický aspekt. Cílem práce je nejprve v první části textu postihnout dosavadní poznatky týkající se tohoto tématu v sekundární literatuře. Na základě těchto poznatků je pak v druhé části textu rozvinuta hypotéza Hannse- Marcuse Müllera o souvislosti koncepce tělesnosti u Roberta Musila a Friedricha Nietzscheho. Bakalářskou práci uzavírá vlastní návrh ucelené koncepce sportu v uvažování Roberta Musila, který vyvrací stávající názor o vnitřní rozporuplnosti Musilových tvrzení, který u odborné veřejnosti převládá.
České středoškolské poetiky (1908-2007)
Podhajský, František ; Hlobil, Tomáš (vedoucí práce) ; Foglarová, Eva (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá učebnicemi literární teorie, které byly používány na českých středních školách mezi lety 1908 až 2007. Vstupní kapitola se pokouší vysvětlit, proč se v názvech českých středoškolských poetik postupně vystřídali termíny slovesnost, poetika a teorie literatury. Také je v ní probráno, v jakých žánrech byly české středoškolské poetiky mezi roky 1908 až 2007 psány. Další čtyři kapitoly mají přehledový charakter a postupně se věnují obdobím 1908-1933, 1933-1948, 1948-1989 a 1989-2007. V každé z těchto čtyř kapitol je nejprve charakterizován středoškolský systém daného období. Pak jsou představeny koncepce jednotlivých učebnic teorie literatury. Na závěr každé této kapitoly je zjištěno, jakým způsobem učebnice daného období definují pojem umění. Závěr diplomové práce se opírá o předchozí zjištění a nastiňuje vývoj středoškolských poetik v letech 1908 až 2007. Také shrnuje, jakými změnami procházely jejich definice pojmu umění. Důležitou součástí diplomové práce je připojený soupis českých středoškolských poetik a jejich recenzí, vypracovaný pro léta 1908 až 2007.
"Novoidealistická estetika" Jaroslava Hrubana. Příspěvek k teorii estetické hodnoty
Hanáčková, Martina ; Foglarová, Eva (vedoucí práce) ; Hlobil, Tomáš (oponent)
Práce má přispět k rozšíření poznání pojetí estetické hodnoty málo známého představitele české estetiky Jaroslava Hrubana. Těžištěm práce je především Hrubanovo "dantovské období", v němž dospívá k ujasnění svých názorů na estetickou hodnotu, a to zejména ve spojitosti s uměním. Práce se pokouší ozřejmit pojetí estetické hodnoty tohoto myslitele, z jejíhož metafyzického základu se v Hrubanově myšlení potvrzuje prvek novoidealismu stojící proti dobově převažujícímu pozitivismu. V estetické hodnotě Hruban spatřuje potenciál tkvící ve schopnostech zintenzivňovat duševní aktivitu a tím rozšiřovat duchovní obzory člověka. Takto se estetická hodnota spolupodílí na pozitivním přetváření lidského života.
Role krásy v Platónově filosofii
Gál, Ota ; Špinka, Štěpán (vedoucí práce) ; Hlobil, Tomáš (oponent)
Diplomová práce si klade otázku po roli krásy v Platónově filosofii. Za tím účelem se v první kapitole snaží získat vhodnou interpretační perspektivu k Platónovým dialogům. Jelikož dialogy čte na základě podobenství o jeskyni jednotně, dospívá k tomu, že je lze rozčlenit do tří strukturně rozdílných skupin s různými cíli - elenktické, anabatické a katabatické. Druhá kapitola analyzuje dialog Hippiás Větší, v němž sleduje ontologické implikace jeho negativních výsledků, stejně jako si všímá poukazů k pojmům, v jejichž souvislosti bude Platón svou koncepci krásy budovat. Následně analyzuje dialog Faidón a snaží se jeho pomocí rekonstruovat základy teorie idejí, mezi něž krása spadá. Třetí kapitola analyzuje problematiku krásy v dialozích Symposion a Faidros detailněji, tzn. v souvislosti s láskou, dobrem, blažeností, plozením, duší a řečí. Krása je určena jakožto zářící jak coby idea, tak ve své tělesné formě, a erós se tak může mýlit ve zdroji svého podráždění. Erótický pohyb duše je však především pochopen jako partnerský. Sjednocuje trojčlennou duši, různé duše, včetně božských, a do jisté míry také duše a rovinu tělesnosti. Tyto analýzy tak odhalují krásu jakožto zároveň příčinu i účinek hyperbolického pohybu duše, tedy jako svorník Platónova univerza, neboť spojuje dokonce i ideje se samotným dobrem....
Fenomén "česká estetika" v reflexi českého estetického myšlení
Čechová, Alena ; Foglarová, Eva (vedoucí práce) ; Hlobil, Tomáš (oponent)
estetiky zabýval F. Palacký, jeho "Přehled dějin krásovědy a její literatury" (1823) však pojednává pouze o dějinách estetiky světové. Palacký byl přesvědčen o tom, že v rámci českého prostředí dosud nelze hovořit o vývoji estetických teorií. Svým dílem však významně zasáhl do české estetické historiografie, protože přijal myšlenku vývoje. Podle jeho mínění směřuje veškeré lidské snažení k humanitě (podobným způsobem přemýšlí mnohem později i M. Novák). Teprve v polovině 19. století se objevila potřeba zachytit dějiny české estetiky. Byla podmíněna úsilím o osamostatnění národní filozofie. Zastánci Herbarta - F. Čupr, J. Dastich a J. Durdík - se vraceli k estetickým myšlenkám Tomáše Štítného ze Štítného, kterého mylně pokládali za originálního myslitele a předchůdce formové estetiky. Ve spisech českých Herbartovců se ovšem neobjevují jen obrozenecké snahy, ale též určitý "kosmopolitismus", vědomí, že Herbartova filozofie je držitelkou pravdy (pro české filozofické myšlení sehrála Herbartova filozofie významnou úlohu po stránce terminologické). Jméno Štítného se stalo mezníkem v dějinách české estetiky. Významnou úlohu sehrálo v díle A. Krecara "Česká literatura aesthetická", které vychází z formalismu a za vrchol českého estetického myšlení označuje "Všeobecnou aesthetiku" J. Durdíka. Později, kdy byla...
Three textbooks of aesthetics (Hugh Blair, Johann Joachim Eschenburg and Johann August Eberhard).
Martinková, Zuzana ; Hlobil, Tomáš (vedoucí práce) ; Dykast, Roman (oponent)
Práca skúma tri osvietenské učebnice dobových teórií slovesných umení, ktoré boli vydané v rovnakom roku 1783 a významne sa podielali na šírení estetických ideí. Jej primárnou snahou je zistiť, nakoľko estetika ako samostatná filozofická disciplína prenikala do týchto troch vybraných učebnicových textov dobových teórií umení, a v akých smeroch pôsobila na ich výklad. Kladie si otázku, ako prítomnosť či absencia estetiky ovplyvnila poňatie týchto textov nielen ako celku, ale i v rozvíjaní konkrétnych teórií, tém a ideí a vzájomne ich porovnáva. Postupuje po jednotlivých hlavných celkoch učebníc a predstavuje ich základnú výstavbu i konkrétne stanoviská, ktoré následne porovnáva a vyhodnocuje. Cieľom práce je postihnúť charakter výkladu a uchopenie teórie jednotlivých druhov umení podľa toho, či sa odohrávali v rámci estetiky alebo mimo nej. Predložená práca tak má byť príspevkom k lepšiemu pochopeniu rozdielov a zhôd nemeckého a škótskeho tematizovania estetických otázok na sklonku 18 st. na základe týchto troch príkladov učebných textov.
Morální zodpovědnost umění
Bolková, Anežka ; Stejskal, Jakub (vedoucí práce) ; Hlobil, Tomáš (oponent)
Ve své práci mapuji debatu o legitimitě morální kritiky umění, která se rozvinula v 90. letech dvacátého století v rámci analytické estetiky. Ve třech oddílech přibližuji tři základní pozice v této debatě - autonomismus, moralismus a imoralismus - které, každá jinak, zodpovídají základní otázku, která motivuje celou debatu, a sice: jaký je vliv morální hodnoty díla na jeho hodnotu estetickou či uměleckou. Upozorním na to, že koncepty estetické a umělecké hodnoty ovšem nejsou řádně definovány, což je příčinou, proč spolu zastánci jednotlivých pozic nejenom nemohou souhlasit, ale nemohou se shodnout ani na tom, v čem spolu vlastně nesouhlasí.
Heslo "Móda" v českých encyklopediích
Schambergerová, Lucie ; Hlobil, Tomáš (vedoucí práce) ; Jarošová, Helena (oponent)
Bakalářská práce Heslo "Móda" v českých encyklopediích sleduje vývoj estetického hlediska hesla móda, a to od samotného jeho vzniku (tedy od první česky psané encyklopedie v roce 1866) až po dnešní dobu (tj. k heslu móda z roku 2001). Metodou se mi stala analýza vybraných encyklopedických hesel vytvořená na základě teorie estetické funkce, normy a hodnoty Jana Mukařovského a jeho zmínek o módě, které jsem podřadila pod vlastní termín estetické hledisko. Pro lepší orientaci jsem se rozhodla nejprve rozbory jednotlivých hesel móda shrnout do tabulky, ze které je vývoj, způsob tematizování a terminologická proměnlivost estetického hlediska lépe patrná. Práce se snaží odpovědět na tyto otázky: 1. Zda autor hesla rozlišuje módu-normu od módy-oděvu? 2. Jaké termíny použil pro tematizování estetického hlediska? 3. V jakých souvislostech se v hesle k estetickému hledisku módy dostává?

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 22 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.